Bukefalos 28 år!

Vattenkopp eller hink?

Jag har hink och vattenkopp,hästen använder bara vattenkoppen när hinken är tom.
Ofta ger varttenkoppar för lite flöde ,så hästen hinner tröttna på att dricka, innan behovet är tillgodsett.
Minst 8 l/min är det som gäller för vattenkoppar.
 
Vi använder hinkar. Dels för att se hur mycket dom får i sig och dels för att vi håller på att bygga om stallet. Visst är det jobbigt att bära vattnet men det får ta den tid det tar. Det värsta med hink är att busen i stallet slänger runt hinken (trots att hon har boll i boxen) med vattnet i...... :mad:
 
Under nuvarande omständigheter (två hästar, kallstall) funkar hink jättebra. Inte är det långt att gå med tunga hinkar heller :)

Hade jag större stall skulle jag gärna investera i ett frostsäkert system med vattenkopp - för det ska väl finnas sånna system som talar om hur många liter som druckits?!

Just vetskapen om hur mycket som dricks, och att hästen får i sig det den behöver tycker jag är viktigt.
 
Våra får vatten i hink inne i boxarna, har inte så långt mellan vattenrummet och häststallet (en meter kanske?). Ute har de alltid tillgång till vatten i i en 90-liters balja. Drar bara ut vattenslangen och fyller på! :)
 
vattenhink så jag hade kunnat ha koll.men eftersom hästskrället lyckas slabba ut vattnet hur jag än gör får han ha vattenkopp
 
HINK! Av flera skäl, men främst för att hästen dricker mer då, om den alltid har vatten i hinken.
(Att det är lätt att rengöra, smaksätta, flytta o s v bidrar ju oxå!)

Det ultimata vore ju att ha en hink som fylldes på... En STOR vattenkopp med andra ord med bättre tryck...! :idea:
 
Både hink och vattenkopp. Har en häst som tidigare druckit väldigt dåligt, stod då med bara hink och drack knappt ½ hink/dygn. Nu har han flyttat till en annan del av stallet med vattenkopp, men eftersom han tidigare drack så dåligt fick han behålla sin hink också. Och nu tömmer han sin hink helt och hållet plus att jag ofta ser honom stå och dricka ur vattenkoppen, länge och väl :d
 
Hade jag större stall skulle jag gärna investera i ett frostsäkert system med vattenkopp - för det ska väl finnas sånna system som talar om hur många liter som druckits?!

Sånt skulle jag vilja ha, men det är så sabla dyrt!!!!
 
Jag föredrar nog vattenkopp, men hästen föredrar nog hink = Min häst dricker ur hink.

Jag tycker det är värt böket med hinken eftersom jag har koll på hur mycket hästen dricker.
 
Studie efter studie har visat att hästar väljer att dricka från vatten med så stor 'yta' som möjligt, dvs hink före vattenkopp men badkar före hink. Samt att SAMTLIGA hästar drack sömre ur kopp,
Kan du ge exempel på studie? Jag frågar, eftersom man ständigt felciterar den "studie" som gjordes och beskrevs i Ridsport för något år sedan.

Så har jag en allmän fråga: Varför tror man att hästen är en tvättsvamp, som måste dricka oerhörda mängder vatten?

Så en fundering: Nyligen har man insett att tidigare åsikter att människan skall häva i sig massor av vatten, ju mer desto bättre, inte alls stämmer. Det kan tom vara direkt hälsovådligt. Är vi månne på samma stickspår, när det gäller hästar?

LIA
 
JAG tycker hink är bättre.

Vad hästen tycker vet jag inte. Men det är inte min häst och så finns det ingen möjlighet att fixa hink när hästen redan dricker bra ur vattenkopp.
 
Hihi... kort efter att jag skrev mitt förra inlägg i den här tråden berättade min mamma att hon tröttnat på min korkade hingst som inte har lärt sig att dricka ur vattenkopp än och hon hade beställt en vattenkopp med automatisk uppfyllning... :smirk: Vad ska jag säga? Jättesnällt visserligen men jag tyckte att de var onödigt dyra...
 
Men drömma kan man ju ;)

Och det är lite lustigt; men på lantbruk finns allehanda finurliga lösningar för utgödsling osv för att effektivisera allt och göra det smidigare - men inom hästnäringen är det väldigt få som utnyttjar de lösningar som finns. Eller ens vet om dem?!
 
Tyvärr så är ju "automatiserinsartiklar" så dyra.... Har man bara ett mindre antal hästar så blir det ofta en stor kastnad/ häst. Men drömma kan man ju alltid :D
 
Min häst kan välja. Har både hink och vattenkopp i boxen. Hon dricker alltid upp vattnet i hinken först och dricker ur vattenkoppen sen.
Det är lättare för hästen att dricka ur hink och jag tror dom föredrar det. Sen har du ju koll på hur mycket hästen dricker.
 
hästarna måste väl ändå få dricka så mycket dom själva vill och känner att dom behöver???
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: animalasia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
7
· Visningar
336
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
667
Senast: Otherside
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 444
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp