Bukefalos 28 år!

Vattenskador, försäkringar och lån

Stereo

Trådstartare
En äldre bekant till mig har fått en vattenskada i sin bostadsrätt. Försäkringsbolaget anser att skicket i lägenheten är för dåligt för att fullt ut ersätta för skadorna, och min bekanting kommer att behöva betala en större summa själv för att ens komma upp i basstandard (dvs över huvud taget ha ett golv). Nu nekar dock banken en ökning av lånet pga vad jag antar är för dålig inkomst.

Hen är "fattigpensionär" och har levt väldigt billigt i sin slitna, men fullt funktionsdugliga lägenhet och har varit nöjd med det, men "påtvingas" ju nu en renovering pga vattenskada i lägenheten ovanför som runnit ner i väggar och golv i min bekantings lägenhet. Hen har själv inga pengar att lägga, utan det som finns är en hyfsad marginal i ekonomin för ökade räntor framöver, ungefär.

Alternativet verkar vara att sälja lägenheten, flytta till en hyresrätt med ca en fördubbling av levnadsomkostnaderna, avliva sin älskade, åldrande, katt som hen har fött upp själv (raskatt) och börja behöva ordentliga bidrag från samhället för att gå runt.

Någon klok på Buke som kan se en annan väg ur det här? Bråka ännu mer med försäkringsbolaget tycker jag känns rimligast, men min bekanting säger sig ha gjort allt som går den vägen.
 
Jag fick vattenskada för 10 år sedan och när allt var färdigt så var det åldersavdrag på allt så det blev ganska dyrt ändå i slutändan förutom självrisken !
 
Sekundär skada skall inte belasta din bekants ekonomi. Grannen ovanför samt ev föreningen skall stå för det. Din bekant kan dock få komma att betala mellanskillnaden mellan vad hens golv anses värt gentemot ett nytt golv.
Sentimentala argument om gamla katter är irrelevanta.
 
Sekundär skada skall inte belasta din bekants ekonomi. Grannen ovanför samt ev föreningen skall stå för det. Din bekant kan dock få komma att betala mellanskillnaden mellan vad hens golv anses värt gentemot ett nytt golv.
Sentimentala argument om gamla katter är irrelevanta.
Ja, det verkar som att hen kommer få betala allt golv helt själv, då försäkringsbolaget tycker golvet var så pass dåligt att de inte vill ersätta det alls.

Så klart att katten är irrelevant när man pratar med försäkringsbolaget, det var mer en illustration av konsekvenserna. Katten är ju det som är bland det jobbigaste för min bekanting, att behöva avliva sin gamla vän pga att grannen schabblat med något.
 
Ja, det verkar som att hen kommer få betala allt golv helt själv, då försäkringsbolaget tycker golvet var så pass dåligt att de inte vill ersätta det alls.

Så klart att katten är irrelevant när man pratar med försäkringsbolaget, det var mer en illustration av konsekvenserna. Katten är ju det som är bland det jobbigaste för min bekanting, att behöva avliva sin gamla vän pga att grannen schabblat med något.
Varför behöver katten avlivas?
 
En äldre bekant till mig har fått en vattenskada i sin bostadsrätt. Försäkringsbolaget anser att skicket i lägenheten är för dåligt för att fullt ut ersätta för skadorna, och min bekanting kommer att behöva betala en större summa själv för att ens komma upp i basstandard (dvs över huvud taget ha ett golv). Nu nekar dock banken en ökning av lånet pga vad jag antar är för dålig inkomst.

Hen är "fattigpensionär" och har levt väldigt billigt i sin slitna, men fullt funktionsdugliga lägenhet och har varit nöjd med det, men "påtvingas" ju nu en renovering pga vattenskada i lägenheten ovanför som runnit ner i väggar och golv i min bekantings lägenhet. Hen har själv inga pengar att lägga, utan det som finns är en hyfsad marginal i ekonomin för ökade räntor framöver, ungefär.

Alternativet verkar vara att sälja lägenheten, flytta till en hyresrätt med ca en fördubbling av levnadsomkostnaderna, avliva sin älskade, åldrande, katt som hen har fött upp själv (raskatt) och börja behöva ordentliga bidrag från samhället för att gå runt.

Någon klok på Buke som kan se en annan väg ur det här? Bråka ännu mer med försäkringsbolaget tycker jag känns rimligast, men min bekanting säger sig ha gjort allt som går den vägen.
Men det är väl bara ytskiktet som har åldersavdrag, går det inte att hitta en billigare lösning på golv som fungerar för din bekant? Det finns ju laminatgolv som bara kostar 30 kr/kvm. Jag tycker också att gå på försäkringsbolaget ännu mer låter rimligt.
 
Spånar vidare.
-Bekantingen hade ett golv som gick att gå på, det skall föreningen i samband med försäkringsbolaget fixa. Med ytskikt som @Anders beskriver blir det inte så dyrt för hen.
-Kontakta kommunen för bostadsanpassningsbidrag, med lite god vilja från deras sida borde det gå att lösa, så hen slipper flytta o ev behöva få socialbidrag o bostadsbidrag.
-Kontakta kvällspressen för snyftreportage.
-Finns släktingar (framtida dödsbodelägare) som kan tänkas vilja investera i sitt kommande arv?
 
Varför behöver katten avlivas?
Den är hyfsat gammal och lite (?) sjuk, samt lite "klen i nerverna" och skulle antagligen inte må så bra vid en omplacering. Plus då att den kostar en del i drift med medicinering för att må bra.

Bekantingen vill ha en hyfsad buffert för oväntade veterinärkostnader och säger sig inte kunna hålla katt på ett vettigt sätt om hen måste leva livet på existensminimum framöver.
 
Spånar vidare.
-Bekantingen hade ett golv som gick att gå på, det skall föreningen i samband med försäkringsbolaget fixa. Med ytskikt som @Anders beskriver blir det inte så dyrt för hen.
-Kontakta kommunen för bostadsanpassningsbidrag, med lite god vilja från deras sida borde det gå att lösa, så hen slipper flytta o ev behöva få socialbidrag o bostadsbidrag.
-Kontakta kvällspressen för snyftreportage.
-Finns släktingar (framtida dödsbodelägare) som kan tänkas vilja investera i sitt kommande arv?
Kommunen var ett bra tips! Ska föra vidare.

Inga släktingar så, tyvärr. Lägenheten är testamenterad till annan person (som inte heller har pengar, vilket är anledningen till att den personen ska få lägenheten om förhoppningsvis många år).

:D Snyftreportage tror jag hen hellre dör än är med på. Trots allt finns det andra som har det värre osv.
 
Jag hade kunnat gå in med ett lån om jag inte totalklantat mig och dragit på mig en betalningsanmärkning. :o

Skyller på tidigare utmattning och sjukskrivning som fortfarande gör sig påmind ibland... virrig i stereo.
 
Men det är väl bara ytskiktet som har åldersavdrag, går det inte att hitta en billigare lösning på golv som fungerar för din bekant? Det finns ju laminatgolv som bara kostar 30 kr/kvm. Jag tycker också att gå på försäkringsbolaget ännu mer låter rimligt.
Det ska jag tipsa om! Tack!
 
En del låneinstitut gör sk manuell kreditprövning. Om skulden inte var så stor o att den reglerades ganska omgående samt att man kan bevisa fast, hyfsad inkomst.
 
Finns någon som skulle kunna stå som borgensman på lånet?
Fråga fler banker?

Kan någon person som kanske har mer ork att vara ifrågasättande och kritisk hjälpa till att tala med försäkringsbolaget respektive hantverkare?

Är föreslagna åtgärder (i den delen som släkting ska betala) verkligen räknade på billigast möjliga material osv. inte på hantverkarens egna val/önskemål?
 
Om det stämmer att det bara är ytskikten som bekanten måste betala själv och det bara handlar om golv, så kan jag tala om att man får helt ok klinker för 200 kr/kvm och lägenhetsbadrum brukar sällan vara särskilt stora. Säg 4 kvm badrum + 10% spill, det är 900 kr för klinkern. Fog tillkommer och ev flytspackel om det ses som ytskikt (kostar inte multum).
 
Är skadan orsakad av annan part än din bekant, ska bekanten (låt oss kalla henne Signe) inte betala något. Det ska inte belasta Signes försäkring eller Signes ekonomi.

Vi har haft liknande skada, grannens badrum var otätt och läckte in och förstörde hall och vardagsrum (vägg och golv). Vi betalade inte ett öre för något. Vi hade annat boende i ett halvår, och fick dessutom renoverat omfattande.

Signes ekonomi ska inte blandas in ö h t. Hon ska gå helt skadelös, det ska gå på den andra försäkringen och i viss del på föreningens försäkring (föreningens byggnad, bostadsrättsmedlemmens ytskikt).
 
Nu inser jag att det kan vara så att Signe är vållande till vattenskadan, och då går det självklart på Signes ekonomi & försäkring.
 
Nu inser jag att det kan vara så att Signe är vållande till vattenskadan, och då går det självklart på Signes ekonomi & försäkring.
I TS står det:
"men "påtvingas" ju nu en renovering pga vattenskada i lägenheten ovanför som runnit ner i väggar och golv i min bekantings lägenhet."
 
Då är mitt första svar i högsta grad relevant.

Håller helt med! Precis så löstes det när vi fick en vattenskada i en vägg på grund av att grannen bredvid hade stått och duschat rakt in i ett stort skruvhål som blivit efter att hon hade monterat ned en hylla i duschdelen. Hon fick (givetvis) bekosta fuktskadan i sitt badrum, medan föreningens försäkring hanterade skadan i vår vägg.
 
Är skadan orsakad av annan part än din bekant, ska bekanten (låt oss kalla henne Signe) inte betala något. Det ska inte belasta Signes försäkring eller Signes ekonomi.

Vi har haft liknande skada, grannens badrum var otätt och läckte in och förstörde hall och vardagsrum (vägg och golv). Vi betalade inte ett öre för något. Vi hade annat boende i ett halvår, och fick dessutom renoverat omfattande.

Signes ekonomi ska inte blandas in ö h t. Hon ska gå helt skadelös, det ska gå på den andra försäkringen och i viss del på föreningens försäkring (föreningens byggnad, bostadsrättsmedlemmens ytskikt).
Det är så jag ju tyckt att det borde vara! Ska prata med "Signe" igen och se vad jag kan göra.

Signe lät i alla fall mindre modstulen sist jag pratade med henom, hen kunde kanske få låna pengar av en god vän.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 578
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 589
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp