Veka kotor och x bent

10A098AD-970E-41A1-BB6B-5C1E58BCFAB0.jpeg


Nu är vi igång. Ber till gudarna att det här hjälper snabbt.
Hovslagaren kommer på fredag igen. Ev får han skor även fram då. Vek där också men de hoppades fram skulle bli bättre av att han belastade bak korrekt. Vi får se.

Fortsatt box och promenader i stallgången några gånger per dag.
 
Här går det trögt. 1 vecka med skor nu. Jag har haft dem ute 20 min i hagen 3 ggr per dag. Han är lugn och stillsam, men igår blev han rädd för något och drog ett jäkla rejs. Båda skorna flög. Kotorna backade direkt utan skorna.
Hovslagaren kom ut idag tidigt på morgonen. Var inte näjd med resultatet och inte nöjd över att jag inte följt resteiktionerna med att gå på hårt underlag utan släppt dem i hagen. Nu bara stallgång 10-20 min 3 ggr/dag.

Jag är lika missnöjd över mig själv också. Man blir för ivrig. Vill ha ut dem.

Hade velat att hon skulle limmat skorna då han har ett skavsår vid ena ballen. Men hon ville ibte det utan fortsätter med tejpen. Klippte upp och bäddade in hoven med polster. Hoppas såret läker nu därunder för jag kommer inte åt det alls.

Hoppas hoppas det börjar hända lite nu i allafall. Han är 2,5 vecka.
 
Här går det trögt. 1 vecka med skor nu. Jag har haft dem ute 20 min i hagen 3 ggr per dag. Han är lugn och stillsam, men igår blev han rädd för något och drog ett jäkla rejs. Båda skorna flög. Kotorna backade direkt utan skorna.
Hovslagaren kom ut idag tidigt på morgonen. Var inte näjd med resultatet och inte nöjd över att jag inte följt resteiktionerna med att gå på hårt underlag utan släppt dem i hagen. Nu bara stallgång 10-20 min 3 ggr/dag.

Jag är lika missnöjd över mig själv också. Man blir för ivrig. Vill ha ut dem.

Hade velat att hon skulle limmat skorna då han har ett skavsår vid ena ballen. Men hon ville ibte det utan fortsätter med tejpen. Klippte upp och bäddade in hoven med polster. Hoppas såret läker nu därunder för jag kommer inte åt det alls.

Hoppas hoppas det börjar hända lite nu i allafall. Han är 2,5 vecka.

Fast är det inte rätt så torrt och hårdt i hagen nu? Har svårt att se hur det skulle kunna gjöra någon skada. Men vad har du för underlag i boxen? Går det att endast ha gummimattor och lite spån där?

Aldrig hört om någon som tejpar på skor, vad är det för typ av tejp?
 
Fast är det inte rätt så torrt och hårdt i hagen nu? Har svårt att se hur det skulle kunna gjöra någon skada. Men vad har du för underlag i boxen? Går det att endast ha gummimattor och lite spån där?

Aldrig hört om någon som tejpar på skor, vad är det för typ av tejp?

Det var rätt hårt, men det har vuxit upp en liten matta gräs. Helt klart hårdare i stallgången eller på grusvägen.

har en box med paddad sand som underlag. Har 1/3 utan strö. Och resten med spån. Vart ganska hårt på delen utan spån förut men nu är det lite lite mer uppluckrat när de gått där.
Funderar på att flytta in dem i stallet till ponnyns box. Där är det cementgolv. Men en mindre box. Ska mäta den idag. Jag trodde den var 12kvm men sambon tror mer på 9.

Vad 17 heter tejpen. Nått på T. Tensoplasttejp kanske? jag kan inte frångå den. Jag har nu en godkänd hovslagare som har kontakt med klinikhovslagaren och han sa också tejp. Ingen av dem vill limma.
Finns typ ingen annan att tillgå.
 
Nu är jag helt förvirrad.
Hovslagaren sa ju box och promenader på hårt underlag.
Falki känns mager. Stoets juver är rätt litet, men det kommer en stråle mjölk när man mjölkar.
Jag kontaktade hingsthållaren som är en van uppfödare och berättade mitt problem. Hon sa mer kraftfoder och tog sedan kontakt med en veterinär hon känner som sa ut med fölet. Och kontaktade även en annan klinikhovslagare som sa att han skulle ut mer.

Nu står jag här, med kontentan av att om man kontaktar för många så får man också lika många svar.

Skor 8 dagar och utevistelse 20 min 3 ggr per dag har ju inte hjälpt nått nämnvärt. Hagen innehöll inte meterhögt gräs utan marken var ändå relativt hård, men inte som cement.

Hingsthållaren sa att vore han hennes hade hon släppt ut honom halvdagar…
 
Spånar lite bara... har ett föl i år som har korta senor på frambenen alltså motsatt problem. Där har jag fått råd att inte fodra för hårdt pga man riskerar att senorna inte hinner med när fölet växer. (den fölungen är dessutom extremt maffig, så får helt klart tillräckligt med mat) Så tja, det låter som att det kanske kan vara en idè att fodra på lite för dig. Evt ge mjölkpellets om du är osäker på hur bra stoet mjölkar?

Håller med om det du skrev i andra tråden att det borde vara en fördel att fölis musklar på sig lite, och inte bara ligger och vilar hela dagarna. @Maja_Kandi 's föl var väl också vek i kotorna, men blev avsevärt mycket bättre när han fick börja vara ute om jag minns rätt....?
 
Spånar lite bara... har ett föl i år som har korta senor på frambenen alltså motsatt problem. Där har jag fått råd att inte fodra för hårdt pga man riskerar att senorna inte hinner med när fölet växer. (den fölungen är dessutom extremt maffig, så får helt klart tillräckligt med mat) Så tja, det låter som att det kanske kan vara en idè att fodra på lite för dig. Evt ge mjölkpellets om du är osäker på hur bra stoet mjölkar?

Håller med om det du skrev i andra tråden att det borde vara en fördel att fölis musklar på sig lite, och inte bara ligger och vilar hela dagarna. @Maja_Kandi 's föl var väl också vek i kotorna, men blev avsevärt mycket bättre när han fick börja vara ute om jag minns rätt....?

Jag förstår och vill inget hellre än att han biffar på sig. Mamman fodras nu enligt kraffts rekommendation med tillägg av betande också då några timmar per dag. Henne går det ingen nöd på vill jag lova.

Jag mår jätte dåligt över det här med kotorna. Kommer ha dem ute nu ett par timmar fm och em men i en liten hage så han inte kan bralla runt.
Helt ärligt skulle jag vilja typ lämna bort dem. Till ett proffs. Betala såklart. Men ett ställe där kunskap, hovslagare osv finns tillgängligt på ett annat sätt än det gör för gemene man sas.

Jag terroriserar @Maja_Kandi varje dag på messenger.
 
Aldrig hört om någon som tejpar på skor, vad är det för typ av tejp?
När jag hade en krokig unge för tre år sedan så tejpade vi bara skorna. Detta för att dom skulle tas av och på flera gånger per dag för att vänja kroppen vid korrigeringen samt undvika skav och att skorna slits av och förstör hoven. När det var läge att ha sko dygnet runt plastade hovis ett stöd under hoven i stället för att ha sko. Vi fäste skon med Vet Plast, allt efter order från Rose Marie Clark som är expert på fölkorrigering.
 
Jag förstår och vill inget hellre än att han biffar på sig. Mamman fodras nu enligt kraffts rekommendation med tillägg av betande också då några timmar per dag. Henne går det ingen nöd på vill jag lova.

Jag mår jätte dåligt över det här med kotorna. Kommer ha dem ute nu ett par timmar fm och em men i en liten hage så han inte kan bralla runt.
Helt ärligt skulle jag vilja typ lämna bort dem. Till ett proffs. Betala såklart. Men ett ställe där kunskap, hovslagare osv finns tillgängligt på ett annat sätt än det gör för gemene man sas.

Jag terroriserar @Maja_Kandi varje dag på messenger.
Terroriserar vet jag inte om jag skulle kalla det. :p Vi måste väl kunna dela med oss av erfarenheter!

Jag tror som jag skrev till dig tidigare att för varje kunnig person man frågar så får man ett nytt svar. Din är långt ifrån lika illa som min var och min har rätat upp sig fint nu! Så pepp till dig, du ska se att den biten ordnar sig!

Ang maten så prova att ge honom lite uppblött fölpellets. Börja med bara en dl och se om han visar intresse. Av erfarenhet från i år så är det helt hopplöst att nappa en fölunge som samtidigt diar... Men att få i honom fölpellets gick bra ganska omgående. Små mängder och uppblött som sagt. Och att stoet nu får beta lite mer kommer också ge mer mjölk ska du se! :heart
 
Ändrat strategi igen. Hovslagaren var ute i lördags och det var dålig förbättring bak.
Nu står de på box på heltid, igen. Men med 3-5 promenader per dag. Går på grusvägen 10 minuter.
Hovslagaren är bortrest den här veckan så planen från hennes sida var att vi själva skulle plocka av skorna på lördag och låta honom gå utan ett par dagar.

Men jag tog kontakt med klinikhovslagaren igen. Och troligtvis ska vi dit i veckan och han pratade om att man kunde sätta nån kil i trakten på skon för att hjälpa honom.

Orken är snart slut. Framförallt när det är så dålig förbättring. Ser man framsteg så får man kanske lite mer motivation. Tejpen slits ner väldigt snabbt när man promenerar på grusvägen och idag fanns det knappt någon kvar under skon. Försökt lappa lite och satt silvertejp i bitar under nu.

Falki är helt överhanterad. Vidrig att gå med. Ingen respekt för folk utan ser oss mer som lekkamrater. Mamman låter han va.
 
Idag när jag kom ut till stallet låg ena skon i boxen. Inte ett dugg förvånad med tanke på hur mycket vi fått lappa för att de ska hållas kvar efter promenaderna.
Han stog och tippade med hoven och jag ville bara gråta.
16934B31-5E06-4A2A-A196-50FCA06DADEA.jpeg


Kontaktade klinikhovslagaren som sa att jag skulle ta bort den andra skon också och släppa honom i hagen nu en timma fm och em.
Gjorde det nu ikväll och herre gud vilket lyckligt föl jag fick.
Han belastar hoven riktigt bra i rörelse. Och tippar inte bakåt hela tiden.
Fick bli en hage i samråd med hovslagaren. Ganska hårt nedbetad. Inte jätteliten men inget stort bete. Kanske som ett par paddockar i storlek.
 
Men visst har det ändå blivit en förbättring?

Köp hem vet plast, även bredaste rullen av Leukoplast tejp funkar bra att sätta fast fölskon med. Då kan ni själva sätta dit den igen när den åker av.
Ang att det är svårt att gå med honom. Min som stod inne hela sommaren och sedan i liten hage blev oxå hopplös att hantera. Gick knappt leda, bet och höll på. Så jag satte på mammahäst tömkörningsgjorden och knöt fast ungen i en av ringarna. Han var van att sitta fast sedan tidig ålder pga att jag alltid var själv när jag skulle ta av och på skon.
Funkade superbra, han fick hänga med och kunde inte hoppa på mig och bitas medan vi gick promenader och till och från hagen. Satte honom på högersida och ledde stoet på vänster.
 

Bifogade filer

  • 5C9D3FD5-A15E-4ABE-8321-83E65D475841.jpeg
    5C9D3FD5-A15E-4ABE-8321-83E65D475841.jpeg
    113,1 KB · Visningar: 63
Men visst har det ändå blivit en förbättring?

Köp hem vet plast, även bredaste rullen av Leukoplast tejp funkar bra att sätta fast fölskon med. Då kan ni själva sätta dit den igen när den åker av.
Ang att det är svårt att gå med honom. Min som stod inne hela sommaren och sedan i liten hage blev oxå hopplös att hantera. Gick knappt leda, bet och höll på. Så jag satte på mammahäst tömkörningsgjorden och knöt fast ungen i en av ringarna. Han var van att sitta fast sedan tidig ålder pga att jag alltid var själv när jag skulle ta av och på skon.
Funkade superbra, han fick hänga med och kunde inte hoppa på mig och bitas medan vi gick promenader och till och från hagen. Satte honom på högersida och ledde stoet på vänster.
Så gör jag med, men för att få med alla tre hästarna på samma gång från hagen. Fungerar skitbra, rekommenderar! Tycker det ger mycket gratis när man ska ta dem i grimskaft.

@Ajda I mina ögon ser det ut att vara en stor förbättring ändå!
 
Men visst har det ändå blivit en förbättring?

Köp hem vet plast, även bredaste rullen av Leukoplast tejp funkar bra att sätta fast fölskon med. Då kan ni själva sätta dit den igen när den åker av.
Ang att det är svårt att gå med honom. Min som stod inne hela sommaren och sedan i liten hage blev oxå hopplös att hantera. Gick knappt leda, bet och höll på. Så jag satte på mammahäst tömkörningsgjorden och knöt fast ungen i en av ringarna. Han var van att sitta fast sedan tidig ålder pga att jag alltid var själv när jag skulle ta av och på skon.
Funkade superbra, han fick hänga med och kunde inte hoppa på mig och bitas medan vi gick promenader och till och från hagen. Satte honom på högersida och ledde stoet på vänster.

Jo igår såg man i allafall en tydlig förbättring när han var ute.
Ska ta ut en timma igen i em, får se hur han är då.
Jag har ju inte gjort något helhjärtat egentligen utan hattat. Lyssnat så mycket på många olika. Nu går jag efter vad klinikhovslagaren säger. Vi körde stenhårt promenader lör-tis em. Sen sa han ju hage en timma fm o em så det kör vi på nu. Hoppas på att lite mer fri rörelse kan stärka upp kroppen och hjälpa honom också.

Tack för tipset om tejpen. Nu vill hovslagaren att han går några dagar utan skor. 14 dagar med skor innan. Kanske lite länge? Behöver väl få en chans att få bära upp bak själv också emellanåt.
 
Ser inte så illa ut det där tycker jag @Ajda :) Hur gammal är han nu, typ 3 veckor? Kotorna är ju inte alls veka nu, endast hovarna som är lite bakåtlutade.

Låter som en bra idè att testa utan skor och med mera rörelse för att stärka upp honom. Om han inte rör sig tillräckligt i hagen så kanske du även kan supplera med att leda dom (dvs mamman med honom lös) på grusväg eller annat hårdt och jämt underlag lite varje dag? Min gamla kompis som föder upp hopphästar brukar alltid springa med fölen på asfalt en - två ggr per dag (de ska helst trava men föl gör ju inte alltid vad man vill) om de har lite avvikande benställningar.
 
Ser inte så illa ut det där tycker jag @Ajda :) Hur gammal är han nu, typ 3 veckor? Kotorna är ju inte alls veka nu, endast hovarna som är lite bakåtlutade.

Låter som en bra idè att testa utan skor och med mera rörelse för att stärka upp honom. Om han inte rör sig tillräckligt i hagen så kanske du även kan supplera med att leda dom (dvs mamman med honom lös) på grusväg eller annat hårdt och jämt underlag lite varje dag? Min gamla kompis som föder upp hopphästar brukar alltid springa med fölen på asfalt en - två ggr per dag (de ska helst trava men föl gör ju inte alltid vad man vill) om de har lite avvikande benställningar.

Jag delar din åsikt. Kotan är inte särskilt svag nej utan jag vill bara typ räta upp hoven.

Han är 3 v och 3 dagar idag.

Igår sprang han som en tätting i hagen. Idag var han lugnare. Får se hur han är nu på eftermiddagen när han får gå ut. Inne i boxen ligger han inte alls och sover så mycket längre som han gjorde förut. Visserligen har de fått flytta in i stallet från logen. Där är det betydligt mer liv och rörelse också om det spelar in.
 
Status idag. Går trögt med bakhovarna. Händer inte så mycket. Idag fick han åter på skorna, med tillägg av en kil bak som höjer trakten. Nu ser det ut som han går på tå.

Får gå i hage en timma morgon och em som tidigare, men ”får” inte springa = omöjligt. Dock är han rätt stillsam. En promenad på 10 min mitt på dagen.

Skorna fick han kl 8. Nu är tejpen helt nedsliten. Fick lappa med vetflex och silvertejp på undersidan. Skorna ska sitta en vecka. Kommer aldrig gå.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 469
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 222
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp