Bukefalos 28 år!

Vatten på vintern, hur gör ni?

H

HarryBarry

Läste precis "kalla stall tråden", och jag håller helt med, in med frisk luft! Men med den friska luften kommer minus graderna allt närmare, och då fryser ju vattnet ganska snabbt.

Vad har ni för knep?
Hyr min stallplast så det är inte så att jag orkar släpa vatten från stan direkt..:smirk: Har fundrerat på att skaffa en dunk..
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Hur menar du? Problemet med att vattnet fryser i kranen, eller i hinkarna? Eller har du vattenkopp? Jag kör med hinkar och i dem blir det ju såklart is. Jag har byggt in vattenledningen i stallet, men ibland så fryser även vattnet i kranen, ibland går det att tina upp med ett element under, eller med varmluftspistol. Annars så får jag vänta tills det blir varmare och bära vatten från garaget, som ligger vägg i vägg med stallet, vilket är tur!
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Lite halm i vatten baljan inne hos hästen gör att det tar längre tid innan det fryser. Jag har garage och tvätt stuga vägg i vägg så jag går med vatten kannor. Ska senare dra in vatten ledning i stallet så att man har vask och sånt som är bra om man behöver vatten snabbt.:D
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Jag har köpt en balja som värmer upp vattnet till 20 grader på vintern. Kostade en del men är klart värt det. Annars får jag släpa dunkar. Om man fyller på hinkarna som kommer att frysa med varmvatten på kvällen tar det ett tag innan det fryser.
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Läste precis "kalla stall tråden", och jag håller helt med, in med frisk luft! Men med den friska luften kommer minus graderna allt närmare, och då fryser ju vattnet ganska snabbt.

Vad har ni för knep?
Hyr min stallplast så det är inte så att jag orkar släpa vatten från stan direkt..:smirk: Har fundrerat på att skaffa en dunk..

Vi har vatten i hinkar och det fryser under dagen när hästarna är ute i hagen men vi brukar fylla hinkarna innan vi tar in hästarna och de håller för det mesta stallet varmt under natten så vattnet inte fryser. (Vi bär vatten från en kran vid huset).
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Om man fyller på hinkarna som kommer att frysa med varmvatten på kvällen tar det ett tag innan det fryser.

Hade en av mina hästar med lindrig förstopning härom dagen antar att hon drukit dåligt några dagar. Så nu får mina hästar " ljummen havre soppa" vid i insläpp och ljummet vatten i hinkarna.
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Precis vad jag också fått lära mig. Dock förstår jag inte varför eller hur. :smirk:
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Läste precis "kalla stall tråden", och jag håller helt med, in med frisk luft! Men med den friska luften kommer minus graderna allt närmare, och då fryser ju vattnet ganska snabbt.

Vad har ni för knep?
Hyr min stallplast så det är inte så att jag orkar släpa vatten från stan direkt..:smirk: Har fundrerat på att skaffa en dunk..

Jag har hinkar och de fryser över natten. Serverar hästarna ljummet vatten när de får frukost, ljummet för att hästarna då dricker mer av det än om det är kallt.

Vid utsläppet ställer jag in hinkarna i sadelkammaren, som är uppvärmd, så isen tinar under dagen. Vid utsläppet häller jag också på lite ljummet vatten i karet i hagen.

Vid insläppet så serveras hästarna ljummet vatten och likaså vid kvällsmaten.

Jag ger mina hästar ljummet vatten för jag har märkt att de dricker bättre då än om får kallt vatten.

Har stall hemma och tar med vatten från huset. Bär i 10 liters dunkar.

/Lizzie
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som kånkar och bär, det är så slitsamt men vad gör man inte öfr de små liven...:love:
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Förklara den ekvationen!

ja inte vet jag jag har en vanlig plastkar från dollarstore och jag fyller den med varmvatten kl5 på morron och på senem så börjar den frysa lite men inte mer än att dom kan slå håll på de själva...så jag tror inte på att varmt vatten fryser fortare...snarare tvärtom...dessutom älskar mina hästar de varma vattnet och dricker girigt direkt när dom kommer ut fast dom har vattenkoppar inne.

dom är väll som små engelska tanter...ska ha sitt morron silverthe!!:devil:

cat
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Himla praktiskt att ha hästarna i en hage med en å som är så strid att den aldrig fryser på vintern oavsett hur kallt det är. I stallet kan det bli frysgrader. Har vattenkran med värmekabel i. Fåren som bor i samma hus har elvattenkopp. Vattnar i stor hink inne på nätterna. Om det fryser, har jag en pytteliten men varm sadelkammare där jag tinar hinkarna under dagen. Hästarna är ute från tidig morgon till sena kvällen. Har stalldörren på vid gavel nattetid om det är varmare än -5 ute, annars svettas hästarna i sina björnpälsar.
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Hemma hos mina päron bär jag vattnet från huset. Har alltid stalldörren öppen, så vattnet där är avstängt.

Nu på lösdriften där jag hyr in mig har vi en termo*ar. Jättebra :)
Frös aldrig på hela förra vintern!
Drar vattnet till den i en dunk längs marken, blir så tungt att bära.. ;)
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Men varmvattnet måste ju bli kallt innan det kan frysa?
Eller varmvatten kanske fryser tidigare än -0 grader? :crazy:
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Men varmvattnet måste ju bli kallt innan det kan frysa?
Eller varmvatten kanske fryser tidigare än -0 grader? :crazy:

En gång i tiden fick jag väldigt bra förklarat varför varmt vatten fryser tidigare än kallt. Det har inte med vattnet i sig att göra, utan det beror luftbubblorna.

Det är alltså skillnaden i luftbubblornas antal i det varma eller kalla vattnet som gör att det fryser.

Tyvärr kommer jag inte ihåg om det är mycket eller lite bubblor som gör att det fryser. :o

Men det är alltså så att varm vatten fryser fortare än kallt, trots att man tycker det borde vara tvärtom.

Det som är viktigt är att se till att få hästen att dricka mycket vatten när den väl dricker. Jag serverar mina hästar ljummet vatten för då dricker de bättre än om de får iskallt vatte, i alla fall på vintern. Om vattnet fryser på 1 timme eller 2 är egentligt inte relevant, utan det viktigaste är att hästarna sörplar i sig mycket vatten i ett svep.

/Lizzie
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Tycker iaf det låter konstigt..
Luft fryser ju inte..

Även om kanske varmt vatten kyls fortare än kallt (fast det låter ju itne klokt det heller..) så måste det ju ta längre tid för vatten som är +40 grader attt frysa än vatten som ur kranen är kanske +5, det säger ju sig självt?
Vattnet som är +40 måste ju kylas ner till noll grader innan det börjar frysa...
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Att vatten som varit varmt fryser fortare har jag också hört, det har med syret i vattnet att göra. Vet inte om det är så:angel:

Ni som ger ljummet vatten... värmer ni med vattenkokare eller tar ni varmvatten från kranen?
 
Sv: Vatten på vintern, hur gör ni?

Det har med gasbubblorna i vattnet att göra.

Kallt vatten fryser långsammare än varmtvatten, precis tvärtemot vad man skulle kunna tro.
/Lizzie

Toomas, 60: Hej. Vi är ett gäng gamla gubbar som kom att diskutera vatten och värme. Finns det tillfällen då man snabbare får is med varmt vatten än med kallt vatten?
Kan vätskor komprimeras?
Svar: Jag antar att du menar att man skall ställa två kärl med vatten av olika temperatur i ett rum där temperaturen är under 0 grader Celcius och mäta tiden tills vattnet fryser. Då kommer det att ta längre tid för det varma vattnet att frysa eftersom en större mängd värmeenergi måste ledas bort, vilket stämmer med vad man skulle förvänta sig.
Alla ämnen, inklusive vätskor kan komprimeras, men kompressibiliteten är låg så den kan i många fall försummas. Vatten har t.ex. en kompressibilitet av 5,59x10^-4/MPa med vilket menas att en tryckändring av en million Pascal ger en relativ volymminskning som är 4,59x10^-4.
Ragnar Erlandsson, universitetslektor i fysik
citat från http://www.liu.se/forskning/fragaforskare/gamlafysik.html

Känns som en trovärdig källa :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 420
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp