Vattenträning?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som har mer koll på det där med vattenträning? Inte simning alltså, utan typ 'löpband i vatten'. Jag har förstått så mycket som att det anses 'skonsamt', men skonsamt för vad? Leder, senor, både och? Vad är för- resp nackdelarna med det osv?

Såg nämligen av en slump att dylika faciliteter finns mycket nära mig och började fundera lite över det.

Sv: Vattenträning?

Jag har ingen som helst fakta om hur det är med vattenträning, men jag skulle tro att det är skonsamt för både leder och senor då det inte blir belastat på likadant sätt som vid träning på fast mark. Det finns ju inget underlag under som antingen är hårt, mjukt, fast eller löst osv som påverkar leder och senor på olika sätt genom belastningen.

I vattnet är ju hästens uppgift att hålla sig flytande, vilket givetvis påverkar flåset då de använder musklerna för att hålla sig flytande. Jag tror dock att lederna är de som blir minst påverkade då senorna styr benen hur de ska röra sig, och därför används, dock tror jag inte att det är lika hårt som när de rör sig på ett visst underlag på marken.

Någon annan som har lite bättre koll än vad jag har får gärna hojta till då detta bara är mina egna funderingar :) Det finns några tränare inom travet som bl a tränar sina hästar genom kontrollerad simning.

Somett jehu - Fast nu menar du simning väl? Då har ju hovarna/benen ingen kontakt med underlaget. Men jag tänker på när de går på 'löpband' i vatten? Då finns ju ett underlag kvar de går på, men då sen även vattnets effekt, du går ju 'i vatten' sas?

Cutty - vill gärna ha information som inte är reklam från en tillverkare/försäljare om att det 'är himla bra' =)

Tank dig sjalv nar du ar i vatten och tranar. Du anvander muskler men du kanner inte samma "smarta" som om du skulle vara ute och springa.. Samma sak med hastar. De kan anvanda muskler/senor och det gor inte ont.
Nar det galler lopband under vatten vet jag inte, men har sett manga simbassanger for pallar, speciellt vid galopp och travbanor. Har dock aldrig anvant det sjalv..med hast alltsa. Men gar och motionerar i bassangen har med mig sjalv.. Trasig rygg gor inte alls ont..
Hoppas du kan fa svar fran ngn om lopbandet..

Jag kan ju bara jämföra med hur det känns när jag själv springer i vattenbrynet. Vattnet plockar ju bort en del av min tyngd så nedslaget när foten sätts i blir inte så hårt/tungt vilket är skonsamt för t ex knäna. Dessutom får jag ett motstånd vid rörelse framåt så jag får jobba ordentligt med musklerna för att ta mig fram. Min slutsats blir alltså att det är skonsamt för mina knän och stärkande för mina muskler och det borde fungera på samma sätt för en häst.

I senaste numret(tror jag) av Hästfocus var det en artikel om just vattenträning på band.

Tack för tipset om Hästfocus. Köpte den idag och ska läsa.

Senast ändrad:

Vet inte om det är intressant i sammanhanget, men snubblade över ett inslag på TV idag, intervju/hemma hos reportage hos en just nu tydligen mycket framgångsrik kusk och travtränare (jag är inte så insatt i trav).

En liten sekvens visade en häst som gick i en skrittmaskin där det stod knädjupt vatten. Vad det var för underlag eller i vilket syfte hästen gick där framgick inte, men vill man veta mer kan man ju alltid fråga.

Jag tränar mina travhästar på löpband i vatten på ale hästspa utanför göteborg. Hästarna älskar det och att få stå i varma sköna solariumet efteråt är verkligen helt kanon. Dom blir så fina i kroppen och får så bra flås. Är väldigt nöjd med denna sortens träning.

Jodå, jag ska fråga. Både kiropraktorn som är den som råkar sitta på dessa faciliteter, såg det när jag skulle leta upp numret för att ringa och boka en tid, och givetvis veterinären.

Men är ju alltid bra att få lite mer åsikter. Någon som investerat i en dylik 'träningsmaskin' lär ju inte säga något ont om den så att säga, och alltid trevligt höra andra 'vanliga hästägares' erfarenheter.

Jag har googlat lite och det återkommer frekvent hur bra det är vid 'led- och senskador'. Fast jag skulle vilja veta hur och när och varför typ. Läste någonstans att hästarna strävar efter att lyfta hoven ur vattnet, och fokuserar mer på vattnet än på om t ex vä bak är lite svagare, och att de 'knatar på rakt och jämnt' i maskinen, och att de får fin överlinje (muskulärt), spänningar släpper etc etc.

Men det kan ju ingalunda t ex vara bra för alla 'led- och senskador' att de t ex lyfter benen högre för att 'lyfta upp ur vattnet'. Även om röra sig rakt och belasta jämnt ju alltid är bra.

med risk för att förklaringen kan bli rörig...

Det skonsamma är att farten minskas. Man kan ju hålla sig i skritt och få samma effekt elelr hur jag ska beskriva det.
Det är lättare för hästen på så sätt att vattnet till viss mån hjälper till att "lyfta" hoven. Man får ju en liten flytkraft även om inte hela hästen är i vattnet så blir det lättare att få upp just den hoven..lite svammmligt kanke, ber om ursäkt.

Man får också till viss del minskat nedslag i "marken" vilket då kan vara det som frestar senor och ligament mest. Lyfta upp är mindre änsträngande än nedslag.Nå vissa senor speciellt i trakten av kotan tränjs ut och därmed belastat mer i själva nedslaget.

Vid lyftandet om man övertränar kan de däremot få muskelverk, så som med all träning gäller det att använda huvudet.

puttar upp denna tråd lite

någon som ramlat över någon forskning gällande vattenbandsträning av häst? :)

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka