Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, men du efterfrågade en svensk förening som reggar röntgenresultat :D jag fattade det som att TS vill avla renrasigt osv, men inte regga i SKK?

Hade ts haft en jaktras så hade hen kunnat registrera i SJR i stället för SKK t ex.

Anledningen till att t ex Svenska Jaktretrieverklubben och Svenska Jaktspanielklubben finns (och är anslutna till SJR) är ju på grund av att de inte gillade inriktningen som SSRK och SKK hade för spaniel- och retrieverraserna med större fokus på utställning än de praktiska delarna.

I Danmark finns en dansk motsvarighet, som dock samarbetar med DKK nu sedan några år tillbaka.
Tack för info! ❤ Kände inte till detta, det är spaniel jag vill avla. Renrasigt eller inte är mindre viktigt så länge inte rasen utarmas.
 
Jag uppfattade det som att det var blandras det var frågan om? I och med uttrycket "hundtyp". Men kan givetvis ha missuppfattat! Är det jakthund det är frågan om så finns det ju alternativ. Annars blir det ju svårt. Tror att det finns någon labradoodle-förening som sparar höftbilder men det kan knappast anses som seriöst om inte någon kunnig faktiskt läser av dom (sen är väl "rasen" i sig inte särskilt seriös heller, i min mening).

Ok säger väl vad jag är inne på. Cockerspaniel, åt det mindre jakthållet eller möjligen cockerpoo med mycket spaniel för att få stöd i en trevlig förening. Typen av hund, liten spaniel typ, är viktigare än renrasigheten.
 
Tack för info! ❤ Kände inte till detta, det är spaniel jag vill avla. Renrasigt eller inte är mindre viktigt så länge inte rasen utarmas.

SJR har egna stamtavlor osv, så det är renrasigt som gäller oavsett. Du kan t ex dubbelregistrera i SKK. Min labrador är grundreggad i SJR men efterregistrerad i SKK, som import.
 
Ok säger väl vad jag är inne på. Cockerspaniel, åt det mindre jakthållet eller möjligen cockerpoo med mycket spaniel för att få stöd i en trevlig förening. Typen av hund, liten spaniel typ, är viktigare än renrasigheten.

Måste bara fråga, när det finns så många trevliga cockrar (ej jaktavlade) varför vill du blanda in pudel? Du skriver ju själv att du vill ha mycket spaniel i blandningen? Nyfiken på hur du tänker :)

Sedan angående att du skriver att cockerpooföreningen reggar hälsoresultat. Om de nu faktiskt gör det, hur många kollar egentligen sina hundar? Känns ju som att det är oerhört ovanligt med folk som testar sina blandraser, allra helst cockerpoo med tanke på vilka som köper dem.
 
Det här blir kanske ett lite rörigt och långt inlägg, då jag inte helt har fått grepp om hur jag tänker :o

Jag har tänkt i liknande banor, då jag tycker det borde vara viktigare att aveln går rätt till med bra hundar än huruvida det är renrasiga hundar eller inte. Men också att det är viktigt att få bort den dåliga aveln.

Anledningen till att jag inte har lika stora problem med blandraser som många andra är kanske därför att jag inte riktigt håller med i det där argumentet om att det finns 400 raser så någon borde passa. Eller i alla fall inte om man inte ska ändra på raserna bort från rasbeskrivningen/sitt ursprung - vilket det finns en hel del som gör idag. Border collies avlade för bruksarbete/lydnad/agility med endast minimal vallning för att bli registrerade, eller lätta retrievers avlade för bruks/lydnad som varken meriterar inom jakt eller utställning - vilket är den enda godkända vägen enligt rasklubben. Är det okej att välja en ras och sedan försöka påverka den åt et annat håll än rasklubben vill? Jag vet inte hur ofta jag sitter och kollar bland olika raser på SKK och försöker hitta den där rasen som är perfekt enligt de kriterierna jag har, men hittills är det alltid så att jag måste tumma på något - antingen storleken, vaktinstinkten, för mycket arbetsvilja, för lite arbetsvilja, ursprungligen en jakthund, för krävande päls eller något annat. Finns det då verkligen en hundras som passar?

Jag är även en sådan som är väldigt kritisk till utställningar och att det ses som en meritering. En premiering mer lik hästarnas där det som bedöms är mer utförligt (poäng på olika delar etc.) hade kanske inte varit fel för att se till att exteriören håller sig inom rimliga gränser, men jag inte ser poängen med att tävla inom skönhet. Och framförallt inte det det landar i för de olika raserna. Schäfrar med sina räkryggar, collievalpar med mynt fastlimmade på örsnibbarna för att öronen ska ställa sig i rätt läge för utställningar, hundar med lång päls där viss avel mer går till att bli pälsmonster (aussie, collie etc.) än arbetande hundar med lite längre päls, kortbenta hundar som får längre ryggar etc.

Men framförallt vill jag se en avel av bättre hundar - hundar som är friska och mentalt stabila. Det här med att man ska kontrollera statusen i flera generationer, vad hjälper det när inom de närmaste tre generationerna endast är minimalt antal individer som är kollade? Dvs. föräldrarna (och deras föräldrar) är röntgade, och kanske en förälder har gjort mentaltest, men ingen annan av deras släktingar. Dvs det kan vara så att endast de absolut bästa individerna i alla kullar har kollats, och hur mycket hjälper det då?

Det jag i slutändan kommit fram till att jag skulle vilja se, vilket jag antar är omöjligt, är en hundförening där alla hundar är registrerade och där data för alla hundar läggs in - i en större omfattning än SKK gör idag. Det är i nuläget lag på att alla hundar ska vara registrerade via Jordbruksverkets ägarregister, det jag skulle vilja se är att man istället ändrar så att alla måste vara registrerade via ett ordentligare register med samma registreringskostnader för hundarna oavsett om de är renrasiga eller inte. Så att man inte kan köra med argumenten att blandrashundar är friskare, eftersom det då finns någonstans man kan kontrollera det. Och så att man inte kan avla på sin renrasiga hund och säga att valparna inte registreras i SKK eftersom det kostar/hunden inte är röntgad/etc., när det egentligen är så att mamman har D höfter, och det finns helsyskon med E. Och så att man har ett system där inte bara vissa sjukdomar läggs in, utan alla så att det inte är som i schäfer där det är problem med allergier, men för att hitta vilka kennlar/linjer gäller det att ha riktigt bra koll på rasen eftersom det inte är något som registreras. Och så att man på ett tidigt stadie ser om det är en sjukdom som börjar bli vanlig i rasen.

Som sagt, långt och rörigt inlägg
Lite rörigt men jag känner igen mig väldigt mycket. Vill man som uppfödare fullständigt skita i utseendet, förutom avseende hälsa, är det svårt.

Tror på det jag vill ha fram, en lättlärd, behändig och glad hund, (jack of all trades) som man kan engagera sig i alla aktiviteter från jakt till assistans utan att vara bäst på något.
 
Ah, jag tänkte att det var en hundras som blivit förstörd pga utställningsavel och att det var en brukstyp av rasen som ts åsyftade. Kan säkert ha missförstått dock, läste inte supernoga!


Cavalier är rasen som blivit förstörd. Vill avla Cockerspaniel eller cockerpoo, eller båda för att se vad som blir bra. Det är inte ekonomiskt doodle motiverat.
 
HD är inte obligatoriskt för min ras heller vilket medfört att majoriteten som röntgas har C/D och en del så pass grav HD att de måste avlivas. Alltså röntgar jag.

Var hittar jag den registreringen? Hur går registreringen till?

Exteriört så är det ju rasklubben som utformar just RAS-dokumentet. Återigen alltså något för rasklubben att påverka, snarare än SKK.

Naturligtvis skulle jag röntga.

På föreningens hemsida ligger info om avelshannar med resultat. Tror man mailar föreningen för övrig info.
 
Måste bara fråga, när det finns så många trevliga cockrar (ej jaktavlade) varför vill du blanda in pudel? Du skriver ju själv att du vill ha mycket spaniel i blandningen? Nyfiken på hur du tänker :)

Sedan angående att du skriver att cockerpooföreningen reggar hälsoresultat. Om de nu faktiskt gör det, hur många kollar egentligen sina hundar? Känns ju som att det är oerhört ovanligt med folk som testar sina blandraser, allra helst cockerpoo med tanke på vilka som köper dem.

Vill då ner storleken på cocker spanieln. Att jag vill blanda in pudeln är mest för att jag gillar föreningen som har samma värderingar som mig.
Några exempel för att visa hur jag tänker
Hundarna får se ut som de vill, med rak eller krullig päls och alla storlekar, finns rakhåriga avelshannar
Samma krav som för ingående raser, man får inte nämna att man har kull (inte ens om alla valpar är sålda) utan att intyga att djuren är testade
Allmänt verkande för att aveln inte ska spåra ut och bli som doodle fabrukerna
 
Vill då ner storleken på cocker spanieln. Att jag vill blanda in pudeln är mest för att jag gillar föreningen som har samma värderingar som mig.
Några exempel för att visa hur jag tänker
Hundarna får se ut som de vill, med rak eller krullig päls och alla storlekar, finns rakhåriga avelshannar
Samma krav som för ingående raser, man får inte nämna att man har kull (inte ens om alla valpar är sålda) utan att intyga att djuren är testade
Allmänt verkande för att aveln inte ska spåra ut och bli som doodle fabrukerna
Men varför få ner storleken på en etablerad ras?
 
Ok säger väl vad jag är inne på. Cockerspaniel, åt det mindre jakthållet eller möjligen cockerpoo med mycket spaniel för att få stöd i en trevlig förening. Typen av hund, liten spaniel typ, är viktigare än renrasigheten.
Utvecklingen inom cockern eller kavaljeren är inte huvudsakligen SKK:s ansvar utan rasstandarden bestäms i moderlandet. Största problemet hos kavaljeren är hjärtat och där är en stor del av problemet tidig engelsk matadoravel. Det problemet försvinner inte för att man blandar med pudel.

En jaktcocker och en kavaljer är väldigt olika djur. Kavaljeren är sedan flera hundra år en sällskapshund. Här följer problemet inom renrasaveln med in i cavapoo - vad är en bra sällskapshund och hur utvärderar man de egenskaperna? Hur bedömer man hälsoläget på hundar där man inte ställer fysiska krav på individerna? (hur många småhundar både med och utan stamtavla "hoppsar gulligt"?)

Det finns numera jättefina jaktcockers - men frågan är hur vettigt det är att köpa en sådan om du inte tänker jaga, i synnerhet om du är rädd att rasen utarmas? Frågan är också om du får köpa om du inte har planer på någon aktivitet som ger uppfödaren ett kvitto på sin avel. Jag tror inte att det är de bästa ur den här gruppen som används för att tillverka cockerpoos. (Och här pratar vi verkligen om hundar som ser olika ut)

Rasaveln tillåter inte bara att man följer upp hälsa utan även prestation. Vad är målen för cockerpoo eller cavapoo? Vilka tester gör man för att utvärdera om man rör sig mot de målen?
 
Ok säger väl vad jag är inne på. Cockerspaniel, åt det mindre jakthållet eller möjligen cockerpoo med mycket spaniel för att få stöd i en trevlig förening. Typen av hund, liten spaniel typ, är viktigare än renrasigheten.

Vad är det för exceptionellt med hund av liten spanieltyp som inte motsvarar vad som redan finns? Det finns ju redan jaktavlade cocker, mixxar med jaktavlad cocker och cocker och ren cocker, dessutom finns ett gäng spaniels i rasgrupp 9 och ett gäng i grupp 8 som är spaniels eller spaniellika. På vilket sätt främjar det den befintliga aveln att man bildar en ny förening ovanpå de som redan finns? Var tänker man att man får avelsmaterialet ifrån och hur vet man att det är bra avelsmaterial? Hur bibehåller man bred avelsbas och tillgången till avelsmaterial om man är ett fåtal uppfödare? Det är som att skjuta sig själv i foten att börja men nån slags buskavel, kan inte se nåt som helst seriöst i att blanda pudel och spaniel, två raser med olika egenskaper och väldigt olika hårlag där man köper grisen i säcken så att säga.
Jag är övertygad om att med tanke på vilken stor ras cockerspaniel är så finns det redan uppfödare som avlar efter det du tänker även om de inte kanske är så många. Fördelen är att man kan ta en trevlig/bra individ som är från andra linjer och veta vad den har bakom sig. Dessutom vill man ha en lätt och smidig cocker med driv så är det bara att leta bland de jaktavlade, jag har börjat se en hel del av dem på agilitybanorna tex. Det som att försöka uppfinna hjulet på nytt när det redan står x antal klara hjul av olika modell på plats???

Sen är det så att förutom ras så handlar det om individ, man kan inte bara stirra sig blind på ras. I en kull jaktcockrar kanske man får merparten som blir utmärkta jakthundar, man kanske får nån som blir halvdan och man kanske får en som mest duger som sällskap på skogspromenader. Som uppfödare handlar det om att hitta rätt hem till de individer man har, det du eftersträvar finns säker på individnivå i befintliga kullar och vart tänker du att dessa ska hamna om man nu hittar på en ny ras? Vad gör du med de individer i dina kullar som blir det du inte önskat?
 
Vill då ner storleken på cocker spanieln. Att jag vill blanda in pudeln är mest för att jag gillar föreningen som har samma värderingar som mig.
Några exempel för att visa hur jag tänker
Hundarna får se ut som de vill, med rak eller krullig päls och alla storlekar, finns rakhåriga avelshannar
Samma krav som för ingående raser, man får inte nämna att man har kull (inte ens om alla valpar är sålda) utan att intyga att djuren är testade
Allmänt verkande för att aveln inte ska spåra ut och bli som doodle fabrukerna

Fast hur många cockerpoos ÄR hälsotestade? Även om nu avelsdjuren skulle vara det räcker ju inte det för att få en bra bild över hur hälsoläget ser ut. Man vill ju kunna se på avelsdjurens kullsyskon, tidigare avkommor osv osv.
 
Utvecklingen inom cockern eller kavaljeren är inte huvudsakligen SKK:s ansvar utan rasstandarden bestäms i moderlandet. Största problemet hos kavaljeren är hjärtat och där är en stor del av problemet tidig engelsk matadoravel. Det problemet försvinner inte för att man blandar med pudel.

En jaktcocker och en kavaljer är väldigt olika djur. Kavaljeren är sedan flera hundra år en sällskapshund. Här följer problemet inom renrasaveln med in i cavapoo - vad är en bra sällskapshund och hur utvärderar man de egenskaperna? Hur bedömer man hälsoläget på hundar där man inte ställer fysiska krav på individerna? (hur många småhundar både med och utan stamtavla "hoppsar gulligt"?)

Det finns numera jättefina jaktcockers - men frågan är hur vettigt det är att köpa en sådan om du inte tänker jaga, i synnerhet om du är rädd att rasen utarmas? Frågan är också om du får köpa om du inte har planer på någon aktivitet som ger uppfödaren ett kvitto på sin avel. Jag tror inte att det är de bästa ur den här gruppen som används för att tillverka cockerpoos. (Och här pratar vi verkligen om hundar som ser olika ut)

Rasaveln tillåter inte bara att man följer upp hälsa utan även prestation. Vad är målen för cockerpoo eller cavapoo? Vilka tester gör man för att utvärdera om man rör sig mot de målen?

Cavapoo är jag negativ mot med tanke på cavalieren.

Jag har alltid varit intresserad av duktiga medelmåttor. Jämför hästar med placering med många ryttare i lätt klass hopp, dressyr och fälttävlan.

Snäll, öppen och glad är också positiva egenskaper som ju kan mätas numera.

Just jag skulle ju se det som bättre om alla valpar var lite engagerade i ngt än att 1 var bäst på tex agility eller rally.
 
Då får du ju avla cavalier? :confused: Och engagera dig och jobba för bättre hälsoläge.
Du kommer aldrig få en cavalier hur mycket du än blandar en cocker och en pudel.

Jag bedömer att det är för sent för enskilda uppfödare att rädda cavalieren. De skulle behöva ett starkt SKK som gör en rekonstruktion av rasen.
 
Har du kollat upp kennlar och sånt ordentligt inom cavalier? Hur jobbar rasklubben inom cavalier med hälsan?
Är det inte lättare och bättre att stötta seriösa uppfödare inom cavalier än att motverka dessa genom att föda upp blandisar/nåt annat?

Cavalieren behöver en rekonstruktion, inte seriösa enskilda
 
Jag tänker att det ändå MÅSTE finnas så många cavalier i SKK att man med det kan avla fram det du vill ha med bara en enda preferens (höjd, mentalitet, päls eller vad du vill) och ändå hålla dig inom rasen.

Det vore ju en annan sak med en ras där man har få individer.

Ibland undrar jag också om man blandar ihop renrasig med inavel när det går utmärkt att utavla inom rasen om man är tillräckligt insatt och/eller gör sin läxa före, som att avla på förstakorsning.
Det är ju det bästa med SKK att allt är öppet och går att kolla genom.
 
Cavapoo är jag negativ mot med tanke på cavalieren.

Jag har alltid varit intresserad av duktiga medelmåttor. Jämför hästar med placering med många ryttare i lätt klass hopp, dressyr och fälttävlan.

Snäll, öppen och glad är också positiva egenskaper som ju kan mätas numera.

Just jag skulle ju se det som bättre om alla valpar var lite engagerade i ngt än att 1 var bäst på tex agility eller rally.

Fast allvarligt? Det handlar ju om att ägarna har ett intresse för en viss gren, ska alla valpköpare vilja hålla på med lite av varje?
Jag som håller på med lite av varje kan ju tala om att nästan vilken hundtyp/ras som helst klarar av att hålla på med lite av varje och att det ägarens intresse som avgör om man inriktar sig på något. Istället för att bli bra på EN sport har jag och min hund provat på lite av varje men det ju bara för att jag testat mig igenom alla hundsporter jag är intresserad av. Nästa hund kanske blir lite mer riktad mot nån sport.
Min man däremot har fastnat för agility och kör då bara agility men hans hundar har ju kapacitet att hålla på med de flesta andra hundsporter också, jag har tex tagit titel med hans ena hund i rallylydnad. Jag tänker som så att en duktig lydnads/rally/bruksosv hund skulle säkerligen kunna blivit bra i många andra sporter också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp