Bukefalos 28 år!

Vegetarisk inspiration

Har bara ätit quorn nån enstaka gång och det var många år sen så jag kan inte jämföra. Gillade det dock inte, men jag gillar vegobitar. Har bara kokat kanske 45 min men längre borde absolut funka. De som vet (dvs som ätit kött senast tiden) menar att vegobitarna är "köttiga" i konsistensen, jag vet inte. Jag brukar göra en gryta med kokosmjölk, ingefära, lime och curry och tycker de tar smak bra i alla fall.
Det låter som om jag kan sälja in dem bättre hos sambon än quorn då :) ska köpa hem och prova. Plus i kanten att det verkar vara svenskt märke och förhoppningsvis svenska ingredienser så långt det går. Han är ju inte hopplös, dock är han tveksam till saker som försöker vara något de inte är och därtill smakar halvgjort så jag hoppas inte de faller på det i alla fall.
 
Annars finns ju Oumph kom jag på, folk verkar smått lyriska över det men jag har aldrig testat.
http://oumph.se/
Haha! Vilken hippiekänsla jag fick av hemsidan! Gjord på bönor lät mumma! Älskar bönor. Jag måste ta hem det med. Ska se om min matleverantör har det eller om jag får bege mig till en såndär affär man måste gå in i ;)
 
Texmex brukar vi ofta göra vegetarisk. I stället för köttfärsröra blir det böndipp gjord på kidneybönor, chilipulver, spiskummin och vitlök. Perfekt att äta med nachos tillsammans med tomatsalsa med färsk koriander och guacamole.

Kidneybönor använder vi också till tacos (fast sambon är less på tacos??! O_o :confused: )
Passar perfekt tycker jag och är billigare än köttfärs :)
 
Haha! Vilken hippiekänsla jag fick av hemsidan! Gjord på bönor lät mumma! Älskar bönor. Jag måste ta hem det med. Ska se om min matleverantör har det eller om jag får bege mig till en såndär affär man måste gå in i ;)

Jag vet :D Orkar knappt läsa på hemsidan, rörig. Anammas är också gjord på sojabönor.
 
Räknas dock som en ersättningsprodukt till kött och det var det som det frågades efter.

Nej, det efterfrågades vad man kunde ha i en vegetarisk variant ;) Och Amha verkade noga med vart köttet kom ifrån, så ägg som en inte har nån aning om var det kommer ifrån (och som kan vara bland det värsta om man ser till hur djuren har det) är kanske lite konstigt att tipsa om då.
 
Nej, det efterfrågades vad man kunde ha i en vegetarisk variant ;) Och Amha verkade noga med vart köttet kom ifrån, så ägg som en inte har nån aning om var det kommer ifrån (och som kan vara bland det värsta om man ser till hur djuren har det) är kanske lite konstigt att tipsa om då.

Det tycker inte jag!
 
Återupplivar denna tråd med ett recept!
Andra gången jag lagar denna - riktigt god och enkel att göra. Då den går snabbt är det perfekt för en vardag :)

Tomatsoppa med kikärtor, pasta och chorizo

4 portioner

1 stor eller 2 små gula lökar
2-3 stjälkselleri
1 burk kikärtor
2 burkar krossade tomater
2 msk tomatpuré
4 msk grönsaksfond
6 dl vatten
2 tsk strösocker alternativt honung
½ msk balsamvinäger
150g okokt pasta
3 st vegetarisk chorizo eller annan vegkorv
Bladpersilja, färsk eller fryst
Salt
Vitpeppar


  1. Hacka och fräs löken i i ca 3 min. Skär stjälksellerin i tunna bitar. Rinn av kikärtorna och häll ner dessa och sellerin fräs ytterligare 5 min.
  2. Häll i vattnet, tomatern, tomatpurén, fonden, balsamico, socker/honung och pastan. Låt koka tills pastan är klar.
  3. Stek korven och skär korven i skivor eller häll i soppan.
  4. Smaka av med salt och vitpeppar
  5. Ta av från plattan och slå i den hackade persiljan.
  6. Servera med bröd

Blir lite mer som en gryta än soppa faktiskt! Sellerin kan man skippa om man inte har hemma eller inte tycker om. Gjorde utan första gången och var gott det med.
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Nu vet jag inte om du är ute efter "linsvegetariskt" eller en annan stil...här kommer lite recept iaf som vi använder i vår familj som består av 3 vegetarianer + en vegan.

Nigellas citronpasta, en klassiker.

http://www.recept.nu/nigella_lawson/_/_/citron_linguine/

Hennes ärtrisotto (hon har en supergod citronrisotto också, du hittar den om du googlar):

http://disciplinedselfindulgence.com.au/2007/11/16/nigellas-pea-risotto/

Och hennes zucchiniplättar (ja - jag är en STOR Nigellafan :D )

http://www.recept.nu/nigella_lawson/varmratter/gronsaker/nigellas_zucchiniplattar/

Pasta med tomatsås, laga hemma eller köp en bra burksås, lyx i vardagen blir det om du köper en burk mascarponeost så får var o en lägga en klick (eller tre :p) på sin tallrik vid bordet.

Tacos med röra gjord på stekt lök o paprika, blandade med en burk chilitomater. Extrakrydda om du vill. Grädda tacosen i ugnen med lite riven ost i. Serveras med såsen, tomater, guacamole, gräddfil o hackad färsk koriander. Servera resterna nästa dag tillsammans med kokt ris.

Stek lök, hackad chili, hackad vitlök, hackad grön paprika. Blanda ner en burk borlottibönor eller andra goda bönor. Mosa bönorna lite. Krydda. Lägg blandningen i mjuka tortillas, strö lite riven ost över, rulla ihop och grädda i ugn, använd folie om du inte vill att dom blir krispiga. Man kan ha guac + gräddfil till om man vill.

Hemgjord pizza med riktig mozzarellaost o färsk basilika.

Spansk tortilla, finns massor med recept om man googlar (det här är något som man kan göra, kyla och ta med sig som picknick):

http://www.annorlunda-spanien.com/index.php/2008/11/spansk-potatisomelett-tortilla-espanola/

Alla är smidiga vardagsrecept, utom möjligen zucchiniplättarna som är lite pyssliga.

Jag provade Nigellas Citronpasta härom veckan. Den var god, väldigt fräsch smak.
Däremot var den inte lika god att frysa och ha med som matlåda, då blev den lite torr.
Men rykande nygjord: tummen upp från mig och min sambo!
 
Förra veckan gjorde jag tomatsoppa med mandelbollar. Kanongott tyckte jag och sambon, inte gott sa 8-åringen. Kanske för vuxna smaker?
Sitter med paddan och kan inte länka. Men sök på Tomatsoppa med mandelbollar och välj ICAs recept.
 
Senast ändrad:
Annars finns ju Oumph kom jag på, folk verkar smått lyriska över det men jag har aldrig testat.
http://oumph.se/
Jag gillar hela idén kring Oumph. Alla deras produkter finns inte hos vår ICA Maxi men av de jag testat gillar jag Grill bäst; den kan man marinera själv till önskad smak. Den är t.ex. fenomenal om man vill göra Fajitas!! Konsistensen är galet lik kyckling.
 
Idag gjorde jag en jättegod kikärtsgryta!
  • 400g kokta kikärtor
  • 1 aubergine
  • 2 gula lökar
  • 1 stor paprika
  • 3 morötter
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 tsk gul curry
  • 2 krm stött kardemumma
  • 1 tsk stött spiskummin
  • 1 röd chili
  • 2 tsk honung
  • 2 dl grönsaksbuljong
  • 2 dl kokosgrädde
  • 1 lime saft och skal av
  • 1 kruka färsk mynta
Hacka aubergine, lök, paprika, chili och morot i grova bitar. Stek allt utom paprikan i olivolja. Tillsätt vitlök och alla kryddor och stek lite till. Häll på grönsaksbuljong och kikärtor och låt koka i ca 15 minuter. Häll på kokosgrädde, saft och skal från limen, honung samt paprikan och låt koka ytterligare 5-10 min. Lägg i mynta och smaka av med salt.

Mums!
 
Linas matkasse hade ett recept på rostad paprikasoppa med en tomatsalsa I förra veckan. Fullkomligt underbart! Har inte receptet men om någon har det, lägg ut det här. Tror det I orginalreceptet var kycklingbuljong, men det var skippat I den soppan jag åt, den var helt veg. Så enormt underbart got!!!
 
Linas matkasse hade ett recept på rostad paprikasoppa med en tomatsalsa I förra veckan. Fullkomligt underbart! Har inte receptet men om någon har det, lägg ut det här. Tror det I orginalreceptet var kycklingbuljong, men det var skippat I den soppan jag åt, den var helt veg. Så enormt underbart got!!!

Här kommer receptet!
DSC01001.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp