Vårterminens tävlingar

Jaha, ja.
Varit ute och luftat två fjordingar i LA:1.

Fjording nummer ett, sto nio år, var inte så rolig för dagen. Kändes osamarbetsvillig och trög i största allmänhet, och hängde på bettet utom när hon gapade.
Dessutom ett avbrott i galoppen - det ska hon inte göra, orkar lätt som en plätt med programmet hemma.
Dåliga längningar också. Där är hon rätt svag, men så svag som igår brukar hon inte vara.
57.3% - tja.

Fjording nummer två, valack åtta år.
Har inte tidigare lyckats ta oss igenom ett helt LA:1 program, och han är ganska svag i galoppen.
Ganska trevlig ändå, hittade skapligt samarbete.
Släppte utsidorna för mycket i skänkelvikningarna, orkade inte länga varken traven eller galoppen (och det är OK, han är lite svag i ökningarna även om galoppen är något lättare än traven).
Klarade galoppvolterna skapligt - fick lite minus i första galoppen för dubbla spår men jag är nöjd ändå. Orkade inte riktigt hålla ihop honom i förvända galopperna utan lite för tidig övergång till trav båda gånger.
En direkt olydnad vid sista galoppfattningen där han inte tänkte svara utan ville älga iväg i något slags slängtrav innan det blev galopp.
59.167% - visserligen vill jag ha 60% för att få vara med i dressyren i fjordhäst-SM, men jag får ändå vara nöjd. Med tydliga missar varav några är ganska enkla att förbättra. Lyckas jag hålla ihop de här sakerna (och inte hitta på nya missar) så ska vi väl ta oss över de där 60%:en.
 
Jaha, dagens tävling avklarad. Superfin tävlingsplats, första gången jag var där och det är helt klart en tävlingsplats jag kan tänka mig att åka till fler gånger. Hästen kändes riktigt bra på framridningen. När vi kom in på banan gjorde jag en galoppfattning innan vi fick startsignal som blev katastrofdålig, bröt snabbt av och gjorde en till som var helt ok. Fick startsignal, travade upp på medellinjen och gör halt helt snett! Nåväl, bara att le och fortsätta rida. Resten av programmet kändes riktigt bra, tredje gången jag rider det och har tyckt det är väldigt svårt med lång bana. När jag var färdig var känslan att det här var det bästa jag ridit det programmet. Blev något besviken när resultatet kom, 58,833%. Hade hoppats på 61-62%. Men, insåg sedan att domaren nog dömt väldigt rättvist, hamnade där jag hade förväntat mig i resultatlistan. Nu taggar vi om inför morgondagen, det här är en intensiv helg!
 
@Wilfa Är det LB2 du startat? Tycker verkligen mindre och mindre om det för varje gång jag startar det. Travdelen är ok, men galoppdelen är ju vidrig. De där långa diagonalerna med avbrott och fattningar är galet opedagogiska. Jag föredrar LB3 även om det är litelängre och svårare på sitt sätt.
 
@Wilfa Är det LB2 du startat? Tycker verkligen mindre och mindre om det för varje gång jag startar det. Travdelen är ok, men galoppdelen är ju vidrig. De där långa diagonalerna med avbrott och fattningar är galet opedagogiska. Jag föredrar LB3 även om det är litelängre och svårare på sitt sätt.
Stämmer! Fruktansvärda transportsträckor där det inte händer något. Vill prova LB:3, tycker det ser trevligare ut, men inte så många som har det här, LB:2 är mycket vanligare.
 
Stämmer! Fruktansvärda transportsträckor där det inte händer något. Vill prova LB:3, tycker det ser trevligare ut, men inte så många som har det här, LB:2 är mycket vanligare.

Ja sträckorna är hopplösa. Med Burb som är rätt svag och stor i galoppen så blir det otroligt svårt med långa raksträckor för hon orkar inte hålla ihop. Ska starta det imorgon och hoppas hon är lite piggare än sist då galoppen blev riktigt kämpig.
 
Burb har gjort säsongens sista start och jag är himla nöjd med ridkänslan idag. Hon var mycket bättre med mig än de senaste starterna även om detta faktiskt blev lägsta poängen på 64.0%. Jag red iväg henne alldeles för mycket i galoppen och skulle i efterhand haft mer is i magen. Men men nu är det fem veckor till nästa tävling och tills dess ska galoppen vara starkare och ponny några kilo lättare :p. Hon var mycket coolare på tävlingsplatsen idag också så det har varit en nyttig vår för henne!

Summerar våren med fem LB-starter på mellan 64-66.5%. Två fjärdeplaceringar, en gång första utanför, en gång 2a utanför och så valde jag att utgå en start.

DSC_0465.JPG
 
Startade LB:2 i dag också. Tyckte jag hade sämre känsla, men red ihop 63,833 vilket är bästa än så länge för det programmet. Hamnade betydligt högre upp i resultatlistan i dag än i går, så är nöjd. Inser att min underbara häst har en förmåga att se helt ok ut även när jag inte tycker det känns bra, tack för det!
 
Vi var ute på vift igen i helgen. Lite dåliga förutsättningar kanske eftersom jag lyckades spendera helgen innan på sjukhus och därmed endast hann med ett ridpass innan tävlingen. Kände mig sådär förberedd men tänkte att det får bära eller brista. Mådde betydligt bättre när helgen kom och valde därför att åka. Tävlade både lördag och söndag på samma klubb, LC:1 på lördagen och LB:3 på söndagen.

LC:1 på lördagen gick bra, betydligt bättre än det gjorde förra gången i samma program. Han var lite trött kanske, eller ja lite loj och segstartad. Fick inget extra direkt men han gjorde det han skulle, bara inte mer än så. Slarvade bort ett par poäng genom att rida till exempel dåliga serpentinbågar som annars är lite av vår paradgren. :meh: Slutade på 66.67%, ett par poäng ifrån placeringen vilket såklart gör de lite slarviga delarna extra irriterande… Så hästen skötte sig bra, men jag behöver fortfarande bli bättre på att rida ett helt program. Dressyr är ta mig tusan svårt.

Söndagens LB:3 blev sådär. Resultatmässigt blev det allt annat än kul. Hästen var spänd dagen till ära och även om det inte syns på film så känns det så otroligt mycket. Jag har så otroligt svårt att komma till ridning när han är sådan. Jag passade även på att slarva mig igenom halva programmet eftersom jag inte riktigt orkade rida ihop honom när han blev spänd. :banghead: Så inte förtjänade vi mer än de 59,2% vi skrapade ihop. Riktigt besviken på min ridning men jag försöker intala mig att jag ändå är glad att vi kom till start trots den dåliga uppladdningen! :)
 
Igår var jag iväg på dressyrtävling igen.
Två fjordingar, förhoppning att ta mig över 60% i LA:1 igen.

Liten inre suck när jag såg vem som skulle döma klassen: det finns en (lokal) enighet att vederbörande brukar ligga lågt på poängskalan rent generellt och gällande "udda raser" specifikt. Insåg att jag troligen inte skulle ha en suck att komma på den eftertraktade nivån.

Fjording nummer ett, åttaårig valack med svag galopp.
Ovanligt dålig bjudning på banan, fick sitta och påminna i nästan varje steg. Ojämn kontakt, slingrig. Inte alldeles med på det jag ville. Trögt igång med skänkelvikningarna, lite svårt att hålla igång traven i den andra. Travökningarna var väl som de är - det vill säga lite svaga, men kändes bättre än sist jag var och tävlade.
Halten och ryggningen var väl som vanligt, varken bra eller dåligt - hästen är duktig på att ställa upp sig trevligt alldeles själv.
Mellanskritten - lite trög.
Första galoppfattningen - kändes som om hästen gick som en ostkrok men OK, han tog ju galopp. Orkade med viss möda genomföra volten och halvt igenom, och med en tydlig påminnelse orkade vi göra förvända galoppen också. Andra galoppfattningen - jo, visst, han tog ju fattningen men det var allt svårt. Volten väldigt svår att hålla igång. Vid halvt igenom - tvärstopp så jag stannade hästen och utgick.
Domaren var uppenbarligen inte helt nöjd med mitt val att utgå och ifrågasatte varför, och tyckte att jag skulle titta på protokollet i alla fall. Överdomaren - som jag känner - kom älgande med protokollet i högsta hugg och tyckte att jag var en idiot (fri översättning från min sida) som avbröt, för det såg ju bra ut.
Jo, det såg tydligen betydligt bättre ut än det kändes för fram tills dess jag utgick, låg vi på ca 63%. Oj då. Fick faktiskt 7.5 för halt-ryggning och enda siffran under sex var första travökningen. Oj då.

Jaja, ut med fjording nummer två, nioårigt sto.
Fröken var lite tjafsig i formen, kan vara både bättre och sämre. Kändes också vinglig, jag hade svårt att hålla skapliga vägar rent generellt. Skänkelvikningarna kändes OK, faktiskt, och ökningarna i både trav och galopp kändes bra för att vara hon (hon har dåliga ökningar men de ska förstås tränas vidare). Inga jättemissar men en rätt tråkig ritt.
Domaren tyckte väl inte heller att det var så imponerande även om slutkommentaren var något om att det var en trevlig ritt och att hästen behöver vara stadigare i formen för högre poäng. Jag kan lugnt instämma i den bedömningen.
Vi fick ändå 60.4% vilket är vårt bästa resultat på hemmaplan, med god marginal.
Den person som vann klassen red precis före mig. Jag gratulerade henne, direkt efter min ritt, till vinsten men hon menade på att jag nog hade klått henne för dagen vilket ju var snällt sagt. _Hon satt och kollade equipe medan de lade ut mina siffror och hennes reaktion var "men oj, vad snål domaren var mot dig!".
det var ju snällt sagt det också (även om det var fler ur publiken som muttrade om domarens siffror för den ritten).
Själv är jag fullt nöjd med bedömning och siffror - och väldigt glad över att faktiskt ha fått en sexa för galopplängningen, vilket inte hänt förut med min häst som har jättesvårt för att töja sig.
Resultatet i överkant 60% betyder att vi får vara med i dressyren på fjordhäst-SM och har klarat skrapa ihop resultat för prestationsmedalj i guld från Fjordhästföreningen (krävs tre resultat över 60% i minst LA, vi hade två resultat med oss från tidigare fjordhäst-SM som vi kunnat delta i när kvalkraven låg på 55%)

Så egentligen får jag vara väldigt nöjd med gårdagen: en häst som slagit personligt rekord i klassen och uppnådde kvalgränsen, "trots" en domare som lokalt är känd för att vara lite snål med poängen.
Den andra hästen fick fina poäng även om jag avbröt, och den hästen kommer ju att med träning klara sig skapligt i LA.
 
I den mån det fortfarande är vårtermin...

I helgen var jag iväg på dressyrtävlingar, SM för fjordhästar.

I torsdags red jag LA:1 med Jenta, och hon snubblade på fibersanden och fick avbrott i ena galoppen så det var ingen särskilt kul ritt. Resultatet för tre domare med ett snitt på dryga 59% ändå (tävling på lokalnivå). Plats 16/20 i klassen.

På lördagen gick hon bättre i LA:2. Visserligen ganska dåliga bakdelsvändningar, men galopprogrammet kändes lätt och flytande. Jag kan tycka att vi tappade en del i de små volterna med överstrykningar, men i snitt drygt 64% var förstås väldigt roligt! Vi kom femma i klassen.

Jag hör ju till dem som upplever att det verkar vara olika lätt eller svårt att få poäng i olika delar av landet. Med tanke på att Jenta var den ur startfältet som hade klart sämst resultat med sig in i SM, genom att nätt och jämt halka över 60% vid midsommar, och ändå kom femma i den svårare klassen och på tionde plats i sammanslagningen så verkar det som om det ligger något i det.
Det är inte så konstigt i mina ögon att det skiljer eftersom "normalmaterialet" kan skilja regionalt.
Det handlar ju heller inte om "rätt" eller "fel" utan om "olika".

Reggie gick en LC:2 och fick 70.5% som resultat och vann sin klass. Jag var förstås positivt överraskad över siffrorna, men min tränare hade veckan innan kommenterat att "det är inte lätt, du får inte ge bort poäng, men du kan rida på 70% på den här hästen" så det var inte lika chockerande/överraskande/överväldigande som Jentas dryga 64% i LA:2.

Lägger in en bild på Reggie och hans jättestora rosett...
IMG_1495.JPG
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 726
Senast: corzette
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Folksam Elitallsvenska och Folksam Ponnyallsvenska laddar för ny tävlingshelg. Hittills har årets klasser många gånger varit...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp