Veganism - en privilegierad livsstil?

Nu vet jag ju förvisso inte om du lever i Sverige eller ej, men just Sverige brukar ju vanligtvis vara bland toppen över de länder med bättre djurskydd/djurhållning i jämförelserna. Men om du nu lever i Sverige, vad definierar du som bra djurhållning, vad vill du se görs annorlunda?

Jag bor i Sverige. Tycker inte om "djurfabrikerna" som vi har här, precis som i många andra länder. Jag gillar principen med naturbeteskött, men har ändå valt att inte äta animalier. Det känns liksom inte bra att stödja en verksamhet jag inte kan stå bakom fullt ut. Kyckling till exempel är i mina ögon en vedervärdig produktion.

Jag skulle kunna prata djurskydd i evigheter, men det kanske inte är så relevant ändå.
 
Jag bor i Sverige. Tycker inte om "djurfabrikerna" som vi har här, precis som i många andra länder. Jag gillar principen med naturbeteskött, men har ändå valt att inte äta animalier. Det känns liksom inte bra att stödja en verksamhet jag inte kan stå bakom fullt ut. Kyckling till exempel är i mina ögon en vedervärdig produktion.

Jag skulle kunna prata djurskydd i evigheter, men det kanske inte är så relevant ändå.

Just "djurfabrik" är ju också något som i så fall måste definieras. Var går gränsen? Antalet djur i produktionen? Uppfödning med syfte för just kött, oavsett antal djur? Jag förstår alltså vad du är ute efter, men det efterlämnar sig ett gäng parametrar att definiera, så jag kan ta ett eget exempel; jag köper kött från naturbeteslamm som slaktas på gårdens egna slakteri. Djurfabrik, icke djurfabrik?
 
Nu kom jag på vad jag försökte koka ner mitt svammel till förut! Det här att se veganism som ett privilegium. Menar du att det därför liksom diskvalificerar sig som en del av en hållbar utveckling, @Fruentimber ?
 
Ursäkta klippandet. Även allätare använder ofta importerad mat, så just den punkten ser jag inte som särskilt brännande i denna fråga.
Absolut! Jag tog med det eftersom det ofta kommer upp i våra vardagsdiskussioner (mina veganer/vegetarianer och jag) om sättet vi konsumerar mat på/har för kostnader.

Jag bor i ett av Sveriges skafferier, så för mig är det lätt att äta närproducerat än för mina vänner som bor i städer. Jag åker ut till gårdarna och köper "säckavis" som är närodlat och för det mesta eko eller kravcertifierat osv. Blir väldigt ekonomiskt gynnsamt för mig.
Mina vänner i städerna (4-12 mil från mig) köper endast eko/reko och importerat, eftersom det finns ett stort utbud av det i deras mataffärer.
Så stryk det bara. :)
 
Just "djurfabrik" är ju också något som i så fall måste definieras. Var går gränsen? Antalet djur i produktionen? Uppfödning med syfte för just kött, oavsett antal djur? Jag förstår alltså vad du är ute efter, men det efterlämnar sig ett gäng parametrar att definiera, så jag kan ta ett eget exempel; jag köper kött från naturbeteslamm som slaktas på gårdens egna slakteri. Djurfabrik, icke djurfabrik?

Det låter onekligen trevligt med "naturlamm" sin slaktas hemma. Sån djurhållning kan jag tänka mig att stödja! (Att jag inte gillar smaken av lamm är en annan sak)
Med djurfabrik tänker jag på den nästintill industriella djurhållningen där djuren hålls i små fållor och fodras för maximal tillväxt på kortast möjliga tid. Till exempel gris. Kyckling som mäts i kilo/kvadratmeter istället för i individer och hålls tätt på stora ytor. Djuren tillåts inte att vara djur, utan produktionsenheter, och leva ut sina naturliga beteenden i den utsträckning jag tycker de borde få göra.
Det ser inte riktigt lika illa ut i Sverige som i andra länder, men det är ingen snygg djurhållning här heller.
 
På vilket sätt är det osunt och svårt? Mig veterligen finns det B12-tillskott och proteinalternativ i närmaste livsmedelsbutik.

Att vara allätare garanterar inte en sund kosthållning. Ensidigt ätande kan också ge upphov till brist.
Tex mina bekanta som måste sluta vara veganer under graviditet, det säger en del om att man inte får i sig allt man bör ha. En var vegan under graviditeten vilket orsakade en hel del problem med barnet sen. Och det är ändå folk som inte slarvar med kosten.

Behöver man tillskott och liknande för att hålla hälsan så är det inte sunt.

Plus det faktum att vi faktiskt behöver kor osv, om alla blev veganer hade ju många djur blivit överflödiga. Vill man stöta djuren och tänker på djurens bästa så är det bäst att köpa kött osv från vettiga ställen.

Det bästa är att äta allsidigt och med måtta. Köpa närproducerat och från ställen som behandlar djuren väl, det stöttar både djuren och vi människor behöver inte massa tillskott för att överleva.
 
Tex mina bekanta som måste sluta vara veganer under graviditet, det säger en del om att man inte får i sig allt man bör ha. En var vegan under graviditeten vilket orsakade en hel del problem med barnet sen. Och det är ändå folk som inte slarvar med kosten.

Behöver man tillskott och liknande för att hålla hälsan så är det inte sunt.

Plus det faktum att vi faktiskt behöver kor osv, om alla blev veganer hade ju många djur blivit överflödiga. Vill man stöta djuren och tänker på djurens bästa så är det bäst att köpa kött osv från vettiga ställen.

Det bästa är att äta allsidigt och med måtta. Köpa närproducerat och från ställen som behandlar djuren väl, det stöttar både djuren och vi människor behöver inte massa tillskott för att överleva.

Majoriteten av svenskarna äter tillskott utan att ens tänka på det, jod. Om än i form av joderat salt men det är ändå kosttillskott så människor i Sverige äter enligt din tolkning då inte sunt. Alldeles oavsett vilken kosthållning de håller sig till.

Och krasst sett, nej vi behöver inte alls kor.
 
Nu kom jag på vad jag försökte koka ner mitt svammel till förut! Det här att se veganism som ett privilegium. Menar du att det därför liksom diskvalificerar sig som en del av en hållbar utveckling, @Fruentimber ?

Hm.

Nej?

Jag tror att jag menar att det inte (i nuläget) kan anta en så central del inom ESD att det förs fram som den slutgiltiga livsstilen. Jag talar t ex gärna om animal welfare, men kanske inte mycket om animal rights eller animal liberation eftersom parametrarna blir så komplicerade i huruvida det verkligen blir hållbart eller ej. Jag tänker att det egentligen är en ganska liten (rik) del av världen/världens befolkning som har gångbara alternativ som då ens kan överväga en hållbar veganism (alltså då inte baserad på t ex fattigdom). Medan skolans diskussionsforum just nu svämmar över med mer ideologiska och etiska inlägg, snarare än kanske faktisk gångbar hållbarhet.

Äh. Svammel. Jag vet inte.
 
Tex mina bekanta som måste sluta vara veganer under graviditet, det säger en del om att man inte får i sig allt man bör ha. En var vegan under graviditeten vilket orsakade en hel del problem med barnet sen. Och det är ändå folk som inte slarvar med kosten.

Behöver man tillskott och liknande för att hålla hälsan så är det inte sunt.

Plus det faktum att vi faktiskt behöver kor osv, om alla blev veganer hade ju många djur blivit överflödiga. Vill man stöta djuren och tänker på djurens bästa så är det bäst att köpa kött osv från vettiga ställen.

Det bästa är att äta allsidigt och med måtta. Köpa närproducerat och från ställen som behandlar djuren väl, det stöttar både djuren och vi människor behöver inte massa tillskott för att överleva.

Utifrån ditt inlägg finns det egentligen ett gäng parametrar som jag ogiltigförklarar just här och nu, men kanske inte i andra diskussioner. Kosttillskott, t ex. Det äter ju var och varannan, inte bara veganer. Jod är ett utmärkt exempel, som @Sol påpekade.
 
Det låter onekligen trevligt med "naturlamm" sin slaktas hemma. Sån djurhållning kan jag tänka mig att stödja! (Att jag inte gillar smaken av lamm är en annan sak)
Med djurfabrik tänker jag på den nästintill industriella djurhållningen där djuren hålls i små fållor och fodras för maximal tillväxt på kortast möjliga tid. Till exempel gris. Kyckling som mäts i kilo/kvadratmeter istället för i individer och hålls tätt på stora ytor. Djuren tillåts inte att vara djur, utan produktionsenheter, och leva ut sina naturliga beteenden i den utsträckning jag tycker de borde få göra.
Det ser inte riktigt lika illa ut i Sverige som i andra länder, men det är ingen snygg djurhållning här heller.

Jag förstår, och håller med.
 
Kan man lagra mat till korna och kaninerna kan man lagra mat till människorna. Ärtor och linser kan man torka eller konservera. Knäckebröd är ingen orimlighet. Likväl som man har kött i frysen kan man ha grönsaker.

Jag kan inte riktigt föreställa mig någon i Sverige som överlever vintern på endast torkat kaninkött från sommarens överflöd.

Samtidigt så kan det ju vara så att det som är möjligt att skörda och lagra på (en del av) de marker man har att tillgå är gräs, dvs hö. Och då blir det plötsligt vettigt att hålla t.ex. kaniner för att säkra vintertillgången på föda. Självklart tillsammans med lagringsbara vegetabilier som spannmål, potatis osv.
 
Någorlunda relaterat till ämnet som jag läste nu på morgonen:

"Buying less is better than buying 'green' -- for the planet and your happiness"

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-10/uoa-bli100819.php

Kanske inte direkt kopplat till veganism per se men absolut on point vad gäller allmän konsumtion. Att som köttätare gå över till närproducerat och från bönder med annan icke-industriell djurhållning hjälper inte. Det är köttätandet som helhet som måste gå ner.
 
Frukt & grönt är ju svindyrt på vinterhalvåret har jag förstått. Nötter, gryn och frön från när och fjärran. Tartex-pastejer,andra ersättningsprodukter osv.
Jag har inte grynkoll på hela deras meny, utgår bara från vad som framkommit under samtal osv. .
Men det låter ju mer som att de handlar oekonomiskt än något annat. Givetvis är det dyrt att köpa frukt och grönt som inte är i säsong, men det gäller ju alla. Apelsiner är ju billigare på vintern, och tomatkross, torkade baljväxter och rotfrukter kostar inte mer på vintern än annars.
 
Just "djurfabrik" är ju också något som i så fall måste definieras. Var går gränsen? Antalet djur i produktionen? Uppfödning med syfte för just kött, oavsett antal djur? Jag förstår alltså vad du är ute efter, men det efterlämnar sig ett gäng parametrar att definiera, så jag kan ta ett eget exempel; jag köper kött från naturbeteslamm som slaktas på gårdens egna slakteri. Djurfabrik, icke djurfabrik?

Jag lägger mig i det här, eftersom det är en fråga jag tycker är viktig! För mig är en "djurfabrik" till exempel en kycklinguppfödning där det i en inomhushall, typ större ridhus, går så många fåglar att det inte går att se golvet. Och där lever de tills det är dags för slakt. Eller slaktsvin som enbart hålls inomhus, aldrig får se dagens ljus, och som bedövas med starkt ångestframkallande koldioxid. Som jag ser det borde dessa verksamheter inte vara förenliga med svensk djurskyddslagstiftning (men är tydligen det).

Naturbeteslamm som får gå utomhus och leva ett för lamm naturligt liv tills det är dags för slakt och sedan slaktas med t.ex. bultpistol + avblodning ser jag absolut inte som att de levt i någon djurfabrik, även om flocken skulle råka vara stor.
 
Jag lägger mig i det här, eftersom det är en fråga jag tycker är viktig! För mig är en "djurfabrik" till exempel en kycklinguppfödning där det i en inomhushall, typ större ridhus, går så många fåglar att det inte går att se golvet. Och där lever de tills det är dags för slakt. Eller slaktsvin som enbart hålls inomhus, aldrig får se dagens ljus, och som bedövas med starkt ångestframkallande koldioxid. Som jag ser det borde dessa verksamheter inte vara förenliga med svensk djurskyddslagstiftning (men är tydligen det).

Naturbeteslamm som får gå utomhus och leva ett för lamm naturligt liv tills det är dags för slakt och sedan slaktas med t.ex. bultpistol + avblodning ser jag absolut inte som att de levt i någon djurfabrik, även om flocken skulle råka vara stor.

För all del, lägg dig i! :D Tack för definitionen.
 
Hur är det relaterat till veganism..?
Kan vara relaterat som så att även med vegansk så kan det bli stor konsumtion och materialism när man även bör tänka på mängden konsumerande. Oavsett hur man äter och förbrukar så tycks folk hamna i en tro att det är ok eller t.om. Bra att konsumera mycket och mera av "gröna" saker när det absolut största skillnaden görs med att konsumera mindre överlag.

Även veganska produkter har ett miljöavtryck.
 
Kan vara relaterat som så att även med vegansk så kan det bli stor konsumtion och materialism när man även bör tänka på mängden konsumerande. Oavsett hur man äter och förbrukar så tycks folk hamna i en tro att det är ok eller t.om. Bra att konsumera mycket och mera av "gröna" saker när det absolut största skillnaden görs med att konsumera mindre överlag.

Även veganska produkter har ett miljöavtryck.
Av min erfarenhet är veganer medvetna generellt om klimatproblemen och konsumtionen. En medvetenhet kommer oftast med fler.
 
Kan vara relaterat som så att även med vegansk så kan det bli stor konsumtion och materialism när man även bör tänka på mängden konsumerande. Oavsett hur man äter och förbrukar så tycks folk hamna i en tro att det är ok eller t.om. Bra att konsumera mycket och mera av "gröna" saker när det absolut största skillnaden görs med att konsumera mindre överlag.

Även veganska produkter har ett miljöavtryck.
I hållbarhet ingår väl ändå att vi äter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp