Veganism - en privilegierad livsstil?

Överlever gör nog dom flesta på mindre, men man ska må bra och vara hälsosam och stark också och det är långt ifrån alla i världen som är.
Hur många är det som optimerar sin hälsa? Jag skulle säga att det är rätt många som inte är maximalt hälsosamma och starka, även bland icke-veganer.

Så i den allmänna konkursen av övervikt etc skulle jag säga att det inte är givet att en vegansk kost inte skulle vara ett steg framåt.
 
Jag tycker det slår lite fel när man tar argument från andra länder med andra klimat. Länder där man kan odla året runt.

Här uppe i Norden kan vi inte producera mat hela året och på alla jordar, vi tvingas importera ganska stora mängder av det vegetariska. Jag kan inte anse att det är hållbart att basera sin kost på sådant som vi inte kan odla här.

Jordens befolkning växer. Är det inte så att vi måste försöka producera mat på det sätt som är möjligt? Som @Ullmerkott skrev - vi kan inte producera växtbaserad mat på alla våra jordar. Och dessutom förutsätter ganska mycket av odlingen att vi har djur som förser oss med gödsel.

Så i min värld är inte veganism hållbar. Inte här där jag bor.
Att man kan leva vegatarsikt i t.ex. Indien är inte ett agument för mig.
Varför tycker du transporter är så problematiska? Är det inte mindre påverkan på klimatet att äta en indisk kikärta än att äta en svensk biff?
 
Grejen med djur som livsmedelsproducerare är ju att de kan omvandla sådant vi inte kan livnära oss på (gräs och kvistar t. ex.) till kött och mjölk. I områden där jordbruksmarken inte klarar av att försörja invånarna helt med vegetabilier spelar djuren en mycket viktig roll. Jag tror därför att djur som livsmedel är något vi inte kommer ifrån om vi ska kunna förse jordens befolkning med mat.

Dock förutsätter ju detta att vi utfodrar djuren just med sådant vi INTE kan äta själva. Fodrar man med soja och spannmål blir ju effekten den omvända.

Omvandling, ja, det var ytterligare ett perspektiv jag inte reflekterat över. Tack!
 
Jag tänker att den kritiska frågan man ska ställa till dem är hur de definierar den fullkomliga hållbarheten i det sammanhanget. Misstänker att det inte är givet att alla skulle köpa den, speciellt avseende vad som läggs in i de etiska aspekterna.

Det är ganska lätt att se att en massa av den befintliga köttproduktionen skulle behöva plockas bort. Men steget till att det ska vara nödvändigt att alla människor ska vara helt fria från alla animalier kräver att du kan motivera att precis varje enskild produktion är sämre än andra alternativ.

Jag har svårt att se att det inte skulle vara hållbart att meta i en sjö som inte överfiskas om den ligger inom gångavstånd från min bostad. Det är så klart inte en möjlighet för alla, men för NÅGON är det rimligen det mest hållbara man kan göra.
Att odla mjölmaskar o.dyl. i sitt eget kök borde inte heller bli sämre än de reellt tillgängliga alternativen i ALLA av de möjliga fallen.
Är lokalt sälkött på någon avlägsen del av Grönland verkligen sämre än grönsaker och spannmål som inte kan odlas där?

Det är förmodligen lätt att dra en sådan slutsats på gruppnivå eller med övergripande analyser. Svårare att bevisa att det i SAMTLIGA enskilda människors liv faktiskt är det bättre alternativet.

Har man en etik som på principiella grunder utesluter djurprodukter så finns ju inget annat alternativ som kan kallas hållbart. Men steget för att det ska kunna uttalas som en generellt gällande slutsats för hela samhället/mänskligheten förutsätter då att man har en grund för att den etiken ska göras/antas vara allmängiltig.
Gissningsvis är detta sant för de personerna som sade det, men inte något som det ur ett mer vetenskapligt perspektiv kan påstås vara en verifierad slutsats.

Väldigt utförligt, tack för det. :)
 
Varför tycker du transporter är så problematiska? Är det inte mindre påverkan på klimatet att äta en indisk kikärta än att äta en svensk biff?
Problematiskt och problematiskt...
Jag vet att transporter är effektiva. Det är inte mitt bekymmer.

Att producera kött behöver inte betyda att vi är miljöbovar. Jag är större miljöbov när jag nöjeskör min bil för att åka och se en utställning jag längtar till än när jag äter grannens kaninkött. (som prucderas i huvudsak på vallskörd från hennes egna marker)
Kan vi producera mat på våra jordar ska vi göra det. Annat är slöseri.

Duckar men... Denna bild kommer från en lobbyorganisation men är inte helt falsk även om bilden inte är komplett
1570614114097.png
 
Stora delar av mänskligheten är ju veganer ofrivilligt, för att man inte har råd att äta kött och animalier, eller av religiösa skäl. Så det är väl jätteenkelt, i den meningen att om man är tillräckligt fattig kommer man inte ha råd med kött. Svaret på hur man säkrar tillgången på B12 är väl helt enkelt att man inte gör det.

Förvisso. Nu var det ju ur en mer hållbar synvinkel jag tänkte, än att behålla status quo. Men absolut är det ju så att grundläggande basala behov måste uppfyllas.
 
Jag tycker inte veganism är hållbart överhuvudtaget och inte särskilt sunt på något sätt. Jag tror väldigt få som lever på gränsen och som inte kan "unna" sig att vara vegan ens funderar i dom barnorna.

Hur man säkrar att man får i sig allt som vegan är väldigt svårt, inte ens här där vi har alla möjligheter får veganer i sig allt dom ska ha ofta.

På vilket sätt är det osunt och svårt? Mig veterligen finns det B12-tillskott och proteinalternativ i närmaste livsmedelsbutik.

Att vara allätare garanterar inte en sund kosthållning. Ensidigt ätande kan också ge upphov till brist.
 
Jag tänker att en planet som går att bo på också är ett grundläggande, basalt behov.

Givetvis. :D Men just nu rör utbildningen animalieproduktionen/djur som mat/etik kring det etc.
Andra inverkande parametrar diskuteras i andra delar av utbildningen.
 
Jag är vegan med kronisk (genetisk kan man säga, jag "ärvde" det av min morfar) b12 brist. Utan tillskott blir jag sjuk och deprimerad.
Skulle jag levt i ett annat, mindre privilegiat, land vore det kanske värre för mig.

Precis som @fraggelzebra är jag vegan av djurskyddsskäl. Hade jag levt i ett land med bra djurskydd/djurhållning hade jag kanske ätit kött.
 
Problematiskt och problematiskt...
Jag vet att transporter är effektiva. Det är inte mitt bekymmer.

Att producera kött behöver inte betyda att vi är miljöbovar. Jag är större miljöbov när jag nöjeskör min bil för att åka och se en utställning jag längtar till än när jag äter grannens kaninkött. (som prucderas i huvudsak på vallskörd från hennes egna marker)
Kan vi producera mat på våra jordar ska vi göra det. Annat är slöseri.

Duckar men... Denna bild kommer från en lobbyorganisation men är inte helt falsk även om bilden inte är komplett
Visa bifogad fil 37778
Men djurhållningen genererar en massa utsläpp från fossilabränslen - industrifarmat kött kräver att lokaler får kontrollerat klimat, att foder framställs, att foder fraktas till djuren, att djuren slaktas (ofta en transport) och att köttet transporteras till konsument (vilket normalt sker i etapper via olika livsmedelsförädlare). Nu anser jag förvisso att grannens kaniner är bra mat - men den räcker inte till sex miljarder människor.

Animalier genererar så gott som alltid extra steg i kedjan (undantagen finns väl hos inuiter). De marker där omvandling är ett argument för en mycket liten animalieproduktion. Kanske kan insekter vara effektivare omvandlare.
 
Jag tycker det slår lite fel när man tar argument från andra länder med andra klimat. Länder där man kan odla året runt.

Här uppe i Norden kan vi inte producera mat hela året och på alla jordar, vi tvingas importera ganska stora mängder av det vegetariska. Jag kan inte anse att det är hållbart att basera sin kost på sådant som vi inte kan odla här.

Jordens befolkning växer. Är det inte så att vi måste försöka producera mat på det sätt som är möjligt? Som @Ullmerkott skrev - vi kan inte producera växtbaserad mat på alla våra jordar. Och dessutom förutsätter ganska mycket av odlingen att vi har djur som förser oss med gödsel.

Så i min värld är inte veganism hållbar. Inte här där jag bor.
Att man kan leva vegatarsikt i t.ex. Indien är inte ett agument för mig.

Vad man kan odla beroende på klimat är absolut en parameter. Däremot undrar jag om vi verkligen "tvingas" att importera vegetabilier, eller om det helt enkelt är så att vi är för dåliga på att äta säsongsbaserat och att tillgången (pga global handel) till mogna tomater även i december numera är norm och något vi förutsätter ska finnas i en modern livsmedelsbutik.
 
Precis som @fraggelzebra är jag vegan av djurskyddsskäl. Hade jag levt i ett land med bra djurskydd/djurhållning hade jag kanske ätit kött.

Nu vet jag ju förvisso inte om du lever i Sverige eller ej, men just Sverige brukar ju vanligtvis vara bland toppen över de länder med bättre djurskydd/djurhållning i jämförelserna. Men om du nu lever i Sverige, vad definierar du som bra djurhållning, vad vill du se görs annorlunda?
 
Vad är det de äter, som är så dyrt och importerat?
För övrigt står transporten, som jag förstår det, för ganska liten del av miljöpåverkan av matproduktion. Hur knäppt det än kan verka är det alltså bättre att äta ett ekologiskt äpple från Argentina än ett icke-ekologiskt från Sverige. I alla fall enligt vad experterna på naturskyddsföreningen säger, som har som jobb att hålla koll på sånt.
Frukt & grönt är ju svindyrt på vinterhalvåret har jag förstått. Nötter, gryn och frön från när och fjärran. Tartex-pastejer,andra ersättningsprodukter osv.
Jag har inte grynkoll på hela deras meny, utgår bara från vad som framkommit under samtal osv. .
 
Jag läste trådstarten som att ofrivillig veganism inte kan ses som privilegierad. (Möjligen kan en del religiöst motiverad veganism i tex Indien, samtidigt vara ofrivillig både av ekonomiska och sociala skäl. Det vet jag egentligen inte.)

Att ha alla de resurser av kulturell, ekonomisk och social karaktär som möjiggör att välja vad man ska äta, måste ju ses som ett privilegium. Tex i delar av USA (delar av Los Angeles är mitt konkreta exempel) är det nästan omöjligt att välja bort kött. Det handlar om fattigt lågutbildade stadsdelar där det i stort sett enbart finns junk food att köpa. Inga riktiga affärer med grönsaksdiskar.

Som @tanten pekar på, så har vi, som jag läser det, en eller flera mycket ideologiskt drivna idéer som är rätt dominanta i svensk debatt. Där närproducerat anses viktigt och där man är mån om just svenska bönder. Få/inga större livscykelanalyser stöder det där med närproducerat. Det är inte där knuten ligger.

Och att stötta just svenska bönder ser jag som både ett privilegierat val och som lite nationalistiskt eller gruppegoistiskt - och det är väl inte direkt hållbart som idéer betraktade.

Jag tänker 1000 saker samtidigt och vet inte vart jag vill komma, men jag blev glad av trådstarten.
 
Kan man lagra mat till korna och kaninerna kan man lagra mat till människorna. Ärtor och linser kan man torka eller konservera. Knäckebröd är ingen orimlighet. Likväl som man har kött i frysen kan man ha grönsaker.

Jag kan inte riktigt föreställa mig någon i Sverige som överlever vintern på endast torkat kaninkött från sommarens överflöd.
 
Frukt & grönt är ju svindyrt på vinterhalvåret har jag förstått. Nötter, gryn och frön från när och fjärran. Tartex-pastejer,andra ersättningsprodukter osv.
Jag har inte grynkoll på hela deras meny, utgår bara från vad som framkommit under samtal osv. .

Men frukt och grönt äter ju även vi allätare. Det kan inte ses endast kopplat till veganism. Även nötter och dylikt delar vi ju i kosthållningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp