Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan visst bli utesluten för det googla kritik skk
Och det som glöms bort i det hela är att ju fler som köper blandras desto fler blandrashundar köps. Det är att stödja blandrasaveln.

Allt stöd man ger har ju inte med att betala in per valp Att göra.

Mja känner nog inte att jag stöttar staffekorsnimgar med cockerpoo, andra poo ja, och ärligt talat är inte så illa enligt min mening
 
Man kan visst bli utesluten för det googla kritik skk
Jag kan tänka mig att man kan bli utesluten om man smutskastar, baktalar eller snackar skit. Men det går bra att vara öppen med att du inte anser att vissa rasklubbar jobbar på ett sätt som du stödjer. Du kan också kommentera en mh-spindel (resultat av mental utvärdering) och ifrågasätta lämpligheten i att använda en sådan hund i aveln. Du kan skriva på din hemsida hur DU jobbar, och på vilket sätt du INTE vill jobba. Det går bra att vara tydlig med sina avelsvärderingar.
 
Mja känner nog inte att jag stöttar staffekorsnimgar med cockerpoo, andra poo ja, och ärligt talat är inte så illa enligt min mening

Nä, jag har förstått att du bara tänker så när det gäller SKK och renrasiga hundar.

Dock är det ju fakta att ju fler som köper desto fler producerar, det vill säga samma som i renrasiga raser.

Ju fler som köper smuggelhundar desto fler smugglar in. Att tro att man bara stödjer den rasen/blandrasen man köper eller avlar är tämligen naivt.
 
Pudel har dessutom en falang som motsätter sig rasstandardens strikta färgbegränsning, och föder upp så kallade harlekinpudlar utanför SKK. Högt eftertraktade inom cockerpooaveln.
Det föds upp flerfärgad inom skk också? Tror det är vanligare med skk flerfärgade, aldrig sett någon på blocket?
 
Just harlekin tror jag inte är så vanligt (än) i Sverige, men BT finns det en del som föder upp. Valparna går åt som smör i solsken och är -i mitt tycke då- rätt dyra. Felfärgade pudlar får dessutom registreras i SKK, precis som alla andra felfärgade valpar av diverse raser.
Det finns en hel del harlekin faktiskt, jag vet åtminstone 3 stycken som föder upp harlekin.
 
Man kan visst bli utesluten för det googla kritik skk

För att bli utesluten ur SKK pga något du säger krävs att du bryter mot lagen, samma lag som gäller i övriga samhället när det kommer till att förtala personer eller att utföra personangrepp på kränkande sätt. SKK har inga "egna" lagar gällande åsikter och kritik.
Googlar man "Kritik SKK" så får man upp artiklar som skrivits av tvivelaktika journalister som sedan tillbakavisats.
Ingenstans i SKKs regelverk finns stöd för ditt påstående.
Regelverket finns offentligt att läsa om du inte tror mig.
 
Det föds upp flerfärgad inom skk också? Tror det är vanligare med skk flerfärgade, aldrig sett någon på blocket?
Så kan det säkert vara, jag är inte jätteinsatt i just pudlar. De jag vet om har aktivt valt att ställa sig utanför SKK, och det är givetvis dessa som då lättare kan stå till förfogande för cockerpooavel.

Jag vet dock inte vad jag tycker om att inom SKK aktivt föda upp hundar som strider mot rasstandard, men det lämnar jag därhän.
 
Det finns en hel del harlekin faktiskt, jag vet åtminstone 3 stycken som föder upp harlekin.

3 stycken av alla pudeluppfödare både inom och utom SKK faller gott och väl in i mitt påstående att avelsinriktning just på harlekin är inte så vanligt i Sverige än.
 
För övrigt har jag aldrig stött på en cockerpoo som är mindre än en vanlig cocker spaniel?
Otrevliga, rädda, allergiska hundar med magproblem och med en hemsk päls som tovar sig enormt är mitt intryck.
Det är tyvärr min bild också. Jag har nära vänner som varit engagerade i föreningen sedan den bildades, och har mångårig erfarenhet av flera generationer och varit med på många träffar och sett flera kullar födas. Man kan väl säga att det finns en anledning till att jag inte har cockerpoo, och jag vill ju ha en trevlig, mindre sällskapshund.
 
Jag kanske inte vill att mina pengar går till reklam för ovtjarka, mops, cavalier och fralla (dessa är de enda raser jag är emot, andra verkar ha överkomliga problem)
Jag blir sååå sugen att ringa till SKK och fråva om jag ska köpa en mops eller cockerpoo om jag vill ha en frisk liten hund, synd att jag fyllt 40 😁
Om du vill veta vad SKK får in pengar på och vart pengarna går så har jag för mig att det också går att läsa på nätet. Det jag vet är att det som SKK främst får in pengar från är utställningar. Så länge du inte ställer ut så ger du inte heller SKK speciellt mycket pengar. Tänk på att när du registrerar en valp så sitter det någon på SKK och registrerar den, ser till att den finns med i deras databas, ser till att databasen alls finns och att den fungerar osv. Allt sådant kostar också pengar för SKK och någonstans måste de få in pengar. SKK har flertalet fast anställda personer som jobbar med sådant här. De vill också ha lön för sitt jobb.

SKK kan sluta hyckla först och främst.

Minimikravet är att den är friskare än en blandras hund, dvs borde ha billigare försäkring än en sådan. Annars faller alla argument enligt mig. Ja, det finns sådana raser men alla borde vara det.

Nej, jag tycker inte att jag hittar en sån hund jag vill ha på blocket som är avlad i generationer för sundet och temperament
Blandrashundar ligger vanligen i mittenkategorin hos försäkringsbolagen. Dvs, det finns MÅNGA raser som är lika dyra att försäkra, och ett flertal som är billigare. Sedan finns det de som är dyrare också. Vissa hundraser är det delvis för att de lättare skadar sig allvarligt, vilket inte behöver betyda att de är osunda.

Men åter igen så kan man med renraser kolla upp allt, välja vad man stödjer osv. Med blandrasaveln kan du inte det. Tro inte för en sekund(!) att jag stödjer avel av utställningshundar, matadoravel, avel på sjuka hundar eller liknande dumheter bara för att jag har SKK-reggade hundar (och vägrar annat).
 
Nej det är inte särskilt mycket smuggel? Däremot är det vanligt att dom är utan stamtavla, men dom tillhör inte dom vanligaste smuggelraserna!

Såg senare att det var harlekin du menade. Det är annat, då gäller det ju att fråga efter papper på undersökningar och dna.

Jo, det börjar komma dvärgpudlar från Polen och Ryssland, några blocket ligor
 
För att bli utesluten ur SKK pga något du säger krävs att du bryter mot lagen, samma lag som gäller i övriga samhället när det kommer till att förtala personer eller att utföra personangrepp på kränkande sätt. SKK har inga "egna" lagar gällande åsikter och kritik.
Googlar man "Kritik SKK" så får man upp artiklar som skrivits av tvivelaktika journalister som sedan tillbakavisats.
Ingenstans i SKKs regelverk finns stöd för ditt påstående.
Regelverket finns offentligt att läsa om du inte tror mig.

Har de tillbakavisar var det mer än jag visste, men jag tar tillbaka.

Däremot kan man bli utelsluten väldigt lätt utan att bryta mot lagen. Det är inte olagligt att avla blandras.
 
Nä, jag har förstått att du bara tänker så när det gäller SKK och renrasiga hundar.

Dock är det ju fakta att ju fler som köper desto fler producerar, det vill säga samma som i renrasiga raser.

Ju fler som köper smuggelhundar desto fler smugglar in. Att tro att man bara stödjer den rasen/blandrasen man köper eller avlar är tämligen naivt.
Nej jag tänker så om staffekorsningar och liknande med
 
För övrigt har jag aldrig stött på en cockerpoo som är mindre än en vanlig cocker spaniel?
Otrevliga, rädda, allergiska hundar med magproblem och med en hemsk päls som tovar sig enormt är mitt intryck.

Pälsen kräver skötsel, är det mycket underull krävs mer.

De jag träffat har varit jättetrevliga allihop. Har kollat och hälsat överallt jag kommit åt. Men jag ska fortsätta titta, otrevligt är det sista jag vill ha.

Känslig mage har jag hört, men inte mer än vad som går att lösa.

Storlek beror på pudeln som ju finns i olika storlekar. Cockerpoo väger mellan 5 och 17 kg.
 
Det är tyvärr min bild också. Jag har nära vänner som varit engagerade i föreningen sedan den bildades, och har mångårig erfarenhet av flera generationer och varit med på många träffar och sett flera kullar födas. Man kan väl säga att det finns en anledning till att jag inte har cockerpoo, och jag vill ju ha en trevlig, mindre sällskapshund.
Vad tråkigt, jag har träffat ett 50 tal i Stockholmsområdet och har ett helt annat intryck. Kanske ska åka runt lite när man får det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp