Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
SKK kan stoppa registrering av en ras - alltså utesluta den ur sitt register. Kommer så väl ihåg att det var det ultimatum som gavs på ett möte mellan rasklubb och SKK för en hel del år sedan gällande shar-pei. Ett hälsoprogram skulle uppföras och sedan följas, det var ett krav. Och så vitt jag vet så blev det ett hälsoprogram både för hud och ögon :)

Det finns ju en anledning till att saker görs, att hälsoprogram utformas och det är att förbättra rasers utveckling. Sedan att vissa tar längre tid och att det kanske är lite väl mycket flathet i vissa må så vara.

Dock så stoppar detta inte djur som inte registreras - det finns mycket oreggad köksavel i många raser där det finns noll koll.
 
Varför har berener senner och labrador då fortfarande problem? Det är väl ganska självklart att vikt och exteriör har betydelse, varför tror du att det mest är stora hundar som drabbas, små hundars höfter kan se lika illa ut. HD program gör nog lite nytta, och jag stöttar det, men det är en SKK lögn att det löser problemet.

Avla på både bra höfter och balans i exteriören istället. Fråga en bra vet om detta.

När påstod jag att HD har utrotats?

Tack, jag är uppväxt med hundavel.
Jag är tyvärr så väldigt trött på dina nedvärderande och överilade kommentarer om både uppfödare, rasklubbar och SKK och whatnot som du bevisligen ändå sitter med så lite kunskap i att jag tackar för mig i denna tråd.

Lycka till.
 
Inte om det medför andra fel som nervskador, andningssvårighet, räkryggar, ångest. Platt becken, aggressivitet ögon som ramlar ut, hudveck med infektioner

Alla dessa fel är avelsrelaterade
Nu blandar du äpplen och päron hej vilt.
Det finns inget av det du räknar upp som anses som positivt i aveln. Men ja, det finns för att vissa valpköpare önskar ha dessa hundar. För den sakens skull är inte alla hundar i rasen så. Det finns uppfödare som lobbar hårt för sund avel och exteriör i varje ras.

Jag har själv fött upp Schäfer och med ditt "räkryggar" ser det ut som om du drar all Schäferavel över samma kant. Dessa är en minioritet i rasen numera.

Så vill du föda upp friska hundar så börja med att engagera dig i en ras, hitta de där friska, härliga linjerna och jobba vidare på dom. Att stirra sig blind på sjukdomar och tro att hälsan kommer lätt bara man väljer viss ras/raser kommer ALDRIG att funka. Så enkelt är det inte.
 
Länntyrelsen snarare, har anmält. Men SKKs kennel rådgivare då? Är inte de garantier för djurskydd? Eller bara för att rasstandard en följs?

Men läs på själv?
Allvarligt talat. Läs på om vad de gör och vad deras "jobb" innebär. Står på SKK.
Jag förstår inte varför alla andra ska utbilda dig om vad SKK gör när det är information du borde ha införskaffat själv innan du gjorde tråden.
 
Nu blandar du äpplen och päron hej vilt.
Det finns inget av det du räknar upp som anses som positivt i aveln. Men ja, det finns för att vissa valpköpare önskar ha dessa hundar. För den sakens skull är inte alla hundar i rasen så. Det finns uppfödare som lobbar hårt för sund avel och exteriör i varje ras.

Jag har själv fött upp Schäfer och med ditt "räkryggar" ser det ut som om du drar all Schäferavel över samma kant. Dessa är en minioritet i rasen numera.

Så vill du föda upp friska hundar så börja med att engagera dig i en ras, hitta de där friska, härliga linjerna och jobba vidare på dom. Att stirra sig blind på sjukdomar och tro att hälsan kommer lätt bara man väljer viss ras/raser kommer ALDRIG att funka. Så enkelt är det inte.
Jag vet att scäferaveln är på rätt väg igen. Grattis!
Det är ändå ett skrämmande exempel på vad aveln kan ställa till med och schäfern rykte fick en kraftig törn. Sett väldigt många på blocket den senaste tiden, super tråkigt.
 
Länntyrelsen snarare, har anmält. Men SKKs kennel rådgivare då? Är inte de garantier för djurskydd? Eller bara för att rasstandard en följs?

Nej de är de inte. De är just rådgivare. Sen om folk tar till sig råden är en annan femma.

Sen har SKK kontrollanter som gör stickprov på kennlarna. Och de är noga vill jag lova (har haft besök själv) de kollar hundarnas mående, miljön och kollar igenom alla papper och ställer en massa frågor.

Vem kontollerar blandrasuppfödarna?
 
Men läs på själv?
Allvarligt talat. Läs på om vad de gör och vad deras "jobb" innebär. Står på SKK.
Jag förstår inte varför alla andra ska utbilda dig om vad SKK gör när det är information du borde ha införskaffat själv innan du gjorde tråden.

Skulle inte du lämna tråden?
Enligt SKK är 1 av uppgifterna att se till att SKKs regler följs. Dvs bla föda upp friska sunda rashund ar. (som mops occh fralla)
 
Däremot om något gynnar rasen skiter jag faktiskt fullständigt i. Det är väl där skor klämmer, ser egentligen inte vitsten med rasavel.

Med den inställningen så tycker inte jag att man ska avla alls. Grunden i avelsarbetet är ju att man verkligen vill bibehålla/förbättra/vidareutveckla rasen, både hälsomässigt, mentalt och exteriört..

Att avla en frisk trevlig hund runt 10 kg, på individ är vad jag vill.

Finns m a s s o r av såna renraser.
 
Skulle inte du lämna tråden?
Enligt SKK är 1 av uppgifterna att se till att SKKs regler följs. Dvs bla föda upp friska sunda rashund ar. (som mops occh fralla)

Jo, men jag vill ändå hinna bemöta de inlägg du hunnit citera medan jag skrev det inlägget.
 
Med den inställningen så tycker inte jag att man ska avla alls. Grunden i avelsarbetet är ju att man verkligen vill bibehålla/förbättra/vidareutveckla rasen, både hälsomässigt, mentalt och exteriört..



Finns m a s s o r av såna renraser.

Hur gynnas hundhälsa och kvalitet av att en rasstandard följs och inte bara en allmän hälso, sundet och temperament standard.
Om man nu frågar veterinärer och tränare om hunden är sund och gör alla tester, hur gynnar rasen hunden?
 
Jag vet att scäferaveln är på rätt väg igen. Grattis!
Det är ändå ett skrämmande exempel på vad aveln kan ställa till med och schäfern rykte fick en kraftig törn. Sett väldigt många på blocket den senaste tiden, super tråkigt.

Inte sant alls. Den har sett lika dan ut hela tiden. "Räkryggarna" fanns redan på 40-talet. Det som gav rasen dåligt rykte var när staten gav bort ratade Försvarsmaktenhundar till missbrukare i en förhoppning att dessa skulle må bättre om de fick ett ansvarsområde (hund). Dessa avlades det givetvis på för att få pengar. Dvs oseriös avel utanför SKK.
Den vanliga aveln har pågått hela tiden. Sen att rasen är delad i två typer är en annan sak. Men det har hela tiden funnits bra Schäfrar för tjänst och samhälsnytta, även för privatpersoner.
 
Hur gynnas hundhälsa och kvalitet av att en rasstandard följs och inte bara en allmän hälso, sundet och temperament standard.
Om man nu frågar veterinärer och tränare om hunden är sund och gör alla tester, hur gynnar rasen hunden?

Totalt obegripligt inlägg och märkligt resonemang. En hel ras gynnar naturligtvis inte enskilda individer, men med friska, sunda hundar som går i avel, så gynnas både rasen och individen.

Jag föder själv upp 2 friska, sunda raser i dagsläget och har även fött upp andra friska, sunda raser tidigare och är väl insatt i både hur avel, genetik, skk osv osv osv osv fungerar och mitt tips till alla nybörjare är att förkovra sig rent allmänt i ämnet hund, basic genetik, hur paraplyföreningen FCI fungerar och vidare till hur rasklubbar fungerar och sen ta det från där.
 
Fel, fel, fel.

FCI bestämmer vilka raser som är/blir rasgodkända med stamböcker och dessa raser måste alla olika länders kennelklubbar registrera.
Har förstått det, däremot sa ngn att de kan sluta registrera shar pei tex om rasklubben inte går med på detta. Stämmer det borde ju SKK kunna ställa krav
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp