Jag tänkte göra veganska smörgåstårte-bakelser, inte så juligt kanske men ganska festligt och gott. De blir "fiskiga" med tångkaviar, dillkräm och röra på Lysekils kaviar. Har gjort det förut och det är riktigt smarrigt.
En annan grej som vi brukar ha är honungsrostad brysselkålssallad med granatäppelkärnor. Äter man ost kan man med fördel lägga till stekt haloumi i den.
Vegansk sill gjorde jag förra året, både vanlig inlagd med rödlök och senapssill, blev jättegott! får se om jag orkar göra det i år med, resten av familjen äter fisk så de är inte superintresserade av vegansk sill just.
Nutloaf gjorde jag också ett år, vet inte riktigt vad man ska jämföra det med. Typ köttfärslimpa? Fick ett engelskt recept av en vän, hon åt det mycket när hon bodde där.
Och så har jag funderat i flera dagar på om jag ska göra en vegansk jansson, den ska i så fall matchas mot ett beprövat familjerecept och det blir nog främst jag som ska äta den så får se om jag orkar. Jag hatar kapris så jag kommer i så fall pröva att ersätta ansjovisen med tångkaviar eller Lysekils kaviar och salt. Och oatly imat istället för grädde.
Funderar även på att göra bakelser på mjuk pepparkaka med frosting och tranbär.
Tänkte eventuellt pröva att göra egen rödbetssallad också! Gott till "kött"bullar