Veganism - en privilegierad livsstil?

Tyvärr verkar en stor andel kött vara importerat.. Från svenskt kötts hemsida
Av det kött som fanns till försäljning i Sverige 2012 var ungefär 48% av nötköttet, 32% av grisköttet och 65% av lammköttet importerat

Som tur väl är här andelen svenskt ökat de senaste åren.
Ja, såklart. Men det är ju inte veganerna som köper importerat kött.
 
Ja, såklart. Men det är ju inte veganerna som köper importerat kött.

Nä, min poäng var att det snarare är köttätarnas fel att det gått sämre för svenska bönder. Tror inte det finns så mycket veganer att djurundustrin skulle gå under.

En parentes,
Jag är tacksam att det finns djuruppfödning. Utan den hade jag inte haft mat till mina katter. Och utan mina katter hade livet knappt varit värt att leva.
 
Nä, min poäng var att det snarare är köttätarnas fel att det gått sämre för svenska bönder. Tror inte det finns så mycket veganer att djurundustrin skulle gå under.

En parentes,
Jag är tacksam att det finns djuruppfödning. Utan den hade jag inte haft mat till mina katter. Och utan mina katter hade livet knappt varit värt att leva.
Det jag inte fattar är alltså varför många djurbönder beskyller veganerna, som i det facebook-inlägget jag nämnde tidigare i tråden.
 
Det jag inte fattar är alltså varför många djurbönder beskyller veganerna, som i det facebook-inlägget jag nämnde tidigare i tråden.
Om jag fattat rätt, så är väl problemet att de som valt svenskt kött för att det är "bättre", nu i större utsträckning väljer bort animaliska produkter. Och de som köper utländskt kött har inte ändrat sina vanor, och köper fortsatt utländskt.
 
Ja, precis. Eftersom ESD är education for sustainable development så blir alltså veganism något som läggs uppifrån, från lärare till student, om veganism skulle få en central plats inom definitionen av ESD.

"Konflikt" är väl att ta i, tror jag, men som jag har förstått det av litteraturen finns det de som menar att veganism, AW och AR har en alltför liten position inom ESD och att det snarare bör utgöra grunden för hållbar ESD. Vad gäller AW är jag med på noterna. Animal welfare och hållbar utveckling går absolut hand i hand. Men vad gäller veganism, och absolut vad gäller AR i stil med animal liberation, där är jag tveksam. Till viss del. Det förutsätter ju, t ex, delad ideologisk tanke om förtrycket av djur och skev maktbalans. Jag har mycket svårt att se att det skulle kunna bli en allenarådande ideologi som bas inom ESD. Däremot, som du påpekar; privilegiet att kunna välja, kan också medföra större ansvar och plikt.
Ja, då är vi rörande eniga. Jag skulle inte vilja placera veganism centralt vare sig i ESD eller i SD. I alla fall inte i nuläget. Djurvälfärd, däremot, precis som du säger. AW ingår också i andra stora koncept, som One Health och One Welfare.

Det kan också vara så att det hållbaraste är att alla äter vegetariskt (eller vegant för resonemangets skull). Men jag är i dagsläget skeptisk till att det ens vore funktionellt att dra ESD så mycket åt kritiska djurstudier till.

Jag märker att jag glider mellan undervisning för hållbar utveckling och hållbar utveckling här, men jag hoppas att jag ändå blir begriplig.
 
Flertalet av djuren i dagens svenska jordbruk, betar inte på ett sådant sätt att den biologiska mångfalden gynnas (dvs, de betar inte ängsmark). Det finns dessutom många fler betesdjur i landet än vad som kan motiveras med behovet av sådant bete, och trots det är ängsfloran i kris.

Exakt!
För optimalt betande för den biologiska mångfalden behövs ett mycket hårdare betestryck än vad vi tillåter med tanke på djuretik och plats.
Ängsmark och många örter kräver att det blir hårt betat, och så ont om mat att det blir det har inte betesdjur idag.
 
Tillägg i köttdebatten: vilket produktionsdjur har det absolut bäst i Sverige? Jag skulle nog säga de får som får gå på bete från det att dom föds och sen slaktas. Vilket liv! Sen glömmer man bort hästen. Många människor gör sitt yttersta för att hästen ska ha ett kanonliv. Vilket slöseri att man inte äter mer häst! (Självklart bortser jag från de som inte ska gå till livsmedel).
Men jag äter gärna övrigt kött. Jag har tillbringat tre dagar på ett lantbruk, som del i en djurskyddskurs. Jag skulle gärna äta deras grisar, trots att dom inte får gå ut. Jag tror inte att grisarna var "kravgrisar", dock var fåren och mjölken krav.
 
Tillägg i köttdebatten: vilket produktionsdjur har det absolut bäst i Sverige? Jag skulle nog säga de får som får gå på bete från det att dom föds och sen slaktas. Vilket liv! Sen glömmer man bort hästen. Många människor gör sitt yttersta för att hästen ska ha ett kanonliv. Vilket slöseri att man inte äter mer häst! (Självklart bortser jag från de som inte ska gå till livsmedel).
Men jag äter gärna övrigt kött. Jag har tillbringat tre dagar på ett lantbruk, som del i en djurskyddskurs. Jag skulle gärna äta deras grisar, trots att dom inte får gå ut. Jag tror inte att grisarna var "kravgrisar", dock var fåren och mjölken krav.
Tillägg: jag funderar på om det går att ha ett par grisar hemma nästa år, dom får bo på våran gård några månader och växa sig stora, det är såklart en lyx, men jag skulle kalla det kött som man kan ha gott samvete över!
 
Tillägg: jag funderar på om det går att ha ett par grisar hemma nästa år, dom får bo på våran gård några månader och växa sig stora, det är såklart en lyx, men jag skulle kalla det kött som man kan ha gott samvete över!
Risken finns att hushållsgrisarna blir sällskapsgrisar när det är tid för slakt. Det har hänt, jag tycker det känns lite kymigt t.o.m. att äta upp tupparna jag fött upp även fast de är nästan helt ohanterade.
 
Risken finns att hushållsgrisarna blir sällskapsgrisar när det är tid för slakt. Det har hänt, jag tycker det känns lite kymigt t.o.m. att äta upp tupparna jag fött upp även om de är väldigt goda.
Ingen risk hos mig. Finns absolut inget intresse att behålla typ fyra-fem grisar som sällskap. Har precis skaffat höns och planerar att slakta överskott på tuppar.
Jag har dock inte ätit upp mina egna djur än, men tanken på hur bra liv dom har haft och hur bra samvete jag kommer kunna ha över det köttet hoppas jag att överskuggar det att jag känt grisen/tuppen. :)
 
Vem tänker du då på?

Folk som inte kan göra om icke-heme till heme, folk med diverse mag- och tarmsjukdomar och matsmältningsstörningar, allergier, sensorisk integrationsstörning, folk med låg eller icke-existerande möjlighet att absorbera syntetiska vitaminer, osv.
 
De flesta sojaprodukter som vi äter kommer inte från soja producerad i Sydamerika så försök inte vända det till att veganerna är skyldiga till att Amazonas brinner. Klimatkostnaden, även för importerade ”köttsubstitut” är dessutom lägre än inhemskt producerat kött. Lyssnade senast idag på ett avsnitt av Vetenskapsradion där de jämförde just veganalternativ med svenskt kött där detta framkom.

De diskuterade även möjligheterna till att odla baljväxter i Sverige och där finns tydligen (enligt någon SVA-forskare) stort potential. Vi kan odla baljväxter på mark vi idag odlar djurfoder på...

Att kunna välja vad vi äter är ett privilegium alldeles oavsett vad vi väljer att äta.

I senaste numret av filter kan man läsa om en forskningsstudie där man konstaterat att importerade spanska äpplen på alla sätt är bättre än svenska ekoäpplen, om jag kommer ihåg rätt.
Vi har så mycket rester av pesticider och bekämpningsmedel i marken att det trots transport är bättre med spanska.
Det är inte lätt att vilja göra rätt.
 
Ingen risk hos mig. Finns absolut inget intresse att behålla typ fyra-fem grisar som sällskap. Har precis skaffat höns och planerar att slakta överskott på tuppar.
Jag har dock inte ätit upp mina egna djur än, men tanken på hur bra liv dom har haft och hur bra samvete jag kommer kunna ha över det köttet hoppas jag att överskuggar det att jag känt grisen/tuppen. :)
Vi får se :) jag trodde samma innan jag själv började med höns och jag har ändå hållit på en del med jakt och fiske. Slakten är den lätta biten, att laga till och äta upp dem är värre, det bästa vore att kunna byta djur med någon.
 
Ingen risk hos mig. Finns absolut inget intresse att behålla typ fyra-fem grisar som sällskap. Har precis skaffat höns och planerar att slakta överskott på tuppar.
Jag har dock inte ätit upp mina egna djur än, men tanken på hur bra liv dom har haft och hur bra samvete jag kommer kunna ha över det köttet hoppas jag att överskuggar det att jag känt grisen/tuppen. :)
Tänk dock på att det är lite "bökigt" regelmässigt att ha grisar hemma. Måste ha SE nummer m.m. förmodligen därför ingen har djur på det viset hemma längre, är så byråkratiskt jobbigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp