Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har de tillbakavisar var det mer än jag visste, men jag tar tillbaka.

Däremot kan man bli utelsluten väldigt lätt utan att bryta mot lagen. Det är inte olagligt att avla blandras.

Det påstod jag inte heller.
Nu skrev jag att när det kommer till att bli utesluten för något man sagt så gäller samma lagar som i övriga samhället.
Likaså när det kommer till djurskydd och hälsa så har SKK samma lagar och regler som Sveriges djurskyddslagar. SKK har inte rätt att sätta sig över lagar utan måste följa rikets lagar.
I övrigt har SKK ett eget reglemente som alla medlemar ska följa, annars kan man bli varnad, avstängd en viss tid eller utesluten. Precis som i många andra föreningar och organisationer.
 
Vad tråkigt, jag har träffat ett 50 tal i Stockholmsområdet och har ett helt annat intryck. Kanske ska åka runt lite när man får det.
Även jag håller till inom Stockholmsområdet och det är därifrån jag har mest erfarenhet.

Jag vet flera som verkar glada och trevliga vid en ytlig kontakt, och ägarna har givetvis bara bra saker att säga, men i vardagen är det annat. Flera har problem med stress och separationsångest. Skällighet är inte ovanligt. Några har problem med rädslor. Klåda vet jag flera som är drabbade av. Dessa är alltså hundar som används flitigt i avel.
 
Även jag håller till inom Stockholmsområdet och det är därifrån jag har mest erfarenhet.

Jag vet flera som verkar glada och trevliga vid en ytlig kontakt, och ägarna har givetvis bara bra saker att säga, men i vardagen är det annat. Flera har problem med stress och separationsångest. Skällighet är inte ovanligt. Några har problem med rädslor. Klåda vet jag flera som är drabbade av. Dessa är alltså hundar som används flitigt i avel.

Jag håller med. Jag har också träffat ett gäng i Stockholm och ingen har varit en trevlig okomplicerad mindre sällskapshund. Tyvärr och lite konstigt för blandningen borde kunna bli trevlig, men jag gissar att det är dom som inte duger i renrasavel som hamnat här
 
Det jag vet är att det som SKK främst får in pengar från är utställningar. Så länge du inte ställer ut så ger du inte heller SKK speciellt mycket pengar. Tänk på att när du registrerar en valp så sitter det någon på SKK och registrerar den, ser till att den finns med i deras databas, ser till att databasen alls finns och att den fungerar osv. Allt sådant kostar också pengar för SKK och någonstans måste de få in pengar. SKK har flertalet fast anställda personer som jobbar med sådant här. De vill också ha lön för sitt jobb.

Stämmer. Det märks inte minst för NKKs del nu. De i en rejäl ekonomisk knipa eftersom de var tvungna att ställa in massor förra året pga hundsjukan som gick i Norge då och nu inte kan hålla utställningar pga covid-19. De riskerar - bokstavligt talat - att gå i konkurs.
 
3 stycken av alla pudeluppfödare både inom och utom SKK faller gott och väl in i mitt påstående att avelsinriktning just på harlekin är inte så vanligt i Sverige än.
Ok men då är det inte vanligt på BT heller som du skrev för det finns ungefär likamånga harlekin som BT
 
Även jag håller till inom Stockholmsområdet och det är därifrån jag har mest erfarenhet.

Jag vet flera som verkar glada och trevliga vid en ytlig kontakt, och ägarna har givetvis bara bra saker att säga, men i vardagen är det annat. Flera har problem med stress och separationsångest. Skällighet är inte ovanligt. Några har problem med rädslor. Klåda vet jag flera som är drabbade av. Dessa är alltså hundar som används flitigt i avel.


Även jag håller till inom Stockholmsområdet och det är därifrån jag har mest erfarenhet.

Jag vet flera som verkar glada och trevliga vid en ytlig kontakt, och ägarna har givetvis bara bra saker att säga, men i vardagen är det annat. Flera har problem med stress och separationsångest. Skällighet är inte ovanligt. Några har problem med rädslor. Klåda vet jag flera som är drabbade av. Dessa är alltså hundar som används flitigt i avel.
Tack för info!
 
Har de tillbakavisar var det mer än jag visste, men jag tar tillbaka.

Däremot kan man bli utelsluten väldigt lätt utan att bryta mot lagen. Det är inte olagligt att avla blandras.

Nej, men man ska inte vara med i en organisation som arbetar för renrasavel om man vill avla blandraser. Det har inget med lagligt/olagligt att göra, SKK är fortfarande inte en myndighet.

När du skriver att SKK borde göra det ena eller det andra, vem/vilka menar du exakt? Centralstyrelsen? Hur hade du tänkt att det skulle gå till, rent regelmässigt?
 
vart har du hört det?
Jag har pudel och är med i många pudelgrupper på Facebook men har aldrig hört om smugglade pudlar.
Rätt uppenbart om man är systematisk och skriver upp profiler. Detta är alltså hundar på blocket och inget problem i aveln. Det är minst två, en i Skåne och en i norra Sverige vid finska gränsen. 12 veckor gamla minipudlar 1 ggr i månaden
 
Ok men då är det inte vanligt på BT heller som du skrev för det finns ungefär likamånga harlekin som BT

Det har jag aldrig påstått, läs om och läs rätt.

Gnist skrev:
Just harlekin tror jag inte är så vanligt (än) i Sverige, men BT finns det en del som föder upp. Valparna går åt som smör i solsken och är -i mitt tycke då- rätt dyra. Felfärgade pudlar får dessutom registreras i SKK, precis som alla andra felfärgade valpar av diverse raser.
 
Det har jag aldrig påstått, läs om och läs rätt.
Nej du trodde inte harlekin var så vanligt i Sverige och att BT var vanligare, och det stämmer inte det är lika vanligt med båda färgerna i Sverige och alla pudlar oavsett färg går åt som smör i solsken 🤗
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp