Bukefalos 28 år!

Vem skall stå som ägare på ponnyn?

L

LaVidaLoca

När man säljer en ponny till en person som inte är myndig, vem skriver man då som ägare? För man får väl inte skriva ett köpeavtal med någon som är under 18? Man kan ju visserligen skriva föräldrarna som ägare, men om de är skilda då? Hur gör man då? För att undvika att det uppstår problem om något skulle hända. Någon som har erfarenhet av detta eller tips?
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Jag är inte alls hemma på sådant här men jag har stått som ägare på hästar före jag fyllde 18 år.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Man kan såvitt jag vet stå som ägare på en häst när man är under 18, men det finns restriktioner angående vilka avtal man får ingå, bla köpeavtal.

Jag skulle med andra ord skriva kvittot till den förälder som följer med barnet.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

jo, underårig får stå som ägare, men jag tror att en förälder ska stå som ansvarig, eller delägare eller nåt sånt.. kommer inte ihåg hur vi gjorde.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Du får sälja till underårig, MEN då måste även målsman underteckna avtalet för att det ska vara giltigt. (Gjorde så när jag sålde en häst till en 16-årig tjej, hennes pappa var jurist o påpekade vid provridningen att dottern skulle stå som köpare/ägare, men att jag var tvungen att ha med en extra rad för underskrift av målsman också.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Att stå som ägare och ingå ett köpeavtal är inte samma sak.

Hade det varit det så hade man ju aldrig kunnat ge bort något.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Du får sälja till underårig, MEN då måste även målsman underteckna avtalet för att det ska vara giltigt. (Gjorde så när jag sålde en häst till en 16-årig tjej, hennes pappa var jurist o påpekade vid provridningen att dottern skulle stå som köpare/ägare, men att jag var tvungen att ha med en extra rad för underskrift av målsman också.

Bra lösning.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Då vi köpte min häst så står mina föräldrar i köpeavtalet men i själva hästens pass som vi har skickat in till Hippos för ägarbyte så står mitt namn som ägare på hästen.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Jag stå som ägare till min häst. Mamma och pappa står som delägare . Dom är skilda.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Jag stå som ägare till min häst. Mamma och pappa står som delägare . Dom är skilda.

Tankeställare... Du har ju rätt, klart ni kan stå som ägare på hästen i de proportionerna.

Men om ni ska sälja hästen? Oj, då blir det ju inte så lätt...

Du (om du inte är myndig) har inte rätt att underteckna avtalet även om du äger hästen till 100% för om båda dina föräldrar har vårdnad för dig så måste de skriva under.

Något som alla köpare ska tänka på när de köper en häst där en omyndig står som säljare är att begära ett personbevis. Det talar om vem/vilka som är vårdnadshavare och därmed har rätt att föra den omyndigas talan. Den/dom som står där måste båda skriva under kontraktet.

Är förväntningarna att hästen kommer att öka i värde under åren och den omyndiga som "äger" hästen ska fortsätta med det, så kan den som står som köpare skriva det som "gåva" till den omyndiga det år den köptes, så vet man vems hästen är om något händer.

TS Om det går, skriv hästen på en av vårdnadshavarna.
Skriv inte kontrakt med ngn som inte är myndig, sen VEM av föräldrarna eller båda är som sagt upp till dom, men du kan ju råda dom!
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

OK, en massa bra tips, tackar alla som har svarat. En annan fundering.... Försäkring. Får en omyndig person stå som försäkringstagare? Och får någon annan än den som äger hästen stå som försäkringstagare, om ägarskapet står på en omyndig person?
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Omyndiga får stå som ägare. Men det är väl lättare med försäkringar och sådant om förmyndaren står som ägare? Så var det iaf med min moppe :D

Min kompis gjorde så att hennes pappa står som ägare på hennes häst fram till hon är myndig och sedan skrivs den över på henne.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Du får sälja till underårig, MEN då måste även målsman underteckna avtalet för att det ska vara giltigt. (Gjorde så när jag sålde en häst till en 16-årig tjej, hennes pappa var jurist o påpekade vid provridningen att dottern skulle stå som köpare/ägare, men att jag var tvungen att ha med en extra rad för underskrift av målsman också.)

Så gjorde vi också när jag köpte mina.
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

När jag köpte min häst så skrev jag ensam på kontraktet. Min moster var bara med för att allt skulle gå rätt till. men varken någon av mina föräldrar står med i papperna :crazy:
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Då är i princip kontraktet ogiltigt (om du var under 18 när du skrev på kontraktet), eftersom omyndiga inte får ingå avtal...
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

OK, en massa bra tips, tackar alla som har svarat. En annan fundering.... Försäkring. Får en omyndig person stå som försäkringstagare? Och får någon annan än den som äger hästen stå som försäkringstagare, om ägarskapet står på en omyndig person?

jag tår som ägare till mina hästar i passen och mamma står som ägare i köpeavtalen...
eftersom jag köpt alla mina hästar innan jag fyllt 18 år.
OCH för att gradera sig om jag mot all förmodan skulle hamna på socialbidrag en acker dag tänkte mamma ( haha) så kunde de inte ta hästarna ifrån mej :)

Mamma stod även på försäkringen, då det är bonus om man har mer än 3 hästar...
samma sak på bilen, den försäkringen KAN jag bara inte stå på för då kostar den miljarders miljoner... men hon med 30 års skadefrihet har super bonus... och jag har kört "hennes" bil oskadad i 5 år nu :)
 
Sv: Vem skall stå som ägare på ponnyn?

Så gjorde vi också när vi köpte häst ifjol. Vår minderåriga dotter står på köpekontraktet men vi föräldrar har också skrivit på (målsmän) och sen står hon som ägare i passet. På så sätt behöver vi inte heller göra ägarbyte sen när hon fyller 18 utan hästen är redan hennes.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 724
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 427
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp