Våta täcken över natt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 648
Sv: Våta täcken över natt?

Jag tar av täckena på natten eftersom jag tycker att hud och hårrem behöver lufta sig lite mellan varven. Och för att hästarna ska få stå, gå och ligga utan stramande täcken några timmar, även om de har bra passform. Eftersom jag har hästarna hemma kan jag klä på och av dem när och som jag vill, och då känns det bra att kunna göra såhär.

håller med dej, dock har vi kallstall så hästarna måste ha täcke på sig under natten. Dock ryktas dem mellan täckesbytena.

Mina hästar struntar högaktningsfullt i om deras täcken är blöta på utsidan, om de har 18 täcken från 1 till 3000 gram och för det mesta om de har täcken öht. Däremot är jag väldigt noga med stallmiljö och foder, något det talas hälften så mycket om som dessa kära täcken.
Ja, jag tror de flesta hästar struntar i det. Hästar har ganska sällan kritiska åsikter om sin ägares handlande..

Men det är väl mest hästens hälsa folk är oroliga för? (Läste inte inlägget du svarade på, men generellt?) Iaf jag tror definitivt att det är skadligt för hästen att hela tiden vara inrullad i flera lager plast. Hästar svettas hela tiden, och ett täcke förstör ju den naturliga processen som gör att hästar kan vara blöta utan att kylas ner. Och när fukten då inte kommer ut, så blir hästen nerkyld, och får därmed ökad risk för sjukdomar, med mera. Har jag fel?

håller med dej, dock har vi kallstall så hästarna måste ha täcke på sig under natten. Dock ryktas dem mellan täckesbytena.

Jag har också kallstall, men lägger bara på täcke om det är väldigt kallt. (Och än har det inte hänt i vinter....) Fast då är de bara klippta en gång, den ena väldigt tidigt och den andra spårklippt.

Det stämmer säkert men hästens hälsa påverkas i lika hög grad av foder och stallmiljö som antal gram på täcket. Sen kunde man ju önska att det var lite större intresse för hur hästar verkligen fungerar om man nu är så mån om dess hälsa. Parallellen till människor dyker t ex upp skrämmande ofta när det pratas om täcken.

De flesta täcken nu för tiden andas så fukten kommer ut men jag tycker som du att pälsen behöver andas och har aldrig täcke inne på oklippt häst om det inte är en riktig fryslort och dom är rätt ovanliga - förutom här på Buke då ;)

Det där att täcken skulle förstöra den naturliga processen är delvis rätt eftersom pälsen inte kan resa sig som den gör naturligt när hästen vill reglera värmen men det gäller bara så länge täcket sitter på och då ger förhoppningsvis täcket den isoleringen istället.

Senast ändrad:

Eh? För att du jämför äpplen och päron? För jag hoppas att du vet att hästar och människor rent fysiologiskt inte har många likheter - en jämförelse är alltså helt irrelevant.

Tycker inte du ska bry dig så mycket om hur jag ser på det.
Tror du en häst vill ha ett blött täcke på sig över natten?

Tycker inte du ska bry dig så mycket om hur jag ser på det.
Tror du en häst vill ha ett blött täcke på sig över natten?

hmm... elektron är en av de få som jag vet som är påläst om hur hästen fungerar gällande temperaturer, täcken och övriga förhållanden värme/kyla, och jag håller med henne ang. att inte jämföra hästar med människor.... det finns läsvärd info om du är intresserad dessutom!

Är det inte dumt att posta inlägg på ett diskussionsforum med den inställningen?

Sen sa jag precis att mina hästar inte bryr sig ett jota om de har täcken på sig som är blöta på utsidan. Men din är säkert helt annorlunda.

Nej, det är inte kul.
Sådana hästar har vi inte och har aldrig haft i stallet men om det skulle dyka upp så får väl den kusen gå själv?
Det är ju helt upp till hästägaren att bestämma.
Genom åren har vi haft många som inte velat eller fått stå hos oss för att de har motsträviga krav och åsikter.
Jag släpper bara in folk som har ett liktänkande men i gengäld har vi heller aldrig haft intriger i vårt stall - SUG PÅ DEN :D !!!

bra där!!!! på något sätt blir det ju ALLTID bråk i stall ( å när massa tjejer ska göra saker ihop)...

bra att ha lite inträdesprov för å slippa det ;)

hmm... elektron är en av de få som jag vet som är påläst om hur hästen fungerar gällande temperaturer, täcken och övriga förhållanden värme/kyla, och jag håller med henne ang. att inte jämföra hästar med människor.... det finns läsvärd info om du är intresserad dessutom!

Hallåååååååååååååååååååååååå :devil:

:bump:

Håller med.

Självklart byter man täcken om täcket har läckt, men jag ser inte någon anledning att byta täcke bara för att yttertyget är blött. Resonemanget med att täcket kyler hästen har inte jag då stallet är varmare än hagen och vindtätt och ventilerat, så om ett blött yttertyg kyler hästen i stallet så behöver den ett varmare täcke även i hagen.

Ja och det sa jag också i ett tidigare inlägg.

Hur visar din häst att den inte gillar ett täcke som är BLÖTT PÅ UTSIDAN och exakt vad är det den inte gillar? Att det blir tyngre?

fast när det var nästan snöstorm så vände min häst i hagen och gick in igen, likadant har båda gjort när det regnar mycket. Så nog väljer mina torra stallet framför blöt hage.. i alla fall min erfarenhet :)

(Fri tillgång på hö ute)

När man tar in henne efter det har regnat, kastar hon sig på väggarna och försöker skrapa av sig täcket. Hon hatar att vara blöt och om hon inte har ett täcke som täcker hela halsen osv. så blir hon ju blöt fram vid halsen/bogen och det rinner från täcket ner på benen osv.

Jaha? Jag har inte sagt nåt om vare sig det ena eller det andra men eftersom du för det på tal så går mina hästar gärna ut oavsett väder. Däremot händer det att de vill in tidigare när det blåser mycket i kombination med nederbörd.

Flera av mina hästar slänger sin mot boxväggen när hon kommer in när dom är blöta, utan täcke. Det kliar när dom blir blöta i pälsen, enligt mig har inte det med täcket att göra. Har dom haft täcke så efter jag tagit av blöta täcken så kliar det på halsen.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka