Bukefalos 28 år!

Nyårsmiddag

Cattaflajna

Trådstartare
Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå av, en av vännerna har nämligen blivit vegetarian för några månader sen.. :nailbiting:

Och nu har jag lite svårt att komma på mat förslag.. tänkte att förrätt skulle varit räkcocktail, är det tråkigt att man skippa räkorna på en?.. Kanske finns nåt roligare för alla då?

Sen tänkte jag även på huvudrätten, finns kanske något matigare vegetariskt som alla kan äta men resten av oss ha nåt köttigt till med?

Alla tips mottages tacksamt! :d
 
Ska hålla i nyårs firandet i år, ett gäng nära vänner bara som ska äta gott och mysa.. men behöver lite tips till vad menyn ska bestå av, en av vännerna har nämligen blivit vegetarian för några månader sen.. :nailbiting:

Och nu har jag lite svårt att komma på mat förslag.. tänkte att förrätt skulle varit räkcocktail, är det tråkigt att man skippa räkorna på en?.. Kanske finns nåt roligare för alla då?

Sen tänkte jag även på huvudrätten, finns kanske något matigare vegetariskt som alla kan äta men resten av oss ha nåt köttigt till med?

Alla tips mottages tacksamt! :d

Äter hen mejeriprodukter eller är det helt animaliefritt som gäller?
 
Fylld portabellosvamp till huvudrätt kanske? Portabello är rejäl och ganska "köttig", köp en stor och fyll med något proteinigt, jag hade nog valt en röra med belugalinser, lök, kanske soltorkad tomat, hackade nötter och fetaost. Så kanske vegetarianen kan äta samma tillbehör som resten? Förrätten hade nog varit trevligast om alla åt samma, liksom efterrätten (alltså gör vegetarisk förrätt istället).
 
Denna vegetariska boeuf bourguignon tycker jag blir jättebra och även köttätare gillar den: http://www.javligtgott.se/vegetarisk-boeuf-bourguignon/

Jag bytte ut Anammas vegobitar mot Oumph! (ungefär lika mängd The pure chunk och Garlic & Thyme). Struntade i rökt tofu och kryddpeppar.

Förslagsvis kan den serveras med jordärtskocksmos/puré och en sallad på rödbetor och ruccola. Gott och festligt enligt mig! Dessutom smidigt med en gryta som med fördel kan förberedas dagen innan :)

---

Om du vill ha räkcocktail till förrätt kanske du kan byta ut räkorna till marinerad tofu för ett vegetariskt alternativ? Eller göra en vegetarisk skagenröra att fylla avokadohalvor med?
 
Jag fixa både hyfsat billig och vegetarisk nyårsmeny förra året då resten av gänget ville äta hämtmat istället vilket helt går mot mina principer


Förrätt blev zuccinisoppa med ostchips
Till varmrätt Pestopasta med rostbiff på sidan om till icke-vegetarianerna
Efterätten blev Gino med vaniljglass
 
Jag fixa både hyfsat billig och vegetarisk nyårsmeny förra året då resten av gänget ville äta hämtmat istället vilket helt går mot mina principer


Förrätt blev zuccinisoppa med ostchips
Till varmrätt Pestopasta med rostbiff på sidan om till icke-vegetarianerna
Efterätten blev Gino med vaniljglass

Varmrätten lät ju intressant och som nåt jag var ute efter :D

att göra hela middagen helt vegetarisk går bort, då jag har en sambo som inte överlever utan kött :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 814
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Vad ska ni ha på er i jul? :) Jag har ingen julklänning/jultröja eller jul-något-alls faktiskt... men nu är tiden inne känner jag, jag...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Otherside
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 702
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp