Vatten i hagen då?

V

veronican

Hur gör ni vintertid?

I vårt stall vänder de upp å ner på alla badkar nu (har varit neråt 10 minus om natten så allt har ju frusit) för att badkaren inte ska spricka, så nu får inte hästarna nåt att dricka i hagen förrän det bli vår.
Det är väl en sak med de hästar som går ute 8-14 men en hel del hästar (inklusive min och 2 till i hennes hage) kommer gå ute 8 till 17-18-tiden hela vintern och de får dessutom hösilage i hagen vid kl 14. Det känns inte schysst att ge dem mat i hagen men inget vatten? Så vi har bestämt oss för att ge dem vatten ändå, min stallkompis som har häst i samma hage har tagit dit ett eget badkar som vi själva får bära ner hinkar med vatten till. Vi ska nog lägga någon träbit i vattnet så det inte fryser lika lätt.

Men hur gör ni med vatten i hagen vintertid?
Då menar jag med hästar som går ute hela dagarna? Visst kan de äta snö när det finns, men vi har inte snö hela vintern här nere.

Nyfiken! :d
 
Vi brukar ha en stor tunna, som vi annars använder de andra årstiderna, men den fryser rätt fort så då använder vi småhinkar :)
 
Vattenkoppar med värmeslingor funkar super bra här i norrland. Det är ju en kostnad men då vet man ju att de alltid har tillgång. :bump:
 
Jag har en 90L vattenbalja som jag fyller ett par hinkar med ljummet vatten i. Jag får kolla baljan mitt på dagen också så att det inte frusit. Mina hästar dricker inte så mycket, så oftast har det räckt med 2 hinkar ljummet vatten ute. Samma procedur gäller inför natten då jag inte har värme i stallet.
 
Jag tycker absolut att häsarna ALLTID ska ha tillgång till vatten, oavsett var de är (i hagen eller i stallet). Tyvärr håller inte de som fodrar hos oss med om detta, utan är inne på att vattnet fryser och att hästarna får dricka inomhus. Irriterad blir man ju, eftersom man ser klart och tydligt att hästarna är törstiga!!!
Så, jag har bestämt mig för att vattna hästarna i "min" hage när jag är där ute. De får ju faktiskt HÖ i hagen! (Speciellt "min" häst dricker mkt i samband med hö!!!)
Önskar att de kunde ställa ut värmda vattenkoppar i hagarna, men jag förstår att hon som sköter stallet inte vill betala detta, då hon inte äger stallet...

Det är i alla fall irriterande, tycker jag, att hästarna inte får vatten i hagen... :crazy:
 
Klart att hästarna ska ha vatten i hagen, mina hästar dricker mest då de precis kommer ut oavsett om de har vatten kvar i boxarna eller ej. Jag har 5 pållar i samma hage o de dricker ca 90l vatten ute under dagen o då har de fri tillgång även inne. Så varför skulle hästar inte behöva vatten ute?
 
Har en plasttunna.
Min häst slår på tunnan om det frysit till is.
Då blir det fritt fram för de andra hästarna.
Är det snö,dricker dom inte lika mycket.Konstigt nog dricker dom inte mer när dom kommit in. :bow:
 
Mina 2 hästar går ute på lösdrift. Jag har en 60 liters plastbalja. När det är så kallt som det är nu så häller jag inte så mycket vatten i baljan utan bara hälften ungefär, häller på nytt 3-4 gånger om dagen. Hästarna brukar komma och dricka när jag häller på nytt. Jag tycker inte att hästar ska behöva klara sig på bara snö eller inget alls när det är kallt. Antingen får man ha vattenkopp med värmeslinga eller så får man vattna hästarna några gånger per dag!
 
Jag är hemma hela dagarna och bär hinkar med ljummet vatten morgon och lunch till tre hagar (2 hästar i varje hage) ganska nära stallet!
Dom dricker aldrig upp allt då det finns snö, så det verkar som om dom äter snö blandat med hö!!
Men hur bra är det, vill att dom ska dricka vattnet!
 
vi gör som vanligt, fyller på vatten när vi är där, och tar bort isen. nu har ledningen fryst så vi msåte köra ut vatten i en tunna. jobbigt, men dom måste ju ha vatten i hagen.
 
Våra hästar går ju på lösdrift. De har ett vanligt badkar som vi fyller på nån gång om dagen och fiskar upp de stora isflaken. Blir det is i vattnet går ledarhästen Vitamin dit och slår hål på isen så de som vill kan dricka. Han är fin den ponnyn! Fast klart att det vore schysst med ett värmekar...
 
Vintertid har vi ut hinkar med vatten, fyller på dem/byter ut dem morgon, lunch och eftermiddag (om behov finns) i samband med fodringar. Tar in hinkarna till natten när hästarna kommer in.

Funkar bra - även när det är som kallast. Då tas bara hinken in och nästa hink läggs ut istället och inte hinner vattnet frysa igen helt på en tre timmar.
 
Jag tycker som många andra här, att hästar alltid ska ha tillgång till vatten!
Dock så finns det undantag som med allting annat, att vissa inte har möjlighet, av vissa orsaker, ge hästarna vatten vinter tid.

Vi ger hästarna vatten i spannar, vintertid. Oftast så dricker de inte lika mkt på vintern, och fryser vattnet i sppannarna , ja då är det bara till att gå och sätta ut nya spannar i vattnet och låta de andra tina i stallet, eller i pannrumet.
 
Hästarna SKA HA tillgång till vatten, oavsett årstid!!
Har badkar i hagen, men det fryser såklart, så det är bara att kånka hinkar.Fyller på hinkar på morgonen, och den som sen har lunchfodringen får fylla på på nytt om det har frusit.Sen är det ju alltid någon i stallet på em som håller koll :)
 
Vi bär och kånkar! Har en "gummibalja", en mjuk sort köpt på Eko som inte går sönder om hästarna får för sig att leka lite. Suverän förresten ,med bärhandtag och allt. MEN på Elmia lantbruk häromdagen såg jag en sorts isolerad vattenbalja med en boll som flöt upp i hålet, djuren fick alltså trycka ner den när de skulle dricka. Kommer dock inte ihåg tillverkaren.
 
Jag tycker alltid hästarna ska ha tillgång till vatten, dock är det inte så lätt på vintern. Våra har alltid vatten i boxen och i hagen när det är plusgrader. Annars brukar jag ställa ut några hinkar i hagen i samband med fodring! På vintern brukar jag hälla i några nävar med betfor i vattnet så fryser det inte lika lätt iaf!
 
Ja tänk så många 10.000-tals liter ljummet vatten man under årens lopp burit ut till hästarna på vintern.

Sen 8 år tillbaka har vi eluppvärmda vattenkoppar i hagarna :love: helt underbart, speciellt som våra hästar numera går på lösdrift för det mesta. Det var den bästa investering vi gjort.

Ett litet tips för att slippa bära vatten har ett par bekantingar till mig. De har dragit en värmekabel i slangen (som bara ligger på marken) ner till hagen så kan de fylla med slang även när det är minus och slipper bära vattnet i hink.

Blev nyfiken så jag räknade efter - lågt räknat - 15 år x 4 vintermånader x 2 vattenpåfyllningar/dag x 75liter/gång = 270.000 liter! :eek: Inte konstigt man har ont i ryggen.... ;)
 
vårat badkar står på träbitar som sedan ligger på marken. alltså en bit upp då.
Så fyller vi det med fyra-fem hinkar vatten på morgonen så hästarna kan sörpla under dagen.
Fryser det sen så häller vi varmvatten över morgonen därpå så det smälter lite eller så...

Men fyller alltså bara några hinkar varje dag.
Är det slut på lunchen eller eftermiddagen så fyller vi bara ett par till.

hästarna går ute ca 07-20
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag bor i en villa på landet. Ungefär 100 meter från mitt hus går tre mustanger i en väldigt stor hage. Dock har denna hage på...
2
Svar
32
· Visningar
3 615
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
694
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp