Veka kotor och x bent

@Ajda jag har visserligen endast sett de bilder du lagt upp här, som inte är jättemånga, men jag ser ingen anledning att du skulle behöva ta bort honom utifrån hur bakbenen ser ut (av vad jag sett). Som jag skrivit tidigare så är ju kotorna inte alls veka nu. Får mest känslan att det som fattast för att korrigera hovarna är typ att de måste växa tillräckligt så att det går att trimma/verka dom - och det lär ju ta sin tid. Innan dess så låter det rätt att bygga upp trakterna som ni gör nu.

På den senaste bilden så ser det ut för att han skulle kunna få problem med understrukna trakter om det inte rätar upp sig, men det är inte hela världen, vanligt problem även på sportshästar på hög nivå. Så jag tycker att du ska andas och inte oroa dig så mycket - du gör ju allt vad du kan för honom och är en jättebra hästägare. :heart
 
@Ajda jag har visserligen endast sett de bilder du lagt upp här, som inte är jättemånga, men jag ser ingen anledning att du skulle behöva ta bort honom utifrån hur bakbenen ser ut (av vad jag sett). Som jag skrivit tidigare så är ju kotorna inte alls veka nu. Får mest känslan att det som fattast för att korrigera hovarna är typ att de måste växa tillräckligt så att det går att trimma/verka dom - och det lär ju ta sin tid. Innan dess så låter det rätt att bygga upp trakterna som ni gör nu.

På den senaste bilden så ser det ut för att han skulle kunna få problem med understrukna trakter om det inte rätar upp sig, men det är inte hela världen, vanligt problem även på sportshästar på hög nivå. Så jag tycker att du ska andas och inte oroa dig så mycket - du gör ju allt vad du kan för honom och är en jättebra hästägare. :heart
Jag hoppas att du har rätt.
Kotorna har inte varit speciellt veka någon gång. Han har aldrig varit nära på att gå på dem, utan han har mest sett ut som så att han går bak mot ballarna. På alla fyra första tiden.
 
Han skötte sig ändå rätt bra när plasten skulle på. Jag tycker inte det blev dåligt.

Jag förstår din poäng med att han inte får bli trött i kroppen. Men eftersom nuvarande strategi inte hjälp så tror jag inte det är fel att testa mer utevistelse heller. hur ska han kunna stärka sig av den lilla motion han hittills fått. De där promenaderna på 10 min har bara gett resultat fram. Jag förstår att detta tar tid, men när till och med hovslagaren kliar sig i håret för inget hjälpt på bak på 4 veckor så hade vi ju förväntat oss lite mer än så.

Jag gör verkligen allt som krävs för att få honom bra. Om det krävs hovslagarbesök två ggr per vecka så får det vara så. Jag har kontaktat klinikhovslagaren många ggr och han vet vart vi står. Min hovslagare kontaktar honom också. Han har än så länge inte upplevt att vi behöver komma in till kliniken. Han har följt oss visa bilder. Men min hovslagare som kommer ut sa att om inte plasten hjälper så måste vi åka in. Det köper jag.

Men det jag kan summera alla råd jag fått angående honom är att:
Erfarna uppfödare säger att han ska ut och stärka sig.
hovslagarna säger in på box med korta promenader.

Eftersom vi testat box i 5 v nu så vill jag testa utevistelsen.

Uppgiven är jag. igår när jag såg att det inte blivit något resultat alls med skorna och kilarna kände jag mest att jag slänger ut honom på stort bete hela dagarna och skiter i allt. Får utvärdera om ett år. Är benen kassa så får jag väl ta bort honom. Det ger ju en indikation på hur mycket all omvårdnad av honom tär på en. Svårt att förstå kanske när man inte är inne i det. Men det är skitjobbigt. Enda gången jag varit glad för honom är när fram blev bättre. Det var en dag. Annars är det bara bakslag och arbete. Jag älskar honom och självklart kommer jag göra allt i min makt för att detta ska bli bra. Jag ger inte bara upp nu och slänger ut honom. Det finns en tanke bakom utevistelsen också.

Idag fick han gå ut 3 timmar fm och nu 2,5 på kvällen. Inget stort bete, men en större hage med gräs än vad de tidigare gått i. jag fortsätter skrapa fram betongen i boxen.

Har mailat Clark nu. Får se om hon svarar.
Hoppas du får svar från Rose Marie. Hon brukar vara duktig att svara, men har mycket att göra så det kan hända att ditt mail försvunnit bland alla andra i hennes inkorg. Förstår att det är frustrerande och svårt att både ha tid och att veta vad du ska göra. Jag har ingen aning om vad som är det bästa just för ditt föl, jag delar bara med mig av Rose Maries råd som hon gav till mitt föl. Jag hoppas utevistelse hjälper för er! 💕

Det var tungt att kämpa på med fölis, upp kl 4 innan jobbet och sena kvällar. Men jag hade tur och hade semester när han föddes (flaskmatade honom och stretchade en gång i timmen första veckan innan han kunde stå upp själv) och jobbade bara tre veckor innan jag sedan fick sommarsemester. Så det hjälpte ju så klart. Men fruktansvärt slitigt och jag undrar ibland hur jag orkade. Vill absolut inte göra om det. Sista veckan fölis levde så kom veterinären en gång per dag för att spruta antibiotika, han skulle ha direkt i blodet så därför fick inte jag ge. Då hade jag somnat sittande på golvet i stallet så veterinären fick väcka mig när hon kom 🙈

Kämpa på. Du kommer att fixa det!
 
Hoppas du får svar från Rose Marie. Hon brukar vara duktig att svara, men har mycket att göra så det kan hända att ditt mail försvunnit bland alla andra i hennes inkorg. Förstår att det är frustrerande och svårt att både ha tid och att veta vad du ska göra. Jag har ingen aning om vad som är det bästa just för ditt föl, jag delar bara med mig av Rose Maries råd som hon gav till mitt föl. Jag hoppas utevistelse hjälper för er! 💕

Det var tungt att kämpa på med fölis, upp kl 4 innan jobbet och sena kvällar. Men jag hade tur och hade semester när han föddes (flaskmatade honom och stretchade en gång i timmen första veckan innan han kunde stå upp själv) och jobbade bara tre veckor innan jag sedan fick sommarsemester. Så det hjälpte ju så klart. Men fruktansvärt slitigt och jag undrar ibland hur jag orkade. Vill absolut inte göra om det. Sista veckan fölis levde så kom veterinären en gång per dag för att spruta antibiotika, han skulle ha direkt i blodet så därför fick inte jag ge. Då hade jag somnat sittande på golvet i stallet så veterinären fick väcka mig när hon kom 🙈

Kämpa på. Du kommer att fixa det!
Vilken hjälte du är.

Idag upptäckte sambon att Falki tappat plasten på andra hoven. Så vi får se om hovslagaren kommer ut idag igen. Igår var hon snabb på att svara och kom efter några timmar. Tror hon också är less. Får den uppfattningen.

Inget svar från Rose-Marie än.
 
Hovis vet säkert det här, men ett tips för att få plasten att hålla bättre är - utöver att hoven givetvis måste vara 100% ren och torr - att torka av den med någon form av sprit innan man plastar.

Sedan kan du ju evt testa om det håller bättre om han endast går i den "gamla" hagen istället för beteshagen... ju torrare ju bättre, oftast.
 
Hovis vet säkert det här, men ett tips för att få plasten att hålla bättre är - utöver att hoven givetvis måste vara 100% ren och torr - att torka av den med någon form av sprit innan man plastar.

Sedan kan du ju evt testa om det håller bättre om han endast går i den "gamla" hagen istället för beteshagen... ju torrare ju bättre, oftast.

Ja jag tänkte också att det säkert bidrog. Testar den hagen ikväll.
 
Vilken hjälte du är.

Idag upptäckte sambon att Falki tappat plasten på andra hoven. Så vi får se om hovslagaren kommer ut idag igen. Igår var hon snabb på att svara och kom efter några timmar. Tror hon också är less. Får den uppfattningen.

Inget svar från Rose-Marie än.
Ingen hjälte, bara en helt vanlig hästägare 😉
Vet inte om RMC fortfarande samarbetar med en klinik, kommer inte ihåg vilken det var, men det går i så fall kanske kontakta dem och på så vis få kontakt med RMC. Om du vill ha hennes tel nr kan du skriva via DM.
 
62256DC5-382F-4721-A27B-004E882142FA.jpeg


Hittade den här bilden. Här är han inte gammal. Minns inte exakt, men kanske en vecka.
Så bättre är det ju, men bak står ganska still.

Han tappade plasten igen på andra bak igår. Hovslagaren sa att hon kommer nästa vecka och plastar på skorna då i stället.
utevistelsen nu har inte gjort honom sämre i allafall.
 
Ingen hjälte, bara en helt vanlig hästägare 😉
Vet inte om RMC fortfarande samarbetar med en klinik, kommer inte ihåg vilken det var, men det går i så fall kanske kontakta dem och på så vis få kontakt med RMC. Om du vill ha hennes tel nr kan du skriva via DM.

RMC svarade att hon inte tyckte det var bra om hon kom med input, utan att jag skulle ha kontakt med den hovslagaren jag redan har.
 
(Det här är kanske något ni redan har försökt men jag tänkte att det skadar inte att nämna det :))

Jag fick också hålla på och plasta mitt föls hovar, nu är detta 15 år sedan så saker och ting kan ju blivit annorlunda. Min hovslagare sa att plasten brukar bara sitta på några få dagar så man fick räkna med att plasta om ofta. Sen sa han att det var viktigt att plasten fick härda ordentligt. Han använde en fön på plasten för att skynda på det. Två andra knep var att hoven skulle vara 100 % torr och ren men så brukade han också raspa lite där plasten skulle sitta för att plasten skulle ha något att ”bita sig fast i”.
 
(Det här är kanske något ni redan har försökt men jag tänkte att det skadar inte att nämna det :))

Jag fick också hålla på och plasta mitt föls hovar, nu är detta 15 år sedan så saker och ting kan ju blivit annorlunda. Min hovslagare sa att plasten brukar bara sitta på några få dagar så man fick räkna med att plasta om ofta. Sen sa han att det var viktigt att plasten fick härda ordentligt. Han använde en fön på plasten för att skynda på det. Två andra knep var att hoven skulle vara 100 % torr och ren men så brukade han också raspa lite där plasten skulle sitta för att plasten skulle ha något att ”bita sig fast i”.
Så var det när vi plastade fölhov för tre år sedan. Sederad så han skulle stå stilla eller ligga ner och sedan viktigt med att göra rent hoven samt raspa för fäste. Sedan plasta och forma plasten i plastfolie för att få önskad form på den. Sedan vänta ett tag så den härdar ordentligt innan belastning. Vi gjorde om en till två gånger i veckan.
 
Så var det när vi plastade fölhov för tre år sedan. Sederad så han skulle stå stilla eller ligga ner och sedan viktigt med att göra rent hoven samt raspa för fäste. Sedan plasta och forma plasten i plastfolie för att få önskad form på den. Sedan vänta ett tag så den härdar ordentligt innan belastning. Vi gjorde om en till två gånger i veckan.
Tack för tipset. Nu vill hovslagaren komma ut i veckan och plasta på RMCs skor igen. Tidigare har de ju varit tejpade.
Jag vet inte vad jag tycker, skorna har ju inte hjälpt speciellt hittills men kanske blir annat när de är plastade och inget stöd av tejpen finns.
Jag åker med och gör som de säger. Får se vad hon säger om hagvistelse då. Hoppas han får fortsätta vara ute som nu.
 
Tack för tipset. Nu vill hovslagaren komma ut i veckan och plasta på RMCs skor igen. Tidigare har de ju varit tejpade.
Jag vet inte vad jag tycker, skorna har ju inte hjälpt speciellt hittills men kanske blir annat när de är plastade och inget stöd av tejpen finns.
Jag åker med och gör som de säger. Får se vad hon säger om hagvistelse då. Hoppas han får fortsätta vara ute som nu.
Jag håller tummarna för er!
 
D269D577-52D6-4F66-9570-F1E1BE504348.jpeg

Såhär såg han ut ikväll innan han skulle ut i hagen. Med andra ord väldigt bra. Lite missvisande bild då han belastar höger bak mer. Men det är bättre. Var lite trött när jag tog in dem vid lunchen, då vek sig hoven bakåt mer.
Vågar inte ropa hej än. Plasten sitter fortfarande kvar på hö bak. Kanske maskerar den litegrann. Men jag känner mig hoppfull.
 
Visa bifogad fil 73901
Såhär såg han ut ikväll innan han skulle ut i hagen. Med andra ord väldigt bra. Lite missvisande bild då han belastar höger bak mer. Men det är bättre. Var lite trött när jag tog in dem vid lunchen, då vek sig hoven bakåt mer.
Vågar inte ropa hej än. Plasten sitter fortfarande kvar på hö bak. Kanske maskerar den litegrann. Men jag känner mig hoppfull.

Tänkte precis fråga om det blivit någon skilnad på dessa dagarna. Hoppast det äntligen blir bra nu!
 
Ser ju jättefint ut!

Min ena häst föddes med veka kotor bak, betydligt värre än din. Rätade upp sig själv efter några veckor med lagom belastning, utan snnan åtgärd, och har inte haft men av detta i vuxen ålder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 494
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 279
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp