35 eller 50 mm-objektiv

Sandra78

Trådstartare
Har tänkt köpa mig ett nytt objektiv för att kunna ta lite bättre bilder inomhus på katter och hundar framförallt. Så det blir ju korta avstånd.
Jag vet att 50 mm räknas som "normal" för en fullformatskamera men nu har jag en Nikon D40x, så då kanske ett 35 mm är vettigast?

Nikon AF-S DX 35/1.8 G, skulle det var nåt att satsa på i så fall? Eller Sigmas 30 mm 1.4? Eller ett 50 mm?

*rådvill*

Sv: 35 eller 50 mm-objektiv

jag tyckte sigmas 30 hade för lång närgräns och jag upplever nikon 50/1.4 som för mkt "tele" inomhus... så jag hade valt 35 från Nikon... har övervägt det själv nämligen :)

Det beror på vad du gillar att plåta och hur nära du vill komma, om du gillar att komma lite nämre är 50 1.4G förmodligen ditt bästa val, om du vill få med lite mer är 35mm 1.8G förmodligen bättre. Sigma lider generellt av stor andel bakfokus och andra problem, så den skulle jag skippa. Kom dock ihåg att med en 50mm får du i princip noll distortion medan en 35:a ger lite lite kuddistortion, så vill du ha raka linjer och ett "normalt" perspektiv så är 50mm att föredra, men behöver du få med mer i bilden i trängre utrymmen så kör 35:an.

korta objektiv tenderar till att ge lite fisheye upplevelse på DX...

35mm på dx motsvarar ungefär 50mm på fx..

finns ju annars tonika 12-24 och dylikt som är fina objektiv för inomhus foto men även annat.

Om du inte nödvändigtvis måste ha ett fast objektiv och nöjer dig med 2.8 i bländare, så finns Tamron 28-75/2.8 t.ex.. De har även en 17-55/2.8 som jag dock inte provat själv. Jag har fram tills alldeles nyligen ENBART fotograferat med mitt Tamron 28-75, mestadels katter inomhus, och jag är mer än nöjd. Det är ett toppenobjektiv i normal-klassen och ger mycket bra kvalitet på bilderna! Du kan ju kika på bilderna på min hemsida om du vill avgöra huruvida objektivet skulle passa bra för dig eller inte.

/Erica

Sambon har just Tamron 28-75, men utan af-motor tyvärr (han har en D300) och är nöjd med det. Så det är ju ett tänkvärt alternativ, men jag har på något vis låst mig vid att jag ska ha ett fast objektiv. Men jag kanske skulle testa det går ju att fokusera manuellt ett tag, men i längden vill jag ha ett med motor :angel:

Otroligt fina bilder på vackra katter :love:

Det låter kanske som om ett 50 mm är det jag ska satsa på då. Det är väl fler och bättre bilder av den här typen jag skulle vilja åstadkomma:

DSC_0012.JPG

Jag har en kompis som har både ett Tamron 28-75 och ett (Canon) 50/1.8, och hon säger att hon i princip aldrig använder det fasta objektivet då det är så begränsat i brännvidden. Ska man ta enbart porträttbilder så funkar ju 50 mm, men ska man få med hela katten/hunden så får man ju backa väldigt mycket och det är ju inte alltid det finns rum till det inomhus. Sedan beror det ju på hur lat man är, jag kanske är extra lat men jag föredrar zoomar! :D

/Erica

Personligen tycker jag att brännviddsbegränsning är kreativt. Jag tycker att allt för många zoomar för behändighetens skull, vilket ibland ger konstiga perspektiv och utsnitt.

Tamron 28-75 är ett bra alternativ, de som säljs nu och för sedan ett par år sedan har motor inbyggda. Däremot är det bra att kunna gå ner och 50:an är skarp redan från f2.0 i min mening. Tamronet är skarpt redan från 2.8, men snorskarpt från 3.2 och 50:an är snorskarp redan från 2.8. Jag skulle välja fasta gluggar.

Nu måste jag kapa den här tråden och be om lite råd. Funderar på att köpa mig ett nytt objektiv om jag får jobb. För att fira :D Frågan är bara vad jag ska köpa. Jag fungerar mycket macro och skulle därför helst vilja ha ett macroobjektiv. Funderar på Tamron 90/2,8 eller Nikon 60/2,8. Kan bara inte bestämma mig, så jag vill ha lite input.

Fördelen med Tamronet är ju att det är billigare. Och det har ju fått väldigt bra recensioner av alla.
Fördelarna med Nikon är (vad jag kan komma på) att det tydligen har ovanligt snabb fokus (vilket är trevligt, ibland blir jag fullständigt galen på min tamronzoom för att det går så segt. Och ibland går det inte alls...). Det är också ir och något kortare närgräns. Frågan är om det är för kort brännvidd? (Det är väl förvisso kanske en smaksak).

Jag har också funderat på att köpa ett 50/1,8. Frågan är om det kanske går att använda 60/2,8 till de tillfällena jag har tänkt använda 50-optiken. Det kanske ändå inte är så ofta man måste gå under 2,8? Med 60:an får jag ju dessutom autofokus, vilket jag inte får med det andra för tillfället, eftersom jag har en d40. Å andra sidan är det ju ett gyllene tillfälle att tvingas lära sig att fokusera manuellt.

Så lite input behövs :D Ett 60/2,8, eller 90/2,8 + 50/1,8?

Fördelen med Tamronet är brännvidden, du får längre arbetsavstånd, nackdelen är att fokus är långsamt och gluggen växer till nästan dubbla längden. 60mm har intern fokus, nackdelen med intern fokus är att närgränsen blir otroligt mycket nämre än ett objektiv med samma brännvidd som har icke inern fokus, så ett objektiv utan IF på 60mm skulle ha något längre närgräns men ändå få exakt samma förstoringsgrad, dvs. 1:1.
Tamronet har bättre skärpa och bildkvalité överhuvdtaget, det är dessutom sjukligt bra för porträtt. 60:an har dock snabbare fokus.

Personligen skulle jag lätt köra på tamron 90 och 50 1.8. då det i min mening skulle ge mest för pengarna. Både Tamronet och 50:an har dessutom bländarring utifall du skulle vilja få mer än 1:1 förstoring och köra mellanringar t.ex.

Tack för dina åsikter! Just nu har jag inga pengar alls, så jag har ett tag till på mig att ha beslutsångest :D, men det lutar nog åt att det blir tamronet. Alla jag har hört som har det är ju sjukt nöjda, så det är ju inte troligt att jag skulle bli missnöjd... Samma med 50 1.8. Nu ska jag bara få en inkomst också!

Liknande trådar

IT & mobiler Ska köpa ett fast mer ljusstarkt objektiv till min Nikon men velar vilken brännvidd jag ska ha. Någon som vill hjälpa mig, please...
Svar
18
· Visningar
1 760
Senast: Baka_kun
·
V
IT & mobiler Läst många systemkamera-trådar här och på andra sidor, och kikar ständigt runt på priser på kameror och tillbehör. Har dock inte fått... 2
Svar
39
· Visningar
2 977
Senast: Vajja
·
T
IT & mobiler Om man vill köpa ett objektiv till Nikon D40X som har autofokus.Vad är det man kollar efter i objektivets beskrivning då? Vet att...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 583
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31