Vattnat höet

P

Prisse97

Hej...för en vecka sedan var jag hos tandläkaren med min häst. Han hade fått in ett litet höstrå mellan två kindtänder som antagligen hade svällt p.g.a salivet och skapat en liten inflammation. Detta sa hon kunde bero på lite för grovt hö men vi har ett ganska "vanligt" hö, dock ej för grovt. Hur som helst så fick jag rådet att blöta höet och strö över fodersalt det fick höet att mjukna. Nu lite kring mina funderingar, hur länge innan är bäst att blöta höet, är det för länge att blöta höet på kvällen och ge det på morgonen eller ska man blöta det direkt på morgonen, hinner ej bli så blött då? Tips och hur man gör detta så smidigt som möjligt är välkommet. Hur gör ni??????? :( :confused: :love:
 
Sv: Vattnat höet

Nu när det är kallt går det att blöta på kvällen och ge på morgonen. Se upp så att det inte fryser bara. Då blir det mjukt men segt, vet inte om det är lättare för hästarna att äta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 971
Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 104
Senast: Piraja
·
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp