Våta täcken över natt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 8 648
Sv: Våta täcken över natt?

jag skulle aldrig ha hästen på ett sådant ställe o som sagt så ingår det INTE där jag har hästen men jag ser till att lösa det.

Jag har samma täcke på mina dygnet runt, av bekvämlighetsskäl och platsbrist. Jag har inte plats till en massa täcken i mitt stall helt enkelt. Det händer ytterst sällan att täcket är dyblött - regnar det så mycket tar jag in mina djur. Kommer hästen in med ett fuktigt täcke (torrt inunder såklart) så lägger jag halm under det för jag tycker det torkar ännu fortare då.

andastäcken ska torka på hästen annars förstörs andasfunktionen har jag hört. har dock alltid plockat av täcket vid insläpp. men så har vi alltid haft torkrum åxå...

Mina hästars täcken hängs i sadelkammaren eller torkrum för täcken där de torkar över natten oavsett hur blöta de är. Med värme och avfuktare.

Skulle aldrig låta ett blött täcke ligga kvar på hästen. De byter till sina stalltäcken vid insläpp.

Har samma. Har inga problem nu med varken blöta täcken eller mögligt läder. Skaffa avfuktare är mitt tips.

andastäcken ska torka på hästen annars förstörs andasfunktionen har jag hört. har dock alltid plockat av täcket vid insläpp. men så har vi alltid haft torkrum åxå...

den vise säger inte vad han har hört utan vad han har sett.

Jag har inte upplevt att andasfunktionen blivit sämre.

Ägarens ansvar sträcker sig till att se till att hästen mår bra. Mina hästar struntar högaktningsfullt i om deras täcken är blöta på utsidan, om de har 18 täcken från 1 till 3000 gram och för det mesta om de har täcken öht. Däremot är jag väldigt noga med stallmiljö och foder, något det talas hälften så mycket om som dessa kära täcken.

En annan sida av saken är att om man står inackorderad i ett stort stall är det ett jäkla jobb att ta av/byta täcken på 20 hästar, det var inget jag ville lägga min stalltid på iaf. Alltså lät jag mina hästar gå utan täcken, bytte om jag hade möjlighet eller tyckte det behövdes eller så lät jag bli och krävde inte att nån annan skulle göra det åt mig och de kunde inte kräva att jag skulle sköta deras hästars täckesbyten (som alltid var desto fler och krångligare än mina).

Senast ändrad:

min pålle har oftast på sej ett tunnare regntäcke ute i hagen, speciellt den här hösten/vintern när det varit regn nästan varje dag. På natten står han dock utan täcke.. Han är inte klippt speciellt mycke och är en fjording med tjock päls. Har två regntäcken och varvar med dom ifall dom blivit blöta, är båda blöta så får jag hoppas på att det är uppehåll ute så att hästen kan gå utan. Nu har jag turen också att ha fått ett torkskåp till stallet:D

Eh? För att du jämför äpplen och päron? För jag hoppas att du vet att hästar och människor rent fysiologiskt inte har många likheter - en jämförelse är alltså helt irrelevant.

Jag tror inte det handlar om hur du uttrycker dina åsikter utan att man ska inte jämföra människa med häst för vi är väldigt olika, Bara för att du fryser en kall dag så behöver inte hästen göra det. Jag tror inte din polle skulle vilja sova i din säng bara för du älskar den.;)

Våra hästar står i kallstall utan möjlighet att torka täcken.

Hästarna har alltid dubbla täcken, dyra funktionstäcken.

När yttertäcket är blött känner vi på insidan om det fuktat igenom, vilket knappt hänt under 10år.
Om det fuktat igenom så åker det av annars får det ligga kvar och torka på hästen.

Våra hästar har under tio år ALDRIG haft en förkylning, inte mjäll, svamp eller annan hudirritation, enbart lindrig bogskav.
Det torde vara bevis nog på att det fungerar ypperligt att torka täcken på hästarna.

Vi håller inte på med täckesservice i vårt stall, vi uppmanar istället till inköp av bra funktionstäcken.

För att det är blött, många har redan svarat i tråden på den fråga ;).

Men om täcket har dålig passform har man det väl inte täcket på hästen alls?

Jag tror nog att alla i denna tråden gör det dom tycker passar deras hästen bäst utifrån hur hästarna är. Vad jag vet så är det ingen häst som har dött eller blivit sjuk av varken det ena eller det andra här?

Min häst får som sagt oftast ett nytt torrt täcke på sig när det har regnat och sen andra åker in på tork. Det händer att jag jobbar och inte har möjlighet att byta och då får han ha det på sig. Jag vet ju att det inte går genom och att täcket ligger bra så det är ingen fara. Men kan jag så byter jag. Min häst lever och är frisk trots detta.

Har man inte täcken så att man kan byta så att det andra hinner torka kanske man får handla sig ett extra täcke, det kan alltid vara bra att ha endå :) .

Jag tog inte med alternativet att täcket är blöt för att jag antog att det var underförstått, eftersom som du säger det är vad som diskuterats under hela tråden.. :smirk:
Det jag vill säga är att jag inte ser någon anledning till att byta täcke. Har hästen ett täcke som den trivs i så borde den inte lida av att ha de på sig på natten också.
Själv gör jag så att jag helst av allt tar av täckena helt på natten, men det beror helt på hur kallt det är (har kallstall). Är det kallt täcke inte kallt inge täcke. Är täcket blött igenom vilket nästan aldrig händer eftersom jag har ett vattentätt yttre på mitt täcke.. (har inte alla det? :confused: ) Jag har heller inte fenomenet stall och yttertäcke. Är det minusgrader tar jag ett täcke som passar till det är det plusgrader får de gå utan så länge solen lyser sen blir det vintertäcke på igen.. Ofodrade täcken använder jag bara ibland, t.ex. om hästen är svettig efter träning och han ska ut i hagen då det är soligt.
Men som sagt.. jag förespråkar att hästarna ska få gå utan täcke helt.. men ibland går det inte, som med våran travare som är rakad och allmänt frusen.. Mitt kallblod däremot har världens päls och går utan jämt förutom om det snöar blötsnö och regnar d¨å lägger jag på ett så att jag ska slippa ta in dom tidigare än vanligt.. Hästar trivs ju trots allt bäst utomhus.

Men det här som ni pratar om att ta av täcket fast det inte är blött igenom, och sen kallar sånna som inte gör det för djurplågare (inte bokstavligt men i princip) det förstår jag mig inte på.

Senast ändrad av en moderator:

Men det här som ni pratar om att ta av täcket fast det inte är blött igenom, och sen kallar sånna som inte gör det för djurplågare (inte bokstavligt men i princip) det förstår jag mig inte på.

Men snälla läs vad jag skriver. Anklaga inte MIG för att ha skrivit något jag inte har. Jag låter ju själv min häst stå med sitt täcke på ibland när jag inte har möjlighet att komma dit och ta av det eller byta. Min häst har inte dött utav det så jag förstår inte hysterin här i tråden riktigt. Var och en gör som den vill med sin häst.

Senast ändrad:

Vi håller inte på med täckesservice i vårt stall, vi uppmanar istället till inköp av bra funktionstäcken.

= lite dyrare?? å det är INTE kul när man har täckesätande hästar i stallet.. (eller i hagen rättare sagt)...

jag har fårr SEX täcken sabbade på 2 DAGAR... det var INTE kul...
ett av dem var ett billigt täcke som var billigt å laga, det andra ett DYRT täcke som hon tyvärr får ha silvertejp på...

Jag skulle vilja ställa den frågan också, fast tvärtom. Varför ta av ett täcke. Enda anledningen jag ser är om det har dålig passform så det är ivägen för hästen eller för att det är för varmt att ha inne..
och har täcket dålig passform ska man inte ha det överhuvudtaget tycker jag..

Jag tar av täckena på natten eftersom jag tycker att hud och hårrem behöver lufta sig lite mellan varven. Och för att hästarna ska få stå, gå och ligga utan stramande täcken några timmar, även om de har bra passform. Eftersom jag har hästarna hemma kan jag klä på och av dem när och som jag vill, och då känns det bra att kunna göra såhär.

= lite dyrare?? å det är INTE kul när man har täckesätande hästar i stallet.. (eller i hagen rättare sagt)...

jag har fårr SEX täcken sabbade på 2 DAGAR... det var INTE kul...
ett av dem var ett billigt täcke som var billigt å laga, det andra ett DYRT täcke som hon tyvärr får ha silvertejp på...

Nej, det är inte kul.
Sådana hästar har vi inte och har aldrig haft i stallet men om det skulle dyka upp så får väl den kusen gå själv?
Det är ju helt upp till hästägaren att bestämma.
Genom åren har vi haft många som inte velat eller fått stå hos oss för att de har motsträviga krav och åsikter.
Jag släpper bara in folk som har ett liktänkande men i gengäld har vi heller aldrig haft intriger i vårt stall - SUG PÅ DEN :D !!!

Jag tar av täckena på natten eftersom jag tycker att hud och hårrem behöver lufta sig lite mellan varven. Och för att hästarna ska få stå, gå och ligga utan stramande täcken några timmar, även om de har bra passform. Eftersom jag har hästarna hemma kan jag klä på och av dem när och som jag vill, och då känns det bra att kunna göra såhär.

Jag delar din åsikt om luftningen och hästarna ryktas varje dag.
Fast det syns omedelbart på pälsen om systemet inte fungerar eftersom de då antingen får skav, ruggningar eller olika typer av hudproblem.
Så länge vi inte har det så kör iaf vi med systemet att torka täcken på hästarna.

Hästen är ju alltid varm under, spelar ingen roll hur vått täcket är! Även om det RINNER vatten av mina täcken är hästarna varma under. Tycker fortfarande det är dåligt att inte orka byta. :mad:

Om hästen är varm och torr under täcket på precis samma sätt som när täckts utsida är torr varför skadar det då hästen att ha det på sig?

Jag har aldrig samma täcke ute som inne... Där jag står så är det så bra att vi byter till det täcket som ägaren vill ha på inne lr ute...

Sen så skulle jag aldrig ha tanken på att sätta på hästen ett vått ute täcke för att det ska vara torrt tills nätsa morgon...

Min häst har ett speciellt stalltäcke så jag byter täcke på henne oavsett om det är torrt eller inte. Skulle aldrig låta en häst stå med blött täcke på sig. Har värme i sadelkammaren och i värsta fall i pannrummet.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
973
Senast: Sonic76
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur