Veckans utmaning

MikaTela

Trådstartare
Jag gissar det är fler där ute som tycker det är roligt att lära hunden såväl nytto-tricks som små tricks som mest är roliga.
Men ibland är det svårt att komma på vad man ska träna in.
Jag föreslår här att vi börjar med Veckans Utmaning vem som helst kan vara med även om det bara är EN vecka man tycker det är kul.
Sen varje söndag meddelar man hur det går.

Veckans utmaning 6-12 februari blir:
Bära/hämta kopplet
Beskrivning: Hunden ska förstå att den ska hämta och bära kopplet till dig.

Vill ni dela med er av ett trick till veckans utmaning så meddela mig här eller via PM.

Foton och filmer uppmuntras!

Sv: Veckans utmaning

Jag är gärna med den här veckan då, OM jag får lära in något annat än att hämta just kopplet :D (jag vill inte uppmuntra något som helst bitande i koppel)
Min tant tar inte gärna någonting alls i munnen, förutom eventuella pinnar och godis, så att få henne att apportera något öht är skitsvårt. Unga dåren kan apportera det mesta, men det finns en hel del saker jag aldrig provat med henne.

Självklart kan du utveckla din egen variant på det om du vill undvika dom biter i kopplet. Främsta målet är väl att dom kan förknippa föremålet med promenad/att man går ut precis som ett koppel gör. Men om du sen väljer ett speciellt ben eller annat är ju upp till dig - målet är ju detsamma! :)

Förstår precis hur du har det med din tant - har haft exakt samma problem med min gubbe. Han har vägrat bära, tills nu! :) Fyra års träning har äntligen visat resultat! :)

Vi kan det redan så vi väntar till nästa veckas då. Ska se om jag kommer ihåg att ta en bild på nästa promenad :)

Jag vill vara med!
Vi startar spårkurs i slutet av mars, så tills dess är det bra att ha lite planerad aktivering :)

Jag har en Aussiehane som blir 2 år i maj som heter Kingston. Lättlärd med massa energi och väldigt busig, precis som aussies ska vara :love:

Valp-Kingston
th_Kingston4.jpg

*kl*
Jag är med, även om det bara blir med Boss (ev. Ida också, i mån av tid). Valpen har så mycket annat viktigt på sitt redan späckade shejpingschema så han får stå över trick "för sakens skull" några veckor till.

Liten fundering redan från början: Hur tränar ni in generalisering runt namnet "koppel"? Jag har 54318945 olika som jag använder hipp som happ, och det vore skönt om han kunde springa och hämta det som för tillfället är med i fårhagen (Ex), oavsett om det är ett svert rep eller blått softweb...

Senast ändrad:

Pass nr 1 avklarat.
Kopplet liggande på golvet och vi börjar med att klicka in att han ska sätta nosen mot det. Ganska snart börjar han ta det lite lätt i munnen, men släpper direkt. Efter några upprepningar nöjer vi oss där.

Hur går det för er?

Jag har valt att benämna det kopplet och berömma direkt han tar rätt sak.
Han har nu kopplet ihop det med vad han har på sig när vi går ut.
Så nu när det är kallt hämtar han även sin tröja och sina strumpor.

Se till att ha med lite av varje koppel (framförallt de av olika material) när du tränar så lär han sig att det är KOPPEL oavsett vilket som betyder koppel! :)

Försöka duger ju riktigt bra, sätt Mimi i lite aktivitet med det också så har du lite hjälp! ;)
Även om din hund inte klarar det på en vecka så har ni iaf ett mål att arbeta efter! :)

kl.
Vi är också på! :)
Vi kan dock också veckans trick, ska se om även jag kan ta ett kort på det vid tillfälle.

Då får du också i utmaning att hitta på en utmaning till en nästkommande vecka! :)

Vi är också med eller ja vi ska försöka iaf, om jag lyckas är en annan sak! :) En 5 månaders å en 6-åring ska försöka hinna med båda :)

Hrm... Rulla runt? (min vovva avskyr allt som innebär att hon behöver ligga på rygg :p så försöker öva upp detta på henne)

Låter som en bra övning som går att utveckla.
Allt från ett varv rulla runt vid övertalning och kommando, till flera varv och till att kunna det prick fritt överallt när man ber om det! :)

jag är absolut med om jag bara hinner få hem kameran så jag kan filma beviset. Ska dem bära kopplet till en eller bara hålla det? Får man använda vilket kommando som helst

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 674
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag är galen eller inte. Jag är aktiv inom lydnad och rallylydnad främst, jobbar tre timmar i veckan som... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 969
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 763
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Atletix
  • Brodd och skydd?
Tillbaka