Bukefalos 28 år!

Vattnet mindre varmt än tidigare

Surrealistiskt

Trådstartare
vattnet i vår bostad är mindre varmt än tidigare. Förut kunde det vara skållhett från kranen och duschen. Nu kan jag ha både dusch och handfat i toa och kök på max utan att det blir sådär skållhett. I duschhen blir det precis dusch-varmt på max men tidigare har vi inte ens kunnat vara nära max. Jag hade gärnat velat vrida lite varmare i duschen men nu går det ju inte.

Vad kan det här bero på? kallt ute? bor i lägenhet andra våningen.
 
Kolla temperaturen med en termometer, det ska vara minst 50 grader vid tappstället (dvs din kran). Om inte, ring värden. Har man egen varmvattenberedare ska utvattnet från den hålla minst 60 grader.
 
Kolla temperaturen med en termometer, det ska vara minst 50 grader vid tappstället (dvs din kran). Om inte, ring värden. Har man egen varmvattenberedare ska utvattnet från den hålla minst 60 grader.

Ok. Ska skaffa termometer. Men även om vattnet håller 50 grader nu, så är det fortfarande jättestor skillnad sen vi var hemma innan jul. Vad kan det bero på?
 
Kolla temperaturen med en termometer, det ska vara minst 50 grader vid tappstället (dvs din kran). Om inte, ring värden. Har man egen varmvattenberedare ska utvattnet från den hålla minst 60 grader.

Att vi kan duscha utan problem på maxläget ä väl tecken på att det är mindre än 50 grader? För inte kan man väl duscha i femtio grader utan provlem ?
 
Ja jag mätte nu, hittade kökstermometer. 44 grader dusch, då var vattnet mkt varmare nu än tidigare ikväll. 53 grader i kran toa. Gäller minst 50 grader från alla kranar i lägenheten?

Alla kranar utom duschen ska hålla 50. Duschblandaren skal justeras så att den aldrig kan ge brännskador vid max varmvattenuttag, men ända så varmt att det ligger vid gränsen för vad en människa normalt klarar av.
 
Alla kranar utom duschen ska hålla 50. Duschblandaren skal justeras så att den aldrig kan ge brännskador vid max varmvattenuttag, men ända så varmt att det ligger vid gränsen för vad en människa normalt klarar av.

Okej så detta är inget jag kan kontakta hyresvärden för då? Vad är minimungräns för duschen då? Tidigare idag höll den kanske vara 40 grader. Så om hyresvärden generellt har sänkt varmvattnets temperatur i huset så är det inte konstigt att duschen också sänkts massor, för att blandaren i duschen öiksom automatiskt lägger sig lägre än övriga kranar?

Nu visade förvisso även köket under 50 grader (45 grader) men ska mäta imorgon igen.
 
Okej så detta är inget jag kan kontakta hyresvärden för då? Vad är minimungräns för duschen då? Tidigare idag höll den kanske vara 40 grader. Så om hyresvärden generellt har sänkt varmvattnets temperatur i huset så är det inte konstigt att duschen också sänkts massor, för att blandaren i duschen öiksom automatiskt lägger sig lägre än övriga kranar?

Nu visade förvisso även köket under 50 grader (45 grader) men ska mäta imorgon igen.

I första hand skal du kontakta fastighetsskötaren, om det inte finns någon sådan är det hyresvärden.
Om han inte åtgärdar problemet, kontaktar du hyresgästföreningen.
 
I första hand skal du kontakta fastighetsskötaren, om det inte finns någon sådan är det hyresvärden.
Om han inte åtgärdar problemet, kontaktar du hyresgästföreningen.

Ok. Var hittar du info om att ej dusch behöver ha 50 grader? Hittar inte det. Står bara 50 grader vid alla tappställen.
 
Ok. Var hittar du info om att ej dusch behöver ha 50 grader? Hittar inte det. Står bara 50 grader vid alla tappställen.

De flesta hyresvärdar följer riktlinjerna som används på sjukhusen för värmen i duschen. Vet inte om det finns några mer konkreta riktlinjer för privat boende, evt kan du fråga i en VVS butik.
 
när jag bodde i lägenhet var varmvattnet för kallt under en lång period. Jag påtalade det många gånger, utan resultat. Mätte temperaturen på enbart varmvatten i diskhon, det var under 50 grader, minns inte exakt. Jag som gillar varma bad (hade badkar där) led en lång kall vinter av att inte ha ordentligt kallt vatten. Fastighetsskötaren envisades att hävda att vattnet var varmt i pannan, så jag var bara gnällig. Men till sist - lagom till jag skulle flytta, vill jag minnas - hittade de faktiskt något fel på rörsystem/koppningar/annat som hade gjort att vattnet upp i ledningarna i huset hade varit för kallt. (Nähä, det hade jag inte märkt - eller... Suck)
Det kan alltså vara något så "enkelt", men man måste ju påtala till fastighetsskötaren att vattnet är för kallt.
 
Tack för hjälp. Vattnet var varmare i alla kranar nu på morgonen. Bara dushen ej över femtio nu, resten nästan 60. Varför varierar det över dygnet ?
 
Varmvattnet bör väl ligga mellan 50 och 60 grader för att undvika ev legionärssjuka. Då kan spola rent varmvatten en stund och ev. bakterier skållas till döds.
 
Ok. Vi har bott här 4 år så han kanske plötsligt kom på det då. Däremot är det ju inte så bra att lägga tempen under tilväxten för legionella.
Min gissning är att det nog har flytta in en barnfamilj i huset.
Då så måste man vara extra noga.
Eller så har någon av dina grannar lyckats med att skålla sig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 375
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp