Vem tar ansvar om medryttare faller av?

Hejsan!
Jag är medryttare till ett häst och rider/kör några gånger i veckan. Det är en unghäst som sparkat i vagnen med ägaren flera gånger och är relativt opålitlig och som jag inte hade kört på över ett och ett halvt år när ägaren säger att han behöver köras och säger jo men far ut på en körtur ensam, det kommer gå jättebra när jag är tveksam.
far ut med han själv, hästen får sken och vi kraschar in i skogen vilket gör att vagn, sele och tömmar går sönder.

nu tycker ägaren att det är mitt ansvar att betala minst hälften av sakerna och det landar på runt 25.000, vilket jag som arbetslös definitivt inte har råd med. Så kort och gott, vad är moraliskt rätt i en sådan situation? Ska jag behöva betala för utrustningen och köpa igen allt från egen ficka?
Du har inte det minsta skyldighet eller anledning att betala en krona, det är fullständigt uteslutet att du skall betala något utan det faller helt under ägarens eget ansvar :)
 
Senast ändrad:
Vilken oerhört hemsk olycka att råka ut för. Jag hoppas innerligt att du börjar må bättre :heart

Jag ägde själv en häst som kunde vara oberäknelig vid uteritt. Han kunde få panik och skena hemåt mot stallet. Han gjorde det med mig en gång, spräckte hjälmen och blev rejält chockad. När jag hade medryttare på honom informerade jag om hur han var och tillät inte uteritt förrän de hade ridit honom regelbundet i två månader på ridbanan hemma. Det var också strängt förbjudet att rida ut på honom med tredelat (omöjlig att få stopp på om han väl bestämde sig för att springa hem eller blev rädd för något) och det var pelham som gällde vid uteritter. Medryttarna tyckte att jag var överdriven, men jag ville verkligen inte att någon skulle råka lika illa ut som jag själv hade gjort.

Även jag har blivit skadad av medryttarhästar de senaste månaderna. Första gången började två hästar bråka i hagen, jag stod för nära och ena hästen hoppade mot mig. Jag trillade baklänges och fick en lätt hjärnskakning. Bråkstakarna särades på efter att det här hade inträffat. Andra gången skulle jag tränsa en häst och blev knockad av hästen mitt på huvudet. Också en lätt hjärnskakning. Men båda gångerna var hästarnas ägare engagerad, frågade hur jag mådde och hur det eventuellt skulle undvikas i framtiden. De här två händelserna var olyckor och det fanns ingen diskussion kring hur jag hanterar hästar osv.

Usch, jag blir så arg över att ägaren enbart bryr sig om hästen och utrustningen. Detta hade kunnat sluta bra mycket allvarligare än det gjorde, och det slutade ändå allvarligt nu. Och dessutom ha mage att kräva dig på pengar efter att ha pressat dig till att köra hästen :eek::confused::mad: vad är detta för människa? Hade jag varit ägaren hade jag i princip gråtit mig till sömns och bett om förlåtelse varenda dag. Å andra sidan är jag en stor förespråkare för att man aldrig ska göra saker som man känner sig obekväm med.
 
Om hästen tränas för kval/start, står den på tränarens lista då?
Då går tränarförsäkringen in och täcker utrustningen.
Var det spritt ny sele och vagn i det dyrare segmentet kan det gå på 50000, eftersom hon ville ha hälften/25000 av dig. Det är inget du ska betala i vilket fall som helst.
 
Skrev att jag inte ville förfalska något kvitto och hon svarade då och frågade hur jag isåfall ska lösa dom trasiga sakerna
Men vad är detta för blådåre? Tänker hon inte alls på vad som kunde ha hänt dig? Hennes häst skadade dig allvarligt!

Jag minns fortfarande en gång för en massa år sen när en ung tjej som egentligen red min äldre häst fick låna min supersnälla unghäst och han stegrade sig med henne. Inte högt, hon blev inte rädd. Men JAG blev livrädd och det tog lång tid innan jag lät någon annan rida hästen igen.

Du behöver inte ”lösa” något med hennes kvaddade utrustning. Det får hon fixa själv.
 
Skrev att jag inte ville förfalska något kvitto och hon svarade då och frågade hur jag isåfall ska lösa dom trasiga sakerna
Jag tror du måste vara extremt tydlig med henne och svara henne med att skriva rent ut precis så som Roheryn föreslog på föregående sida, det sätter punkt för någon mer kontakt med ägaren. Det är ägaren som ska känna sig dum, var inte rädd för att prata klarspråk!

Roheryn föreslog:
”Jag orsakade inte olyckan med din häst, det var en olycka som du själv kunnat förhindra genom att låta bli att pressa mig att köra hästen när jag sa att jag var tveksam till att göra det. Eftersom jag har agerat helt utan varken försumlighet eller uppsåt kan jag inte hållas ansvarig för olyckan, och bestrider därmed också alla anspråk på ekonomisk ersättning till dig. Jag kommer inte heller att vilja rida hos dig i fortsättningen, så säger härmed upp allt samarbete som vi haft kring dina hästar.”

Har ägaren något mer att säga efter det ignorerar henne!
 
Skrev att jag inte ville förfalska något kvitto och hon svarade då och frågade hur jag isåfall ska lösa dom trasiga sakerna
Mänskan envisas alltså med att du ska ägna dig åt urkundsförfalskning så att hon kan ägna sig åt försäkringsbedrägeri.
Sätt stopp för all framtida kontakt med den här personen. Hon skiter ju uppenbart totalt i dig då hon både ignorerar dina skador samt pressar dig att begå brott.
Sätt stopp för all framtida kontakt med henne omedelbart.
 
Skrev att jag inte ville förfalska något kvitto och hon svarade då och frågade hur jag isåfall ska lösa dom trasiga sakerna
Svara "Jag behöver givetvis köpa an ny hjälm och en ny jacka (eller vad som nu kan ha förstörts), vad ska du göra med dina trasiga saker, när jag vägrar hjälpa dig med försäkringsbedrägeri?"

Eller kanske inte, du bör nog svara något i stil med "Hej, vad du ska göra med dina trasiga saker får du bestämma själv, jag har nog av att vårda skadorna som jag ådrog mig när du pressade mig att köra din häst när jag egentligen inte ville."
 
@Spooky5 fruktansvärd olycka du varit med om jag hoppas verkligen du mår bättre snart. Om du har egen olycksfallsförsäkring så bör du kontakta ditt försäkringsbolag omgående. Det är olycksfallsförsäkring och inte hemförsäkring som ska ta kosntader för dina kläder, ridhjälm och ersättning för sjukvårdskostnader om inte hästens/ägarens försäkring gör det. I vissa olycksfallsförsäkringar kan man också få för sveda och värk vilket borde bli aktuellt i ditt fall med hjärnskakningen.

Sen får du omedelbart skriva tillbaka till ägaren på sms eller mail så du har det skrifltigt att du bestrider alla krav på grund av att det var en olycka och du inte har haft varken uppsåt eller orsakat den på grund av försumlighet. Tycker du gör klokt i att använda @Roheryn s formulering rakt av och inte gå in i några diskussioner med ägaren överhuvudtaget. Trassla inte dig i några andra formuleringar än de som är raka och tydliga och sätt punkt för diskussionen.

Ägaren verkar vara ett stolpskott till människa som vill blåsa dig på pengar och dessutom pressade dig till att köra en häst som inte var direkt mogen för det. Dessutom verkar hen fullständigt strunta i din hälsa och hur det har gått för dig. Tycker du verkligen att denna människa är värd några som helst ekonomiska ersättningar från dig? Nej sätt punkt nu mot denna människa som försöker bedra dig på pengar och besvara inga sms eller telefonsamtal från personen utöver att skriva det som Roheryn tipsade dig om. Du är värd bättre, gå vidare i livet.
 
Kolla din egen försäkring, jag fick ut på försäkringen när jag ramlade av och bröt benet (inte alls samma omfattning som det du råkat ut för), det var heller inte min häst utan ramlade av en kompis häst.
Det stämmer. I många hemförsäkringar finns det ett skydd som ersätter kostnaderna för din hjälm och kläder. Du kan även höra med din fackförening. En del av dessa har tecknat en separat olycksfallsförsäkring för sina medlemmar.
 
Skrev att jag inte ville förfalska något kvitto och hon svarade då och frågade hur jag isåfall ska lösa dom trasiga sakerna
För att få ersättning för de materiella kostnaderna så måste hon bifoga foton till försäkringsbolaget. Du ska absolut inte förfalska något kvitto och du har inga skyldigheter.
 
Nu uppar jag lite här! Fick meddelande här om dagen att jag ska betala för en ny hjälm, 2500kr för självrisken samt 800kr för hästens medicin och att hon aldrig mer kommer att kunna köra hästen. Någon som har tips på hur jag kan bemöta det?
Skulle inte svara alls alt ge samma svar som innan. Du betalar inte en krona. Hon pressade dej att köra och det är hennes ansvar/problem.
 

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 114
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag har rätt eller fel, behöver höra andras åsikter.... Jag är fodervärd åt en häst som står uppstallad i ägarens...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 333
Senast: Kaupajaur
·
Ekonomi & Juridik Så till ett problem. Behöver lite utomstående åsikter... Har en 4-årig halvblodsvalack, snäll och allt. välutbildad och följer...
Svar
19
· Visningar
2 530
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har besökt och haft hästar uppstallade i en hel del stall. I vart och ett av dessa har vi haft vad jag kallar en "stalltomte". En...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
15 449
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp