Veckomatsedel/handling

Vi ( jag :p) veckorhandlar också och har i princip alltid gjort sedan jag flyttade hemifrån. Familjen består av jag min sambo, hund och hästen så klart :)

Eftersom jag jobbar till fem-tiden varje dag och har häst och hund finner jag ingen tid att laga någon avancerad mat på kvällarna så jag lagar ca 3 rätter varje söndag och har 1 lättare rätt att laga under veckan så vi klarar oss på mån- fredag :)

Detta har/har vi haft på menyn denna vecka:

Stekt fisk med potatis och kall dillsås
Kasslergratäng med broccoli, ost och pasta
Pannbiff med potatis/pasta och gräddsås
Falukorv med potatis och pepparrotssås

I helgen har jag planerat att laga kyckling med couscous och fetaostsås, egen gulachsoppa och fetaostpaj bland annat :)
 
Vi försöker vecko eller varannan veckas handla på affären i den större byn, och sen stöd handla i den mindre och dyrare affären i vår by om det saknas något. Kött köper vi runt en gång i månaden hos slaktarn (the butchers, bor i england), fisk fiskar vi egen.
Eftersom jag är hemmafru (hemmasambo) så brukar jag stå för planering och matlagning och försöker göra någon form av plan för kommande veckan/veckor, försöker ta tag i det matsvinn vi haft och äter rester och rensar kylen o frysen innan vi handlar nytt.

Den här veckan ser det ut så här
måndag: tacopizza, rester från helgen
tisdag: sambon fick chicken tikka m ris och jag kyckling ris o sås på fond, vatten o grädde
onsdag: rester från tisdagen
torsdag: steak & guiness pie, som just nu står på långkok i ugnen och luktar ljuvligt
fredag: blir nog pizza på smördegen som blir över från pajen
lördag: restaurang, åker bort överhelgen
söndag: lutar åt hamburgare på vägen hem

just nu så blir det ofta samma rätter en eller flera gånger i veckan som rullar, är gravid och vad jag klarar att äta och inte varierar endel så kör på säkra kort. Innan liten kommer planerar vi att gör både färdiga rätter (lasange) och sånt som bara kan tas ur frysen och slängas in i ugnen (typ hunters chicken, fylld kycklingfile osv)
 
Kommer du på bättre och mer varierade rätter om du gör en lista över veckans middagar?

Jag har aldrig gjort något ordentligt försök, men när jag tänker på det känns det som att en planerad lista över måltider skulle bli sämre än den här mer spontana metoden med att köpa det som ser gott/prisvärt ut.
Jag har aldrig provat matlista så jag vet inte.
Det är när bara när jag inte är sugen på något speciellt och inte orkar tänka, I-landsproblem jag vet :p, som jag önskade att jag hade en lista att följa... ;).
Det är då jag kollar nätet på tips vad andra äter, ibland stöter jag på något jag inte tänkt på och så får jag inspiration igen.
 
Jag månadshandlar kött, ris, pasta, mjöl, smör o såna grejer. Sen veckohandlar jag grönsaker, mjölk o så. Har inte matsedel längre, men på tors är det alltid pannkakor - med undantag om hönsen värpt för dåligt nu på hösten tex.

Vi köper bara ekologiskt, om det finns, och är två vuxna o två barn. Vet ej vad matkostnaden blir men ca 4000 per mån inkl hygienprodukter o godis o så kan jag tro.
 
Exempel på hur eran matsedel kan se ut en vecka? :)


Lax ( lokalt fiskad), ris, kall gräddfilssås och varma grönsaker.

Hemmagjord pizza med dito sallad

Pastagratäng gjord med rökt skinka, persiljepesto och ostsås och gröna ärtor till.

Rostade rotfrukter samt stekta nurnbergerkorvar och fetaoströra

Det har vi ätit hittills i veckan. Gratängen tog vi ur frysen.
Vad vi äter imorgon har jag ingen aning om än så länge :)

Nästa vecka ser antagligen helt annorlunda ut...
 
Vi handlar någon eller några gånger i veckan. Får vi låna bil storhandlar vi och då handlar vi förstås inte lika ofta sedan heller. Dock har vi inte riktigt förvaringsmöjligheter att "bunkra upp", så det gör vi inte.

Våra matsedlar är i allmänhet inte så precisa, utan istället står det att vi ska ha paj, curry, pastarätt etc. Sedan är det helt okej att byta plats på dagarna om man känner för det - vi gör mest på det viset för att på ett enkelt sätt få variation i vad vi äter.

Är två vuxna och ett barn på 11 månader.
 
Undra vad det är som gör att jag är rabiat motståndare till matsedel, recept och planering öht gällande mat. Bara jag tänker på det blir jag - arg. Klarar det bara inte. :confused:

Jag gillar att skapa mat av det som finns hemma.
 
Kommer du på bättre och mer varierade rätter om du gör en lista över veckans middagar?

Jag har aldrig gjort något ordentligt försök, men när jag tänker på det känns det som att en planerad lista över måltider skulle bli sämre än den här mer spontana metoden med att köpa det som ser gott/prisvärt ut.

Ingen fråga riktad mot mig, men för mig är det så att maten blir roligare och mer varierad när jag planerar i förväg. Men då gillar jag att pröva nya recept och sitter och hämtar inspiration innan jag skriver matlistan och jag prövar oftast minst 2 nya rätter/vecka. De lyckade skrivs upp och samlas i receptbank, som alltså ständigt växer. Skulle jag behöva bestämma maträtter när jag står i mataffären varje dag efter jobb/skola (hungrig och trött) hade jag nog inte kunnat vara lika kreativ som när jag sitter hemma och bläddrar i kokböcker, googlar, läser här o.s.v. men vi fungerar nog alla olika där :) Om jag ändå skulle bli inspirerad av trevliga råvaror jag hittar i butiken, så är det ju inte svårare än att jag snabbt reviderar matlistan eller handlar för en dag till.
 
Vad menar du med kötterian? Själv äter jag kött och gillar det, men skulle för den skull aldrig äta kött varje dag i veckan! Äter folk kött till lunch också dessa dagar?
Fast jag är kanske mer vegetarian med en köttdag i veckan :idea:

Jag äter oftast någon form av kött till frukost lunch, middag och mellanmål alla dagar i veckan.
Ev kan frukosten och mellanmål bli vegetariskt.
Ibland (läs mycket sällan) blir det vegetariskt till lunch eller middag.
 
Jag äter också kött i någon form varje dag. Sedan lagar jag gärna någon vegitasrik rätt också, men någon form av kött blir de varje dag och många dagar blir det kött/fisk/fågel till alla tre målen.
 
Bor med min sambo. Vi brukar alltid handla en massa när vi ändå är i farten, så att det finns hemma.

Däremot fungerar all typ av planering rätt så urkasst för oss. Vi är ofta iväg och snurrar så det där med att käka middag hemma varje dag blir liksom aldrig av. Ena dagen käkar vi hemma, nästa hos någon annan, tredje ute osv... Lägger fram det vi är sugna på på morgonen om det är tänkt att vi ska äta hemma, och det funkar smidigt eftersom att vi ofta har en massa att välja på hemma. Annars är det bara att någon av oss stannar till vid någon affär på väg hem eller så.

Eller köper thai-mat helt enkelt.
 
Två vuxna i hemmet, utflugna barn. Veckohandlar inte och har aldrig gjort. Jag/vi använder snarare affären som skafferi. Det som ser gott och prisvärt ut, köper vi och lagar något av.

Ser ingen som helst mening i att förvara mängder av mat i hemmet, och det är ju godare att köpa så mycket som möjligt färskt och också äta det medan det är färskt.

Det där fallerar när man har över två mil till en ordentlig butik
 
Ingen fråga riktad mot mig, men för mig är det så att maten blir roligare och mer varierad när jag planerar i förväg. Men då gillar jag att pröva nya recept och sitter och hämtar inspiration innan jag skriver matlistan och jag prövar oftast minst 2 nya rätter/vecka. De lyckade skrivs upp och samlas i receptbank, som alltså ständigt växer. Skulle jag behöva bestämma maträtter när jag står i mataffären varje dag efter jobb/skola (hungrig och trött) hade jag nog inte kunnat vara lika kreativ som när jag sitter hemma och bläddrar i kokböcker, googlar, läser här o.s.v. men vi fungerar nog alla olika där :) Om jag ändå skulle bli inspirerad av trevliga råvaror jag hittar i butiken, så är det ju inte svårare än att jag snabbt reviderar matlistan eller handlar för en dag till.

Samma här! Jag skulle typ köpa chips och dricka om jag skulle handla varje dag efter jobbet när jag är hungrig och trött.
Dessutom tränar vi i stort sätt varje dag så vi skulle inte hinna med allt då.
 
Vi veckohandlar, men ibland kan jag få spunk på allt och åka in och handla lite till så jag får se folk ;)

Någon veckomeny är vi dock dåliga på, har försökt men jag är överlag dålig på att planera
 
Vi (två vuxna utan barn) veckohandlar oftast. Eller rättare sagt på söndagen eller måndagen handlar vi för kommande veckodagar. Helgmaten blir mer vad vi är sugna på för dagen.

Skulle aldrig orka med att behöva gå och handla varje dag, än mindre att varje dag behöva hitta på en maträtt att laga. Vi jobbar heltid och det är även mycket träning efter jobbet. Att då dessutom behöva ställa sig i affären för att komma på vad man ska äta till middag känns jättejobbigt. Visst händer det ibland att det blir så. Men då blir maten också betydligt tråkigare och mer "det gamla vanliga". Det blir betydligt mer varierat och nya maträtter om vi planerar och veckohandlar.
 
Jag brukar veckohandla. Och sen äta samma mat hela veckan, jag är rätt kräsen med vad jag gillar. Äter mest fisk eller quorn, aldrig kyckling eller gris/nöt.

Ibland lever jag på fil/flingor för att jag helt enkelt inte vill äta vanlig mat. Beror inte på äs eller så utan att jag har noll intresse för matlagning och emellanåt inte är hungrig på flera dagar.

Just nu är det potatis och kokt torsk mån-sön :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp