Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill då ner storleken på cocker spanieln. Att jag vill blanda in pudeln är mest för att jag gillar föreningen som har samma värderingar som mig.
Några exempel för att visa hur jag tänker
Hundarna får se ut som de vill, med rak eller krullig päls och alla storlekar, finns rakhåriga avelshannar
Samma krav som för ingående raser, man får inte nämna att man har kull (inte ens om alla valpar är sålda) utan att intyga att djuren är testade
Allmänt verkande för att aveln inte ska spåra ut och bli som doodle fabrukerna
Om du vill ha en redan etablerad ras men i mindre format så är det ju just utseende-avel? Vilket är det du är motsträvig mot? Eller har jag fattat fel?
 
Om du vill ha en redan etablerad ras men i mindre format så är det ju just utseende-avel? Vilket är det du är motsträvig mot? Eller har jag fattat fel?

Extrem urseendeavel är jag emot. Inte att få en hund på ca 7 till 12 kg med bra proportioner. Det borde ju gå. Under 3 kg, runda huvuden eller korta nosar är ju sådant som ger negativa effekter.
Även utseende framför allt annat.

Men ja, jag tycker att cocker är lite för stor.
 
Extrem urseendeavel är jag emot. Inte att få en hund på ca 7 till 12 kg med bra proportioner. Det borde ju gå. Under 3 kg, runda huvuden eller korta nosar är ju sådant som ger negativa effekter.
Även utseende framför allt annat.

Men ja, jag tycker att cocker är lite för stor.

För stor för vem? För stor för dig som person, eller enligt deras rasstandard?
 
Som kommer varifrån?
Vad är "välavlad", enligt dig? :)

Frisk och avlad på temperament i första hand. Föräldrarna helst inte champion på utställning men gärna med många i släkten testade mentalt och fysiskt. Hund som har förutsättningar att må bra och ge glädje till sig och andra

Har säkert glömt ngt
 
Men det säger ju tyvärr ingenting? Jag har tittat runt på föreningens hemsida och ingenstans finns något allmänt register. Vilka är det som läser av? Vilka tester registreras i föreningen? Av vem och hur säkerställer man att det faktiskt finns ett veterinärintyg någonstans som backar upp det påstådda resultatet?

Hs testar man inte. Man skickar in intygen /kopia. På avelshanesudan ligger det uppe.
På Fb gruppen har admin koll och tar bort alla som inte är testade.

Men, ja, lika bra somskk är de inte. Viljan till friska hundar ser jag dock som väldigt genomgripande.
 
Det är SKK som kvalitetsstämpel jag kritiserar. SKK har en en tydlig kvalitetssäkrade framtoning. Sedan tror tyvärr många att det är SKK som godkänner kennlar, kontrollerar att lagen följs och att det är fritt fram att göra vad som helst utanför.

SKK slänger ju ut dem som inte följer regler, då kunde man ju ha tydliga regler för djurovänlig avel på utseende, på samma sätt som för sjukdomar.

SKK är ingen kvalitetsstämpel för själva aveln. Ingen som är lite insatt i avel är så naiv att de tror detta.
Det är helt omöjligt för SKK att kontrollera alla kennlar och kullar. Det är upp till valpköparna att läsa på kullars hälsa genom att studera avelsdata.
SKK samlar in den infon som rasklubben bestämt ska redovisas och gör den tillgänglig via avelsdata. Och så ser SKK till att de som missköter sig och rapporteras in granskas och ev straffas. Men SKK är inget kontrollorgan.

Allt avelsarbete börjar i rasklubbarna och hos uppfödarna. SKK har mycket lite möjlighet att påverka aveln då SKK INTE är en myndighet.
 
Det är inte omöjligt att få fram/hitta bra cavalier. Är själv bekant med en uppfödare som har UA på alla sina hundar hon har i hemmet.

Fantastiskt engagemang hos den personen, gäller detta även andra riskfaktorer som huvudform eller bara hjärtat? Är de de stadiga små spaniel?
Skulle alla slita så kanske det skulle gå.
 
Hs testar man inte. Man skickar in intygen /kopia. På avelshanesudan ligger det uppe.
På Fb gruppen har admin koll och tar bort alla som inte är testade.

Men, ja, lika bra somskk är de inte. Viljan till friska hundar ser jag dock som väldigt genomgripande.

För min smak, men får väl kanske ge mig om föreningen har bra värderingar och inte låst ins sig, vi är redan bäst för vi är SKK

Men då vill du ju alltså ändra en ras pga dess storlek? :confused: Jag förstår inte hur du rättfärdigar det som mer seriöst än de som ställer ut, t ex. Jag tycker det är tråkigt att du direkt dömer ut en rasklubb för att de ligger under SKK. SKK styr inte allt och har sina begränsningar över vad de kan styra, som redan påpekats.

Den där "välavlade" tiken, var finner du den om du väljer att inte vända dig till en SKK-ansluten uppfödare? Jag tror ju inte heller att de seriösa i jaktcockerföreningen med glädje säljer till någon som uttalat vill syssla med blandrasavel utan jaktinriktning. Då går ju deras egna arbete till spillo.
 
Fantastiskt engagemang hos den personen, gäller detta även andra riskfaktorer som huvudform eller bara hjärtat? Är de de stadiga små spaniel?
Skulle alla slita så kanske det skulle gå.

Det kan ju inte jag svara på eftersom jag inte är insatt inom cavalier. Som jag redan skrivit så har jag en helt annan ras.
 
SKK är ingen kvalitetsstämpel för själva aveln. Ingen som är lite insatt i avel är så naiv att de tror detta.
Det är helt omöjligt för SKK att kontrollera alla kennlar och kullar. Det är upp till valpköparna att läsa på kullars hälsa genom att studera avelsdata.
SKK samlar in den infon som rasklubben bestämt ska redovisas och gör den tillgänglig via avelsdata. Och så ser SKK till att de som missköter sig och rapporteras in granskas och ev straffas. Men SKK är inget kontrollorgan.

Allt avelsarbete börjar i rasklubbarna och hos uppfödarna. SKK har mycket lite möjlighet att påverka aveln då SKK INTE är en myndighet.

Jag vet detta, och gjorde en förenkling att slå samman rasklubb med skk, kanske dumt eftersom klubbarna skiljer sig åt. Ska kolla upp dem mer.

Sedan är retoriken även från SKK tyvärr väldigt myndighetslik. Syftar tex på annons i SvD som gjorde ner alla andra.
Sedan tror många att SKK godkänner kennlar, att de har patent på ordet ras, att inga regler gäller om man inte är med i SKK.

Såg en typisk kommentar om doodle aveln här på buke - deras avelsklausulavtal följer inte SKK. Då började jag skratta. De får ju inte vara med i SKK varför ska de följa SKK? Däremot bör de följa svensk lag vilket sådana avtal inte gör
 
Jag bedömer att det är för sent för enskilda uppfödare att rädda cavalieren. De skulle behöva ett starkt SKK som gör en rekonstruktion av rasen.

Det är aldrig för sent för enskilda uppfödare att avla mot sin egen typ eller mot ursprungstypen, det kräver dock hårt jobb, gedigen kunskap om linjer, genetik etc och en stor vilja och tålamod för att komma dit man vill.

Det är hur som haver inte SKK's ansvar att rekonstruera andra länders raser. Då får du rikta in dig på ursprungslandets kennelklubb.

Helt oavsett, så kommer aldrig cocker + pudel att bli något ens i närheten av en cavalier.
 
Men då vill du ju alltså ändra en ras pga dess storlek? :confused: Jag förstår inte hur du rättfärdigar det som mer seriöst än de som ställer ut, t ex. Jag tycker det är tråkigt att du direkt dömer ut en rasklubb för att de ligger under SKK. SKK styr inte allt och har sina begränsningar över vad de kan styra, som redan påpekats.

Den där "välavlade" tiken, var finner du den om du väljer att inte vända dig till en SKK-ansluten uppfödare? Jag tror ju inte heller att de seriösa i jaktcockerföreningen med glädje säljer till någon som uttalat vill syssla med blandrasavel utan jaktinriktning. Då går ju deras egna arbete till spillo.

Jag är emot utseendeavel när det går ut över hunden. Klart med den diskussionen.

Skulle nog välja inom SKK eftersom största urvalet finns där, men utifrån mina kriterier.

Sedan vet jag ju inte om jag vill avla på tiken förrän den är vuxen och testad.

Vill inte käbbla
 
Bra synpunkter

Ska kolla upp cocker rasklubben och se om jag ställer upp på deras premisser. Din rasklubb är precis en sådan jag inte vill vara med i. Jag vill ju göra hälsotester.

SKK gillar jag inte för deras höga fana, vi är de enda seriösa, med helsidesanonser på temat. Sen är de bäst på genetiska sjukdomar där ger jag dig rätt.

Utseendemässigga avarter är de dåliga på. Hudproblem, nervskador, delvis HD. Därför kan en blandras vara friskare, eftersom utseendet inte blir extremt (undantag finns tex korsning med tax som blir mer extremt)

Sedan vill jag påpeka att det finns en mindre bas med avelsmaterial på cockerpoo och koll på genetiken. Det går ju att kontrollera detta för hand

Det är ju anledningen till att välja blandras om man går utanför SKK med den utfrysning det innebär.


Cocker utanför SKK blir svårt med tillgång på hannar.

Fast alltså SKK är bara en ihophållande organisation för uppfödare, så bara för att nåt snille på nån reklambyrå slagit till stort på annonseringen så är det fel på alla inom SKK??
Jag är inte ett fan av all annonsering heller men det gäller ju att hålla i bakhuvudet att det ju nån enstaka person som fått uppdraget att hålla i den och sen kanske det finns andra som tycker att den är bra, vad vet jag. Väldigt småsint att hålla på hata SKK av den anledningen, SKK är ingenting utan sina uppfödare och rasföreningar och precis som överallt annanstans finns det oseriösa där också men kan man själv öppna avelsdata, göra efterforskningar och prata med olika folk insatta i rasen så är det inte så svårt att låta bli att gå på de nitarna.
Angående SKKs annonsering så går det bra för dig att maila in din åsikt så kanske de tänker till i nästa annonskampanj om folk talat om vad de tycker.

Hur säkerställer du att de inom cockerpoo aveln skulle vara seriösare? Hur många timmars efterforskning har du gjort inom poo aveln? Även där finns det säkert uppfödare som är seriösa likväl som de som bara avlar med pengar för ögonen. På tal om oseriöst så tycker jag att det otroligt oseriöst att påstå att en multigenerations poo är både allergifri och frisk som många uppfödare går ut med inom poo?
Att välja korsningsavel för att man inte får tillgång till bra avelshanar utanför SKK är ju så oseriöst så jag häpnar, du kan inte svälja ditt missnöje och jobba för att få fram den typ av hund inom rasen för en ras för att du inte gillar SKK?

Fast alltså bara för att rasklubben inte förespråkar hälsotester och en stor del av uppfödarna är emot det så finns det ju inget som hindrar mig från att hälsotesta och dessutom syns det i databasen att jag hälsotestat mina hundar. Dessutom byts en styrelse ut mellan varven och det kommer in nya medlemmar och uppfödare och kanske börjar valpköparna också ställa mer krav?
Föreningar är demokratiska och kommer det in tillräckligt många som efterfrågar nåt annat så blir det ju till slut förändringar till det bättre. Utan arbete så får man inte resultat.

Det du pratar och planerar är att ta frukten av någon annans avelsarbete och köra på egen korsningsavel? Gör inte denna välavlade tik bättre nytta inom sin ras? Om den är välavlad, varför utavla? Om du nu kan hitta än välavlad tik, är det inte mer rimligt att fortsätta denna välavel?
Jag har svårt att tro att du hittar en välavlad tik där uppfödaren tycker att det helt okej att ta den till korsningsavel. Det finns oändligt många uppfödare inom ramen för SKK som avlar efter andra kriterier än att deras hundar ska bli BIS så jag förstår inte varför du fnyser åt utställningsaveln då det relativt lätt att hitta uppfödare i alla raser som avlar efter andra kriterier än just utställning om man bryr sig om att göra en uns av efterforskningar. De finns de som arbetar efter rasen grundegenskaper (vall/vakt/drag m.m.), de som avlar efter arbetsmeriter, de som avlar efter trevlig mentalitet och sällskap osv osv. Fördelen med att det ryms så många olika typer av uppfödare är att de ändå är inom samma ras och avlar de främst för arbete så kan de ändå ta in en hund som är efter utställningslinjer som visat sig ha det dom vill ha och på det sättet få in nytt blod i sin avel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp