Bukefalos 28 år!

Häst som ratar höet...?

misscocos

Trådstartare
Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv.

Efter en skada i ett bakben har hästen stått 5 dygn på Finadyne, något den ätit förut utan problem. I samma veva började hästen rata hö, lämna det mesta under nätterna och även morgon och lunch i hagen. Funderade på om hästen kunde vara deppig, då den stått i sjukhage i 4 veckor, och efter ett okej från veterinär fick den gå i stor hage med sina kompisar.

Åt dock inte mer för det. Höet är riktigt fint, torrt och fint med väldigt fina värden. 7 andra hästar äter av samma hö och ingen lämnar eller är kinkig med höet. Har även bytt hö, men samma resultat där. Det hästen ätit är två år gammalt gult totalt näringsfritt hö, som vi hade några balar av.
Hästen är pigg och glad precis som vanligt, dricker som vanligt och bajsar som vanligt, om än lite mindre med tanke på att den inte äter så mycket...
Har pratat med veterinär, men de trodde nog att hästen skulle börja äta när den blev hungrig, typ... Räknar med att den fått i sig ca 3kg/dygn, vilket är väldigt mycket mindre än vad den borde...

Vad borde jag göra? Hästen är ju som sagt pigg och glad i övrigt, tuggar gammalt torrt gräs ute i hagen, gnager på träden, äter om man bjuder den äpple eller morötter etc, det är bara höet den inte äter. Kan det vara medicinen som spökar fortfarande? Det är 10 dagar sedan den fick sista påsen..
Någon idé? Hur länge törs jag avvakta? Det har gått 14 dagar nu...

Tacksam för tips och idéer! :)
 
Sv: Häst som ratar höet...?

Har hästen ätit finadyne och sen plötsligt fått andra matvanor tänker jag direkt på magsår.

Jag hade tagit ut veterinär som fått ta reda på orsaken och det är inte ovanligt att en del får magsår under medicinering.
 
Sv: Häst som ratar höet...?

Efter finadyn-kurer kan hästar lättare få magsår så jag skulle nog börja misstänka det eftersom minskad aptit är ett vanligt symptom. Särskilt om hästen i normala fall är matglad.
 
Sv: Häst som ratar höet...?

tillägger också att vet borde komma ganska omgående även om tex lättare magsår inte är så jätteallvarligt så är det ändå något som kan medföra andra komplikationer ex kolik, som inte är ovanligt om de fått magsår och slutar äta..hela kroppen blir ju drabbad.

Sen skulle jag nog skällt lite på den vet som ansåg att man bör vänta om det är en fullstor häst som bara petar i sig 3kg per dygn..skulle aldrig anse att man avgör ett sådant läge per telefon utan vederbörande SKA titta på hästen före en diagnos ställs och inga antaganden eller gissningar och egentligen är det lite märkligt att inte den kopplingen gjordes av vet då, dvs medicin och häst som slutar äta..man brukar sätta in magmedicin rätt omgående i första hand och därefter vänta i några dygn innan man går vidare
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ratar höet...?

Tack för svar!
Ja någonting känns ju som att det måste vara, det här känns ju inte normalt... Magsår efter Finadyne har jag hört talas om förut, frågan är bara vad en veterinär som kommer ut till stallet kan göra? Distriktarna här hör inte till de bättre, min kompis tillexempel blev ordinerad boxvila för hennes häst som hade koliksymptom.... Och det var även de som tyckte att jag skulle avvakta, att hästen skulle börja äta såsmåningom... Är det vettigt att hoppas på en bra distriktare som kommer ut, eller är det att åka in till klinik direkt? Vad kan de göra på plats hemma i stallet?
Och vad gör de åt magsår om det skulle vara det? Prognos?
 
Sv: Häst som ratar höet...?

Börja ge ex gastroguard eller likande direkt. Jag hade inte åkt till klinik i detta läget utan behandlat.
 
Sv: Häst som ratar höet...?

Åk isf till klinik i stället om det är smidigare, om man tex anser att det är nödvändigt att gå ner och lysa/kolla i magen. Det spar på kostnaden om man åker dit all utrustning redan finns på plats, vid diffusare sjukdomsbild eller vad man ska säga.. Det kan ju vara ett munhåleproblem eller annat också givetvis..därav att det alltid egentligen är smidigast att åka in till klinik i det långa loppet istället för att slussas fram och tillbaka, så brukar jag resonera om hästen är lätt att flytta och avståndet till klinik är rimligt..eller som i ditt fall, att man känner sig tveksam till kompetensen hos den som kommer ut

Kommer distriktare ut och gissar också på magsår blir det nog inte mer än magmedicin och råd om att avvakta i så fall

Är det lättare magsår som inte varit så länge vilket det troligen är pga medicinering så sätts magmedicin in (finns olika har jag för mig) under en period som ska hjälpa till med läkningen och sedan ska det vara bra men att hästen kan behövas hållas under uppsikt framöver vad gäller mat eftersom att det kan finnas risk för att det blir ett återkommande problem eftersom att magen varit utsatt för problemet/att hästen blivit känsligare
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 327
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 441
Senast: Robina
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp