Bukefalos 28 år!

vem har äganderätten

N

Nilaya

Under våren gjordes ett muntligt ägarbyte mellan mig och X där jag blev ägare till hästen.

Jag står som juridisk ägare i hästpasset, men jag har däremot inget köpekontrakt i någon form på hästen.

X har ett köpekontrakt från h*n köpte hästen 2003.

Jag har heller inte betalat någonting för hästen då den är en form av "gåva".

nu har saker börjat köra ihop sig och jag är orolig att X ska börja tjosta... Så alla ni bättre vetande - Vem är ägare till hästen egentligen!? :confused:
 
Sv: vem har äganderätten

Det borde var du om du står registrerad som ägare. Vem står som ägare i ägarbeviset? Pass är ju numera inte en ägarhandling utan en identiteshandling för hästen.
Finns inga krav juridiskt på att det ska finnas skriftliga avtal eller köpekontrakt. Men om det blir en rättsprocess underlättar det alltid att ha skriftligt. Nu kommer ord att stå mot ord, om det skulle gå så långt
 
Sv: vem har äganderätten

Hur gick det till vid ägarbyte tpå hästen, skickade ni in papper som var underskrivna av er båda och som är daterade efter ägarbytet? I så fall bör de kunna bevisa att du är ägare och stödja din utsago om att hästen är en gåva.
 
Sv: vem har äganderätten

ägarbeviset, är det samma sak som köpekontraktet mellan X och den tidigare ägaren??

Det är det enda papperet som finns nämligen, förutom passet, och där står endast att tidigare ägaren säljer hästen för ...kr till X med underskrifter osv.
 
Sv: vem har äganderätten

Jag vet inte vart vi skulle ha skickat papprena? Det finns alltså inga papper skrivna alls där det framhävs att jag skulle vara nya ägaren.

Hästen är lite av en "nobodys horse" den skulle lika gärna inte existera alls om det inte vore för passet, som jag skickade in efter att ägarbytet mellan mig och X blev "klart".
 
Sv: vem har äganderätten

Då finns det inget ägarbevis på hästen. Det är något som rasföreningen utfärdar i samband med pass och registering.
Som jag tyder det finns det inga andra papper på hästen än passet och om jag kommer ihåg rätt så skulle inte någon som inte var ägare till en häst kunna få något pass!? Inte utan en styrkande handling på ägarskapet i allafall. Hur gjorde du när du fick gjort passet?

I det här fallet borde då passet gälla för bevis på att du är ägare till hästen.
 
Sv: vem har äganderätten

skriv ett kvitto direkt och be X skriva på.. gör alltså två papper där det står
"härmed intygas att ägandeskapet av Brunte från ägaren X, till den nya ägaren NN. genomfördes -datum-." och underskrifter på det..
 
Sv: vem har äganderätten

Äger hästen gör den som har kvitto, kontrakt där köpeskilling eller gåvan regleras. Är det gamla ägaren som har dessa papper så spelar det ingen roll att du står som ägare i passet, fast frågan är bara hur lyckades ni regga dig som ägare utan ett kvitto/kontrakt?

Juridiskt sett är det i varje fall innehavaren av kontrakt och eller kvitto, som är den egentliga ägaren av hästen.
 
Sv: vem har äganderätten

Men för att skriva över en häst på en annan ägare brukar krävas att amn ska skicka in kontrakt eller kvitto över att hästen är betald, som bevis.Annars skulle man ju kunna sno vilka hästar som helst å skriva över dem på sig själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 551
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 347
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp