Velig som attan, 35 eller 50 mm?

Andorra

Trådstartare
Ska köpa ett fast mer ljusstarkt objektiv till min Nikon men velar vilken brännvidd jag ska ha.
Någon som vill hjälpa mig, please?

Vill kunna fota i ridhus men även inomhus där avståndet blir klart kortare. Kommer man för "nära" med 50 mm eller?
Räcker 35 mm i ridhus? Så klart inte om man står på läktaren men nere på banan?

Puh! Vilket litet I-landsproblem jag har ;).

35 mm kostar runt 2000:- medans 50 mm kostar över 3500:-.

Sv: Velig som attan, 35 eller 50 mm?

Jag hade sagt 50mm alla gånger! Speciellt om du vill fota hästar.

Åh, nu blev jag också sugen på att köpa ljusstarkt objektiv...

Har varit sugen i 2 år men inte kommit till skott men nu äntligen....tror jag :p.

Det är just prisskillnaden mellan dom som gör att jag tvekar. 35 mm har 1.8 och 50 mm är 1.4. Tror inte jag märker så stor skillnad i ljuskänsligheten där men det är avståndet till motiven som gör att jag tvekar.
Kommer man inte alldeles för när när man fotar inomhus med ett 50 mm?

Jag märker skillnad på 1,8 och 1,4 men vet inte om jag inbillar mig eller ej ;)
Jag hade tagit 50 mm. Går ju att zooma ut till fots så att säga :) Kan tvärtom vara lite svårare om man befinner sig på en högre läktare t.ex, då blir det lätt för långt avstånd även med 50 mm, men är man nere i manegen funkar det utmärkt.

För det ändamål du vill ha hade jag valt 50 mm. Av den anledningen att 35 mm faktiskt är vidvinkel och vill du komma närmare förvrängs bilden och allting ser oproportionerligt ut. Om du idag har ett zoom med båda så ta lite testbilder på exakt samma sak men med 35 resp 50 mm så kan du själv göra en bedömning.

beror väl på relativiteten mot sensorstorleken. 35mm är mer normalt på aps-c än vad 50mm är, det är snarare att klassa som kort tele på en aps-c kamera.

beror väl på relativiteten mot sensorstorleken. 35mm är mer normalt på aps-c än vad 50mm är, det är snarare att klassa som kort tele på en aps-c kamera.

Nu blev det rena grekiskan för mig.
Vad betyder detta? Har en Nikon D60.

Nu blev det rena grekiskan för mig.
Vad betyder detta? Har en Nikon D60.

med risk för att förklara dumt, men då d60'n inte är en fullformatskamera, så har den en mindre sensor, mindre sensor nyttjar inte hela objektivets kapacitet, då i praktiken fungerar en 35mm på en dx sensor (d60) , som ett 50mm för på en fullformatskamera....
typ...

men... man kan ändå inte säga att det är så, för bildvinkeln ändras inte....

35 mm kostar runt 2000:- medans 50 mm kostar över 3500:-.

fy vad dyrt?! köpte i höstas ett fast 50 med största bländare 1.8 och minsta 20 eller 22. kostade en tusenlapp. iofs till canon men det kan inte vara så dyrt till nikon tycker jag :S har sett fasta 50mm med samma bländare som min fast till nikon för 1400.

det 50 mm som kostar så mycket är 1.4'n... 1-8'n kostar runt 1000 lappen!
och 35 är dyrare än 50/1.8

med risk för att förklara dumt, men då d60'n inte är en fullformatskamera, så har den en mindre sensor, mindre sensor nyttjar inte hela objektivets kapacitet, då i praktiken fungerar en 35mm på en dx sensor (d60) , som ett 50mm för på en fullformatskamera....
typ...

och?
Fattar fortfarande inte.

Man kommer alltså "längre" ifrån med ett 35 mm på D 60 än vad man skulle gjort på en fullformatskamera?

Mao låter det som om jag ska ha 50 mm objektivet då eller?

fy vad dyrt?! köpte i höstas ett fast 50 med största bländare 1.8 och minsta 20 eller 22. kostade en tusenlapp. iofs till canon men det kan inte vara så dyrt till nikon tycker jag :S har sett fasta 50mm med samma bländare som min fast till nikon för 1400.

Jag måste ha objektiv som har autofocus i objektivet eftersom det inte finns i kamerahuset. Kanske därför som dom är mycket dyrare än vad du sett till Canon.

du MÅSTE INTE ha det... man KAN ställa in skärpan väldigt enkelt med handen, som man gjorde från 1880 fram till typ 1990 då autofokus blev vanligt.... :-)

DET är en ursäkt :-)
Jag ställer ofta in skärpan manuellt i alla fall, då VET jag att jag får den där jag vill ha den.

Jag älskar mitt 50mm! :love:

Har 50/1.4 och tycker det fungerar utmärkt i de flesta lägen.
Snabb, ljusstark och ptja.. klockren.
Fotograferar allt ifrån människor, hopptävlingar till heltråkiga macrobilder.

Sitter nu på min Nikon D40x .

man skulle kunna säga att din kamera zoomar automatiskt in i bilden om du anvädner ett objektiv designat för en fullformatskamera (läs nikon d700 eller d3s, dvs kameror i 15000kr + klassen).

om du hade haft en sådan kamera, hade ett 50mm objektiv motsvarat nästan precis bildvikeln du har i dina egna ögon, det är därför de brukar kallas för "50mm prime" på engelska.
men iochmed att du inte har det, utan har en bildsensor i kameran som bara är 60% av storleken på en fullformatssensor, så kommer alla objektiv du monterar på kameran att zoomas in med 40% lite drygt, det brukar kallas för brännviddsförlängning.
ditt 50mm objektiv skulle då motsvara ett objektiv med brännvidden ~70mm.
ett 35mm skulle motsvara 49mm på din kamera, alltså ungefär ögats egna bildvinkel. alltså är det ett mångsidigare val.

dock måste jag nog säga att 50mm är en mysig brännvidd för små bildsensorer (aps-c), mycket användbar som porträttglugg med kort skärpedjup. dock skulle jag se mig om efter ett 85mm/1.8 om du hittar ett. dem är riktigt niice!

fotokungen har tex ett bra urval av nikongluggar, de har tex 85/1.8D i lager. 85/1.4 G finns också men smakar det så kostar det...

Liknande trådar

Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Har kollat på 2 objektiv och vet inte riktigt vilket jag ska satsa på. Har en Nikon D60 och vill kunna fota i t ex ridhus (= dåligt...
Svar
16
· Visningar
1 371
Senast: IIII
·
IT & mobiler Har tänkt köpa mig ett nytt objektiv för att kunna ta lite bättre bilder inomhus på katter och hundar framförallt. Så det blir ju korta...
Svar
11
· Visningar
2 055
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 575
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka