Bukefalos 28 år!

Vegetarisk inspiration

@Emiro Visst är den, gillar den skarpt jag med! Kul att det gick bra med gröna linser också, kan tänka mig att det blev toppen med tuggmotståndet som gröna linser ger. Svarta linser kan vara lite svåra att hitta ibland tycker jag så jag ska också pröva med gröna.
 
@Emiro Visst är den, gillar den skarpt jag med! Kul att det gick bra med gröna linser också, kan tänka mig att det blev toppen med tuggmotståndet som gröna linser ger. Svarta linser kan vara lite svåra att hitta ibland tycker jag så jag ska också pröva med gröna.

Vad e det för konsistent på svarta linser?
 
Jag brukar göra en kalasgod gryta! Brukar servera med tzatsiki på havrefräsch och råris, ibland gör jag majsbröd till istället :)

Mixa ihop:

- ½ gul lök
- ½ röd lök
- 2 stora vitlöksklyftor
- 2 chili
- En stor bit ingefära

(Man kan ta lite det man har hemma, jag hade i en bananchalottenlök och en tomat också)

Fräste detta med en matsked röd currypasta i kokosolja, kryddade med ingefära, spiskummin, gurkmeja och malen koriander.

Skölj ett paket kikärtor och ett paket blandade bönor, häll ner i grytan och släng sen ner en tetra kokosmjölk samt en förpackning krossade tomater (jag använder enbart Muttis krossade tomater nu förtiden - mer smak!)
Låt allt stå och puttra på låg värme, smaka av med örtsalt/peppar - KLART!

11350681_1597923463799878_2089864696_n_556c78f62a6b2277d08c27ff.jpg
 
Många smarriga recept! :)

Själv är jag lite smått beroende av Pasta Rosso: https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/pasta-rosso-med-vitloeksfraesta-champinjoner/
Annars säger jag som många andra i tråden; grönsaksbiffar av olika slag är toppen. Och vill man ha vegetariska tacos funkar det fint att byta ut köttfärsen mot kokta gröna linser och krydda som vanligt med tacokrydda. Jag älskar falafel också men har inte lyckats hitta det perfekta receptet än...
Inspirerad av tråden så har jag lite Pasta Rossi på gång, det doftar fantastiskt gott :d
 
Om barnet gillar tacos och dylikt rekommenderar jag starkt denna quinoapanna. Den är riktigt god! Receptet kommer från Matfrids veggokasse.

Mexikansk quinoapanna

1,5 buljongtärning grönsak
100 g belugalinser
1,5-2 röda chilis
0,5 zucchini
200 g quinoa
1 gul lök
2 msk olivolja
3 msk tomatpure
2-3 vitlöksklyftor
1 förpackning majs ca 280 g
1 liten förpackning krossade tomater (295 g)
½ msk spiskummin
½ msk paprikapulver
1 tsk salt
Svartpeppar
1 röd paprika
2 avokado
citron
gräddfil/creme fraiche/turkisk yoghurt

Koka upp vatten och 1 grönsaksbuljong, koka linserna i ca 20-25 min. Häll sedan av vattnet.

Halvera, kärna ur (inte helt om man vill ha mkt hetta) och hacka 1,5-2 chilis. Skär zucchinin i 5 mm stora tärningar. Skölj quinoan i varmt vatten. Hacka löken.

Hetta upp olivoljan i en traktörpanna, tillsätt tomatpure, pressad vitlök, zucchinin, löken och chili. Fräs en stund.

Tillsätt den sköljda quinoan, 4 dl vatten, majs, krossade tomater, en halv grönsaksbuljong samt alla kryddor. Koka upp och låt småputtra i 15-20 min.

Rör ihopen guacamole under tiden - mosad avokado, vitlök, citron-/limesaft, svartpeppar och mycket salt. Om man önskar kan man blanda i litecreme fraiche, gräddfil eller turkisk yoghurt.

Strimla paprikan, skär lime i kyftor. Toppa med paprikan och servera med limeklyftor, guacamole och ev en klick gräddfil. Vi åt den med tacochips :)

Tummen upp av både mig och mamma!
Riktigt färgglatt och lättlagat recept och kul för mamma som äntligen fick användning för belugalinserna som stått i skafferiet och väntat på ett bra recept.
Detta kommer lagas många gånger till framöver!
 
Om man har en stavmixer och frysta gröna ärtor och endel andra matvaror kan man göra en jättegod och jättesnabb ärtsoppa. Koka ärtorna (och lök om du vill ha det i) och när de är klara och fortfarande varma så mixa de med salt och övr. kryddning, (oliv?)olja (för mättnad och större rinnighet) eller mjölk/grädde om du är lagd på det hållet vilket ger krämighet+mättnad. Citron kan funka om man tar olje altenativet för smakhöjning. När blandningen är komplett är det bara att äta. Blir lite puréeigt men kan göras sopplikt med om så önskas. Mint ska tydligen vara bra i kombination med grön ärtsoppa. Går på under 15minuter och ännu snabbare om man använder vattenkokare som kokredskap. Och blir barnsligt gott.
 
Handlat ingredienser till den afrikanska linsgrytan ikväll. Blir nog på söndag eller måndag jag lagar den. Spännande att se hur den smakar! Blir första gången jag tillagar gröna linser :)
 
Jag har fått dille på dill, heh ;) skickade ihop dillkött idag, ni vet den klassiska grytan med dill, grädde, morot, lök, kött osv. Tyvärr råkar det vara så att mitt kött börjar sina och jag vet inte när jag får hem mer från ställen jag känner att jag vill stötta så nu dök den självklara funderingen upp, vad har man i en vegetarisk variant av denna? Funderade på tofu eller något sånt men jag vill nog ha något kraftigare/tuggigare än just tofu som antingen kan kokas ganska länge så det tar ordentligt med smak eller inte behöver koka länge för att smaken av såsen ska finnas där.
 
Vilken underbar tråd jag hittade. Har också börjat gå över mer och mer till vegetariskt och överraskar mig själv med att gilla kombinationer jag aldrig tyck om förut. Tack för att ni delat med er av era favoritrecept och här kommer mina:

Bönstroganoff: (jag gillar varken bönor eller korvstroganoff men det här :love:, rackarns vad det är gott)

1 gul lök
2 morötter
1 zuccini
1 dl vatten
4 dl Creme Fraiche med tomat och basilika-smak
400 gram kokta, blandade bönor
2 msk hackad persilja

Skala och finhacka löken, skala och skär morötterna i stavar (jag gör dom i mindre trekanter). Skiva zuccini. Fräs grönsakerna i smör ca 3 minuter. Häll på vattnet och låt puttra i 2 minuter. Tillsätt creme fraiche och de sköljda bönorna. Låt grytan koka ca 2 minuter. Strö över persilja och servera med potatismos eller liknande.

Kokosfärs:

300 gram kokosflingor
1/2 dl vatten
1 dl sojagrädde
400 gram passerade tomater
1 vitlkösklyfta
5 stora skivade färska champinjoner
2 msk kokosfett
1 grönskaksbuljontärning

Smält kokosfettet, häll på kokosflingor och stek i någon minut. Slå på vattnet och låt puttra tills vattnet försvunnit. Pressa över vitlök, lägg i buljongtärningen, svamp, passerade tomater, sojagrädde. Låt småputtra tills kokosflingorna blivit lagom mjuka. Serveras till kokt eller stekt vitkål eller pasta.

Kokosfärs-receptet är jag inte till 100 % nöjd med. Tycker grundreceptet blir för torrt så jag exprimenterar lite. Hittills har jag haft i 2 dl kokosgrädde istället för sojagrädde, mera passerade tomater, finhackad lök, rivna morötter, vanlig grädde, små champinjoner istället för stora. Jag är inte så förtjust i kokos men det här....mmmm, jättegott! Även min vän, den inbitne jägaren, gillade både smak och konsistens. Han hade lite svårt för att tro på att det var kokos och inte köttfärs. Bra betyg tycker jag :).

Linssoppa: (jag vet att det redan finns recept på linssoppa men den här....mmmmmm :))

2 1/2 dl torkade röda linser
2 st röda lökar
1 vitlöksklyfta
smör
400 gram passerade tomater (byter ut dom till krossade istället)
8 dl grönsaksbuljong
2 st gula paprikor
2 dl creme fraiche med paprika-chili-smak
rivet skal och saften av en 1/2 citron

Skala och hacka vitlök och gul lök. Fräs linser och lök i en stor gryta. Tillsätt tomater, buljong, salt och peppar. Låt koka i 3-5 under lock. Skär paprikan i mindre bitar och lägg i soppan. Tillsätt creme fraiche och koka upp, låt koka i 5 minuter. Smaka av med citronsaft och strö över skalet.

Den här soppan bjöd jag på när jag fyllde år sist och inbitna köttätare som inte kan tänka sig något annat än kött, tyckte den var jättegod.

Förlåt för ett långt inlägg :o

Linssoppan provade jag häromdagen, mycket god! Smakar korvstroganoff, sa min son, korvstroganoff-soppa! :D
Till soppan gjorde jag quesadillas med ost i. Smaskens!
 
Texmex brukar vi ofta göra vegetarisk. I stället för köttfärsröra blir det böndipp gjord på kidneybönor, chilipulver, spiskummin och vitlök. Perfekt att äta med nachos tillsammans med tomatsalsa med färsk koriander och guacamole.
 
Jag har fått dille på dill, heh ;) skickade ihop dillkött idag, ni vet den klassiska grytan med dill, grädde, morot, lök, kött osv. Tyvärr råkar det vara så att mitt kött börjar sina och jag vet inte när jag får hem mer från ställen jag känner att jag vill stötta så nu dök den självklara funderingen upp, vad har man i en vegetarisk variant av denna? Funderade på tofu eller något sånt men jag vill nog ha något kraftigare/tuggigare än just tofu som antingen kan kokas ganska länge så det tar ordentligt med smak eller inte behöver koka länge för att smaken av såsen ska finnas där.

Skulle prova med quornbitar eller quornstrimlor. Blir bara godare ju längre man kokar då de suger åt sig all smak.
 
Skulle prova med quornbitar eller quornstrimlor. Blir bara godare ju längre man kokar då de suger åt sig all smak.
Hm, har inte provat att koka dem länge. Ändras konsistensen med? Karln i huset är inte särskilt impad av quorn pga konsistensen. Jag lagar det ändå ibland men det är ju klart roligare om maten uppskattas :p
 
Jag har fått dille på dill, heh ;) skickade ihop dillkött idag, ni vet den klassiska grytan med dill, grädde, morot, lök, kött osv. Tyvärr råkar det vara så att mitt kött börjar sina och jag vet inte när jag får hem mer från ställen jag känner att jag vill stötta så nu dök den självklara funderingen upp, vad har man i en vegetarisk variant av denna? Funderade på tofu eller något sånt men jag vill nog ha något kraftigare/tuggigare än just tofu som antingen kan kokas ganska länge så det tar ordentligt med smak eller inte behöver koka länge för att smaken av såsen ska finnas där.

Vet inte vad dillkött är men i en gryta passar Anammas vegobitar jättebra.

vegobitar360x300.gif
 
Vet inte vad dillkött är men i en gryta passar Anammas vegobitar jättebra.

vegobitar360x300.gif
Det är en gryta man kokar först med vatten, kryddor, dill, lök och rötter man gillar (och kött då men det tänkte jag ju byta ut mot något annat som mättar), man tar sedan bitarna och lite av vätskan och späder med grädde. Borde ju såklart gå att ta växtgrädde där. Sjuder lite några minuter, häller på hackad dill. Skulle kunna äta enbart såsen med sked men det vore ju trevligare med något matigare. Jag står mig sällan längre stunder på enbart rötterna, annars hade jag bara uteslutit kött.

Vet du om det är någon skillnad i konsistensen mellan de du tipsade om och quorn? Passar de här att koka länge? Grytan ska väl koka försiktigt en eller ett par timmar i alla fall med veg-bitar gissar jag. Vill gärna att bitarna tar ordentlig smak av vätskan i grytan.
 
Det är en gryta man kokar först med vatten, kryddor, dill, lök och rötter man gillar (och kött då men det tänkte jag ju byta ut mot något annat som mättar), man tar sedan bitarna och lite av vätskan och späder med grädde. Borde ju såklart gå att ta växtgrädde där. Sjuder lite några minuter, häller på hackad dill. Skulle kunna äta enbart såsen med sked men det vore ju trevligare med något matigare. Jag står mig sällan längre stunder på enbart rötterna, annars hade jag bara uteslutit kött.

Vet du om det är någon skillnad i konsistensen mellan de du tipsade om och quorn? Passar de här att koka länge? Grytan ska väl koka försiktigt en eller ett par timmar i alla fall med veg-bitar gissar jag. Vill gärna att bitarna tar ordentlig smak av vätskan i grytan.

Har bara ätit quorn nån enstaka gång och det var många år sen så jag kan inte jämföra. Gillade det dock inte, men jag gillar vegobitar. Har bara kokat kanske 45 min men längre borde absolut funka. De som vet (dvs som ätit kött senast tiden) menar att vegobitarna är "köttiga" i konsistensen, jag vet inte. Jag brukar göra en gryta med kokosmjölk, ingefära, lime och curry och tycker de tar smak bra i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp