Våta täcken över natt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 648
Sv: Våta täcken över natt?

Jag tycker det är dålig hästhållning. Hur skönt är det att stå med ett sjöblött tungt och lerigt täcke hela natten. :crazy: Dessutom stjäl det värme från hästen, och det blir jättefuktigt i stallet.

Man får antigen se till att ha torkmöjligheter, eller så får man ha två täcken, så man kan alltid har ett torrt!

nej usch, så skulle jag aldrig göra!
Tänk dig själv att sova med en blöt regnjacka! :crazy:

nej, det vill inte ujag heller.
men om man skall diskutera utifrån människa/djur kanske inte hästen vill ha täcke alls:angel:

centaur: som jag skrev tidigare: man måste ha et bra täcke. våra täcken är ej vare sig tunga eller sjöblöta.
dessutom har vi torkmöjligheter om man vill.
sedan har vi bra ventilation och ingen tillförd värme=minimalt med fukt.

troligen kommer vi diskutera detta med täcken i många år framöver härinne på buke och åsikterna kommer alltid gå isär:p .

Att ha massa täcken på precis hela tiden är nåt jag verkligen inte tror på. Särskilt inte plastiga utetäcken.. Hur mycket andasfunktion de än säger att de har så kan det ju inte vara helt bekvämt att stå med fuktig syntet på sig jämt? Och lär ju inte vara kanon för huden/pälsen heller.

nehej, har ni täcken med teflonbeläggning som gör att vattnet ej fäster då? Eller det kanske inte regnar hos er?? :confused:

/centaur som har horseware täcken till sina hästar. fast dom kanske är dåliga då eftersom dom blir våta.

Senast ändrad:

vi har torkrum, jag brukar hänga upp hans täcke där o det torkar på en timme, lägger på ett annat så länge.

Jag tycker det är dålig hästhållning. Hur skönt är det att stå med ett sjöblött tungt och lerigt täcke hela natten. :crazy: Dessutom stjäl det värme från hästen, och det blir jättefuktigt i stallet.

Man får antigen se till att ha torkmöjligheter, eller så får man ha två täcken, så man kan alltid har ett torrt!

:bow: :bow: :bow:

Är täckena våta så får de ha dem över natten. Givetvis inet om de läkt igenom (det har aldrig hänt dock).Bästa täckestorken i stan.
finns inget värre än när folk envisas med att täckena SKA av och sen lägger på ett iskallt blött täcke på morgonen.

Min häst går med dubbla täcken ett vintertäcke och vid regn + regntäcke. Regntäcket tas av om det är blött det andra är sällan blött men han står oavsett inte med blöta täcken. Dock är det inga täckesbyten där jag står.

Nu har jag eget stall och sköter allt sånt själv så jag tar av deras täcken. Tidigare har det hänt att dom fått ha dom på även tills de torkat eller tills jag själv tagit av dom (eftersom jag inte hade lust att ta av 14 andra blöta täcken krävde jag inte att andra skulle ta av eller byta på mina heller). Har inga problem med det alls så länge de inte är blöta rakt igenom.

Mina hästar har inte täcke (pyjamas herregud...) inne om de inte är klippta.

Eftersom min man ska kunna hjälpa till (hästrädd och allergisk) har hästarna ofta sina täcken dygnet runt. Är de blöta byter jag dock så fort jag kommer hem.

Skulle gärna ha någon i stallet som kunde hjälpa mig o nu tror jag att jag hittat några små änglar!:bump: Håller på att skola in dem i stallet, hoppas att de är så duktiga som jag tror. Annars ser jag ingen annan lösning än att låta dem sova med ytterkläderna...:confused:

I vårt stall låter folket täckena vara kvar på hästen hela tiden. Dom menar att det torkar fortare då. Det gör det ju också.

Själv har jag en hel del bra täcken som jag byter mellan när det regnar. Har jag möjlighet så byter jag till ett torrt när hästen kommer in och hänger upp det andra på tork.

Jag lägger aldrig på ett täcke som inte är helt torrt. Därför har jag en hel del att byta emellan.

Det händer ju att jag inte har möjlighet att åka ut på kvällen och byta och då står han med täcket på sig och det har fungerat lika bra det. Men helst vill jag att han får på sig ett torrt täcke när det han har är blött.

Vi har tyvärr inte täckesservice och det finns inga bra torkmöjligheter så hästarna får ha täckena på över natten såvida de inte är blöta igenom, då byter den som tar in hästarna.

Ventilationen är mkt god med halvdörrar på ena långsidan av stallet så fukten vädras ut. Jag hade dock gärna sett att förutsättningarna vara annorlunda men det finns annat som väger upp.

Mina har för det mesta inte täcke alls, men har de haft regntäcke och det är blött (men inte igenom) så får det ofta vara på tills jag nattar dem, då tar jag av täcket. Är det blött igenom tar jag av och lägger på en yllefilt tills jag nattar dem, då åker den också av! Inga pyjamasar på mina hästar. Men som sagt för det mesta går de utan, de har dessutom ett mysigt litet "utestall" i vinterhagen som de faktiskt använder vid dåligt väder.

En kompis till mig har tre hästar och hon brukar låta sina hästar ha på sig sina regntäcken över natt när täckena är våta, så är de torra på morgonen efter. Jag tror inte att täckena är så våta att hästarna har blivit det också. Istället för att hänga upp täckena på tork och det tar några dagar ibland innan de torkar. Hur brukar ni göra? Lägger du på din häst ett fodrat stalltäcke över natten eller låter du regntäcket ligga på? Kan det vara bra för pållen eller gör det kanske inte något? :confused:

Händer faktiskt att nån häst fått ha sitt blöta regntäcke på sig ibland, är fodrat med flecce, så det är varmt och gott trots det är blött utanpå, det tar ca 3 timmar, så är täcket torrt på ovansidan oxå, därimot så skulle jag aldrig låta hästen stå med ett blöt regntäcke över natten utan att det var fleecefodrat, det låter lite kalltoch ruggigt:smirk:

Kunde inte ha sagt det bättre själv...
har förnärvarande 3 bytes täcken till min häst...
och ha samma täcke dyngnet runnt kan ju inte alls va skönt för pållen.. Och att ha pjymasen kvar under utetäcket.. är det inte bättre att ta av pjymasen å bara ha utetäcket då? blir ju lite täckesomväxling för hästen på det sättet...

Och är täcket blött och hästen lägger sej ner är det ju stor chans att blötan å fukten går genom täcket...

KL

Det beror på hur blött täcket är. Men är det bara utsidan är det mycket bättre att hästen får torka täcket med hjälp av sin överskottsvärme. För varje gång jag provat att göra så har de ändå varit varma under täcket.

Sen förstår inte jag hur folk kan ha så otympliga utetäcken att deras hästar inte kan ha dem dyngnet runt. Eller att det skulle vara synd om de hästar som har utetäcken dyngnet runt medans de som har ett stall/termotäcke på sig dynget runt med ett utetäcke över när de är ute, de skulle ha det så himla mycket bättre?

Sen att jämföra hästar och människor- har ni inte hängt med något i utvecklingen?

Det var ingen som påstod att de skulle lämmna sjöblöta täcken på hästen. Är det bara yttertyget som är blöt är det inte sjöblöt efterom hästen fortfarande är varm under.

Om man har så dålig vetilationsmöjlighet att det blir jättefuktigt i stallet om man har blöta täcken där inne så borde man nog tänka på vilket som egentligen är dålighästhållning. Att hästens överskottsvärme får torka täcket eller att stalluften är urkass.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur