Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina hästars täcken hängs i sadelkammaren eller torkrum för täcken där de torkar över natten oavsett hur blöta de är. Med värme och avfuktare.
Skulle aldrig låta ett blött täcke ligga kvar på hästen. De byter till sina stalltäcken vid insläpp.
andastäcken ska torka på hästen annars förstörs andasfunktionen har jag hört. har dock alltid plockat av täcket vid insläpp. men så har vi alltid haft torkrum åxå...
Sluta jämföra hästar med människor.
För att det är blött, många har redan svarat i tråden på den fråga.
Men om täcket har dålig passform har man det väl inte täcket på hästen alls?
Jag tror nog att alla i denna tråden gör det dom tycker passar deras hästen bäst utifrån hur hästarna är. Vad jag vet så är det ingen häst som har dött eller blivit sjuk av varken det ena eller det andra här?
Min häst får som sagt oftast ett nytt torrt täcke på sig när det har regnat och sen andra åker in på tork. Det händer att jag jobbar och inte har möjlighet att byta och då får han ha det på sig. Jag vet ju att det inte går genom och att täcket ligger bra så det är ingen fara. Men kan jag så byter jag. Min häst lever och är frisk trots detta.
Har man inte täcken så att man kan byta så att det andra hinner torka kanske man får handla sig ett extra täcke, det kan alltid vara bra att ha endå.
Men det här som ni pratar om att ta av täcket fast det inte är blött igenom, och sen kallar sånna som inte gör det för djurplågare (inte bokstavligt men i princip) det förstår jag mig inte på.
Vi håller inte på med täckesservice i vårt stall, vi uppmanar istället till inköp av bra funktionstäcken.
Jag skulle vilja ställa den frågan också, fast tvärtom. Varför ta av ett täcke. Enda anledningen jag ser är om det har dålig passform så det är ivägen för hästen eller för att det är för varmt att ha inne..
och har täcket dålig passform ska man inte ha det överhuvudtaget tycker jag..
= lite dyrare?? å det är INTE kul när man har täckesätande hästar i stallet.. (eller i hagen rättare sagt)...
jag har fårr SEX täcken sabbade på 2 DAGAR... det var INTE kul...
ett av dem var ett billigt täcke som var billigt å laga, det andra ett DYRT täcke som hon tyvärr får ha silvertejp på...
Jag tar av täckena på natten eftersom jag tycker att hud och hårrem behöver lufta sig lite mellan varven. Och för att hästarna ska få stå, gå och ligga utan stramande täcken några timmar, även om de har bra passform. Eftersom jag har hästarna hemma kan jag klä på och av dem när och som jag vill, och då känns det bra att kunna göra såhär.
Hästen är ju alltid varm under, spelar ingen roll hur vått täcket är! Även om det RINNER vatten av mina täcken är hästarna varma under. Tycker fortfarande det är dåligt att inte orka byta.![]()