Vegansk efterrätt

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Takire
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 119

Bukefalos 30 år!

Fick tips om mousse gjord på kikärtsspad och vet att man kan göra maränger med det också. Men risken är kanske att det smakar rätt mycket kikärtsspad? Har aldrig testat...
Har ätit maräng gjort på kikärtsspad, smakade noll kikärta. Dock minns jag att det smakade en uns vinäger, så jag funderade på om proportionerna i just det receptet var lite off. Men kikärta fanns det inget spår av :)

Jag ska göra efterrätt till nyår. Nyårsvärden äter främst veganskt så därav behöver det vara en animaliefri efterrätt.

Vad skulle man kunna hitta på? Jag tycket om fruktsallad men det känns inte så festligt. Och vegansk ljus- eller vit choklad är inte så god va?

Smulpaj skulle funka men känns också lite tråkigt.

Jag ska googla också, kanske hittar jag något bra.
Citronmousse med frukt och bär? Som en lyxigare fruktsallad och perfekt när man vill ha något lite lättare och syrligt efter en tung middag.

Fick tips om mousse gjord på kikärtsspad och vet att man kan göra maränger med det också. Men risken är kanske att det smakar rätt mycket kikärtsspad? Har aldrig testat...

Gjort italiensk maräng på kikärtsspad och tyckte inte det smakade det minsta kikärta. Har för mig att det var citron i receptet och misstänker att det neutraliserar det något ihop med sockret.

Eftersom vi inte är så förtjusta i vit choklad så har jag gjort gino med både mjölkchoklad och mörk choklad och tycker det funkar bra. Mörk choklad är lättare att hitta vegansk tror jag.

Jag bakade en vegansk chokladtårta till en fest som blev jättegod. Annars en kladdkaka? Det mesta i en sån går att ersätta med veganska alternativ och det blir ändå gott

Liknande trådar

• Vegansk efterrätt?
  • Praliner, fyllning
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Hur ska man hitta en bra medryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12