Vem är jag utan hormoner!

Så spännande att fundera över!
Jag har själv spiral, så det är ju inte lika stor "allmänpåverkan", men intressant är det.
 
Jag har efter nästan ett helt liv utan hormoner börjat äta p-piller som 52-åring, senast jag gjorde det var jag väl typ 23.... Anledningen är just (främst) att hålla mensen i schack då jag haft rätt stora problem med rikliga blödningar. Och såhär några månader in i behandlingen kan jag säga att p-pillren haft exakt NOLL påverkan på "vem jag är" :) Blödningarna har blivit klart mindre, jag har en förhoppning om att de ska upphöra helt, men någon annan effekt/bieffekt märker jag inte av.
 
Så spännande att fundera över!
Jag har själv spiral, så det är ju inte lika stor "allmänpåverkan", men intressant är det.

Ja, eller hur! Det tar väl några månader innan det går ur kroppen kan jag tänka mig, så får återkomma sen 😁
 
Jag har efter nästan ett helt liv utan hormoner börjat äta p-piller som 52-åring, senast jag gjorde det var jag väl typ 23.... Anledningen är just (främst) att hålla mensen i schack då jag haft rätt stora problem med rikliga blödningar. Och såhär några månader in i behandlingen kan jag säga att p-pillren haft exakt NOLL påverkan på "vem jag är" :) Blödningarna har blivit klart mindre, jag har en förhoppning om att de ska upphöra helt, men någon annan effekt/bieffekt märker jag inte av.

Ja kanske är samma för mig, man vet ju inte riktigt. Vissa blir ju himla påverkade.

Mina blödningar minskades också med piller, tills slut började jag äta ihop kartorna och slapp den helt, så himla skönt, hoppas det blir samma för dig!
 
Väldigt intressant!
Började med p-piller i tonåren och ätit dem i mer än halva livet nu och… vet verkligen inte vem jag är utan. Helt galet egentligen ju :eek:
 
Ja kanske är samma för mig, man vet ju inte riktigt. Vissa blir ju himla påverkade.

Mina blödningar minskades också med piller, tills slut började jag äta ihop kartorna och slapp den helt, så himla skönt, hoppas det blir samma för dig!
Jag har också fått rådet att äta ihop kartorna, så hoppas slippa blödningar helt! :) Har liksom haft mens varje månad i 40 år (för att få ETT barn!), så känner att det verkligen kan räcka nu!
 
Jag kände mig betydligt mer "hemma i mig själv" när jag slutade med p-piller. Åt från 16 till 24 år.

Ja, jag rider hormoncykeln varje månad, men det är ju en del av upplevelsen att vara jag.

Har senare i livet provat syntetiskt sköldkörtelhormon, det var verkligen inte min grej heller. Kändes konstigt i hela kroppen, kände mig "spänd och klämd". På naturligt sköldkörtelhormon funkade allt som det skulle igen. Jag minns så väl första tabletten, det var som en varm våg genom kroppen när den kickade igång 😅. Numera klarar jag mig utan, läkte ut det.
 
Jag kände mig betydligt mer "hemma i mig själv" när jag slutade med p-piller. Åt från 16 till 24 år.
Det där var precis min upplevelse i ganska exakt samma ålder. Jag åt väl p-piller från 17 till 23-24 nånting, och kände bara att jag var "off" på något vis och trivdes mycket bättre när jag slutade.

Tyvärr gjorde den upplevelsen att jag inte velat äta p-piller senare i livet heller, förrän nu då när stora mensblödningar försämrade livskvaliten MYCKET mer än att känna sig lite "off". Och som jag sa så påverkar det mig inte alls på samma sätt nu och jag kan nästan önska att jag börjat med p-piller för tio år sedan. Om inte annat hade det sparat mig mycket blod! :D
 
Då jag slutade med p-piller för att jag steriliserade mig så kom mensen igång genast och fortsatte funka som klockan tills nyligen. Klimakteriet...
Det enda jag märkte var att jag fick en massa finnar i nacken, men efter 2-3 månader var det ordning på det också.

Jag åt från 17 år till 40 år.
 
Ja kanske är samma för mig, man vet ju inte riktigt. Vissa blir ju himla påverkade.

Mina blödningar minskades också med piller, tills slut började jag äta ihop kartorna och slapp den helt, så himla skönt, hoppas det blir samma för dig!
Om du skulle ha problem med rikliga blödningar så finns det en medicin som innehåller tranemexsyra som hjälper. Man tar den enbart under mensen och den minskar blödningarna. Jag knaprar sådana, fungerar bra.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 213
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp