Vattnig avföring

Nymeria

Trådstartare
Min 17 åriga halvblodsvalack bytte stall för lite mer än 1 år sen, och när vi i stallet på hösten/vintern går över till hösilage så blir min häst lös i magen/får vattnig avföring.
Det har han aldrig fått tidigare, har inte velat vara känslig och då har han ätit hösilage från 3 olika stall.
Han lägger vanliga högar, sen blandat med lösare högar samt att när han ska släppa ut gas så rinner det avföring.
Jag har gett Probimin förra året och började nu direkt igen med det när vi bytte grovfoder, och det hjälper men det blir aldrig helt bra.
Finns det någonting annat man kan prova? Eller är det bara så att min häst ska äta hö?...
 
Gör en analys på de hygieniska värdena på ensilaget. Din häst kan vara den som är känsligast och visar tecken. Men det betyder inte att det är ett bra foder för de andra hästarna heller.
Tyvärr låter det ju som om det är fel på fodret och då kvittar det vad du använder för hästen kommer inte bli helt bra innan orsaken till det är borta. Bli bättre av behandling med aldrig riktigt bra.
 
Min häst blir dålig i magen, med precis de symtomen du beskriver, så fort gräset börjar ta slut i hagen och hösilaget ( eller höet) är det som är den huvudsakliga givan. ( Mycket bra hösilage) Det enda som jag har märkt hjälper är att ge honom linfrökaka i kraftfodret. Ca 2-3 dl fördelat över dagen om det är möjligt. Med linfrökaka försvinner min hästs problem. Probimin och annat dyrt har inte haft någon verkan alls. Så fort gräset kommer på våren kan jag strunta i linfrökakan..
 
Det är väldigt vanligt, och kan ha väldigt många orsaker. Ofta vet man inte ens vad det beror på. Pågår faktiskt i detta nu en studie via SLU där man ska försöka få svar på just varför vissa hästar reagerar sådär.

Men steg ett är kolla så den får tillräckligt med TS, steg två kolla så fodret är hygieniskt ok.
 
Min gammelman (maghäst) tålde inte hösilage så bra. Så han fick hö + lusern
Foderjäst och Pro Feed för magen.
 
Min 17 åriga halvblodsvalack bytte stall för lite mer än 1 år sen, och när vi i stallet på hösten/vintern går över till hösilage så blir min häst lös i magen/får vattnig avföring.
Det har han aldrig fått tidigare, har inte velat vara känslig och då har han ätit hösilage från 3 olika stall.
Han lägger vanliga högar, sen blandat med lösare högar samt att när han ska släppa ut gas så rinner det avföring.
Jag har gett Probimin förra året och började nu direkt igen med det när vi bytte grovfoder, och det hjälper men det blir aldrig helt bra.
Finns det någonting annat man kan prova? Eller är det bara så att min häst ska äta hö?...
Min reagerar lika dant. Han var värst första året hos mig när hans allmäntillstånd var sämre, nu verkar det som om han rycker upp sig fortare men han reagerar fortfarande vid byte till silage och om någon bal är blötare och "starkare".

Att låta foderbyten ta tid är viktigt. Jag börjar ge hösilage en månad innan uppstallning, först ett kilo om dagen och sedan gradvis mer.

Om han har blivit riktigt risig får han ett paket bakjäst om dagen i drygt en vecka, det är min mirakelkur. Annars verkar han må bra av fibrer. Byte till mumsig halmbädd är det som gjort störst nytta för honom så han har att gnaga på dygnet om. Han äter 13 kilo silage ska tilläggas, för lite TS och det går snabbt utför.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 134
Senast: Twihard
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
778
Senast: Eloise
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 239
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp