Vem ska man egentligen ringa när man ser skadade djur?

Jag fick hjälp vidare till viltvårdare av 11414 när jag såg en skadad stork (eller om det var fasan) i centrala Malmö. Möjligt att det beror lite på storlek/art på viltet om de anser det värt att ingripa eller inte.
Den upplevelsen har jag - att det beror på vilken slags fågel det är. Jag har ringt fågelskyddet Malmö om en fiskmås en gång, där fick vi ingen hjälp utan fick avliva den själva. Har också ringt om en duva (minns inte var vi ringde) men även där fick vi avliva den själva om den inte skulle ligga och självdö.
 
Den upplevelsen har jag - att det beror på vilken slags fågel det är. Jag har ringt fågelskyddet Malmö om en fiskmås en gång, där fick vi ingen hjälp utan fick avliva den själva. Har också ringt om en duva (minns inte var vi ringde) men även där fick vi avliva den själva om den inte skulle ligga och självdö.

Här är ännu en som har svårt att se djur lida. Det skär verkligen i hjärtat och har svårt att släppa tankarna efteråt...
Önskar att jag vore starkare än så, men vet inte om jag skulle klara av att avliva själva? Men om man nu skulle hamna i den situationen, hur avlivar man rent praktiskt? Vill ju inte orsaka mer lidande.
 
Ja, visst är det så! Personligen skulle jag dock gärna se att det prioriteras i högre grad. Jag tycker att det är lite orimligt att skadade djur ska irra runt i stadsmiljö och på trafikerade vägar. Det kan ju vara en trafikfara i sig, alla skulle nog inte gasa rakt över.
Du får väl fånga upp det skadade djuret och ta med det till en veterinär för avlivning och bekosta avlivningen själv.
Det är nog det enda tillgängliga alternativet gällande en skadad fiskmås.
 
Jag var tvungen att be om hjälp att avliva en liten fågelunge igår :cry:

Hittade den på gräsmattan en fink av något slag. Den hade precis fått fjädrar och hur den kom ut mitt på gräsmattan är en gåta. Hunden hittade den. Jag gick runt med den i handen en timme innan jag fick hjälp. Jag har en tjej på facebook som tar sig an skadade vildfåglar men hon hade inte möjlighet. Fick tag i ett nummer långt bort som inte heller hade möjighet och hos oss skulle den inte bli långvarig.

Mår ruggigt dåligt över det hela men hellre att den avlivades än att fortsätta lida. :(
 
Du får väl fånga upp det skadade djuret och ta med det till en veterinär för avlivning och bekosta avlivningen själv.
Det är nog det enda tillgängliga alternativet gällande en skadad fiskmås.

Det finns väl trevligare svar än ”Du får väl” när någon ber om råd. Uppenbarligen var det inte lika självklart för mig, varför jag frågade. Jag har fått flera bra svar i tråden och ja, nu vet jag mer om vilka alternativ som finns.
 
Här är ännu en som har svårt att se djur lida. Det skär verkligen i hjärtat och har svårt att släppa tankarna efteråt...
Önskar att jag vore starkare än så, men vet inte om jag skulle klara av att avliva själva? Men om man nu skulle hamna i den situationen, hur avlivar man rent praktiskt? Vill ju inte orsaka mer lidande.

Ja, jag undrar också så bra fråga. Vet att det finns någon beskrivning i tråden men tar gärna emot fler råd.
 
Tänkte på samma sak här om dagen när jag såg en skadad/påkörd fiskmås på motorvägen för några dagar sedan, den bara satt där men höll huvudet uppe. Fick så dåligt samvete men hade utgjort fara både för mig och andra om jag stannat där :(
Måste ta reda på vem man kan ringa i min kommun :heart
 
Inget som prioriterades av polisen då, uppenbarligen, så tanken kring vad som är rimligt eller inte att exponeras för som medborgare är ett nästa steg i frågan. Fågelns lidande först, men även det faktum att så många exponeras för det och det kan vara traumatiskt gör att jag sammantaget tycker att det är orimligt att ingen ansvarar för att göra någonting åt situationen
Men alltså. Jag förstår att du tyckte att det var obehagligt men hela det här resonemanget är jättekonstigt för mig. En påkörd fågel ska prioriteras för att medborgarna ska slippa se den och bli traumatiserade? :confused: Vem menar du ska ha det här ansvaret på sig? Att skydda medborgarna på det här sättet?
 
Jag såg en påkörd men fortfarande levande hare igår och konstaterade att det inte var enkelt att hjälpa den. Trafik Stockholm åker inte på levande djur. Ringde Svenska Djurambulansen som sade att jag var tvungen att ringa Lilla Vilthuset först och få ett ärendenummer innan Djurambulansen kunde åka på det. Haren skulle troligen bara avlivas, men det spelade ingen roll. Jag körde buss i linjetrafik och kunde inte sitta och leta nummer, göra olika sifferval på telefonen osv. Så jag fick ringa en av våra trafikledare som skötte kontakterna. 2 h tog det från att jag såg den till att vi fick kontakt med någon. Prövade 114 14 också, kötiden var mer än en timme.
När jag kom nästa vända hade nån troligen tagit hand om haren, för då låg den död i gräset bredvid.
Ganska tråkiga rutiner, det borde finnas ett journummer man kan ringa oavsett djurslag. Annars är Svenska Djurambulansen bra, men detta gillade jag inte. Vet inte om Djurambulansen Stockholm är bättre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 722
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp