Vårterminens tävlingar

Burb har varit duktig ikväll och tagit en röd rosett i LB2 på 64,8%. Detta trots att piloten styrde på konsekvent fel diagonaler, fick en felridning och en felfattning... Är otroligt nöjd med henne, det enda som saknas är rutin och hon var redan så mycket bättre än förra tävlingen :) . Är anmäld till LB2 igen om ett par veckor men ska ändra till LB3 som passar henne bättre. De där långa diagonalerna med avbrott-fattning är så himla meckiga.
32130706_10214278752234614_182694328085250048_n.jpg


32207316_10214278754954682_5064591079999799296_n.jpg

32149473_10214278754474670_195866859638095872_n.jpg

:D
32105282_10214278752394618_4992758001082302464_n.jpg

32186531_10214278752114611_3962189604953522176_n.jpg

Grattis! :) Ni är så himla fina tillsammans!
 
Vi vär iväg på clear round dressyr igår. Liten klubb med hönsgård längs med ena kortsidan påframridningen. Hästen såg ut så här :eek: när de började hoppa runt där inne.
Mycket bättre känsla denna gången hon var mer framme. Dock fick hon en värre hostattack i andra mellantraven, så det blev något knackigt och i så fick vi en felfattning i galoppen som också drog ner. Landade på 63,3 iaf så fick åtminstone en rosett med hem :D
 
Jag var iväg med två fjordingar och skulle rida LA:1 i torsdags.
Fjording nummer ett brukar vara skapligt energisk men han "dog" inne på dressyrbanan. Egentligen inte så konstigt eftersom han har vinterpäls kvar, det var 27 grader varmt och tävlingen gick inomhus i ganska stillastående luft.
Min förhoppning ligger ju på 60%-ribban, som en del av er vet, och jag hade hoppats kunna nå dit.
Och det hade jag ju kunnat.
Om inte om vore...

Fick faktiskt 6 för inridningen i galopp med tillhörande halt, det hade jag trott skulle vara sämre. Möra travlängningar med femmor, får anses OK utifrån att han var trött och "halvdöd".
Fick OK för travvolter och godkänt för skänkelvikningarna, vilket ju var trevligt.
Det var i galoppdelen som orken helt tog slut: första fattningen lite skuttig - men bara lite och det såg tydligen OK ut för vi fick en sjua.
Sedan höll han på att tappa galoppen i första tiometersvolten, jag gick på med skänkel och han tog i så han sprack och det blev ett litet skutt. Jag var förvånad när jag såg bedömningen, som var mer generös än jag väntat mig: "dubbla spår. Går emot skänkel." och 5.5.
Sedan halvt igenom, fungerade med viss möda. I förvända föll han isär helt och gick ner till trav. 4. Förstås.
Fattningen därefter OK, andra lilla volten kämpig - jag behövde driva i varje steg. Sedan in mot halvt igenom och där tappade han galoppen igen. Så jag gjorde halt och utgick. Det fanns ingen vits att tvinga en trött ponny genom resten av programmet.
Är ändå nöjd med att ha sett poängen "in action", eftersom det var en del poäng som var bättre än jag trott. Domaren är inte känd för att vara den allra mest generösa med poängen. Fyran för att tappa galoppen var rättvis - men å andra sidan fick vi en del 6.5 och sjuor också.
Så det blir väl bättre nästa gång, när inte omständigheterna gör att han inte orkar alls.

Ponny nummer två gick jag och strök, eftersom den brukar ha ännu lite sämre ork än ettan, och i den värmen hade inte heller jag ork eller lust.

Så nu kollar jag om jag hittar någon annan lämplig tävling att göra ett försök med. Har sett en kvällstävling som egentligen är väldigt lämplig, men frågan är om jag kan "muta" någon annan att ta arbetspasset den kvällen. Får fjäska lite på jobbet idag...
 
Vi gjorde två starter förra veckan. På torsdagen tävlade vi MsvC:1 och känslan var helt ok men tre missar var minst en för mkt så vi kom precis utanför placering.

Igår kom dagen jag längtat efter sååå länge. Casp blir ofta introvert på banan och går inte framåt. Har förstått att det är för att jag är spänd och nästan krampar i tygeln för att han inte ska göra ngt annat än det jag vill. Då är det ju inte lätt att visa någon sorts schwung och resultaten har varit godkända, men inte ganska bra. Igår gled jag med och lät honom gå mer själv. Styrde mer med tanken och mindre hjälper. Dessutom satt jag inte så mkt på honom när jag red fram, lätt sits och lättridning. När jag kom in på tävlingsbanan galopperade jag på i lätt sits så han var positivare redan från början. Tyvärr började jag rida MsvC:1 och vände åt fel håll... Resultatet blev 65,9 % och en fjärdeplacering, men bäst var att han gick själv utan att jag drev honom. Nu ska jag få ordning på mina händer så kommer vi nog upp ett snäpp till.
6240AAE6-5311-45D9-90EF-F1CEBB42387F.png
 
Jag var på samma tävling som Amanda_F (Grattis till så fint resultat och känsla! Underbart!)
Red msvB4 och kom 3:a på 65.87%. Har aldrig fått så mycket priser för en placering tidigare. Helt otroligt!:love:
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    92,1 KB · Visningar: 73
Jag och djuret var ute och tävlade LC:2 och LB:1 i lördags. Det gick bra! Vi fick 66% i LC (snål domare enligt de flesta dock...) och 67% och vinst i LB :banana: Hade tänkt åka på en tävling och prova LA:1 om några veckor, men jag har tyvärr inte råd just nu. Nästa start får bli en LB:2 i början på juni tror jag :)
 
Jag var på samma tävling som Amanda_F (Grattis till så fint resultat och känsla! Underbart!)
Red msvB4 och kom 3:a på 65.87%. Har aldrig fått så mycket priser för en placering tidigare. Helt otroligt!:love:
Grattis! Min kompis vann B:5 och hon vann täcke, matkorg, blommor och en påse med grejer, bland annat en bok. Så verkligen bra priser!

Det är ju min gamla ridskola där jag växte upp förresten :)
 
Nu har jag hunnit ut i år med Frans också, fortfarande bara LB för hans del. Förra helgen så var vi Åsbo och gjorde ett bottennapp. Spänd häst som stänger mig ute och går mot skänkeln. Så hem och träna på detta... Åkte sedan till Flyinge denna helgen och min envisa ridning under veckan gav resultat! Frans var med mig inne på banan, går snällt runt och gör det han ska. Ett tag kvar innan vi kan plocka fram alla hans kvalitéer där inne men 72,3% och en 2a placering är verkligen på rätt väg!

Tyvärr blev lyckan inte långlivad då under den korta stund vi lämnade en då lugn häst i B-kortslastbilen kommer vi tillbaka till en som hoppat över gångluckan och in i packutrymmet. Han kommer så småningom ut genom bakdörren. Jag trodde han skulle bryta nacken där ett tag... Nu verkar han bara rejält blåslagen och full i skrapsår samt ett sår vi fick sy. Så nu blev det vila...
Grattis till fint resultat och placering! Men fy så otäckt att han hoppat över. Tur i oturen att det inte blev värre.
Jag har ett aber med min unghäst som tryckte sig ut och fastnade under bakbommen i höstas. Trodde också hon skulle dö innan hon kastade sig fram. Nu är jag livrädd för att stänga bakom henne. Har kommit så långt att jag kan lasta henne själv men inte stängt ännu.
 
Grattis till fint resultat och placering! Men fy så otäckt att han hoppat över. Tur i oturen att det inte blev värre.
Jag har ett aber med min unghäst som tryckte sig ut och fastnade under bakbommen i höstas. Trodde också hon skulle dö innan hon kastade sig fram. Nu är jag livrädd för att stänga bakom henne. Har kommit så långt att jag kan lasta henne själv men inte stängt ännu.

Jag hade en häst som inte gärna ville stå kvar i släpet.
Valde därför att, när jag skulle köpa transport, köpa en modell med säkerhetsbommar fram (går att släppa ner dem utifrån vilket jag gjort ett par gånger när olika hästar fått för sig att det är trevligt att klättra), och innerdörrar bak.
Mycket trevligt ur last- och transportsäkerhetssynpunkt.
 
Jag hade en häst som inte gärna ville stå kvar i släpet.
Valde därför att, när jag skulle köpa transport, köpa en modell med säkerhetsbommar fram (går att släppa ner dem utifrån vilket jag gjort ett par gånger när olika hästar fått för sig att det är trevligt att klättra), och innerdörrar bak.
Mycket trevligt ur last- och transportsäkerhetssynpunkt.
Jag har säkerhetsbommar fram men inte bak. Skulle egentligen vilja ha dörrar, eller umesläp där de åker baklänges el kanske fronturlastning. Har en Ringo Star som är väldigt stor o luftig så gillar den i övrigt. Hatar dock den där bakbommen.:wtf:
 
Grattis till fint resultat och placering! Men fy så otäckt att han hoppat över. Tur i oturen att det inte blev värre.
Jag har ett aber med min unghäst som tryckte sig ut och fastnade under bakbommen i höstas. Trodde också hon skulle dö innan hon kastade sig fram. Nu är jag livrädd för att stänga bakom henne. Har kommit så långt att jag kan lasta henne själv men inte stängt ännu.

Han har en historia av att vara stökig i både transport och lastbilen, även om han senaste tiden stått som ett ljus, så av den anledningen så satt han fast med halsrem som borde ha gjort det omöjligt att komma någonstans. Den har dock antagligen släppt i panikhaken tyvärr efter som de grejerna var hela och allt annat paj... Nu har vi dock beställt ett v-galler att sätta ovan dörrarna så förhoppningsvis ska han inte kunna göra om detta.

Hade jag varit rik hade vi köpt en lastbil med stuteriinredning men nu är jag inte det så när vi fick fatt i denna lastbilen begagnat så var det inget snack om att vi skulle kunna få bättre bil för pengarna. Så nu får vi fixa lite så att den förhoppningsvis kan stänga in Frans på rätt plats i framtiden :D Men man är ju lagom nojjig över att börja lasta honom igen..

Veterinären plockade stygnen idag men han är fortfarande svullen om bakknäna så han får nöja sig med promenader och longering till en början trots att han är oförskämt pigg och fräsch.
 
Idag var jag och Fröken iväg på årets första dressyrtävling, två gånger LB:2. Förklass + lagklass. Vår andra (och tredje) start totalt, och hästens 4e. Hon gick tre tävlingar i lagserien i höstas och efter det har hon startat 6st hopptävlingar (där hon nu gått felfritt i 110cm)

Relativt varm dag, tog en lång men långsam framridning. Målet var att andas genom hela programmet och att, om hon började konstra/fjanta sig, rida på frammåt. Hemliga önske-målet var att komma över 60%, Hästen blev spänd när vi kom in på banan, och det blev lite undertempo, men vi nådde 60,833% :bump::bump::bump::bump:Jag var så fantastiskt nöjd med min lilla skrutt, även om vi fick ett omslag i ena galoppen och dörren på långsidan var jättesuperfarlig.

Andra start blev hon nästan lite loj, men vilken ridning jag kunde komma till. Litet taktfel i skrittdelen (ett travsteg) samt ett nästan komplett stopp när vi skulle galoppera förbi domaren. Vi fick 67,500% och blev placerade på en femteplats (av totalt 6 placerade) Personbästa fullständigt krossat och Fröken är värd minst en miljon. Det var så himla roligt att kunna visa hur fin hon egentligen är hemma, liksom.

Nu sitter jag mest och njuter och kan inte sluta se ut så här :D

Det enda jobbiga var att min ganska lättlastade häst helt plötsligt inte skulle kliva på släpet för att åka hem. :cautious:
 
Idag var jag och Fröken iväg på årets första dressyrtävling, två gånger LB:2. Förklass + lagklass. Vår andra (och tredje) start totalt, och hästens 4e. Hon gick tre tävlingar i lagserien i höstas och efter det har hon startat 6st hopptävlingar (där hon nu gått felfritt i 110cm)

Relativt varm dag, tog en lång men långsam framridning. Målet var att andas genom hela programmet och att, om hon började konstra/fjanta sig, rida på frammåt. Hemliga önske-målet var att komma över 60%, Hästen blev spänd när vi kom in på banan, och det blev lite undertempo, men vi nådde 60,833% :bump::bump::bump::bump:Jag var så fantastiskt nöjd med min lilla skrutt, även om vi fick ett omslag i ena galoppen och dörren på långsidan var jättesuperfarlig.

Andra start blev hon nästan lite loj, men vilken ridning jag kunde komma till. Litet taktfel i skrittdelen (ett travsteg) samt ett nästan komplett stopp när vi skulle galoppera förbi domaren. Vi fick 67,500% och blev placerade på en femteplats (av totalt 6 placerade) Personbästa fullständigt krossat och Fröken är värd minst en miljon. Det var så himla roligt att kunna visa hur fin hon egentligen är hemma, liksom.

Nu sitter jag mest och njuter och kan inte sluta se ut så här :D

Det enda jobbiga var att min ganska lättlastade häst helt plötsligt inte skulle kliva på släpet för att åka hem. :cautious:

Grattis! Hon ville väl tävla mer ;)
 
Nu har även vi gjort årets första start, en LB:1! Målet var att ta oss igenom utan att fröken spänner till och blir för hög i formen, det ständiga problemet... Vi fick lite soppatorsk i slutet båda två men är verkligen supernöjd med min fina lilla häst:heart I det allmänna intrycket fick vi 6,5 på lösgjordheten med kommentaren att hon var lydig med lite låg i formen. Både jag och tränaren jublade över formen:D

Det blev 68,571% och en fjärdeplacering! :)
Domarkommentaren blev - Fin häst! Kommer bli bra med lite mer styrka och lite bärigare form. Lycka till! :)
 
ÄNTLIGEN fick jag till det på banan! Sedan i höstas någon gång har jag liksom glömt bort hur man rider ett program, och bara åkt häst runt. Denna gången red vi för samma domare som sist (och då tyckte jag att han var lite väl hård och tråkig i tonen i kommentarerna) så nu red jag in med inställningen att nu ska jag faen visa honom att vi kan. Och ja, men den inställningen gick det ju betydligt bättre :laugh:
Hästen gick bättre, vi fick några missar men de verkade domaren inte bry sig så mycket om. Fick en 7a på ryttaren och väldigt bra slutkommentarer, och jag slutade individuellt på en femteplats med 67,7% och laget vann!
Jag ska nu försöka spara den där känslan av att verkligen rida programmet, så vi har det med oss nästa gång. Som min tränare säger "Rid inte in och be om ursäkt för att du är där och tar upp tid. Rid in och visa stolt att ´här är vi!´"
 
Andra omgången i serien gick idag. I 30 graders värme. Tack o lov att vi fick lov att rida i bara skjortan.

Bara en klass idag, hästen var jättefin på framridningen men inne på banan var det läskiga skuggor. Och så lät dressyrstaketet superläskigt när man skvätte sand på det. Dessa två saker i kombination höll på att leda till att Fröken nästan tappade mig :cautious:

Trots detta fick vi ihop 63,8%, och hästen VAR spänd, men lyssnade. Rätt gångart och vägar, och viss eftergift, dock inte så bra som vi egentligen kan. Laget hamnade på 4e plats igen, denna gång hela 3 tiondelar efter trean.

Idag kom vi hem med bara ett mindre sammabrott vid lastning (wahhhh-wahhh. oh, jaha. ska jag gå på? varför sa du inte det? - klamp)
 
Hoppehästen fick komma ut på dressyrbanan i helgen. MSV C1 igår och som han gjorde det. 68,8% med en felridning :D.
Idag MSV C:2 på 64,1%. Lite mattare och jag fick inte lika bra flyt.
Jättefina kommentarer av domaren. :)
Nu är vi kvalade till både 130 hoppning och MSV B. :love:
 

Bifogade filer

  • 20180526_154505.jpg
    20180526_154505.jpg
    236,4 KB · Visningar: 43

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 705
Senast: corzette
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 229
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Folksam Elitallsvenska och Folksam Ponnyallsvenska laddar för ny tävlingshelg. Hittills har årets klasser många gånger varit...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp