Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bedömer att det är för sent för enskilda uppfödare att rädda cavalieren. De skulle behöva ett starkt SKK som gör en rekonstruktion av rasen.

Men, om man nu är osäker på vad man får av en cavalieruppfödare då är ju osäkerheten ännu värre med en blandras där raserna är så långt ifrån varandra som t.ex cockerpoo.
Det är så mycket avelsmaterial som måste kastas ut genom fönstret redan i första parningen. Det är ju 50% av mamman och 50% av pappan som måste väljas bort i avkomman och det gör ju naturen själv, inget du kan påverka.

Halva kullen kan ju se ut som pudlar, trettio procent som cavalier och tjugo procent som något däremellan.
Jag har väldigt svårt att se att det är mer seriöst än att få fram en rasren cavalier du vill ha bara genom att studera och välja rätt individer.
 
Naturligtvis skulle jag röntga.

På föreningens hemsida ligger info om avelshannar med resultat. Tror man mailar föreningen för övrig info.

Men det säger ju tyvärr ingenting? Jag har tittat runt på föreningens hemsida och ingenstans finns något allmänt register. Vilka är det som läser av? Vilka tester registreras i föreningen? Av vem och hur säkerställer man att det faktiskt finns ett veterinärintyg någonstans som backar upp det påstådda resultatet?
 
Finns det något som hindrar dig från att importera? Tänker att om du nu anser det svenska utbudet vara bortom all räddning kanske det finns utländska uppfödare som klarar det bättre? Har du några utländska kontakter inom rasen?
 
Ok säger väl vad jag är inne på. Cockerspaniel, åt det mindre jakthållet eller möjligen cockerpoo med mycket spaniel för att få stöd i en trevlig förening. Typen av hund, liten spaniel typ, är viktigare än renrasigheten.

Små spaniels har du ju också i form av t ex papillon. Du är alltså intresserad av jakt och vill få fram jaktcocker? Jag förstår inte riktigt var cockerpoo passar i den bilden? :)
 
Jag har jättesvårt att se hur du rättfärdigar ev. korsningsavel med pudel och cocker med att du egentligen vill ha en cavalier???
Det finns inget i det resultatet som ens skulle påminna om cavalier?

Typ som jag vill egentligen ha en fjording men ska korsa basjkir och welshcob?
 
Vad är det för exceptionellt med hund av liten spanieltyp som inte motsvarar vad som redan finns? Det finns ju redan jaktavlade cocker, mixxar med jaktavlad cocker och cocker och ren cocker, dessutom finns ett gäng spaniels i rasgrupp 9 och ett gäng i grupp 8 som är spaniels eller spaniellika. På vilket sätt främjar det den befintliga aveln att man bildar en ny förening ovanpå de som redan finns? Var tänker man att man får avelsmaterialet ifrån och hur vet man att det är bra avelsmaterial? Hur bibehåller man bred avelsbas och tillgången till avelsmaterial om man är ett fåtal uppfödare? Det är som att skjuta sig själv i foten att börja men nån slags buskavel, kan inte se nåt som helst seriöst i att blanda pudel och spaniel, två raser med olika egenskaper och väldigt olika hårlag där man köper grisen i säcken så att säga.
Jag är övertygad om att med tanke på vilken stor ras cockerspaniel är så finns det redan uppfödare som avlar efter det du tänker även om de inte kanske är så många. Fördelen är att man kan ta en trevlig/bra individ som är från andra linjer och veta vad den har bakom sig. Dessutom vill man ha en lätt och smidig cocker med driv så är det bara att leta bland de jaktavlade, jag har börjat se en hel del av dem på agilitybanorna tex. Det som att försöka uppfinna hjulet på nytt när det redan står x antal klara hjul av olika modell på plats???

Sen är det så att förutom ras så handlar det om individ, man kan inte bara stirra sig blind på ras. I en kull jaktcockrar kanske man får merparten som blir utmärkta jakthundar, man kanske får nån som blir halvdan och man kanske får en som mest duger som sällskap på skogspromenader. Som uppfödare handlar det om att hitta rätt hem till de individer man har, det du eftersträvar finns säker på individnivå i befintliga kullar och vart tänker du att dessa ska hamna om man nu hittar på en ny ras? Vad gör du med de individer i dina kullar som blir det du inte önskat?

Mycket klokt i ditt svar.

En anledning till blandras är att det är det enklaste om man inte vill vara med i SKK. Jag får ju inga hannar till mina tikar eftersom situationen är så polarieserad. Pudelblandningens fördel är främst att den ger möjligheter utanför SKK.

Sedan är cockerpoo populär vilket gör att jag nog kan hitta bra hem till alla valpar, jag reor även på populäriteten långsiktigt, även om den trendar nu.

Det är viktigt att ha många köpare att välja på av den anledningen.

Har du konkreta alternativ till cocker/cavalier? Har inte bestämt mig än.
 
Jag tänker att det ändå MÅSTE finnas så många cavalier i SKK att man med det kan avla fram det du vill ha med bara en enda preferens (höjd, mentalitet, päls eller vad du vill) och ändå hålla dig inom rasen.

Det vore ju en annan sak med en ras där man har få individer.

Ibland undrar jag också om man blandar ihop renrasig med inavel när det går utmärkt att utavla inom rasen om man är tillräckligt insatt och/eller gör sin läxa före, som att avla på förstakorsning.
Det är ju det bästa med SKK att allt är öppet och går att kolla genom.
Rasen är för sjuk för min smak
 
Fast allvarligt? Det handlar ju om att ägarna har ett intresse för en viss gren, ska alla valpköpare vilja hålla på med lite av varje?
Jag som håller på med lite av varje kan ju tala om att nästan vilken hundtyp/ras som helst klarar av att hålla på med lite av varje och att det ägarens intresse som avgör om man inriktar sig på något. Istället för att bli bra på EN sport har jag och min hund provat på lite av varje men det ju bara för att jag testat mig igenom alla hundsporter jag är intresserad av. Nästa hund kanske blir lite mer riktad mot nån sport.
Min man däremot har fastnat för agility och kör då bara agility men hans hundar har ju kapacitet att hålla på med de flesta andra hundsporter också, jag har tex tagit titel med hans ena hund i rallylydnad. Jag tänker som så att en duktig lydnads/rally/bruksosv hund skulle säkerligen kunna blivit bra i många andra sporter också.

Jag känner faktiskt att allsidighet är en egen specialitet, som jag bedömer att tex cocker är bra på. Jakt är svårt då det lätt tar ut annat.

Jämför svenskt halvblod för 30 år sedan.

Här kan man ha olika synpunkter som nog är svårt att helt förstå varandra. Det är ju därför man avlar olika.
Agree on disagree alltså
 
Och inte hur cavalieren kommer in heller, den jagar ju inte alls?
Det känns väldigt flummigt och oigenomtänkt allting.

Helst inte jakt på proffsnivå. Jakt tar ut allt annat. Men att lära att spåra och vara med i skogen med den som har lite jakt på egen mark.

Mitt fel med missförståndet. Uttryckte mig otydligt.
 
Jag har jättesvårt att se hur du rättfärdigar ev. korsningsavel med pudel och cocker med att du egentligen vill ha en cavalier???
Det finns inget i det resultatet som ens skulle påminna om cavalier?

Typ som jag vill egentligen ha en fjording men ska korsa basjkir och welshcob?

Avseende humöret skulle du nog få en fjording av baskir en och coben 🤪 ser framför mig ngt envist med motor 🤩

Nej cavalier får jag inte. En mindre cocker med tillgång på avelshanar får jag dock. Det kanske är det bästa jag kan få?
 
Måste bara säga att vi har flera cavalierer i min agilitygrupp och det är friska fartglada cavalierer, jäklar vad det går undan när dom kör så jag tror nog det Går att hitta friska cavalierer men möjligt att det tar längre tid än ta fram en egen kull cockerpoo med tanke på kötiden :/ en cocker spaniel är nog betydligt lättare, en nätt liten tik av jakttyp är ju inte så mycket större än en cavalier?
 
Men, om man nu är osäker på vad man får av en cavalieruppfödare då är ju osäkerheten ännu värre med en blandras där raserna är så långt ifrån varandra som t.ex cockerpoo.
Det är så mycket avelsmaterial som måste kastas ut genom fönstret redan i första parningen. Det är ju 50% av mamman och 50% av pappan som måste väljas bort i avkomman och det gör ju naturen själv, inget du kan påverka.

Halva kullen kan ju se ut som pudlar, trettio procent som cavalier och tjugo procent som något däremellan.
Jag har väldigt svårt att se att det är mer seriöst än att få fram en rasren cavalier du vill ha bara genom att studera och välja rätt individer.

Fast just utseendet är ju inte det jag tycker är viktigt. Naturligtvis ska jag inte ta den mest jagande cocker och den näbbigaste pudeln och tro jag får en bra familjehund.

Tänker välavlad cocker tik och en etablerad cockerpoo hane, kanske rakhårig, med bra exteriör och temperament.
 
Måste bara säga att vi har flera cavalierer i min agilitygrupp och det är friska fartglada cavalierer, jäklar vad det går undan när dom kör så jag tror nog det Går att hitta friska cavalierer men möjligt att det tar längre tid än ta fram en egen kull cockerpoo med tanke på kötiden :/ en cocker spaniel är nog betydligt lättare, en nätt liten tik av jakttyp är ju inte så mycket större än en cavalier?
Ja kan jag tänka mig inom SKK blir det så små cocker som möjligt utan att vara extrem.

Har inte bestämt mig
 
Mycket klokt i ditt svar.

En anledning till blandras är att det är det enklaste om man inte vill vara med i SKK. Jag får ju inga hannar till mina tikar eftersom situationen är så polarieserad. Pudelblandningens fördel är främst att den ger möjligheter utanför SKK.

Sedan är cockerpoo populär vilket gör att jag nog kan hitta bra hem till alla valpar, jag reor även på populäriteten långsiktigt, även om den trendar nu.

Det är viktigt att ha många köpare att välja på av den anledningen.

Har du konkreta alternativ till cocker/cavalier? Har inte bestämt mig än.

Varför är det ett viktigt kriterium att inte vara med i SKK? Jag tycker inte att SKK gör alla rätt men det är ju den största basen som finns för hunduppfödning och har dessutom bra databaser att söka i.
Det är i rasklubbarna det största arbetet görs för vettigt (eller mindre vettigt) avelsarbete, SKK i sig har väldigt svårt att hålla reda på 400 olika inriktningar i avelsarbete. Däremot så kan de gå in och ifrågasätta och kräva handlingsplaner för vissa rasers hälsa om det kommer på tapeten? Sen kan man tycka att de skulle gå in med hårdhandskarna ibland men de är ju ändå underställda FCI och det finns säkert andra saker som måste vägas in.
I min rasklubb har det länge motarbetats hälsotester av de som avlar på rasen, det är ju svårt för skk att gå in och tvinga om det inte finns statistik för kliniska besvär och göra sig ovän med 99% av uppfödarna. Risken är då att det blir som i ditt fall att merparten går utanför och avlar på sina "friska" hundar som minsann inte behöver hälsotester för att de är så friska.

I din sist om jag verkligen ville ha cavalier så hade jag gått med i rasklubben, försökt reda ut vad rasklubben gör, vad som kan göras bättre och försökt hamna på en plats där jag kan påverka. Hur ser rasen ut i andra länder? Går det att importera? Kan man få till stånd att öppna avelsbasen och få in nåt annat?
Även om man har en annan databas blir den ganska sådär om det inte finns nån kontrollorganisation gentemot den som kollar att rasen krav blir uppfyllda för att reggas.

Problemet med Pooo aveln eller blandrasavel öht är att för att de ska vara "friska" från rassjukdomar så måste du avla på nya individer inom cocker - pudel hela tiden, så fort du gör en återkorsning så riskerar du individer som har samma problem med genetiska sjukdomar som inom renrasig avel. De sjukdomar som raserna har gemensamt blir ju ingen skillnad jämfört med renrasavel mer än problematiken med att spåra tillbaka var bekymren kommer ifrån utan en databas om man nu bedriver avel med korsningar mot korsningar. Risk för inavel också om man inte har en databas och kan hålla reda på linjerna och för att få in nytt blod som är välbehövligt i en sån avel måste ni medvetet dupera renrasuppfödare om vad ni ska ha hunden till då ingen seriös uppfödare skulle sälja sina valpar till korsningsavel och tja, mindre nogräknade vill man inte ha hund ifrån.
Så du behöver alltså hela tiden nya pudlar och cocker för att bedriva din korsningsavel och ganska snart så kommer du få ögonen på dig från uppfödare av dessa raser och ha svårt att få tag i bra avelsdjur. Det blir inte heller nån långsiktighet i aveln med att hela tiden korsa individer men inte kunna använda valparna i fortsatt avel, iallafall om du vill hävda att de är friskare än en bra cocker eller pudel.
 
Varför är det ett viktigt kriterium att inte vara med i SKK? Jag tycker inte att SKK gör alla rätt men det är ju den största basen som finns för hunduppfödning och har dessutom bra databaser att söka i.
Det är i rasklubbarna det största arbetet görs för vettigt (eller mindre vettigt) avelsarbete, SKK i sig har väldigt svårt att hålla reda på 400 olika inriktningar i avelsarbete. Däremot så kan de gå in och ifrågasätta och kräva handlingsplaner för vissa rasers hälsa om det kommer på tapeten? Sen kan man tycka att de skulle gå in med hårdhandskarna ibland men de är ju ändå underställda FCI och det finns säkert andra saker som måste vägas in.
I min rasklubb har det länge motarbetats hälsotester av de som avlar på rasen, det är ju svårt för skk att gå in och tvinga om det inte finns statistik för kliniska besvär och göra sig ovän med 99% av uppfödarna. Risken är då att det blir som i ditt fall att merparten går utanför och avlar på sina "friska" hundar som minsann inte behöver hälsotester för att de är så friska.

I din sist om jag verkligen ville ha cavalier så hade jag gått med i rasklubben, försökt reda ut vad rasklubben gör, vad som kan göras bättre och försökt hamna på en plats där jag kan påverka. Hur ser rasen ut i andra länder? Går det att importera? Kan man få till stånd att öppna avelsbasen och få in nåt annat?
Även om man har en annan databas blir den ganska sådär om det inte finns nån kontrollorganisation gentemot den som kollar att rasen krav blir uppfyllda för att reggas.

Problemet med Pooo aveln eller blandrasavel öht är att för att de ska vara "friska" från rassjukdomar så måste du avla på nya individer inom cocker - pudel hela tiden, så fort du gör en återkorsning så riskerar du individer som har samma problem med genetiska sjukdomar som inom renrasig avel. De sjukdomar som raserna har gemensamt blir ju ingen skillnad jämfört med renrasavel mer än problematiken med att spåra tillbaka var bekymren kommer ifrån utan en databas om man nu bedriver avel med korsningar mot korsningar. Risk för inavel också om man inte har en databas och kan hålla reda på linjerna och för att få in nytt blod som är välbehövligt i en sån avel måste ni medvetet dupera renrasuppfödare om vad ni ska ha hunden till då ingen seriös uppfödare skulle sälja sina valpar till korsningsavel och tja, mindre nogräknade vill man inte ha hund ifrån.
Så du behöver alltså hela tiden nya pudlar och cocker för att bedriva din korsningsavel och ganska snart så kommer du få ögonen på dig från uppfödare av dessa raser och ha svårt att få tag i bra avelsdjur. Det blir inte heller nån långsiktighet i aveln med att hela tiden korsa individer men inte kunna använda valparna i fortsatt avel, iallafall om du vill hävda att de är friskare än en bra cocker eller pudel.

Bra synpunkter

Ska kolla upp cocker rasklubben och se om jag ställer upp på deras premisser. Din rasklubb är precis en sådan jag inte vill vara med i. Jag vill ju göra hälsotester.

SKK gillar jag inte för deras höga fana, vi är de enda seriösa, med helsidesanonser på temat. Sen är de bäst på genetiska sjukdomar där ger jag dig rätt.

Utseendemässigga avarter är de dåliga på. Hudproblem, nervskador, delvis HD. Därför kan en blandras vara friskare, eftersom utseendet inte blir extremt (undantag finns tex korsning med tax som blir mer extremt)

Sedan vill jag påpeka att det finns en mindre bas med avelsmaterial på cockerpoo och koll på genetiken. Det går ju att kontrollera detta för hand

Det är ju anledningen till att välja blandras om man går utanför SKK med den utfrysning det innebär.


Cocker utanför SKK blir svårt med tillgång på hannar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp