Veganism - en privilegierad livsstil?

Hur stor, egentligen? Men som jag nog skrev tidigare: att svensk djurhållning är trist är ju inte ett argument för att köpa kött från ännu tristare djurhållning. Så långt är jag med. Men jag tycker nog att djurhållningen är det starkaste argumentet för att bli vegan.

Fast om argumentet är djurhållningens beskaffenhet och man ändå anser att det går att göra det på ett bra sätt, borde man kanske dra slutsatsen att man ska stödja sådana initiativ? Att noga välja ut från och (om man vill) propagera för de alternativ man tycker fungerar vettigt och som man kan acceptera. Att bli vegan tänker jag är mer för om man bestämt sig för att ingen djurhållning någonsin skulle kunna bli tillräckligt bra för att vara acceptabel. Vilket också är ett ställningstagande, men inte längs samma argumentationslinje.

Lite på samma sätt som man inte behöver välja bort tomatsås helt och hållet bara för att det produceras hemskt klimatovänliga tomater i stora delar av produktionen.

Antibiotikaanvändningen i vissa länder i Europa är 50-100ggr större än här och Tyskland,Italien och Cypern är stora användare. Men även Danmark, som har hyfsade regler, använder sådär 4 ggr mer. Det känns som att problemet inte riktigt tas på allvar, trots politiska ambitioner.
 
Klipper lite.
Då är det ju enkelt att förklara att det finns alternativ. Mängder med alternativ. Soja är inte basfödan.
Absolut. Det var ett svar till en början på ett inlägg om att folk inte äter soja i de mängderna/baserar sin kost på soja och jag vill nog påstå att många faktiskt gör det. Det kan bero på okunskap eller lättja. Men långt ifrån alla som idag väljer vegetariska/veganska måltider har den kunskap, intresse och vilja att laga mat från grunden. Men detta är egentligen OT.
 
Fast om argumentet är djurhållningens beskaffenhet och man ändå anser att det går att göra det på ett bra sätt, borde man kanske dra slutsatsen att man ska stödja sådana initiativ? Att noga välja ut från och (om man vill) propagera för de alternativ man tycker fungerar vettigt och som man kan acceptera. Att bli vegan tänker jag är mer för om man bestämt sig för att ingen djurhållning någonsin skulle kunna bli tillräckligt bra för att vara acceptabel. Vilket också är ett ställningstagande, men inte längs samma argumentationslinje.

Om det inte finns någon djurhållning på vettigt avstånd som man vill stödja? Som den lammhållning som beskrevs tidigare i tråden, där djuren föds och dör hemma med mycket utevistelse däremellan.
Jag har ätit gris från Ängavallen. Men jag bor alldeles för långt bort för att kunna handla där (nästan tre timmar i bil). Det är väl den ena djurhållning jag sett som jag vill stödja.
 
Absolut. Det var ett svar till en början på ett inlägg om att folk inte äter soja i de mängderna/baserar sin kost på soja och jag vill nog påstå att många faktiskt gör det. Det kan bero på okunskap eller lättja. Men långt ifrån alla som idag väljer vegetariska/veganska måltider har den kunskap, intresse och vilja att laga mat från grunden. Men detta är egentligen OT.

Fast ändå, flera av ersättningsprodukterna är inte baserade på (enbart) soja. Så även om man (som jag, är alldeles för lätt för att göra all mat från grunden varje dag) äter ersättningar måste det inte innebära att man bara äter soja.
 
Om det inte finns någon djurhållning på vettigt avstånd som man vill stödja? Som den lammhållning som beskrevs tidigare i tråden, där djuren föds och dör hemma med mycket utevistelse däremellan.
Jag har ätit gris från Ängavallen. Men jag bor alldeles för långt bort för att kunna handla där (nästan tre timmar i bil). Det är väl den ena djurhållning jag sett som jag vill stödja.

Då tänker jag att man avstår tillsvidare utan att kalla det argument för veganism bara.
 
Om det inte finns någon djurhållning på vettigt avstånd som man vill stödja? Som den lammhållning som beskrevs tidigare i tråden, där djuren föds och dör hemma med mycket utevistelse däremellan.
Jag har ätit gris från Ängavallen. Men jag bor alldeles för långt bort för att kunna handla där (nästan tre timmar i bil). Det är väl den ena djurhållning jag sett som jag vill stödja.

Bara för att du inte vet om det, betyder det ju inte att det inte finns.
Du har t ex Vadets gård, som levererar till Reko Ring i Gvd om du vill köpa kött från lamm som levt och slaktats under de förhållandena.
 
Absolut blir den marknaden också större, men det ser inte ut så i min närhet. Här är det soja som används främst. Så sent som igår konstaterade en kollega att hen inte kunde äta så mycket vegetariskt/veganskt då hen inte mådde bra av soja i de mängderna... det visar en del på att många tror att man behöver äta ersättningsprodukterna för att äta veganskt/vegetariskt och att det i huvudsak är de sojabaserade man väljer. Min kollega är långt ifrån ensam häromkring och det är rätt tragiskt att man tror att man behöver äta processad mat för att äta vegetariskt/veganskt.

Jag tror man ska vara försiktig med att dra generella slutsatser om vad veganer och vegetarianer äter baserade på sin närhet. Får inte riktigt ihop hur du kan dra slutsatsen att många tror man behöver äta ersättningsprodukter baserat på något som en kollega har sagt? Är kollegan dessutom inte vegan eller vegetarian så är det stor sannolikhet att din kollega helt enkelt missuppfattat vegansk/vegetarisk kost.
 
Varför? Det är ju min anledning till att välja bort kött.

Jag hänger nog inte med. Jag tänker att man av mycket rationella skäl kan välja bort kött och animaliska produkter idag utan att behöva kalla sig vegan och ställa upp på veganska värderingar fullt ut.

Om du kallar det veganism men egentligen bara efterlyser en bättre djurhållning blir det lite märkligt-tycker jag.
 
Bara för att du inte vet om det, betyder det ju inte att det inte finns.
Du har t ex Vadets gård, som levererar till Reko Ring i Gvd om du vill köpa kött från lamm som levt och slaktats under de förhållandena.

Nu nämnde jag tidigare i tråden att jag inte äter lamm, jag gillar inte smaken ;)
 
Jag hänger nog inte med. Jag tänker att man av mycket rationella skäl kan välja bort kött och animaliska produkter idag utan att behöva kalla sig vegan och ställa upp på veganska värderingar fullt ut.

Om du kallar det veganism men egentligen bara efterlyser en bättre djurhållning blir det lite märkligt-tycker jag.

Jag förstår inte varför jag inte skulle kunna kalla mig vegan. Djurhållning är väl ett gott skäl att välja bort kött/animaliska produkter?
 
Fast om argumentet är djurhållningens beskaffenhet och man ändå anser att det går att göra det på ett bra sätt, borde man kanske dra slutsatsen att man ska stödja sådana initiativ? Att noga välja ut från och (om man vill) propagera för de alternativ man tycker fungerar vettigt och som man kan acceptera. Att bli vegan tänker jag är mer för om man bestämt sig för att ingen djurhållning någonsin skulle kunna bli tillräckligt bra för att vara acceptabel. Vilket också är ett ställningstagande, men inte längs samma argumentationslinje.

Lite på samma sätt som man inte behöver välja bort tomatsås helt och hållet bara för att det produceras hemskt klimatovänliga tomater i stora delar av produktionen.

Antibiotikaanvändningen i vissa länder i Europa är 50-100ggr större än här och Tyskland,Italien och Cypern är stora användare. Men även Danmark, som har hyfsade regler, använder sådär 4 ggr mer. Det känns som att problemet inte riktigt tas på allvar, trots politiska ambitioner.
Vad menar du? Alltså, jag hänger inte med? Borde jag köpa svenskt griskött för att stödja att de grisarna inte har blivit fullt så plågade som tyska grisar?

Och stödja? Ska min tämligen ordinära lön stödja företag som har betydligt större ekonomier än jag och som dessutom hanterar djur på sätt som jag skulle vilja förbjuda?

Nej, jag hänger inte med här.
 
Jag hänger nog inte med. Jag tänker att man av mycket rationella skäl kan välja bort kött och animaliska produkter idag utan att behöva kalla sig vegan och ställa upp på veganska värderingar fullt ut.

Om du kallar det veganism men egentligen bara efterlyser en bättre djurhållning blir det lite märkligt-tycker jag.
Vilka menar du är de veganska värderingarna?
 
Nu har jag kollat upp producenterna av naturbeteskött i min närhet. Såvitt jag kan se har ingen av dem ett eget slakteri = transporter, ett moment jag inte vill stödja.
 
Nu har jag kollat upp producenterna av naturbeteskött i min närhet. Såvitt jag kan se har ingen av dem ett eget slakteri = transporter, ett moment jag inte vill stödja.
Inte ett djurrättsligt argument, men ändå: det är inte direkt klimatsmart att du kör tex 35 kilometer för att köpa kött till ditt eget hushåll. Just sådana transporter är ju den mest ineffektiva i hela livsmedelstransportkedjan.

Om vi tänker hållbarhet på individnivå, alltså. :)
 
Inte ett djurrättsligt argument, men ändå: det är inte direkt klimatsmart att du kör tex 35 kilometer för att köpa kött till ditt eget hushåll. Just sådana transporter är ju den mest ineffektiva i hela livsmedelstransportkedjan.

Om vi tänker hållbarhet på individnivå, alltså. :)

Det har jag inte reflekterat över, men det stämmer ju väldigt bra. Jag tror jag lånar det argumentet för nästa diskussion på jobbet (de brukar kommentera mina matlådor och att jag inte har något kött ett par gånger i månaden).
 
Det har jag inte reflekterat över, men det stämmer ju väldigt bra. Jag tror jag lånar det argumentet för nästa diskussion på jobbet (de brukar kommentera mina matlådor och att jag inte har något kött ett par gånger i månaden).
Det finns någon rapport från Chalmers eller IVL, minns inte exakt, som visar just att transporten från livsmedelsbutiken och hem, är den mest ineffektiva delen av all mattransport, om den sker med bil. Alltså oavsett om maten är närproducerad eller inte.

Jag ser det i första hand som ett argument mot externa köpcentra och stormarknader, men det har ju fler användningsområden än så. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp