Bukefalos 28 år!

Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle inte gråta en enda tår om SKK försvann, och ser egentligen ingen större poäng med rerasavel öht. Tror att alla hundar i längden skulle gynnas av att gö över på typavel - samma hälsokontroller/bruksprov som idag, samma överblick och spårbarhet men med ett mer öppet tänk kring genetisk variation.

Jag har reggad kennel i SKK men leker med tanken på att regga min nästa kull i ISDS (internationella vallhundsklubben) också. FCI bidrar inte med nånting alls för min ras och vi har ett eget välfungerande internationellt register. Vore det inte för Brexit hade jag nog helt lämnat FCI och bara avlat under ISDS. (Brexit kan försvåra avelsutbytet med UK).
 
Sen borde SKK kunna utesluta de som avlar sjuka djur, det är inte lagligt.
Ja, jo, eller så tänker man på det långsiktiga avelsarbetet och vad som är bäst i längden. Jag tror att SKK och alla avelsorganisationer tänker att det är bättre att hålla uppfödare av låg kvalitet nära och under kontroll och regelverk istället för att slänga ut dem så att de får härja fritt.

Med en avelsorganisation i ryggen tvingas uppfödarna till att hålla någorlunda kvalitet på sin avel. Kastas de ut kommer de inte sluta avla, men de kommer sluta förhålla sig till det regelverket som finns, vilket innebär att världen kommer att få se ännu fler mentalt och fysiskt kassa hundar. Allting som SKK gör är inte rätt, men de gör fler rätt än fel kan jag tycka.

Att du sen jämför med att köper du knark så gynnar du de kriminella kartellerna och köper du en SKK-reggad hund gynnar du mopsaveln är liksom bara tragiskt. Det är precis tvärtom!! När du köper en SKK-reggad hund så gynnar du läkemedelsindustrin. När du köper knark gynnar du de kriminella på gatan som tillverkar oreglerade läkemedel som skapar död och lidande eftersom ingen människa vet vad de innehåller. Att vissa dör av att de tar en överdos av legala läkemedel gör inte knarkhandeln bättre, men det är liksom så din logik med SKK fungerar. Bara för att läkemedelsindustrin gjort människor substansberoende innebär det inte att heroinmissbruket är bättre. Läkemedelsindustrin är på många sätt väldigt dålig, å andra sidan räddar den också väldigt många liv - vilket narkotikatillverkningen inte gör, den tar bara en massa liv även av helt oskyldiga människor!
 
Senast ändrad:
Om man vill ha en hund som kanske är lite mindre än en engelsk cocker, med lika len päls som cockern men som behöver klippas (om den inte ska ställas ut), som är med på allt som en familj kan tänkas vilja hitta på och lite till, kan användas för en del jakt/jaktsport (heter det så?) men inte drar på vilt, som är lämpad för agility eller lydnad, som är trofast och familjekär men full av spring i benen, som älskar att bada och där valparna är bedårande - varför väljer man då inte en amris? Väljer man en seriös uppfödare får man en frisk och sund hund, en möjlighet som man ju inte har om man väljer en blandras där man inte vet något om föräldradjuren eller avelsinriktning.
 
Om man vill ha en hund som kanske är lite mindre än en engelsk cocker, med lika len päls som cockern men som behöver klippas (om den inte ska ställas ut), som är med på allt som en familj kan tänkas vilja hitta på och lite till, kan användas för en del jakt/jaktsport (heter det så?) men inte drar på vilt, som är lämpad för agility eller lydnad, som är trofast och familjekär men full av spring i benen, som älskar att bada och där valparna är bedårande - varför väljer man då inte en amris? Väljer man en seriös uppfödare får man en frisk och sund hund, en möjlighet som man ju inte har om man väljer en blandras där man inte vet något om föräldradjuren eller avelsinriktning.

Det
Alltså SKK är inte enda kontrollinstans, släng ut och anmäl till länstyrelsen

Jag köper inte resonemanget eftersom SKK på köpa hund och i annonser skriker ut hur seriösa de är
Köp hund här och du får en bra hund
 
Jag köper inte resonemanget eftersom SKK på köpa hund och i annonser skriker ut hur seriösa de är
Köp hund här och du får en bra hund

Du menar som all reklam? Man framställer sig som bra, kanske till och med bättre än man är? Det är väl knappast endast SKK förunnat.
Känner att det gäller alla som gör reklam, även de som avlar på t.ex cockerpoo (det är ju faktiskt en av de största garantierna de gör reklam för; att hunden passar alla och du alltid får en bra hund). Eller, framförallt de som säljer hundar där de knappast kan garantera något. Att kunna garantera resultat och transparens är väl bättre än inget?
Chansen att lyckas är ju i alla fall bättre då.

Varför har du skygglapparna på och ser bara framåt? Du verkar vara källkritiskt, men bara åt ett håll.

"SKK har felaktig reklam. Alltså gillar jag inte SKK."

"Blandrasaveln har också felaktig reklam men de är bättre."

Jag fattar verkligen inte.
 
Jag har ingenting emot blandraser faktiskt. Haft flera! Mycket vanligt i de flesta länder. Speciellt nu när renrasigt kostar uppemot 20000!
Jag har absolut inget emot att folk som aldrig kan spara ihop 20000 har hund heller.

Enl mina erfarenheter är inte de minituöst planerade välfinansierade hundarna alls lyckligast!!

MEN köper du en blandras får du vara beredd att anpassa ditt liv lite efter den individ du får. Vet du vad du vill ha och har krav får du ju välja renrasigt. Men många vet inte ens hur deras liv ska se ut i tio år. När jag köpte min första egna hund visste jag inget om min framtid men jag visste att jag skulle anpassa den till hunden.

Det finns även fullt med annonser där folk säljer renrasiga hundar för att livet har ändrats...

Vad som stör mig mest är när blandrasavel försöker utmåla sig som rasavel och beskriva hårlag och temperament på korsningar man vet lite om. Linjeavlar i generationer utan hälsokoller osv. Vill ha 25000kr för besväret...?

Alltså kaos eller ordning tycker jag. Inte pretentiösa försök där det varken blir hackat eller malet.
 
Du menar som all reklam? Man framställer sig som bra, kanske till och med bättre än man är? Det är väl knappast endast SKK förunnat.
Känner att det gäller alla som gör reklam, även de som avlar på t.ex cockerpoo (det är ju faktiskt en av de största garantierna de gör reklam för; att hunden passar alla och du alltid får en bra hund). Eller, framförallt de som säljer hundar där de knappast kan garantera något. Att kunna garantera resultat och transparens är väl bättre än inget?
Chansen att lyckas är ju i alla fall bättre då.

Varför har du skygglapparna på och ser bara framåt? Du verkar vara källkritiskt, men bara åt ett håll.

"SKK har felaktig reklam. Alltså gillar jag inte SKK."

"Blandrasaveln har också felaktig reklam men de är bättre."

Jag fattar verkligen inte.

Cockerpoo förbundet uppfattar jag som seriösa och välmenande. De lovar väldigt lite och kämpar efter bästa förmåga. Lovar absolut ingen allergivänlig hund som alltid är bra. Visst inte helt professionell, men rätt intention. De kritiserar väldigt hårt om någon beter sig som du skriver.

Jag har valt att inte hänga ut blandraser för mycket eftersom det blir för personlig kritik av enskilda. Den som läser noga kan se att det är en korsning jag undviker att prata om, det är den som dragit med cockerpoo i det rykte du beskriver
 
Enl mina erfarenheter är inte de minituöst planerade välfinansierade hundarna alls lyckligast!!

Det är ingen i tråden som har något emot blandrashundar som individer.
Det man har något emot är oseriös blandrasavel (och oseriös renrasavel).
Ingen har heller påstått att releaser per automatik skulle vara lyckligare?

Men efter att ha hållt på med kurser i några år nu, så kan jag utan tvekan säga att de som planerat sina valpar och därmed ofta valt renras som de läst in sig på, är de som är mest välrustade inför hundlivet. Därmed inte sagt att blandrasägare inte kan bli lika välrustade när de är införstådda med vad deras blandraser kan komma att kräva, men gemensamt har valpköpare gått lite snabbare, lite billigare och med lite mindre koll.
 
Jag har ingenting emot blandraser faktiskt. Haft flera! Mycket vanligt i de flesta länder. Speciellt nu när renrasigt kostar uppemot 20000!
Jag har absolut inget emot att folk som aldrig kan spara ihop 20000 har hund heller.

Enl mina erfarenheter är inte de minituöst planerade välfinansierade hundarna alls lyckligast!!

MEN köper du en blandras får du vara beredd att anpassa ditt liv lite efter den individ du får. Vet du vad du vill ha och har krav får du ju välja renrasigt. Men många vet inte ens hur deras liv ska se ut i tio år. När jag köpte min första egna hund visste jag inget om min framtid men jag visste att jag skulle anpassa den till hunden.

Det finns även fullt med annonser där folk säljer renrasiga hundar för att livet har ändrats...

Vad som stör mig mest är när blandrasavel försöker utmåla sig som rasavel och beskriva hårlag och temperament på korsningar man vet lite om. Linjeavlar i generationer utan hälsokoller osv. Vill ha 25000kr för besväret...?

Alltså kaos eller ordning tycker jag. Inte pretentiösa försök där det varken blir hackat eller malet.

Jag är nog ute efter hälsotestat, sunt och temperament kontrollerat kaos.

Vad jag vet finns inga sådana som du beskriver inom poo, möjligen tendenser. Det är den större blandningen du tänker på
 
Jag skulle inte gråta en enda tår om SKK försvann, och ser egentligen ingen större poäng med rerasavel öht. Tror att alla hundar i längden skulle gynnas av att gö över på typavel - samma hälsokontroller/bruksprov som idag, samma överblick och spårbarhet men med ett mer öppet tänk kring genetisk variation.

Jag har reggad kennel i SKK men leker med tanken på att regga min nästa kull i ISDS (internationella vallhundsklubben) också. FCI bidrar inte med nånting alls för min ras och vi har ett eget välfungerande internationellt register. Vore det inte för Brexit hade jag nog helt lämnat FCI och bara avlat under ISDS. (Brexit kan försvåra avelsutbytet med UK).
För vissa hundtyper t.ex. arbetande vallhundar och en del av jakthundarna vore det inget problem alls om SKK försvann. I synnerhet inte om det finns alternativa registerförande organisationer - men för mig som numera sysslar med sällskapshundar vore det faktiskt en katastrof (och då gillar jag inte SKK och ogillar aktivt utställningar). För sällskapshundar finns ingen motsvarighet till avelsdata. Då finns verkligen inga spärrar för hundfabriker och färgavel (utom underfinansierade myndigheter med djurskydd som en av många uppgifter). Avelsspärren på tikar efter ett antal kullar :bow: (Jag skulle uppskatta öppna stamböcker i kombo med starka "rasklubbar" som var och en gärna fick omfatta fler raser eller hela grupper). Jag ser för många småhundar med dålig exteriör, hudproblem, ögonproblem etc. Teacup-aveln (:yuck::turd::rage::cry:) sker ofta utanför stamböckerna. Fulavlade mopsar andas inte bättre än stambokförda.

Vi kan också ha uppseglande problem i vissa jakthundskretsar - där också "hundras-tanken" dämpar (folk med dåliga grundkunskaper om viltvård skaffar hundar som inte passar markerna). Vore det mer OK att bara skaffa vilken hund som helst, går vi nog tillbaka till min barndoms jaktblandisar som ansågs duktiga när de sprang ikapp rådjuren och började tugga på dem.
 
Om man vill ha en hund som kanske är lite mindre än en engelsk cocker, med lika len päls som cockern men som behöver klippas (om den inte ska ställas ut), som är med på allt som en familj kan tänkas vilja hitta på och lite till, kan användas för en del jakt/jaktsport (heter det så?) men inte drar på vilt, som är lämpad för agility eller lydnad, som är trofast och familjekär men full av spring i benen, som älskar att bada och där valparna är bedårande - varför väljer man då inte en amris? Väljer man en seriös uppfödare får man en frisk och sund hund, en möjlighet som man ju inte har om man väljer en blandras där man inte vet något om föräldradjuren eller avelsinriktning.

Tittar på amrisen också. Enda problemet är samma som cocker, SKK.. 😎
 
För vissa hundtyper t.ex. arbetande vallhundar och en del av jakthundarna vore det inget problem alls om SKK försvann. I synnerhet inte om det finns alternativa registerförande organisationer - men för mig som numera sysslar med sällskapshundar vore det faktiskt en katastrof (och då gillar jag inte SKK och ogillar aktivt utställningar). För sällskapshundar finns ingen motsvarighet till avelsdata. Då finns verkligen inga spärrar för hundfabriker och färgavel (utom underfinansierade myndigheter med djurskydd som en av många uppgifter). Avelsspärren på tikar efter ett antal kullar :bow: (Jag skulle uppskatta öppna stamböcker i kombo med starka "rasklubbar" som var och en gärna fick omfatta fler raser eller hela grupper). Jag ser för många småhundar med dålig exteriör, hudproblem, ögonproblem etc. Teacup-aveln (:yuck::turd::rage::cry:) sker ofta utanför stamböckerna. Fulavlade mopsar andas inte bättre än stambokförda.

Vi kan också ha uppseglande problem i vissa jakthundskretsar - där också "hundras-tanken" dämpar (folk med dåliga grundkunskaper om viltvård skaffar hundar som inte passar markerna). Vore det mer OK att bara skaffa vilken hund som helst, går vi nog tillbaka till min barndoms jaktblandisar som ansågs duktiga när de sprang ikapp rådjuren och började tugga på dem.

Betala till LS istället för SKK?
 
Det minst dåliga alternativet är SKK. Du har ju till och med @Valptass som har ett öga in i föreningen för cockerpoo, som kommer med kritik. Men du lyssnar ju inte? Du är alldeles för inlåst i din egna åsikt för att ta till dig det folk skriver.

Har varit medlem i minst dåliga partiet i mitten vilket slutade med min exit med dunder och brak för en kvinnorättsfråga. Röstar fortfarande på dem ibland, men är inte med i en organisation som stöttar den frågan.

Valptass säger att de är okunniga och naiva. I min värld inte det värsta brottet. Har tagit till mig att jag måste lvalitetskontrollera vid utbyten, dock hanterbar fråga.

Rådgivare har jag på annat håll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp