Vegetarisk nyårsmeny?

enhanced-23343-1413567336-36.jpg
Recept? :d
 
Jag tar gärna recept på den här. :) vi fick löjrom i julklapp och tänkte ha den till nyår.
Receptet Löjromscheesecake:
75g smör
200 g kavring

4 st gelatinblad (eller byt mot motsvarande mängd agar agar pulver)
250 g philadelphiaost
3dl gräddfil
1 knippe gräslök
100 g löjrom eller tångkaviar
Smält smöret och riv kavringen. Blanda till en deg (Enklast att blanda detta i en foodprocessor). Platta ut i en form som är klädd i plastfolie. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 5 min. Blanda philadelphia och gräddfil. krama ur gelatinbladen och smält. OBS låt dem svala en stund för att inte massan ska bli grynig. blanda sedan ner i ostblandningen. Bred ostmassan på kavringsbotten. (Vill man göra den extra snygg kan man ta 1/3 av ostblandningen och mixa med lite av gräslöken så blir den snyggt grön, då brukar jag köra 1/3 vanlig först, den gröna och slutligen det återstående av den vanliga) Ställ in i kylskåp och låt stelna (tar ca 3-4 h) bred på ett tunt lager löjrom och garnera med gräslök. Skär i önskad form (alt lägg först på fint skuren gräslök och skapa ett löjromsägg (med en tesked) och lägg ovanpå, snyggt om man skär i kvadratiska rutor)
Detta recept räcker till ca 8-10 personer beroende på hur stora rutor man gör. Jag brukar göra dem i en sådan brödform. Lycka till :)
 
Nu har vi facit! Den slutliga middagen blev:

Kokta kronärtskockor med vispat citronsmör och lite havssalt

Två sorters marinerade vego-filéer (Oumph! och Anamma) med potatisgratäng, rödvinssås och gratinerade tomater

Pavlova med citrongrädde, mango, banan, vindruvor, physalis och granatäppelkärnor

Maten uppskattades av alla, även min något vego-skeptiske svärfar, och folk mer eller mindre rullade från bordet efter måltiden. :bump::)
 

Liknande trådar

Äldre Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hitta tillbaka till varann?
  • Köpa hus
  • 112 Appen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp