Vem kan skriva på?

Trasdockan

Trådstartare
Jag gick en grönt kort-kurs innan sommaren, där jag fick intyg att jag hade klarat allt utom ridprovet.
Kursledaren sa att det är bara att låta tränaren eller någon annan skriva på att jag kan klara min häst i skritt trav och galopp.

Nu går min häst på bete och jag har inte tillgång till någon tränare alls, och jag vill gärna kunna skriva provet innan sommaren är slut.

Måste det vara en utbildad tränare som skriver på eller kan det vara t.ex någon i stallet? :confused:
 
Sv: Vem kan skriva på?

När jag gjorde mitt kort så behovde jag inte ha ngt ridprov :crazy: jag hade bara teoriprovet och detta var slutet av 2007 :)
 
Sv: Vem kan skriva på?

samma här.. de enda vi gjorde va Teoriprov..
Sedan så fick vi lasta och lasta ur en häst..
Ja ha inte hört något om nå Ridprov :S
 
Sv: Vem kan skriva på?

Sen när kom ridprov på gröna kort?
Vi fick visa häst vid hand för att bevisa kontroll inför framtida vet.bes. på banorna.
Samt lasta/lasta ur häst.
 
Sv: Vem kan skriva på?

Jag tog mitt gröna kort 2002, då var det också ridprov, eller som TS beskriver att tränare fick intyga. Då var det krav på att det skulle vara aukt tränare. Dock vet jag att de som gick kurs gjorde ridprovet i samband med den.

Jag behövde å andra sidan bara muntligt redovisa för visning vid hand och lastning etc, enda 'praktiska' var ridprovet, resten var teoretiskt.
 
Sv: Vem kan skriva på?

*kl

Ridprov är en del i det gröna kortet provet.
Men många gånger när jag håller i våra kurser så vet jag redan innan att en del ryttare är godkända, (antingen genom att dom är elever på ridskolan, eller att dom redan är ute på tävlingsbanorna).
Vilket innebär att det aldrig ens kommer på tal med ridprov.
(kanske är så för er som ej gjort ridprovet?)
Dom som kommer utifrån måste därimot skaffa intyg, av kompetent instruktör, behöver inte vara aukt tränare


utdrag från Guiden till Grönt kort :

Teoriprov
•TR får användas vid provtillfället och det finns ingen tidsbegränsning.
•En provledare ska vara närvarande för provtagning och rättning av proven, bland annat för att ge det Gröna kortet en högre status, för att inte frågorna ska komma i omlopp och inte minst för att en neutral person genomför och rättar proven.
•Observera att proven är individuella och inte får genomföras i grupp.
•Proven ska heller inte delas ut efter rättning utan behålls av provledaren.
•Frågorna och närmare information rekvireras från Distriktet av provledaren.
•Det är provledaren av det teoretiska provet som ansvarar för att förteckning över godkända provtagare skickas till Distriktet för registrering.

Praktiskt prov
•Det praktiska provet kontrolleras av gröna kortets provledare som fyller i nedanstående protokoll som ska lämnas till provledaren vid skrivtillfället.
Provledaren kan godkänna ridprovet grundat på ett intyg utfärdat av en kompetent instruktör.
•Ryttare med funktionshinder: Vid bedömningen ska hänsyn tas till handikappad ryttares möjligheter att genomföra provet.
www.ridsport.
 
Sv: Vem kan skriva på?

Jag gjorde bara teoriprov, samt gick en "kurs" där vi..:
lindade ben
satte på transportskydd
lastade & lastade ur
visade häst vid hand

Inget ridprov.. men alla vi som gick "kursen" gick på ridskolan sen ett par år tillbaka, eller hade ridit privat för någon av instruktörerna, så de vsste att vi kunde rida allihop.. :p
 
Sv: Vem kan skriva på?

*kl*

Jag tog mitt gröna kort år 2000, det var första året som ridprov ingick, så det är ingen nyhet.. Däremot är det väl som provledaren då sa "eftersom ni ska ut o tävla förutsätter jag att ni kan rida..", och så var hon kvar en stund efteråt när vi skulle ha träning och såg just att vi kunde rida.
Då vavr det helt nytt så antagligen var det inte helt klart hur det skulle hanteras, nu kan jag tänka mig att dte är vanligt att en ridinstruktör får intyga ridförmåga, istället för att provledaren ska behöva titta på alla..
 
Sv: Vem kan skriva på?

Jag kom 'utifrån', antagligen därför jag fick lämna intyg. Jag flyttade ju hit 01, 'hittade' klubben och gick med 02, och passade på att ta grönt kort då. Jag vägrade dock larva med nån kurs utan skrev provet, och fick muntligt redogöra för hästhantering och lastning. Dock som jag minns det var det inte krav på attd et skulle visas praktiskt då, kom väl senare? De som tragglade kursen fick heller inte göra praktiskt hästhanteringsprov.
 
Sv: Vem kan skriva på?

Jag gick en grönt kort-kurs innan sommaren, där jag fick intyg att jag hade klarat allt utom ridprovet.
Kursledaren sa att det är bara att låta tränaren eller någon annan skriva på att jag kan klara min häst i skritt trav och galopp.

Nu går min häst på bete och jag har inte tillgång till någon tränare alls, och jag vill gärna kunna skriva provet innan sommaren är slut.

Måste det vara en utbildad tränare som skriver på eller kan det vara t.ex någon i stallet? :confused:

Jag behövde inget ridprov alls ... :P och det här var förra året ( 2007)
 
Senast ändrad:
Sv: Vem kan skriva på?

måste man göra rid prov:eek: måste man transportera sin häst till ett ridhus för att visa att man kan skrit trav galopp:confused: dåligt tycker jag i så fall :( jag har bara hört om teori lasta av lasta på springa jämte i trav skritt vända hästen ställa upp hästen och så men måste man ha ett ridprov:confused: :mad:
 
Sv: Vem kan skriva på?

Som flertalet konstaterat så är det inte alla som gör ridprov, det räcker antagaligen med att någon intygar att man kna rida.. Men om inte så behöver man inte transportera sin häst någonstans, provet skrivs ju ofta på en ridklubb o då kan man ju låna vilken häst som helst o rida ett par varv om det behövs. Trots allt vettigare att visa att man kan rida än att man kan visa häst vid hand om man ska tävla, även om det förutsätts att man kan rida när man ska tävla..
Men det står ganska klart o tydligt om grönt kort vad som ingår i provet så det är bra att ha kollat innan man "skriver upp".
 
Sv: Vem kan skriva på?

jag åkte till ridskolan o gjorde ridprovet på en lektionshäst. där fick jag även visa för hand, berätta hur jag lastar och göra iordning hästen för ridningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 072
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp