Veckomatsedel/handling

Jag har bara bott hemifrån i en månad, så jag har inte riktigt hunnit landa i hur jag bäst ska hantera mina matinköp (på en månad har jag flyttat hemifrån -> vandrarhem ca 4 dagar -> lägenhet utan ugn och frys -> nu bor jag i lägenhet med ugn och frys = möjlighet till andra matvanor). Men jag kan dela med mig vilka maträtter jag tänkt mig under kommande vecka:

- Chickenbits med currysås och ris
- Köttbullar med någon form av pasta (makaroner, stuvade makaroner, spagetti) eller stuvad vitkål
- Gryta med tomatsås, vitkål, blomkol, "frysta grönsaker" med kanske bulgur eller liknande
- Tomatsås och pasta
- Rödbetstzatsiki och chickenbits
- Korvstråganoff
- Soppa från burk

Det har varit extra-pris på vitkål, blomkål och rödbeta så det är väll det som kommer utgöra basen för denna vecka. Tänkte göra mitt bästa för att inte köpa någon mat alls ett par dagar utan bara äta vad som finns hemma, så det kan eventuellt slinka med någon "spagetti med ketchup"-dag eller "varmakoppen"-dag också :o. Kom även på att jag har morötter i kylen så jag kanske svänger ihop något av dom också :up:

(Kan väll tillägga att det i princip alltid blir matlådor över som jag spar till antingen nästa dag eller lägger i frysen)
 
Veckohandlar varje måndag.
Gör en lista med ca 5 rätter för veckan, först o främst baserat på vad vi har hemma redan.
Sen skriver jag inköpslita utefter det och handlar även allt annat jag vet går åt under veckan (mjölk, bröd, yoghurt mm).

Men följer ej matlistsn slaviskt, har jag skrivit köttbullar på onsdag så kan vi likväl ta ngt annat som finns hemma. Men gör jag en lista så är det enklare att handla.
Med jobb barn träningar mm så vill jag slippa handla var o varannan dag.
En dag i veckan kör vi färdigmat, mest av lathet.

Senaste veckan har tex sett ut så här:

Tacos
Makaroner köttbullar
Kyckling i creme fraishe och pasta
Hemmagjorda burgare
Kebab

Nu är jag sjuk och inte sugen på ngn mat alls så lördag söndag kör vi ngt spontant.
 
Veckohandlar alltid, och brukar kolla vad det är extrapris på. Det får styra vad vi äter i veckan. Gör ingen matsedel innan jag åker och handlar, men jag brukar se till att alltid ha basvaror som ris, potatis, krossade tomater, bönor, etc hemma så det går att göra lite av varje. Vi äter gärna köttfärslimpa (med potatismos eller kokt potatis), köttfärssås och spaghetti, lasagne, köttfärsfyllda paprikor, chili, stekt kyckling (med ris eller pommes), soppor (gör ofta en morotssoppa, t.ex.), korv stroganoff (med ris), ugnsstekt falukorv (med potatismos), pizza.....osv....
 
Oj vad hungrig man blev av den här tråden! :p

Sambon och jag har försökt att hålla någon form av matsedel vid ett par tillfällen. Vi borde verkligen, matkassan har en tendens att rusa iväg emellanåt.. Men det har alltid kommit något i vägen, någon av oss har inte varit hemma, det har blivit sena kvällar, han har ätit ute med kunder på jobbet och är fortfarande mätt.. Och sen glöms matsedeln av och ingen av oss orkar laga mat mer den veckan. Typ :angel: Vi har fått matkassar några gånger, och det har ju gått bra. Men den maten blev icke lagad igen trots att det var gott.

Han är dessutom mer eller mindre grönsaks- och fiskvägrare och smått neofob när det kommer till nya maträtter, medan jag gärna äter grönsaksrätter, fisk och skaldjur och provar nytt.
I och med att det oftast är han som lagar maten blir det typ makaroner och kycklingbullar.. Jaja, det är svenskt och/eller ekologiskt rakt över i varje fall.

Ska spara några av era matsedlar här och se om jag inte kan få in lite nya grejer på repertoaren!
 
Veckan är ju snart slut men vi har ätit detta:

Söndags: grillad kyckling med kokt potatis, brunsås och gelé
Måndags: fläskpannkaka med lingonsylt
Tisdags: hemmagjorda köttbullar med potatismos, brunsås & lingonsylt
Onsdags: ugnsstekt lax med sallad (m. fetaost, melon mm.)
Torsdags: tacoköttfärs med ris och grönsaker
Idag fredag: vet inte än!
 
Veckohandlar skulle jag nog inte kalla det. Vi handlar efter erbjudanden och lagar mat efter vad som är erbjudanden. Kan säga att vi märker en skillnad på matkostnaderna. Blir en del olika butiker snarare under veckan. Är det inga bra erbjudanden äter vi ur frysen i kombination med vad vi känner för att äta.
 
Åh vad pepp jag blir på att börja med matsedel varje vecka! Speciellt nu när jag inte jobbar nätter längre utan bara dagtid, så man kommer hem varje eftermiddag och kan laga något. :)
Jag har alltid gillat planering men det har inte riktigt passat mina jobbtider...

Nästa vecka ska jag försöka köra ifrån då! :)
Måndag: Morotsbiffar med blomkålsris och tzatziki (ska försöka köra köttfri måndag varje vecka!)
Tisdag: Lasagne
Onsdag: Ugnsbakad falukorv med potatismos
Torsdag: Broccoli och baconpaj
Fredag: Potatisgratäng med lövbiff
Lördag: Broccolimos med något passande tillbehör, tips?
Söndag: Ugnsbakad lax med citron, sparris, parmesan och ris.
 
Vad ska ni äta denhär veckan? :)
Vi kör på korv stroganoff m. ris, spaghetti & köttfärssås, mango chutney-lax med svarta sesamfrön klyftpotatis samt sås med sambal oelek hittills :d
 
Vi har en lös matplan varje vecka, handlar på söndag/måndag och torsdag/fredag.
Den här veckans plan:

Måndag: Carbonara med färsk pappardelle och lök
Tisdag: Blodpudding, stekt ägg, bacon och lingonsylt (Jag jobbar på mitt järnvärde :D)
Onsdag: Potatisgratäng, kycklingfilé och bea.
Torsdag: Restfest!
Fredag: Jag hoppas på sushi...
Lördag: Restfesten fortsätter
Söndag: Ingen vet, kanske långkok?
 
Idag: hemmagjorda hamburgare med bröd
onsdag: vet ej
torsdag: vet ej
Fredag: räkor i kanske två varienter eller bara 1
Lördag: Pizza
Söndag: Kycklinggryta
 
Oj vad alla är duktiga :)
När det var bara jag, handlade jag en gång i veckan, dock planlöst utan lista.
Nu när det är två i bilden handlas det ännu sämre, småhandlar det som man är sugen på.
Oftast blir det dubbelt också av det som redan finns hemma. Middag brukar vi bestämma dagen innan och sedan ändra oss fem gånger under tiden.
Denna helgen har det blivit, älg och potatis av olika former. Tre gånger. I dag också.
 
Igår åt vi hemgjorda burritos :d, och idag blev det potatismos med färdigköttbullar. Imorgon tror jag det kan bli pizza (ett sådant där deg+ sås-kit) för jag kommer hem sent. På torsdag blir det nog gryta på fläskfilé, paprika, osv. Fredag, lördag, söndag - vet inte ännu :).
 
Kan dela med mig av denna veckas matlista också. Kul att kika på vad ni andra käkar.

I måndags: Gryta på gris med röd lök och havregrädde. Tillbehör, kokt potatis och kokta hyvlade morotsskivor.

Igår: Soyagravad lax med stekt ris. Såå mumsigt!

Idag: Köttfärslimpa med fetaost och soltorkade tomater. Tillbehör: Fina skivor av potatis, morötter, kålrot och palsternacka med små tomater i ugn.

Torsdag: Stekt gris med köpes-wokisar och zucchini och äggplanta med svampsås (torkad karljohan)

Fredag: Egengjorda hamburgare med dressing gjord på majonnäs, lite cayennepeppar och knaperstekt bacon (favoriten). Sambon käkar med bröd, jag med äppelskivor, stekta tomater och gurka.

Lördag: Ej bestämt.
 
Vi försöker att veckohandla/ månadshandla. Vissa saker, som köttfärs eller andra basvaror som går åt köper vi i storpack och fryser in men så brukar det bli veckohandling på annat som inte går att bunkra på samma sätt.
Jag försöker fixa veckomatsedel för måndag-fredag och så lämnar vi helgen öppen. Eller egentligen blir det nog må-to plus söndag, dvs de dagar som kräver "matlådemat" - maken är lite kräsen på vad som ska finnas i lådan..
Vi är inte jätteslaviska gällande listan dock och vi kan byta dagar eller slänga ihop en annan rätt som vi är sugna på och har saker till.
Det tråkiga i vår fanilj är att maken inte äter fisk (som jag älskar) eller skaldjur, men nu har jag "turen" att vara sjukskriven till bebis föds och sen blir jag mammaledig med dottern hemma och då kan vi äta fiskrätter och rester till lunch. Jag märker att det blir väldigt mycket mindre matsvinn när jag går hemma och äter upp resterna! :p

Den här veckan har vi ätit:
Må: rotmos och fläskkorv
Ti: Potatismos och falukorv
Ons: raggmunk och fläsk
To: ugnsstekta rotfrukter och fläskkarre
Fr: Hamburgare
Lö o sö har vi inget bestämt än.

Vi är två vuxna och ett (snart två) barn.
 
Kommande veckan, en kort vecka, ser ut såhär för oss:

Cannelloni i tomatsås fyllda med fetaost, spenat, soltorkade tomat
Citronrisotto med panerad torsk
"Vegetarisk gulaschsoppa" (bulgursoppa)
Kålpudding med potatis, gräddsås och lingon
 
Sååå alla ni där ute!

Veckohandlar ni? Gör ni veckomatsedlar? Bor ni ensamma, partner, barn etc?

Bor ensam. Är typ självförsörjande på många råvaror, så lever otroligt billigt. Storhandlar nån gång i månaden för 400-600:- och småhandlar färskvaror för ungefär 200:- i månaden. Gör matlådor nästan varje gång jag lagar mat.

Den här veckan har jag varit hemma och sjuk, så inte så fantasifullt. På grund av årstiden (slaktsäsong) och fulla frysar blir det mycket kött nu.

Mån: Pasta och köttfärsås. (totalkostnad för 4 portioner 15 kr högt räknat. Egen köttfärs av tacka)
Tis: Tomatsoppa med hembakt bröd. ( totalkostnad 40:- för 4 portioner och tot 2 kg bröd)
Ons: Kycklinggryta med couscous. (Hemmaslaktad tupp och hemmaodlade grönsaker i grytan, total kostnad ca 10:- för 4 portioner)
Tor: Sallad med fetaost och oliver, hembakat bröd med kokt ägg och fruktsallad till efterrätt. (Hemmaodlade grönsaker, hemmagjord fetaost på egen fårmjölk, hemmagjorda ägg och delvis egenodlad frukt. Totalkostnad ca 10:- för två portioner.)
Fre: Wok med nudlar och grönsaker. (Hemmaodlade grönsaker. Ca 15:- för fyra portioner)
Lör: Ytterfilé av får, stekt potatis och lök och äppelpaj till efterrätt. (Samma tacka som färsen, resten hemmaodlat förutom degen till pajen. Totalkostnad 10:- för 3 portioner.)
Sön: Hembakad pizza med hemmagjord ost, färska tomater och div grönsaker. (Totalt ca 10:- för fyra portioner).

Om det inte vore för allt kaffe en sätter i sig och behovet av frukt+ grönt när det inte är odlingssäsong så skulle jag i princip vara självförsörjande. Snart lammar nästa tacka så då blir det egen tillverkning av ost mm igen, tills dess håller jag nere på mjölkprodukter så mycket jag kan.
 
Till och från gör jag en veckomatsedel för måndag-fredag, oftast med dubbla rätter (sambon ska ha matlåda till jobbet och lagad mat på kvällen). Försöker storhandla men bor jättejättenära en mataffär :angel:
Har varit dålig med detta på sistone och det är tyvärr mest jag som lider av det (risgrynsgröt till lunch runt klockan 14 är inte optimalt) så hoppas på massa mer inspiration här nu :)

Bestämde inte någon specifik dag utan bara maträtterna, gillar när de "går ihop" som till exempel 1/2 burk krossade tomater i köttfärssåsen en dag och resten till pizzan nästa.

Har testat på matkasse tidigare och gillar konceptet men vi äter inte kyckling i vår familj och en rätt per vecka är ofta just med kyckling :(
 
Inspirationen lyser med sin frånvaro, så till nästa vecka ser nog menyn ut såhär

Måndag: Lasagne
Tisdag: Falukorv och stuvade makaroner
Onsdag: Kycklinggryta med svampsås
Torsdag: Fiskpinnar och potatis
Fredag: Hemmagjord pizza
Lördag: Kött och potatisgratäng
Söndag: Balsamicokyckling med lök

Äter såklart någon typ av grönsaker till varje mål mat också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Helinackordering av avelssto och föl

Omröstningar

Tillbaka
Upp