Bukefalos 28 år!

Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om drömhunden bara behöver vara frisk och runt 10 kg är det inga problem. Om du har andra krav så kan du så klart försöka avla fram det, men var beredd på att det tar några generationer. Helst ska du inte sälja valparna utan spara dem tills du ser vad som blir av dem.

Det finns en anledning till att de som avlat fram raser som uppkallats efter dem varit adliga, med stora gods och gott om kennelpersonal!
 
Det fungerar ju med En sådan hund, men vad händer när du efter tre kullar fortfarande inte fått fram din perfekta hund och kanske flera lågställda, strävhåriga cockerpoos, och kanske en handfull med kassa höfter också, som kan vara nedärvt från de icke hälsotestade farföräldrarna?
Jag ropar på @starcastle som vet mycket om hur det är att avelsarbeta fram en ny ras. :)

Jag är faktiskt orolig för höfterna eftersom man inte testar dem på pudel. SKK testar ju bara raser som verkligen har problem

Tror dock att om man undviker detta med att tänka exteriört och undvika kraftigt och lågställt
 
Fast är det verkligen de hälsotestade och eventuellt premierade hundarna som går i blandrasaveln? I så fall måste man ju fortsätta använda renrasiga och registrerade hundar och då känns det lite sniket att i samma andetag tycka avelsarbetet och registreringen bland rasklubbarna är helfel. Känner jag i alla fall.

Släkten borde ju vara det iaf föräldrarma
 
Vitsen med renrasavel är att du vet ungefär vad du får. Om du vill ha en typ av hund som väger runt 10 kg är det bra att veta vad som ligger bakom i åtskilliga generationer. Med blandningar riskerar du att det dyker upp både 5- och 15-kilos hundar.

Plus att "en frisk trevlig hund på runt 10 kg" - jag vet ingen uppfödare som inte vill ha friska och trevliga hundar. De har förståss en hel del andra krav också, i synnerhet de som avlar för bruks. Men om det är dina enda krav borde det finnas många raser som passar.

Ingen tvingar dig att regga i SKK heller. Då faller utställning bort för både dig och dina valpköpare. Däremot kan du aldrig kräva att dina valpköpare hälsotestar, tävlar eller ens går en enda valpkurs.

Måååånga tummar på hälsa och temperament för andra värden. Få som erkänner det dock
 
Sen är inte hälsotester a inom SKK kompletta, oftast testas bara de bästa. Många raser testas inte alls för tex HD.
Men visst bra är det, men inte heltäckande

Absolut inte heltäckande! Vi propsar fortfarande för att röntgen ska bli ett avelskrav för shiborna till exempel, just nu är det bara ögonlysning.. men det är ju just där jag tycker att man ska lägga krutet - på att fortsätta det avelsarbete som finns och göra det bättre istället för att använda de hundar som inte 'höll måttet' och ta dem åt sidan för att påbörja någonting nytt.
Det är dessutom många uppfödare och rasgrupper som uppmuntrar till att hela kullar röntgas, testas och mentalbeskrivs. Ju mer dokumentation en har på sin blodslinje desto bättre och desto lättare för seriösa valpköpare att sålla och hitta rätt.
Jag har svårt att se att ännu en cockerpoolinje skulle locka till sig köpare med intresset att verkligen kolla upp och fortsätta med hälsoarbetet.
 
Om drömhunden bara behöver vara frisk och runt 10 kg är det inga problem. Om du har andra krav så kan du så klart försöka avla fram det, men var beredd på att det tar några generationer. Helst ska du inte sälja valparna utan spara dem tills du ser vad som blir av dem.

Det finns en anledning till att de som avlat fram raser som uppkallats efter dem varit adliga, med stora gods och gott om kennelpersonal!

Hemma på heltid och borde väl ha ca 40 år på mig 😁
 
Jag ska se om jag kan svälja mina punkter varför jag inte kan vara med i SKK

Upprepar varför
Man tillåter fortsatt avel på osund ras, ffa när det är utseendet och inte enstaka gener

Man håller hög svansföring och säger på köpa hund att här hittar du seriösa

Man godkänner hundar som inte borde få finnas i bebodda områden. Hur kan SKK hävda att det är seriösare att avla Ovtjarka än Cockerpoo?

Sedan går jag i spinn på alla som polariserar. Läs tex kommentarerna på kungahusets Facebook. Nu hoppas jag iofs stt lilla Rio inte har hjärtfel, men det har ju skett inom skk

Märker att jag låst mig, men mycket faktiskt på grund av omsorgen till djuren. Att vara med i en förening är att stötta den. Betalar jag till SKK stöttar jag sådant jag inte står för. Föredra då naiv okunnighet, det är mindre ondskefullt än att vara kunnig och se mellan fingrarna.

Men visst jag vill nog mest avla hundar hemma på gården utan att någon lägger sig i. Tur att maken ser till att det inte blir 100 stycken. J😁

Får det att avla cocker, kooiker eller papillon inom SKK utan att ställa u?
 
[QUOTE="Fruentimber, post: 19269085, member: 133389

Vad är det du blir trotsig mot? Har svårt att förstå vad du menar.

Att blandras köpare är oseriösa. I detta inlägg skrev du om din ras, men inte i det jag svaras de på

Många tycker så, kronprinsessan har fått mycket kritik för val av hund (från början Madelenes val och estelle ville ha en lika som kusinerna)


Varför tillåter SKK Ovtjarka då? Det ger jättekonstiga signaler. Känner till rasen rätt väl och tycker det är jätteknepigt. Alla! Jag träffat, med olika stam har avlivas vid 3 år för att de är livsfarliga, men SKK gör reklam för dem på köpa hund, med en liten varning, ingen förstahund 😫
[/QUOTE]

Varför SKK tillåter Ovtjarka får du väl fråga SKK om? Jag förstår inte riktigt varför du förväntar dig att bara för att man är kritisk till dina tankegångar så skulle man försvara eller få stå för allt SKK gör. SKK gör inte "reklam" för Ovtjarka bara för att den finns med i deras register. I så fall gör de ju samma reklam för alla andra hundar som finns under "köpa hund". Alla hundraser som SKK registrerar finns givetvis representerade där. Något annat vore ju bara märkligt.

En stor mängd blandrasköpare är oseriösa. Oseriösa på så vis att de ofta inte kan mycket om hund, ser en söt och ofta billigare valp på Blocket och slår till. Det är för mig oseriöst. En seriös valpköpare är en som gör eftersökningar, letar efter rätt ras, sedan rätt uppfödare och etablerar en kontakt med denne.
 
Man godkänner hundar som inte borde få finnas i bebodda områden. Hur kan SKK hävda att det är seriösare att avla Ovtjarka än Cockerpoo?

Får det att avla cocker, kooiker eller papillon inom SKK utan att ställa u?
Därför att Ovtjarka precis som de allra flesta andra raser har sitt användningsområde. Det är inte oseriöst att vara i behov av en Ovtjarka. Rasen behövs! Du kan liksom inte ta en Golden och tro att den ska göra samma jobb. Precis som du inte kan köpa en Ovtjarka o tro att den ska fungera som en Golden..

Du behöver inte ställa ut någon ras alls för att avla..
 
Jag ska se om jag kan svälja mina punkter varför jag inte kan vara med i SKK

Upprepar varför
Man tillåter fortsatt avel på osund ras, ffa när det är utseendet och inte enstaka gener

Man håller hög svansföring och säger på köpa hund att här hittar du seriösa

Man godkänner hundar som inte borde få finnas i bebodda områden. Hur kan SKK hävda att det är seriösare att avla Ovtjarka än Cockerpoo?

Sedan går jag i spinn på alla som polariserar. Läs tex kommentarerna på kungahusets Facebook. Nu hoppas jag iofs stt lilla Rio inte har hjärtfel, men det har ju skett inom skk

Märker att jag låst mig, men mycket faktiskt på grund av omsorgen till djuren. Att vara med i en förening är att stötta den. Betalar jag till SKK stöttar jag sådant jag inte står för. Föredra då naiv okunnighet, det är mindre ondskefullt än att vara kunnig och se mellan fingrarna.

Men visst jag vill nog mest avla hundar hemma på gården utan att någon lägger sig i. Tur att maken ser till att det inte blir 100 stycken. J😁

Får det att avla cocker, kooiker eller papillon inom SKK utan att ställa u?

Så summa summarum - du vill avla hur du själv vill utan att någon annan lägger sig i?
Grattis, då hamnade du direkt i facket oseriös.
Okontrollerad köksavel är inte vad svenska hundar behöver mer av. Hundstallen är fulla nog som det är.
 
Jag är faktiskt orolig för höfterna eftersom man inte testar dem på pudel. SKK testar ju bara raser som verkligen har problem

Tror dock att om man undviker detta med att tänka exteriört och undvika kraftigt och lågställt

Rasklubben har inte krav på HD-röntgen.
Det innebär inte att ingen med pudel inte röntgar.

Återigen en tankevurpa.
Du undviker inte HD genom att bara skippa "kraftigt och lågställt". Du undviker HD genom att HD-röntga, avläsa och endast avla på A/B höfter i många generationer framöver.
 
Jag ska se om jag kan svälja mina punkter varför jag inte kan vara med i SKK

Upprepar varför
Man tillåter fortsatt avel på osund ras, ffa när det är utseendet och inte enstaka gener

Man håller hög svansföring och säger på köpa hund att här hittar du seriösa

Man godkänner hundar som inte borde få finnas i bebodda områden. Hur kan SKK hävda att det är seriösare att avla Ovtjarka än Cockerpoo?

Sedan går jag i spinn på alla som polariserar. Läs tex kommentarerna på kungahusets Facebook. Nu hoppas jag iofs stt lilla Rio inte har hjärtfel, men det har ju skett inom skk

Märker att jag låst mig, men mycket faktiskt på grund av omsorgen till djuren. Att vara med i en förening är att stötta den. Betalar jag till SKK stöttar jag sådant jag inte står för. Föredra då naiv okunnighet, det är mindre ondskefullt än att vara kunnig och se mellan fingrarna.

Du låser dig på saker som SKK knappt styr över. Mer än hälften är ju sådant du borde sätta press på Jordbruksverket om. Det spelar ingen roll om det är renras eller blandras - bevisat osunda individer ska inte avlas på. Det är sådant Jordbruksverket styr över. SKK-anslutna uppfödare som bryter mot det utesluts.

SKK är inte en myndighet som kan gå in och bestämma vilka raser som ska vara var i samhället. Återigen en fråga för Jordbruksverket.

Du blandar återkommande äpplen och päron i dina inlägg. Jag tycker att du borde sätta dig in i SKK som organisation, deras befogenheter och vad de respektive rasklubb och FCI faktiskt "styr" över/kan påverka. Sen tycker jag att du verkligen ska sätta dig in i rasklubbarna av de raser du är intresserad av, och gärna gå med där. Det är så man påverkar.

Inte genom att sätta sig hemma och avla fram x antal kullar av något helt annat än det man egentligen är ute efter.
 
Därför att Ovtjarka precis som de allra flesta andra raser har sitt användningsområde. Det är inte oseriöst att vara i behov av en Ovtjarka. Rasen behövs! Du kan liksom inte ta en Golden och tro att den ska göra samma jobb. Precis som du inte kan köpa en Ovtjarka o tro att den ska fungera som en Golden..

Du behöver inte ställa ut någon ras alls för att avla..

Ang ovtjarka står det på SKK köpa hund sida att det inte är en första hund. Det står det om irländsk setter med. Tycker du att de är jämförbara?
Jag har träffat flera familjer som fått köpa ovtjarka, valparna är bedårande, men hundarna blir livsfarliga. Allvarligt, behöver du en hangarhund kan du importera en. Det är inte snällt mot en sådan hund att låta den bo i ett villaområde. SKK borde minst skriva, ren vakthund, trivs inte i bebodda områden och lämpar sig inte för familjer.

Trodde man behövde ställa ut för att få regga? Jag kanske fattat fel, att det är mer ett bör krav?
 
Man godkänner hundar som inte borde få finnas i bebodda områden. Hur kan SKK hävda att det är seriösare att avla Ovtjarka än Cockerpoo?
SKK registrerar ett flertal raser som knappast är lämpliga i Sverige, och många raser som verkligen inte är för "vem som helst". Det gör de för att de är anslutna till FCI. Om ett lands rasklubb bestämmer sig för att börja registrera en ras som finns i det landet, då kan de jobba för att få den erkänd även av FCI. Om det lyckas, då måste samtliga FCI-anslutna klubbar ha rasen i sina register, oavsett hur bra raserna passar i de länderna eller inte.

Du måste aldrig ställa ut en hund för att avla inom SKK, däremot blir det billigare att registrera valpar om avelshundarna fått "ok" på utställning en gång efter viss ålder.

Tillägg: De enda rena krav som finns för registrering, förutom att hundarna har reggade föräldrar då, är att brukshundsraserna har krav på genomfört MH samt höftröntgen. För border collie krävs godkänt vallhundsprov. Ingenting om utställning med andra ord.
 
Då läste jag fel

Hur är detta med HD relevant för mig?
Har skrivit flera ggr att jag vill röntga fast det inte är krav.

Men vad är nyttan att röntga din avelshund om inte övriga hundar i leden samt avkommor röntgas?
Ledfel är i stor grad ärftligt och det behövs ett brett underlag för att få veta vad man avlar fram.
Det kan vara svårt nog att få valpköpare till renrasiga hundar att följa rasrekomendationerna så det ska mycket till att få köpare till blandraser att lägga ut de slantarna.
 
Jag är faktiskt orolig för höfterna eftersom man inte testar dem på pudel. SKK testar ju bara raser som verkligen har problem

Tror dock att om man undviker detta med att tänka exteriört och undvika kraftigt och lågställt
Det är inte SKK som bestämmer vad man ska testa för, det är rasklubbarna som gör det.
Vill man att något ska bli krav/registreras i SKK så får man engagera sig via sin rasklubb.
 
Som jag redan skrivit, du kan avla precis hur mycket du vill utan att registrera en enda valp i SKK. Som andra redan påpekat är SKK ingen myndighet, ingen tvingar dig att vara med.
 
Du låser dig på saker som SKK knappt styr över. Mer än hälften är ju sådant du borde sätta press på Jordbruksverket om. Det spelar ingen roll om det är renras eller blandras - bevisat osunda individer ska inte avlas på. Det är sådant Jordbruksverket styr över. SKK-anslutna uppfödare som bryter mot det utesluts.

SKK är inte en myndighet som kan gå in och bestämma vilka raser som ska vara var i samhället. Återigen en fråga för Jordbruksverket.

Du blandar återkommande äpplen och päron i dina inlägg. Jag tycker att du borde sätta dig in i SKK som organisation, deras befogenheter och vad de respektive rasklubb och FCI faktiskt "styr" över/kan påverka. Sen tycker jag att du verkligen ska sätta dig in i rasklubbarna av de raser du är intresserad av, och gärna gå med där. Det är så man påverkar.

Inte genom att sätta sig hemma och avla fram x antal kullar av något helt annat än det man egentligen är ute efter.

SKK bestämmer vilka raser som får vara med i SKK och hur dessa framställs på SKK s hemsida. Detta håller jag SKK helt ansvariga för. SKK håller hög svansföring och är medvetna om att många tror att de är en myndighet och utnyttjar det kraftigt.

SKK får in pengar per valp. Misstänker starkt att det är darför man inte tar tag i problemet. Vet att även anställda påskk tycker det är pinsamt vad som händer i vissa raser. Ring och fråga om man vågar köpa en mops, borde spela in hur personen sitter och skruvar på sig.
 
Det är inte SKK som bestämmer vad man ska testa för, det är rasklubbarna som gör det.
Vill man att något ska bli krav/registreras i SKK så får man engagera sig via sin rasklubb.
Vad hjälper det när uppfödarna bara har friska hundar? Finns det någon uppfödare som erkänner problem?
 
SKK bestämmer vilka raser som får vara med i SKK och hur dessa framställs på SKK s hemsida. Detta håller jag SKK helt ansvariga för. SKK håller hög svansföring och är medvetna om att många tror att de är en myndighet och utnyttjar det kraftigt.

SKK får in pengar per valp. Misstänker starkt att det är darför man inte tar tag i problemet. Vet att även anställda påskk tycker det är pinsamt vad som händer i vissa raser. Ring och fråga om man vågar köpa en mops, borde spela in hur personen sitter och skruvar på sig.

Nej, det bestämmer inte SKK. Det bestämmer FCI.
Nej, det är du som tror att SKK är en myndighet.
Om du inte tycker att mops borde få säljas är det Jordbruksverket du ska kontakta i första hand.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp