Vårterminens tävlingar

Vi har slagit personbästa i MsvB 😍 Äääääntligen så spände vi av och bara red inne på banan och struntade i domare och publik och huruvida vi kan byta eller inte 😅
Vi har ridit MsvB i två år nu, men ganska få starter och resultat kring 62-64% och jag har haft hjärnspöken så det har funkat bra hemma och okej på tävling men aldrig med det där lugnet som jag sökt. Och det hade vi verkligen nu, och då är det som om även saker som inte blir så bra bara fungerar för att vi lugnt genomför det ändå 😍 Ingen spändhet, ingen ovilja utan bara ett stabilt program.
Nu var det MsvB:2, det lättaste programmet, och kanske inte den snålaste domaren heller men 68,4% och en andra placering i ett fint startfält kändes så bra 😍
EF5EE3BB-215A-4ED1-B3CC-E847A37E4B3C.jpeg
 
45826E2B-96E4-4B7E-BEBA-37780E2D716E.png


Lite suddig bild från filmen..

Vi red finalen i Dressyrallsvenskan div II igår, den går i LA:4. Det var sjukt varmt och framridningen var inte så bra för oss så det blev ett program som vi joggade oss igenom på 65,9 på tre domare. En domare hade oss som trea på 67,9 men de andra domarna tyckte att han var lite ostadiga. Och det är ju där vi är, nosar på steget kontakt i utbildningsskalan men han är verkligen inte "i kontakten" hela tiden. Vi kom sjua av 36 starter till sist och trea med laget.

Han var i alla fall bäst, tyckte jag. Trygg och glad. Blir lite taggad så bakdelen svajar lite och sätter sig inte alltid som han borde, men han kan stå själv i trailern och det är värt så himla mycket eftersom jag oftast åker själv.
 
Vi var ute och luftade oss för andra gången. Denna gång var det LB:3 på Grevagården. Det blev lite mellanmjölk och ett par mindre missar och landade på 60,6% vilket jag ändå är nöjd med. Det var varmt, hästen var lite trött och ville inte riktigt ta för sig på underlaget (det var absolut inte dåligt, bara inte vad han är van vid och han var inte helt förtjust av någon anledning). Jag fick inte riktigt till den där spänsten vi behöver och ja det blev lite mellanmjölk som sagt men i mitt tycke verkligen inte dåligt. :)

Vi lär oss fortfarande. Jag är fortfarande lite passiv på framridningen då jag tycker det är svårt när det blir ganska många ekipage och svårt att ta ”lagom” med plats. Upplevde det dessutom extra svårt när framridningen var delad med S:t George som självklart rider på lite andra linjer vilket gör mig lite extra förvirrad. Något jag behöver öva på helt enkelt!:D:p
 
Testade LB:2 för andra gången i lördags. Gick mycket bättre än förra gången, nöjd med att inte skaka av skräck innan jag gick in på den läskigt långa banan till exempel! Sedan att det blir en 4:a när hästen tycker att livet är lite extra roligt och piper och bockar i en galoppfattning till exempel, det är ju en helt annan sak... Min väldigt kloka tränare konstaterade att det är ett lyxproblem att hästen blir lite för glad i bland. Om en och en halv vecka ska vi på en pay and ride och testa LA:1 för första gången. Ska bli spännande att se hur det går, det är möjligen ryggningen som kan krångla, resten tror jag ska funka.
 
Åh jag har haft en helt fantastisk dag :D! Har ridit våra hemmatävlingar och började med en Burb som har tappat all energi. Bättre än förra helgen då jag valde att utgå när hon surnade och slog i första galoppfattningen. Idag ställde hon snällt upp i alla fattningar och var superstadig. 66.5% i LB2 gav en fjärdeplats och en silverrosett i vår rosettklass i klassen :).

Men så min lilla SuperBarb! Red MsvC1 och MsvC2 med målet att vinna vår gulldkombo och jätterosetten. Inte så mycket starter, men jag och en annan tjej har legat på rätt samma procent innan så det var verkligen inget givet. Barb höll inte med om det utan verkligen dansade genom båda programmen :love:! Hon var så otroligt ridbar, på hugget och bara ville mer hela tiden-en helt makalös känsla att ha i ett program! Vi vann båda starterna på 67,9% och 68,1% och den enorma Guldkomborosetten :bump:! Jag är så glad, stolt och lycklig över båda mina fantastiska Barbiemaror:heartheart:heart!
34133862_10214440075387592_5771038918732414976_n.jpg

34181395_10214440421876254_7235250886925090816_n.jpg

34316949_10214440106748376_5217382381186449408_n.jpg
 
Åh jag har haft en helt fantastisk dag :D! Har ridit våra hemmatävlingar och började med en Burb som har tappat all energi. Bättre än förra helgen då jag valde att utgå när hon surnade och slog i första galoppfattningen. Idag ställde hon snällt upp i alla fattningar och var superstadig. 66.5% i LB2 gav en fjärdeplats och en silverrosett i vår rosettklass i klassen :).

Men så min lilla SuperBarb! Red MsvC1 och MsvC2 med målet att vinna vår gulldkombo och jätterosetten. Inte så mycket starter, men jag och en annan tjej har legat på rätt samma procent innan så det var verkligen inget givet. Barb höll inte med om det utan verkligen dansade genom båda programmen :love:! Hon var så otroligt ridbar, på hugget och bara ville mer hela tiden-en helt makalös känsla att ha i ett program! Vi vann båda starterna på 67,9% och 68,1% och den enorma Guldkomborosetten :bump:! Jag är så glad, stolt och lycklig över båda mina fantastiska Barbiemaror:heartheart:heart!
34133862_10214440075387592_5771038918732414976_n.jpg

34181395_10214440421876254_7235250886925090816_n.jpg

34316949_10214440106748376_5217382381186449408_n.jpg

"Stand up for the champion..." :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
Stort grattis! Grymt bra jobbat och himla fina rosetter! :love:
 
Åh jag har haft en helt fantastisk dag :D! Har ridit våra hemmatävlingar och började med en Burb som har tappat all energi. Bättre än förra helgen då jag valde att utgå när hon surnade och slog i första galoppfattningen. Idag ställde hon snällt upp i alla fattningar och var superstadig. 66.5% i LB2 gav en fjärdeplats och en silverrosett i vår rosettklass i klassen :).

Men så min lilla SuperBarb! Red MsvC1 och MsvC2 med målet att vinna vår gulldkombo och jätterosetten. Inte så mycket starter, men jag och en annan tjej har legat på rätt samma procent innan så det var verkligen inget givet. Barb höll inte med om det utan verkligen dansade genom båda programmen :love:! Hon var så otroligt ridbar, på hugget och bara ville mer hela tiden-en helt makalös känsla att ha i ett program! Vi vann båda starterna på 67,9% och 68,1% och den enorma Guldkomborosetten :bump:! Jag är så glad, stolt och lycklig över båda mina fantastiska Barbiemaror:heartheart:heart!
34133862_10214440075387592_5771038918732414976_n.jpg

34181395_10214440421876254_7235250886925090816_n.jpg

34316949_10214440106748376_5217382381186449408_n.jpg

Grattis!!!
 
Grattis @Fiorano Vad kul! Vi hade tävling på hemmaklubben i helgen också och vi hade lite svårt att få ihop starter, så då tog jag upp dina tips om partävling eller kombo-klasser. Vi kommer nog testa det nästa år!

Hur som helst var det nog bra ändå att vi inte hade fler starter.. 32 grader visade tempen utomhus. Inne i ridhuset där långbaneprogrammen gick var det helt sanslöst varmt! Så det var nog lite tur att vi inte höll på så länge, då hade nog både funktionärer, ryttare och hästar avlidit i värmen..
Jag gjorde dock en start i Msv C:1. Hade riktigt bra känsla inför, men ack så fel jag hade. Väl inne i ridhuset blev hästen som förbytt och fullkomligt exploderade åt alla håll. Vi red igenom programmet men eftersom han var sjukligt rädd för en solkatt i ena hörnet och kastade sig varje gång vi närmade oss samt blev rädd för sin egen spegelbild i en spegel som han har sett 300 gånger eftersom vi tränar i det ridhuset till vardags, blev resultatet verkligen inte vad jag hade hoppats.. Domaren lutade sig ut ur kuren efteråt och sa något i stil med "Ja det var verkligen en riktig resa ni bjöd på!". Helt och totalt katastrof. 57%, personsämsta ever och jättesist i klassen. MEEEN trots att han kokade över där inne i ridhuset satte vi båda enkla bytena och visade skritt! Det är första gången det händer på tävling, en gång förut har vi satt det andra enkla bytet och då blev jag så chockad att jag fattade fel galopp efteråt. På träning är han säkerheten själv, men på tävling har det aldrig funkat förut. Alltid nåt :D
 
@HotrodKitten Tyvärr hade vi inte jättemycket starter just i komboklasserna :(. Vet inte riktigt vad det berodde på faktiskt. Men vi försöker ett år till! Nu när folk sett rosetterna så kanske de blev peppade :D. Kan vara att vår tävling låg i slutet av en intensiv tävlingsperiod här för de tävlingarna som är i helgen har långt mindre starter än oss och en har fått ställa in ena dagen. På ponny hade vi rekord med runt 90 starter! Kan tipsa om det här med rosettklass-det var superpopulärt att ha det inom klassens vanliga bedömning. Ett barn blev så glad att hon började gråta :D!
 
@HotrodKitten Tyvärr hade vi inte jättemycket starter just i komboklasserna :(. Vet inte riktigt vad det berodde på faktiskt. Men vi försöker ett år till! Nu när folk sett rosetterna så kanske de blev peppade :D. Kan vara att vår tävling låg i slutet av en intensiv tävlingsperiod här för de tävlingarna som är i helgen har långt mindre starter än oss och en har fått ställa in ena dagen. På ponny hade vi rekord med runt 90 starter! Kan tipsa om det här med rosettklass-det var superpopulärt att ha det inom klassens vanliga bedömning. Ett barn blev så glad att hon började gråta :D!
Vad menas med rosettklass?
 
Vi var också och tävlade i söndags. En MsvC:1 igen. Det var ju liiiiite för varmt för att jag skulle sätta press på honom, så jag red noga (8 på korrektheten) och han fick välja lite själv hur fort han skulle gå. Det blev ganska lagom. 65,238 % och en sjundeplacering av 27 startande. Så nu avslutar vi troligen den här säsongen med ett ökat snitt på 3 % och 5 placeringar på 7 starter. Rätt skönt att få rida utan kavaj måste jag säga.
34473090_10160929434420497_9147476348371992576_n.jpg

34416383_10160929433835497_6901368311246749696_n.jpg
 
Igår var vi iväg på finalen i div II och tredje gången LB:2. Det var vamt (nähä), hästarna har gått ute dygnet runt just över en vecka och det var långt att åka (för oss, nybörjare ni vet). 2 timmar tog det att köra, och sista milen på riktigt dålig väg. Dessutom la ACn av halvvägs :wtf:

Fin tävlingsplats, dock extremt mycket insekter (av alla slag. Såg en jättefin blå trollslända).

Det började bra, hästen stod stilla på släpet, hon försökte inte gå över någon vid sadling. Dock skakade hon av sig den ljuddämpande luvan så jag red fram utan den. Och det gick super. Hon var framför skänkeln, inte särksilt spänd (förutom att man var tvungen att rida förbi ett par stora stenar innan man kom till framridningen, min medhjälpare (och tillika lagledare) höll på att skratta ihjäl sig åt de överdrivna kast hon gjorde för att undkomma mördarstenarna.

Sen försökte sagda medhjälpare ge mig en flaska vatten på framridningen. När jag har flaskan i ena handen och tyglarna i andra kommer hästkraken på att nåt är säkert farligt och ställer sig upp. Jag hinner typ tänka att "eh... och vad gör jag nu???" innan hon vänder (på bakbenen fortfarande) men hon stannar och går ner på alla fyra igen. Hinner dricka lite och lämna tillbaka flaskan. En annan ryttare undrar hur jag kunde vara så lugn när det hände. Alltså, jag var inte lugn alls, jag kunde bara inte bestämma mig för hur jag skulle reagera, så det blev liksom ingenting.

Själva tävlingen gick bra, men fick en udda start. De kallade in fel ryttare på banan, startsignal gick utan att någon var på banan. Sen sa speakern att jag redan ridit, så jag fick rida in och prata med domaren som var snäll och gav mig 2 minuter och sedan fick jag ny startsignal. Ritten gick bra, den var mjuk och fin, trots att det var läskigt vid domaren. En av 10m volterna i trav blev lite för stor (för det var en mörk fläck på marken som man inte kunde gå på). Fick tillslut 66%. Domaren ville se mer tryck i ökningarna (vilket jag kan hålla med om) men skrev också att jag behöver rida programmet nogrannare, trots att jag fick en 7a på korrektheten ? Så så himla inte-nogrannt kan det inte ha varit? Eller?

Sammanfattningsvis: rolig (men skitlång) dag där jag är hemskt nöjd med min lilla superhäst.
 
Inte världens bästa film, men har i alla fall testat LA:1 för första gången i dag på en pay and ride. Väldigt nöjd, för en vecka sedan kunde vi inte rygga utan hjälp från marken. Domaren dömde väldigt snällt, så fick 64%. Gissar att det hade varit strax under 60% på en lokal tävling även om jag hörde domaren säga till tävlingsledaren att hon dömde som vanligt. Men, oavsett vilket är jag glad över att ha testat, sett var vi har svårigheterna i programmet. Tycker det är svårt att känna det riktigt hemma eller på träning, blir inte samma sak som när man rider ett program på tävling eller pay and ride.

Debut LA:1
 
blir inte samma sak som när man rider ett program på tävling eller pay and ride.
1

Nej, på tävling är typ enda gången jag rider på en bana med (förhoppningsvis) korrekta mått och bokstäverna på rätt ställen. Alltid lika stor överraskning! :angel:

Häftig häst du har!! :)

Vi har varit på dressyrtävling för första gången på ett drygt år. Har lärt mig att inte tävla dressyr på henne inne :angel:, så vintersäsongen går bort, och på resten av året prioriterar jag fälttävlan. Nu bröt jag ju fotleden för 6 veckor sedan, opererades för 5 veckor sedan, så då tyckte jag att en lokal dressyrtävling var en bra komigång! :D

Red LB:2 och LA:3.

Fin i LBn, några mindre missar när hon missförstod mig. 67,67% och en knapp seger! Yey, min första nånsin på riktigt tävling! :banana:

Startade sist i den klassen, och efter prisutdelningen var det en halvtimme till nästa start. Satt av en liten stund och svampade av henne och erbjöd vatten innan jag började rida fram till nästa klass. Inne på banan i LAn kändes hon lite matt i värmen. Fick inte till skänkelvikningarna tillräckligt bra och ett omslag i den högra förvända galoppen, som jag rättade. Blev 63,72%, vilket gav en andra plats. :D

2 placeringar på 2 starter, Wohoo!! :bump:
20180610142638 (7).jpg
 
Nej, på tävling är typ enda gången jag rider på en bana med (förhoppningsvis) korrekta mått och bokstäverna på rätt ställen. Alltid lika stor överraskning! :angel:

Häftig häst du har!! :)

Vi har varit på dressyrtävling för första gången på ett drygt år. Har lärt mig att inte tävla dressyr på henne inne :angel:, så vintersäsongen går bort, och på resten av året prioriterar jag fälttävlan.
Tack! Din häst är ju en riktig läckerbit! Jag gör tvärtemot dig, prioriterar innetävlingar. Har inget ridhus hemma, tränar ute året runt. I vintras fick jag ge med mig för vädret och tränade inne totalt 3 gånger.... Tycker alltså min häst borde vara van vid att arbeta ute, men han går mycket bättre inne än ute :p
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 772
Senast: corzette
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 236
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Folksam Elitallsvenska och Folksam Ponnyallsvenska laddar för ny tävlingshelg. Hittills har årets klasser många gånger varit...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp