Bukefalos 28 år!

Vegetarisk inspiration

Många smarriga recept! :)

Själv är jag lite smått beroende av Pasta Rosso: https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/pasta-rosso-med-vitloeksfraesta-champinjoner/
Annars säger jag som många andra i tråden; grönsaksbiffar av olika slag är toppen. Och vill man ha vegetariska tacos funkar det fint att byta ut köttfärsen mot kokta gröna linser och krydda som vanligt med tacokrydda. Jag älskar falafel också men har inte lyckats hitta det perfekta receptet än...
 
Jag har länge funderat på att lägga in mer vegetarisk mat i vardagsmenyn - men vill behöver lite inspiration! Har surfat runt lite men har svårt att hitta den. Är inte så värst intresserad av "köttersättningar", såvida de nu inte är väldigt goda också. Har en dotter på tio år som kommer att vara benhård i sin bedömning.. :) Jag tror inte jag kommer att bli vegetarian på heltid, gillar fortfarande kött, men det känns sunt att kanske minska ner köttprodukterna i vardagen. Tänker fortfarande äta viltkött som älg och ren, viss fisk, ekologisk kyckling osv. Men eftersom jag gärna tar vegetariska alternativ på bra restauranger och de brukar vara så galet goda, är jag också nyfiken på att lära mig laga goda vegrätter.

Är nyfiken på era favoritrecept! :d

Såg inte att någon länkat til Strindlunds tråd samma tema... Länkar för jag tyckte tråden var bra och för att jag inte orkar posta mina favorier igen ;)

Men som vanligt strular Buke på Ipaden så kan inte länka... Suck! Sök på "Vad blir det för vegetarisk mat?" i sökfältet.
 
Många smarriga recept! :)

Själv är jag lite smått beroende av Pasta Rosso: https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/pasta-rosso-med-vitloeksfraesta-champinjoner/
Annars säger jag som många andra i tråden; grönsaksbiffar av olika slag är toppen. Och vill man ha vegetariska tacos funkar det fint att byta ut köttfärsen mot kokta gröna linser och krydda som vanligt med tacokrydda. Jag älskar falafel också men har inte lyckats hitta det perfekta receptet än...

Åh, velat pröva det där rosso-recetet länge nu, kanske dags då!
 
Om barnet gillar tacos och dylikt rekommenderar jag starkt denna quinoapanna. Den är riktigt god! Receptet kommer från Matfrids veggokasse.

Mexikansk quinoapanna

1,5 buljongtärning grönsak
100 g belugalinser
1,5-2 röda chilis
0,5 zucchini
200 g quinoa
1 gul lök
2 msk olivolja
3 msk tomatpure
2-3 vitlöksklyftor
1 förpackning majs ca 280 g
1 liten förpackning krossade tomater (295 g)
½ msk spiskummin
½ msk paprikapulver
1 tsk salt
Svartpeppar
1 röd paprika
2 avokado
citron
gräddfil/creme fraiche/turkisk yoghurt

Koka upp vatten och 1 grönsaksbuljong, koka linserna i ca 20-25 min. Häll sedan av vattnet.

Halvera, kärna ur (inte helt om man vill ha mkt hetta) och hacka 1,5-2 chilis. Skär zucchinin i 5 mm stora tärningar. Skölj quinoan i varmt vatten. Hacka löken.

Hetta upp olivoljan i en traktörpanna, tillsätt tomatpure, pressad vitlök, zucchinin, löken och chili. Fräs en stund.

Tillsätt den sköljda quinoan, 4 dl vatten, majs, krossade tomater, en halv grönsaksbuljong samt alla kryddor. Koka upp och låt småputtra i 15-20 min.

Rör ihopen guacamole under tiden - mosad avokado, vitlök, citron-/limesaft, svartpeppar och mycket salt. Om man önskar kan man blanda i litecreme fraiche, gräddfil eller turkisk yoghurt.

Strimla paprikan, skär lime i kyftor. Toppa med paprikan och servera med limeklyftor, guacamole och ev en klick gräddfil. Vi åt den med tacochips :)
 
Många smarriga recept! :)

Själv är jag lite smått beroende av Pasta Rosso: https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/p/pasta-rosso-med-vitloeksfraesta-champinjoner/
Annars säger jag som många andra i tråden; grönsaksbiffar av olika slag är toppen. Och vill man ha vegetariska tacos funkar det fint att byta ut köttfärsen mot kokta gröna linser och krydda som vanligt med tacokrydda. Jag älskar falafel också men har inte lyckats hitta det perfekta receptet än...

Seriöst jag dreglar. Måste prova.
 
Jag har tänkt samma tankar - att dra ner på köttet och äta mer grönt/linser (kan tyvärr inte äta så många andra baljväxter för jag kan inte med konsistensen) - så jag har köpt "Vår Gröna Kokbok". Har gjort några recept och har inte blivit besviken än.

Moussaka med linser och fetaost (tog squash istället för aubergine, ingen muskot/chili och bytte ut de torra linserna mot färdigkokta linser)
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/m/moussaka-med-linser-och-fetaost/

Rostad fänkålssoppa med timjan (jag hade ingen timjan i och tog 10 dl vatten, 2 grönsaksbuljongstärningar, 2 dl vitt matlagningsvin)
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/r/rostad-faenkaalssoppa-med-timjan/

Quinoacroquetter med pistagenötter och getost
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/q/quinoacroquetter-med-pistagenoetter-och-getost/

Risotto med tomater och färsk basilika
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/r/risotto-med-tomater-och-faersk-basilika/
 
Vilken underbar tråd jag hittade. Har också börjat gå över mer och mer till vegetariskt och överraskar mig själv med att gilla kombinationer jag aldrig tyck om förut. Tack för att ni delat med er av era favoritrecept och här kommer mina:

Bönstroganoff: (jag gillar varken bönor eller korvstroganoff men det här :love:, rackarns vad det är gott)

1 gul lök
2 morötter
1 zuccini
1 dl vatten
4 dl Creme Fraiche med tomat och basilika-smak
400 gram kokta, blandade bönor
2 msk hackad persilja

Skala och finhacka löken, skala och skär morötterna i stavar (jag gör dom i mindre trekanter). Skiva zuccini. Fräs grönsakerna i smör ca 3 minuter. Häll på vattnet och låt puttra i 2 minuter. Tillsätt creme fraiche och de sköljda bönorna. Låt grytan koka ca 2 minuter. Strö över persilja och servera med potatismos eller liknande.

Kokosfärs:

300 gram kokosflingor
1/2 dl vatten
1 dl sojagrädde
400 gram passerade tomater
1 vitlkösklyfta
5 stora skivade färska champinjoner
2 msk kokosfett
1 grönskaksbuljontärning

Smält kokosfettet, häll på kokosflingor och stek i någon minut. Slå på vattnet och låt puttra tills vattnet försvunnit. Pressa över vitlök, lägg i buljongtärningen, svamp, passerade tomater, sojagrädde. Låt småputtra tills kokosflingorna blivit lagom mjuka. Serveras till kokt eller stekt vitkål eller pasta.

Kokosfärs-receptet är jag inte till 100 % nöjd med. Tycker grundreceptet blir för torrt så jag exprimenterar lite. Hittills har jag haft i 2 dl kokosgrädde istället för sojagrädde, mera passerade tomater, finhackad lök, rivna morötter, vanlig grädde, små champinjoner istället för stora. Jag är inte så förtjust i kokos men det här....mmmm, jättegott! Även min vän, den inbitne jägaren, gillade både smak och konsistens. Han hade lite svårt för att tro på att det var kokos och inte köttfärs. Bra betyg tycker jag :).

Linssoppa: (jag vet att det redan finns recept på linssoppa men den här....mmmmmm :))

2 1/2 dl torkade röda linser
2 st röda lökar
1 vitlöksklyfta
smör
400 gram passerade tomater (byter ut dom till krossade istället)
8 dl grönsaksbuljong
2 st gula paprikor
2 dl creme fraiche med paprika-chili-smak
rivet skal och saften av en 1/2 citron

Skala och hacka vitlök och gul lök. Fräs linser och lök i en stor gryta. Tillsätt tomater, buljong, salt och peppar. Låt koka i 3-5 under lock. Skär paprikan i mindre bitar och lägg i soppan. Tillsätt creme fraiche och koka upp, låt koka i 5 minuter. Smaka av med citronsaft och strö över skalet.

Den här soppan bjöd jag på när jag fyllde år sist och inbitna köttätare som inte kan tänka sig något annat än kött, tyckte den var jättegod.

Förlåt för ett långt inlägg :o
 
Hade som målsättning den här veckan att äta majoriteten vegetariskt (dock inkl mjölkprodukter). Såhär har veckans meny sett ut:

Måndag: Tomatsoppa med mandelbollar
Tisdag: Svamppytt med rotmos
Onsdag: Spenat- och chèvrepaj
Torsdag: Pasta med svamp- och rotfruktssås
Fredag: Ej med i veckoplanering, uteätning ;)
Lördag: Sparrissoppa med vitt vin
Söndag: Broccolilasagne

So far en mycket tillfredsställande vecka. Recept finns, men jag är lat och orkar inte googla upp dem på direkten, säg till om det är något som verkar kul ;)
 
Har inte läst tråden, men om man vill ha något snabblagat kan jag tipsa om tortellini, bara slänga ihop någon god sås och hälla i pastan. Brukar köpa två olika tortellini-smaker så blir det lite mix när man äter. Tacos funkar ju super på qourn-färs också. Vegetarisk lasagne :d
 
Gjorde en jättegod paj igår! :)

Ingredienser
  • 250 g broccoli
  • 1 paket fetaost
  • 2 tomater
  • 2 ägg
  • 2 dl mjölk
  • Bladspenat
  • Vitlök
  • 150 g margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 krm salt
  • 2 msk vatten
  • salt och malen vitpeppar
  • Ev. örtkryddor
Hacka smöret och blanda med mjöl och salt. Tillsätt vatten och knåda till en deg. Lägg in i frysen.
Koka broccoli tills den blir mjuk. Hacka bladspenat och stek i vitlök och olja.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda ca 10 minuter i 200 grader. Blanda ägg och mjölk i en separat skål. Fyll sedan pajskalet med spenaten, broccolin, tomatskivor, smulad fetaost och häll slutligen över äggblandningen. Ös på med peppar, lite salt och örtkryddor! Grädda i ca 20-25 minuter i 200 grader.

Klart! :)
 
@Andromedae Jag blir nyfiken på tomatsoppan med mandelbollar, framför allt mandelbollarna ;) Och chèvrepajen lät god också. Om du har lust att delge :)

Det här utgick vi från till tomatsoppan:
http://www.ica.se/recept/tomatsoppa-med-mandelbollar-718578/

Pajen:
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/spenat--amp-chevrepaj/
(dock hade vi inte tillräckligt med mjölk, så experimenterade lite med yoghurt och extra ägg. Hade kunnat ha mer spenat också, och då kanske hellre minskat på osten.)
 
Jag la om min kost genom att helt enkelt ta för vana att ta med mig större delen av grönsaksdisken hem och sen googla recept på det som såg mest spännande ut. Senast idag googlade jag "wrap kikärter" (Netto hade extrapris på tortillabröd) och hittade ett jättefint recept med avokado, kikärtor, oliver, tahini och fetaost. Genom att jag redan köpt med mig större delen av grönsaksdisken behövde jag bara fylla på med oliver.

Efter att ha ätit uteslutande vegetariskt (inkl. mjölkprodukter och ägg) i över ett år så har jag hittat mina basvaror. Frysta grönsaker och alla typer av konserver är guld, speciellt när det kommer till "nya råvaror" som jag inte riktigt lärt mig tillaga ännu. Det kan ta ett tag i början innan man hittar inspiration och tid nog till att ta itu med de outforskade fynden - färska grönsaker riskerar att bli dåliga innan man hittat rätt. Jag brukar ha små projekt för mig där jag experimenterar med saker jag inte ätit så mycket tidigare. Just nu håller jag på med blomkål (undvik den frysta varianten dock!), innan dess var det kikärtor och före det sötpotatis.

Apropå blomkål och "man tager vad man haver"-principen så gjorde jag en rätt god gryta/soppa häromdagen:
- Lika delar kokosmjölk och vatten
- Kikärtor
- Krossade tomater (balansera med äppelcidervinäger och honung)
- Blomkål
- Harricote verts
- Vitlök
- Riven ingefära
- Hackad chili
- Purjolök (jag inte tål gul lök)
- Olivolja

Fräs ingefära, chili, vitlök och purjo i olivolja på medelhög värme. Ju längre det får stå desto mildare blir det. I med kokosmjölk, vatten, kikärtor och krossade tomater. Låt koka under ett par minuter för att ge kikärtorna tid att mjukna och häll därefter i blomkål och harricote verts. Koka ihop till önskad konsistens, smaka av med lämpliga kryddor och servera med kolhydrat efter tycke och smak.
 
Jag är väl mer vegan än vegetarian (förutom när jag relapsar och får i mig en skiva ost eller en ruta choklad :angel: ), men här är två variationer av min favorit som jag gör minst en gång i veckan:

Screen%20Shot%202015-07-27%20at%209.46.26%20AM.png

Screen%20Shot%202015-07-27%20at%209.49.06%20AM.png


Översta är salladsblad, riven rå morot, rödbeta, strimlad vit och rödkål, gurka, brunt ris, hemlagad hummus med lime, dressing gjort på olivolja, citron och cayenne peppar. Rostar ibland potatis i ugn och har till det.

Den andra bilden är lite sötare då jag blandade russin i riset. Salladen är gjord på morötter, röd och vitkål. Den lagade jag en enkel curry med potatis, blomkål och gröna bönor till det.
 
Någon som har bra tips på något lite lyxigare vego/vegan recept? Gärna någonting som inte är "köttsubstitut" utan grönsaksbaserat utan ägg och gärna med någon god röra/sås. Oftast gör jag fooled pork (från "jävligt gott" bloggen) eller rödbetsbourguignon (från green kitchen stories) vid sådana tillfällen men behöver lite ny input.
 
Om barnet gillar tacos och dylikt rekommenderar jag starkt denna quinoapanna. Den är riktigt god! Receptet kommer från Matfrids veggokasse.

Mexikansk quinoapanna

1,5 buljongtärning grönsak
100 g belugalinser
1,5-2 röda chilis
0,5 zucchini
200 g quinoa
1 gul lök
2 msk olivolja
3 msk tomatpure
2-3 vitlöksklyftor
1 förpackning majs ca 280 g
1 liten förpackning krossade tomater (295 g)
½ msk spiskummin
½ msk paprikapulver
1 tsk salt
Svartpeppar
1 röd paprika
2 avokado
citron
gräddfil/creme fraiche/turkisk yoghurt

Koka upp vatten och 1 grönsaksbuljong, koka linserna i ca 20-25 min. Häll sedan av vattnet.

Halvera, kärna ur (inte helt om man vill ha mkt hetta) och hacka 1,5-2 chilis. Skär zucchinin i 5 mm stora tärningar. Skölj quinoan i varmt vatten. Hacka löken.

Hetta upp olivoljan i en traktörpanna, tillsätt tomatpure, pressad vitlök, zucchinin, löken och chili. Fräs en stund.

Tillsätt den sköljda quinoan, 4 dl vatten, majs, krossade tomater, en halv grönsaksbuljong samt alla kryddor. Koka upp och låt småputtra i 15-20 min.

Rör ihopen guacamole under tiden - mosad avokado, vitlök, citron-/limesaft, svartpeppar och mycket salt. Om man önskar kan man blanda i litecreme fraiche, gräddfil eller turkisk yoghurt.

Strimla paprikan, skär lime i kyftor. Toppa med paprikan och servera med limeklyftor, guacamole och ev en klick gräddfil. Vi åt den med tacochips :)

Testade receptet, var väldigt gott :d
 
Om barnet gillar tacos och dylikt rekommenderar jag starkt denna quinoapanna. Den är riktigt god! Receptet kommer från Matfrids veggokasse.

Mexikansk quinoapanna

1,5 buljongtärning grönsak
100 g belugalinser
1,5-2 röda chilis
0,5 zucchini
200 g quinoa
1 gul lök
2 msk olivolja
3 msk tomatpure
2-3 vitlöksklyftor
1 förpackning majs ca 280 g
1 liten förpackning krossade tomater (295 g)
½ msk spiskummin
½ msk paprikapulver
1 tsk salt
Svartpeppar
1 röd paprika
2 avokado
citron
gräddfil/creme fraiche/turkisk yoghurt

Koka upp vatten och 1 grönsaksbuljong, koka linserna i ca 20-25 min. Häll sedan av vattnet.

Halvera, kärna ur (inte helt om man vill ha mkt hetta) och hacka 1,5-2 chilis. Skär zucchinin i 5 mm stora tärningar. Skölj quinoan i varmt vatten. Hacka löken.

Hetta upp olivoljan i en traktörpanna, tillsätt tomatpure, pressad vitlök, zucchinin, löken och chili. Fräs en stund.

Tillsätt den sköljda quinoan, 4 dl vatten, majs, krossade tomater, en halv grönsaksbuljong samt alla kryddor. Koka upp och låt småputtra i 15-20 min.

Rör ihopen guacamole under tiden - mosad avokado, vitlök, citron-/limesaft, svartpeppar och mycket salt. Om man önskar kan man blanda i litecreme fraiche, gräddfil eller turkisk yoghurt.

Strimla paprikan, skär lime i kyftor. Toppa med paprikan och servera med limeklyftor, guacamole och ev en klick gräddfil. Vi åt den med tacochips :)
Den här lät smarrig, den ska jag prova idag. :)
Måste det vara belugalinser eller går det bra med andra linser?
 
Om barnet gillar tacos och dylikt rekommenderar jag starkt denna quinoapanna. Den är riktigt god! Receptet kommer från Matfrids veggokasse.

Mexikansk quinoapanna

1,5 buljongtärning grönsak
100 g belugalinser
1,5-2 röda chilis
0,5 zucchini
200 g quinoa
1 gul lök
2 msk olivolja
3 msk tomatpure
2-3 vitlöksklyftor
1 förpackning majs ca 280 g
1 liten förpackning krossade tomater (295 g)
½ msk spiskummin
½ msk paprikapulver
1 tsk salt
Svartpeppar
1 röd paprika
2 avokado
citron
gräddfil/creme fraiche/turkisk yoghurt

Koka upp vatten och 1 grönsaksbuljong, koka linserna i ca 20-25 min. Häll sedan av vattnet.

Halvera, kärna ur (inte helt om man vill ha mkt hetta) och hacka 1,5-2 chilis. Skär zucchinin i 5 mm stora tärningar. Skölj quinoan i varmt vatten. Hacka löken.

Hetta upp olivoljan i en traktörpanna, tillsätt tomatpure, pressad vitlök, zucchinin, löken och chili. Fräs en stund.

Tillsätt den sköljda quinoan, 4 dl vatten, majs, krossade tomater, en halv grönsaksbuljong samt alla kryddor. Koka upp och låt småputtra i 15-20 min.

Rör ihopen guacamole under tiden - mosad avokado, vitlök, citron-/limesaft, svartpeppar och mycket salt. Om man önskar kan man blanda i litecreme fraiche, gräddfil eller turkisk yoghurt.

Strimla paprikan, skär lime i kyftor. Toppa med paprikan och servera med limeklyftor, guacamole och ev en klick gräddfil. Vi åt den med tacochips :)

Den här var jättegod!! Fick tummen upp av 8-åringen som tog om flera gånger.
:up: Jag tog gröna linser istället för det hade jag hemma och missade limen.
Men som sagt, jättegott. Tack för receptet, det åker in i den heliga pärmen. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp