Veganism - en privilegierad livsstil?

Vad menar du? Alltså, jag hänger inte med? Borde jag köpa svenskt griskött för att stödja att de grisarna inte har blivit fullt så plågade som tyska grisar?

Och stödja? Ska min tämligen ordinära lön stödja företag som har betydligt större ekonomier än jag och som dessutom hanterar djur på sätt som jag skulle vilja förbjuda?

Nej, jag hänger inte med här.

Nej, däremot finner jag det rimligt att stödja sådan produktion som du finner är bra och rimmar med de krav du vill ställa. Men för mig är det något helt annat än att påstå att den inte kan existera.

Sedan är de företag som fler skulle finna ha en bra produktion, knappast särskilt mycket större i ekonomiskt omfång än en helt vanlig ordinärt avlönad statlig akademiker. Det där med att man har företag är inte något som gör att ekonomin blir vare sig stor eller bra per automatik - särskilt inte om man vill satsa på väldigt mycket mer kostsamma produktionsmetoder.
 
Att djur aldrig kan användas för att tillfredsställa mänskliga behov, som exempelvis att slaktas för att ätas av människor. Oavsett egenskaper hos djurhållningen.
Tillskillnad då från köttätares värderingar om att människan är skapelsens krona och att det därför inte spelar någon roll hur djur behandlas och det är inte en måltid om ingen dött för den?

(Det blir jätte-tokigt när man tillskriver andra värderingar)
 
Nej, däremot finner jag det rimligt att stödja sådan produktion som du finner är bra och rimmar med de krav du vill ställa. Men för mig är det något helt annat än att påstå att den inte kan existera.

Sedan är de företag som fler skulle finna ha en bra produktion, knappast särskilt mycket större i ekonomiskt omfång än en helt vanlig ordinärt avlönad statlig akademiker. Det där med att man har företag är inte något som gör att ekonomin blir vare sig stor eller bra per automatik - särskilt inte om man vill satsa på väldigt mycket mer kostsamma produktionsmetoder.
Min strategi får vara mer politisk tills vidare. Jag röstar på det som jag tycker verkar ha mest hållbar politik.

Den "konsumentmakt" som består i att läsa in sig på massor av jordbrukare och sedan köra långa sträckor för att köpa någorlunda etiskt producerat kött, ser jag mer som konsumentvanmakt. Jag håller konsumtionen låg istället.
 
Tillskillnad då från köttätares värderingar om att människan är skapelsens krona och att det därför inte spelar någon roll hur djur behandlas och det är inte en måltid om ingen dött för den?

(Det blir jätte-tokigt när man tillskriver andra värderingar)
Alltså. Givetvis ska man inte tillskriva andra värderingar -men. Jag vet inte hur många gånger jag har hört varianter av det @sjoberga skriver från veganer. Jag har även träffat veganer som fått skäll för att de kallar sig det då de enbart slutat äta saker från djurriket sas (skäll av andra veganer).
Det verkar liksom finnas en rätt stor splittring där, huruvida att vara vegan är en "livsstil/livsåskådning" eller om det bara är en kosthållning sas.

Eller så ser jag bara lika många "galningar" som jag ser vettiga men att de vettiga är majoriteten egentligen.
(Med galningar menar jag dem som tex anser att vi inte ska avla fram husdjur utan bara adoptera, helst ska vi sluta ge köttbaserad mat till hundar/katter med etc).


Angående TS.
Att kunna välja sin kost fritt är ju verkligen privilgerat, oavsett kosthållning.
 
Vad som skaver mest i denna "eviga debatt" för min del är att om människor som djur var helt fria från fördomar, värderingar, media, status, tyckande osv så hade vi ätit så extremt mycket mindre kött. Vi hade inte skövlat skogar för att odla soja för att föda upp köttdjur, vi hade inte fraktat mat över halva jorden osv. Och ändå så är det enda jag hör överallt "jag äter inte så mycket kött" eller "jag gillar kött för mycket". Om vi enbart hade en liten andel uppfödda "massproducerade nyttodjur" och åt mest viltkött så hade våra välfärdssjukdomar och miljöproblem sett helt annorlunda ut.

Ex. Ursprungsbefolkningen i Amerika levde i symbios med enorma buffelhjordar, de fick "allt" de behövde från bufflarna, kött/material till vapen, kläder osv men de utnyttjade inte bufflarna så pass att de dog ut - förens européerna kom till America och såg möjligheten och på kort tid var alla miljontals bufflar borta. Behövdes det? Nej. Gjorde dem det för sin egen girighet? Ja. Visste de bättre? Nej.
 
Jag tror man ska vara försiktig med att dra generella slutsatser om vad veganer och vegetarianer äter baserade på sin närhet. Får inte riktigt ihop hur du kan dra slutsatsen att många tror man behöver äta ersättningsprodukter baserat på något som en kollega har sagt? Är kollegan dessutom inte vegan eller vegetarian så är det stor sannolikhet att din kollega helt enkelt missuppfattat vegansk/vegetarisk kost.
Nu är ju mina observationer knappast endast en kollega - det var enbart en anekdot som förstärkte min synvinkel. Startinlägget jag svarade på handlade om att folk som äter vegetariskt inte äter soja i några mängder och jag menar på att det ser olika ut i olika grupper och att det finns en del veganer/vegetarianer som baserar sin kost på sojabaserade ersättningsprotein. Det är naivt att tro att alla som väljer en viss kost är så medvetna och upplysta, särskilt när det gäller trender som vegansk/vegetariskt ändå lite får räknas som just nu. Men jag lägger ner den här OT diskussionen nu.
 
Tillskillnad då från köttätares värderingar om att människan är skapelsens krona och att det därför inte spelar någon roll hur djur behandlas och det är inte en måltid om ingen dött för den?

(Det blir jätte-tokigt när man tillskriver andra värderingar)

Fast det blir ganska mycket mindre tokigt när man får diskutera de eventuella missuppfattningar man har. Den första meningen är lite meningslös att diskutera, eftersom det inte är i närheten av något jag någonsin hört. Om en vegan inte ens känner igen sig i resonemanget om att inte använda animaliska produkter oavsett produktionssätt blir jag ganska förvånad.

Av det jag snabbt kunnat uppfräscha och läst mig till kvarstår informationen att veganism, åtminstone ofta, handlar om att helt välja bort animaliska produkter eftersom det aldrig kommer att gå att finna acceptans för att djur föds upp och används i syfte att tillfredsställa mänskliga behov och önskemål.

Därför tycker jag att det skulle vara tydligare för fler om termer som veganism inte används för bortval av animaliska produkter om man egentligen kan tänka sig att konsumera animaliska produkter, om bara produktionsmetoderna ändras, litegrann eller avsevärt.
 
Jag inser av min trådstart att det blev väldigt fokuserat vid just kosthållningen.

Men som några redan är inne på, så är ju veganism som livsstil mer än så. Mig veterligen, alltså. Att avsäga sig material och dylikt som kommer från animalier, till exempel. Veganska skönhetsprodukter. En del undviker att äga husdjur, eftersom det uppfattas som förtryck. Man pratar mycket om makt(o)balansen mellan människa och djur. Det handlar alltså inte "bara" om att undvika kött, utan är en ideologisk livsstil.

Även här kan man ju se det privilegierat. Att man kan göra så många val även utöver sin kost som omfattar en vegansk livsstil.
 
Jag inser av min trådstart att det blev väldigt fokuserat vid just kosthållningen.

Men som några redan är inne på, så är ju veganism som livsstil mer än så. Mig veterligen, alltså. Att avsäga sig material och dylikt som kommer från animalier, till exempel. Veganska skönhetsprodukter. En del undviker att äga husdjur, eftersom det uppfattas som förtryck. Man pratar mycket om makt(o)balansen mellan människa och djur. Det handlar alltså inte "bara" om att undvika kött, utan är en ideologisk livsstil.

Även här kan man ju se det privilegierat. Att man kan göra så många val även utöver sin kost som omfattar en vegansk livsstil.
Så sett är väl både utrymmet för matval, livsstilsval och utrymme för ideologisk medvetenhet rätt privilegierat. Men kanske är det samtidigt privilegier som rätt använda, faktiskt gynnar hållbarhet? Jag menar, vi som har de privilegierna har ju även rätt många andra privileger, en del av dem betydligt mindre hållbara.

Jag fastnar nog lite i att problematisera privilegier här, tror jag. Eller?
 
Jag inser av min trådstart att det blev väldigt fokuserat vid just kosthållningen.

Men som några redan är inne på, så är ju veganism som livsstil mer än så. Mig veterligen, alltså. Att avsäga sig material och dylikt som kommer från animalier, till exempel. Veganska skönhetsprodukter. En del undviker att äga husdjur, eftersom det uppfattas som förtryck. Man pratar mycket om makt(o)balansen mellan människa och djur. Det handlar alltså inte "bara" om att undvika kött, utan är en ideologisk livsstil.

Även här kan man ju se det privilegierat. Att man kan göra så många val även utöver sin kost som omfattar en vegansk livsstil.

Nu svarar jag utan att faktiskt ha någon kunskap, så någon med mer kunskap får gärna svara!

Men om man ser till veganska produkter utöver kost, vad är dessa tillverkade av? Vad ersätter vi då ex. skinnprodukter med som är mer hållbart än skinn? Det enda jag kommer på (sådär på rak arm liksom) är hampa, men är det en hållbar produkt eller är tillverkarna bara bra på marknadsföring?
 
Nu svarar jag utan att faktiskt ha någon kunskap, så någon med mer kunskap får gärna svara!

Men om man ser till veganska produkter utöver kost, vad är dessa tillverkade av? Vad ersätter vi då ex. skinnprodukter med som är mer hållbart än skinn? Det enda jag kommer på (sådär på rak arm liksom) är hampa, men är det en hållbar produkt eller är tillverkarna bara bra på marknadsföring?
Veganism är ju inte nödvändigtvis hållbarhetsinriktad utöver det djurrättsliga engagemanget. Det handlar ju primärt om djur, inte primärt om hållbarhet.

Men det finns väl skor och prylar i alla upptänkliga material som inte är skinn? Och det finns väl ingen direkt garanti för att läderprodukter skulle vara särskilt hållbara? Alltså, jag vet inte, men varför skulle just de vara hållbara med tanke på hur himla mycket som inte är det?
 
Nu svarar jag utan att faktiskt ha någon kunskap, så någon med mer kunskap får gärna svara!

Men om man ser till veganska produkter utöver kost, vad är dessa tillverkade av? Vad ersätter vi då ex. skinnprodukter med som är mer hållbart än skinn? Det enda jag kommer på (sådär på rak arm liksom) är hampa, men är det en hållbar produkt eller är tillverkarna bara bra på marknadsföring?

Jag har inget att tillägga utöver @Petruska s inlägg, men alltså, om du tittar dig runt omkring där du sitter nu så finner du ju hur mycket som helst som är veganskt? :confused: Jag förstår inte riktigt frågan.

Som sagt. Primärt handlar det om maktrelationen mellan människa-djur. Inte om hållbarhet.
 
Så sett är väl både utrymmet för matval, livsstilsval och utrymme för ideologisk medvetenhet rätt privilegierat. Men kanske är det samtidigt privilegier som rätt använda, faktiskt gynnar hållbarhet? Jag menar, vi som har de privilegierna har ju även rätt många andra privileger, en del av dem betydligt mindre hållbara.

Jag fastnar nog lite i att problematisera privilegier här, tror jag. Eller?

Ja, jag tror det. Liksom jag förmodligen fastnat i att veganism som livsstil är ett privilegium. Och därmed förmodligen dragit slutsatsen att den inte kan ha en så pass central roll som vissa vill sätta den inom ESD.
 
Ja, jag tror det. Liksom jag förmodligen fastnat i att veganism som livsstil är ett privilegium. Och därmed förmodligen dragit slutsatsen att den inte kan ha en så pass central roll som vissa vill sätta den inom ESD.
Att det skulle vara en konflikt, tycker jag ändå är intressant! Och lite obegripligt.

Så mycket kött som vi äter i vår del av världen är ju både ett privilegium och en ohållbar överkonsumtion. Häromåret åt man i Sverige 40% mer kött än 1990. Och det var ju inte så att man led av proteinbrist före 1990, vad jag minns.

Jag tänker nog att vår privilegierade position borde medföra större ansvar och plikt att både använda och avstå privilegier, än vad vi "uppifrån" kan ålägga andra.

Om så sker, blir väl privilegier inte nödvändigtvis ett hinder för hållbarhet.

ATT så inte sker, är en annan fråga. Men KAN det inte ske? Per definition?
 
Jag tänker nog att vår privilegierade position borde medföra större ansvar och plikt att både använda och avstå privilegier, än vad vi "uppifrån" kan ålägga andra.

Ja, precis. Eftersom ESD är education for sustainable development så blir alltså veganism något som läggs uppifrån, från lärare till student, om veganism skulle få en central plats inom definitionen av ESD.

"Konflikt" är väl att ta i, tror jag, men som jag har förstått det av litteraturen finns det de som menar att veganism, AW och AR har en alltför liten position inom ESD och att det snarare bör utgöra grunden för hållbar ESD. Vad gäller AW är jag med på noterna. Animal welfare och hållbar utveckling går absolut hand i hand. Men vad gäller veganism, och absolut vad gäller AR i stil med animal liberation, där är jag tveksam. Till viss del. Det förutsätter ju, t ex, delad ideologisk tanke om förtrycket av djur och skev maktbalans. Jag har mycket svårt att se att det skulle kunna bli en allenarådande ideologi som bas inom ESD. Däremot, som du påpekar; privilegiet att kunna välja, kan också medföra större ansvar och plikt.
 
Häromåret åt man i Sverige 40% mer kött än 1990.
Jag förstår inte varför djurbönder (säger man så?) klagar så mycket på veganism, att vi behöver äta mer kött och använda mer mjölkprodukter för vi behöver fler djur som betar. Som att det nu håller på att ske en katastrof för att för många väljer vegetariskt. Hur går det ihop med ovanstående siffra? :confused:
 
Jag förstår inte varför djurbönder (säger man så?) klagar så mycket på veganism, att vi behöver äta mer kött och använda mer mjölkprodukter för vi behöver fler djur som betar. Som att det nu håller på att ske en katastrof för att för många väljer vegetariskt. Hur går det ihop med ovanstående siffra? :confused:

Tyvärr verkar en stor andel kött vara importerat.. Från svenskt kötts hemsida
Av det kött som fanns till försäljning i Sverige 2012 var ungefär 48% av nötköttet, 32% av grisköttet och 65% av lammköttet importerat

Som tur väl är här andelen svenskt ökat de senaste åren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp