Vattenförbrukning vad är rimligt?

alazzi

Trådstartare
Nu när jag fick vattenräkningen så har det förbrukats 100 kubik mer vatten än föregående år. Det känns lite mystiskt. Jag tycker att våra vanor inte har ändrats under året. Visst var det en torr sommar och jag har vattnat en del, men det har jag gjort alla tidigare år. Egentligen borde förbrukningen bli lägre eftersom vi numera bara är två personer i hushållet. Mest nyfiken det är inte så att jag kämpar för att ha en så låg förbrukning som möjligt:) Finns det riktlinjer för vad som räknas som en "normal" förbrukning?
 
Nu när jag fick vattenräkningen så har det förbrukats 100 kubik mer vatten än föregående år. Det känns lite mystiskt. Jag tycker att våra vanor inte har ändrats under året. Visst var det en torr sommar och jag har vattnat en del, men det har jag gjort alla tidigare år. Egentligen borde förbrukningen bli lägre eftersom vi numera bara är två personer i hushållet. Mest nyfiken det är inte så att jag kämpar för att ha en så låg förbrukning som möjligt:) Finns det riktlinjer för vad som räknas som en "normal" förbrukning?

Vårt företag debiterar vatten på uppdrag av vår kommun, och schablonmässigt brukar vi säga att ett normalhushåll (4 pers) gör åt med ca 120-150 kbm/år. Sen finns det givetvis avvikelser åt ena eller andra hållet, men den mängden brukar stämma rätt bra genomsnittligt :)
 
Nu när jag fick vattenräkningen så har det förbrukats 100 kubik mer vatten än föregående år. Det känns lite mystiskt. Jag tycker att våra vanor inte har ändrats under året. Visst var det en torr sommar och jag har vattnat en del, men det har jag gjort alla tidigare år. Egentligen borde förbrukningen bli lägre eftersom vi numera bara är två personer i hushållet. Mest nyfiken det är inte så att jag kämpar för att ha en så låg förbrukning som möjligt:) Finns det riktlinjer för vad som räknas som en "normal" förbrukning?

Har du kollat att vattenräkningen är för rätt adress?

Låter helt galet men pappa fick en räkning för vattenförbrukningen hos den kommunala gymnasieskolan O_o (två byar bort)
 
Hur ofta läses mätaren av? Rapporterar ni själva? När vi hade kommunalt vatten läste vi av själva och rapporterade en gång/år. Resten av året var det sedan beräknad förbrukning.
 
för att ta det vidare... Inte för at tjag är något mattesnille men....

En kubik är 1000 liter.
Du gör alltså av med 650000 liter. Ett år har 365 dagar. Det gör 1781 liter per dygn. =74 liter i timmen. 1,2 liter i minuten, dygnet runt hela året.

Låter helt omöjligt!
 
för att ta det vidare... Inte för at tjag är något mattesnille men....

En kubik är 1000 liter.
Du gör alltså av med 650000 liter. Ett år har 365 dagar. Det gör 1781 liter per dygn. =74 liter i timmen. 1,2 liter i minuten, dygnet runt hela året.

Låter helt omöjligt!
Och det känns som motsvarande ungefär att ha en kran konstant rinnande på måttlig fart...
eller en läcka... eller fel på mätaren...
 
Dum fråga säkert, men är 650 m3 mätarställningen eller förbrukningen?

För min vattenmätare nollas inte mellan åren. Om mätaren stod på 533 m3 2015 och 650 m3 2016 så är förbrukningen knappt 120 m3 och det är lite rimligare.

Jag skulle precis skriva samma sak. Vi skickar också in mätarställningen varje år och den nollställs ju inte varje gång utan tickar uppåt hela tiden.
 
Vi har blivit feldebiterade under flera år (eller huset, rättare sagt), men knappast så mycket. Jag tänker antingen feldebitering/ att nåt har blivit knasigt med avläsningen, eller en läcka. Läckor är betydligt vanligare än man tror och en av de vanligaste anledningarna till försäkringsärenden enligt besiktningsmannen som var här från Länsförsäkringar. Har ni vattenfelsbrytare och är V/A gamla eller nyligen utbytta?
 
Vi har blivit feldebiterade under flera år (eller huset, rättare sagt), men knappast så mycket. Jag tänker antingen feldebitering/ att nåt har blivit knasigt med avläsningen, eller en läcka. Läckor är betydligt vanligare än man tror och en av de vanligaste anledningarna till försäkringsärenden enligt besiktningsmannen som var här från Länsförsäkringar. Har ni vattenfelsbrytare och är V/A gamla eller nyligen utbytta?
Om det är en läcka så kan man i alla fall ibland upptäcka det genom att vattenmätaren rör sig utan att man har något vatten på i huset. Vid ett tillfälle hade vi en vattenläcka på tomten och då var det precis det som märktes. Mätaren tickade på trots att ingen kran var öppen.
 
Dum fråga säkert, men är 650 m3 mätarställningen eller förbrukningen?

För min vattenmätare nollas inte mellan åren. Om mätaren stod på 533 m3 2015 och 650 m3 2016 så är förbrukningen knappt 120 m3 och det är lite rimligare.
Fast... TS skriver:
"Nu när jag fick vattenräkningen så har det förbrukats 100 kubik mer vatten än föregående år. "

Alltså borde det inte stämma med mätarställning. För då hade hon bara förbrukat 20 kubik året innan och det låter extremt lite för någon som har en tonåring i huset och vattnar trädgården också
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria. Och, ibland är det...
Svar
7
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp